Stoplygte lyser svagt

Besvar
malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af malone » lør 22. dec 2018 17:48

hold op hvor er jeg træt af den gamle spand :evil: en eftermiddag på ryggen for at helbrede den for begyndende inkontinens + kærlig pleje med olieskift gav bare en ekstra opgave som tak: Stoplygten i spoileren lyster svagt når motoren slukkes og kabinen låses. Efter en 3-5 minutter slukker den af sig selv.

Formentlig en stelforbindelse tænkte jeg, så af med batteriet og rensning de 3 stelforbindelser i venstre og højre forskærm - men ingen resultat. Den har ikke haft problemet før men spørgsmålet er om lygten har en sammenhæng med den brake fault jeg har haft 2 gange i går og i dag. Fejlen kommer og går som det passer den uden at bilen ændrer karakter. Lamperne kan slukke både efter stop/start og under kørslen.

Tænker at hvis stoplygten af sig selv begynder at lyse, registrerer elektronikken at der trykkes på bremsen og melder brake fault. Lyder det sandsynligt?

Bud på mit videre forløb er meget velkomne.

Alle ledninger i gummibælgen er skiftet i sommers med nye stumper, loddet og krympeflexet sammen. Stoplygten er skiftet for nylig.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 22. dec 2018 18:14

Er fejlen kommet efter et pæreskift?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af malone » lør 22. dec 2018 19:25

Jeg har ikke set fejlen før men den kan måske godt have været der uden jeg har opdaget det. Jeg har skiftet de forreste blinklyspærer og det var det....

Derudover har jeg knoklet med røret på bagsiden af motoren der sender kølevandet retur til vandpumpen og der går et par ledninger til forreste lambda, egr ventil og en dims mere. De ledninger har jeg puslet med ift fejlen men det gør ingen forskel.

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » lør 22. dec 2018 19:29

Min C5 facelifted har alle dage lyst svagt i midterstoplygten. Det forsvinder når bilen efter nogle minutter lukker helt ned. En skønhedsfejl, mange C5 gør det.
Brake fault, tjek ledningerne til forreste bremseklodser, de knækker let, og kortslutter til tilfældige punkter på hjulophænget.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 22. dec 2018 19:31

OK.. Jeg er bare stødt på fejlen før, i forbindelse med at der var stoppet en 21/5W pære i 21W soklen til bremselyset, det gav lige præcis den fejl. Selvom tapperne er forskudt kan det godt lade sig gøre at montere den forkerte pære.

EDIT: Jeg er åbenbart ikke den eneste, der er stødt på det :lol: http://www.citroen-owners-club.co.uk/ci ... top-light/
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af malone » lør 22. dec 2018 20:07

Orla Pedersen skrev:
lør 22. dec 2018 19:29
Brake fault, tjek ledningerne til forreste bremseklodser, de knækker let, og kortslutter til tilfældige punkter på hjulophænget.
Tak....det skal da tjekkes om stikkene danner forbindelse. Som udgangspunkt bruger jeg ikke slidindikatorerne på bremseklodserne da jeg jævnligt har bremserne adskilt for rensning alligevel. Jeg har dog klippet stikket af ledningerne og monteret det i "moder-stikket" hvis jeg en dag skulle have brug for det. Det er godt nok laaaaang tid side jeg har haft de 2 stik ude, så sandsynligheden for kortslutning er tilstede - især efter alt det vand vi har fået her det sidste døgn.
Carsten S skrev:
lør 22. dec 2018 19:31
EDIT: Jeg er åbenbart ikke den eneste, der er stødt på det :lol: http://www.citroen-owners-club.co.uk/ci ... top-light/
:handgestures-thumbupright: det kan også være jeg skal leve med det hvis Orla's gode bud ikke virker

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af malone » lør 22. dec 2018 21:58

Carsten S skrev:
lør 22. dec 2018 19:31
OK.. Jeg er bare stødt på fejlen før, i forbindelse med at der var stoppet en 21/5W pære i 21W soklen til bremselyset, det gav lige præcis den fejl. Selvom tapperne er forskudt kan det godt lade sig gøre at montere den forkerte pære.
Fejlen er fundet. Højre baglygtepære var slatten i forbindelsen. Stik renset og pære skiftet.....tadaaa. 10 point til Carsten. TAK! :handgestures-thumbupright:

Så mangler jeg kun den periodiske bremsefejl. Prøver at tjekke stik på fjederbenet ellers må jeg have Lexia igang.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 22. dec 2018 22:19

Det er muligt den periodiske bremsefejl allerede er forsvundet - Time will tell :) :auto-driving:
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Stoplygte lyser svagt

Ulæst indlæg af malone » tirs 8. jan 2019 21:36

Carsten S skrev:
lør 22. dec 2018 22:19
Det er muligt den periodiske bremsefejl allerede er forsvundet - Time will tell :) :auto-driving:
og det var præcis det der skete :handgestures-thumbupright: alt er godt og bremsefejlen er væk....alt sammen pga. en simpel pære i baglygten

Besvar