C5 II VS C5 III

Brugeravatar
SJN
Diagbox: Nej
Kontakt:

C5 II VS C5 III

Ulæst indlæg af SJN » tirs 13. nov 2018 22:25

Hej.

Jeg har lige købt en C5 fra 11 måned 2009 2.0 HDI RHF 140 heste, fordi jeg havde brug for en bil med god plads i bagagerummet til en fornuftig pris.
Måtte slippe 55.000kr, nysynet og omregistreret og den har kørt 160.000.
Jeg har ikke fået den fra forhandleren endnu, da de lige skal skifte tandremmen, skiver/klodser og syne den.
Nu har jeg googlet lidt om dem, og fundet ud af hvor fantastiske de egentlig er :-)

Men jeg forstår ikke helt hvordan citroen har opdelt serien fra model II til model III. Min er en model II, men den ligner jo den nye model III
Hvad er forskellene på de sene 2`er modeller mod 3`eren ?

Jeg kan kun se at logoerne er blevet rundere, og der er kommet en større farve skærm i midten af instrument panelet, og lidt andre motor valg, og noget LED i lygterne tror jeg. Hvad er der ellers af store forskelle ?

Så kiggede jeg også reservedele hos THansen, men når jeg knaster den tidligere nummerplade ind ( AF21587) , så viser den reservedele til en model III
Vil de dele passe til min model ? Stel nr: VF7RWRHF89L564787

Jeg har været ude og kigge på mange Volvo V70, Ford modeno MKIII, VW Passat, men i pris klassen op til mit budget på 65.000 var de alle sammen for rustne. Selv en 2012 mondeo hade rust bobler.....de gidder jeg ikke.

Men denne C5 ser rigtig fin ud, på nær et sted ved højre forskærm nederst, lige der hvor forhjulet kaster sten op, der er lidt overflade rust på 3-4 cm3. . Venste side er perfekt, så jeg ved ikke hvad der er gået galt der. Havde tænkt mig at punkt sandblæse den, og grunde og male den, så det holder lidt endnu. Der var også noget rust på de grå hydrauliske gaskugler.....de får nok også lige en omgang. Synes også der var lidt korrosion i de alu plader der er i toppen af de forreste støddæmper tårne.....de er tykke, så de bliver bare rengjorte og får noget dinitrol.

Glæder mig til at modtage den på tirsdag næste uge :auto-driving:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Hallas
Kontakt:

Re: C5 II VS C5 III

Ulæst indlæg af Hallas » tirs 13. nov 2018 23:41

Hej

Tillykke med ny bil.. den du har købt er en serie 3. Serie 2 udfasede i 2008 .

Så du har altså købt den model som lukker C5 . Den findes både med hydraulisk undervogn og med fjedre..

Venligst

Hallas

Nedenstående en serie 3

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citro ... 5d/4112909#

Nedstående er serie 2

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citro ... 5d/4118306#
Venligst
Hallas

Ejerskab
Citroën C4 1.6 Benzin Årgang 2007 :auto-driving:
Skoda Superb business Line 2019 1.5 dsg
Citroën C5 2.0 Benzin Årgang 2005 :whistle: :greetings-clappingyellow: :greetings-clappingyellow: Solgt
Tidligere.
Citroën C5 1.8 Benzin ESP Årgang 2003
4 x Madza
Før ægteskab 21 forskellige biler, samt MC

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 14. nov 2018 05:49

SJN skrev: ↑
tirs 13. nov 2018 22:25
Men jeg forstår ikke helt hvordan citroen har opdelt serien fra model II til model III. Min er en model II, men den ligner jo den nye model III
Hvad er forskellene på de sene 2`er modeller mod 3`eren ?
Forvirringen opstår fordi der ingen serie 3 er.. Der er C5 I, og C5 I R (restylet/faceliftet), også er der C5 II som du har købt.. Mange kalder den faceliftede C5 I for C5 II, derfor blev 3'eren "opfundet".. Den model du har kaldes i øvrigt også C5 X7.

Tillykke med den nye vogn i øvrigt :handgestures-thumbupright: :auto-driving:
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Hallas
Kontakt:

Ulæst indlæg af Hallas » ons 14. nov 2018 17:18

Hej

Ja, som Carsten skriver kan man også sige det. Fra serie 1 til faceliftet serie 1 er der stor forske på bl.a elektronik.

Prøv at se vedhæftede

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Citroën_C5

Hilsen
Hallas
Venligst
Hallas

Ejerskab
Citroën C4 1.6 Benzin Årgang 2007 :auto-driving:
Skoda Superb business Line 2019 1.5 dsg
Citroën C5 2.0 Benzin Årgang 2005 :whistle: :greetings-clappingyellow: :greetings-clappingyellow: Solgt
Tidligere.
Citroën C5 1.8 Benzin ESP Årgang 2003
4 x Madza
Før ægteskab 21 forskellige biler, samt MC

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » ons 14. nov 2018 18:16

Tak for det allesammen :-)
Så kom der lidt mere styr på det.......selvom der er blandet oplysninger over hele internettet :-)

Steffena
Kontakt:

Ulæst indlæg af Steffena » søn 18. nov 2018 20:32

Så skal du være opmærksom på, at X7 i 2012 kom i en faceliftet udgave, der bl.a. har LED-kørelys. Det er nok sådan en, du har skrevet om. I 2016 fik den så helt ny stereo (SMEG) med touchscreen.

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » søn 18. nov 2018 21:45

Tak for oplysningen :-)

På tirsdag kan jeg hente den. Med frisk service, Ny tandrem og vandpumpe, nye skiver og klodser , nysynet :-)
Det har været ulideligt at vente en hel uge :D

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » søn 18. nov 2018 21:51

Det bliver min anden citroen :D
Havde en 1998 Xsara, og var glimrende. Desværre slog synsmanden hul i bunden på den, og så var det slut.

Min "nye" C5 skal erstatte min Nissan primera 1.6 staion. Det er bare en skod spand uden nogen form for luksus.

I 2011 var der et skybrud i København der fik gaderne til at ligne Venedi.......vand i kabinen....airbag lampen lyse i 14 dages tid inden den var tørret ud :D

Steffena
Kontakt:

Ulæst indlæg af Steffena » tirs 20. nov 2018 22:27

Ja, det ved jeg. Jeg kørte rundt ude i det for at komme frem til en oversvømmet kælder, og var glad for kunne øge frihøjden ved bare at trykke på en knap da jeg skulle igennem Vesterbro Torv - så der ikke kom vand ind ved dørene.

Du kommer til at blive rigtig glad for din nye bil.

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » fre 23. nov 2018 15:10

Ja, det var helt vildt så meget det regenede den gang.... :-)

Nåh.....jeg skulle have hentet min bil i tirsdags.......men fordi de har haft travlt, er det blevet udsat hver gang jeg har ringet ned til dem....og nu bliver det først på mandag at den bliver klar.

Da jeg var ude og prøvekøre den, så lavede den en rumle rasle lyd da jeg accelerede med en tung fod på gas pedalen. Jeg tænkte bare det måske var udstødningen der gik på undervognen et sted eller noget.....Men det skulle de selvfølgelig lave inden jeg skulle overtage den.

Idag fik jeg så en besked på at begge træk aksler skulle lige skiftes på den...... Og når jeg tænker over det, så kunne den lyd jeg hørte godt lyde som slidte knokkel led....men det har jeg kun tidligere hørt kommer når man drejer og giver gas.....og ikke ved lige ud kørsel. Det er got nok tideligt at de er slidte ved kun 160.000km.

Men ok, så får jeg nye på, og det er jo fint.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 21. jan 2019 19:57

160.000 km er da sikkert fint for sådan et par aksler/led. Tillykke med den nye bil! :-)
Kører den så som den skal - nu er det jo snart en brugt bil :-)

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » man 21. jan 2019 21:57

Ja, jeg ved ikke hvor længe de burde holde.......de nåede ihvertfald kun til 160.000 :-)

Den er fantastisk. 140 diesel heste er perfekt til den. Den rykker når man trykker på pedalen, dog uden at være helt vild :-)
Jeg er super glad for hydraulik undervognen. Den er virkelig behagelig at køre i. Synes det er fedt at den løfter snuden lidt når man acellererer, og dykker når man bremser :-) Den tager fart bump helt utroligt....de bliver så bløde at køre over i forhold til en fjeder undervogn. Hvis man skulle blive træt af at den er så blød trykker man bare på sport knappen, så føles den helt almindeligt. Man sidder rigtg godt i sæderne. Der er god plads i bilen. Næsten ligså meget som min gamle ford mondeo MK3. Den kører ellers rigtig godt. Dog synes jeg at der mangler noget feedback i rettet. Man kan dreje rattet med en lillefinger, og man føler ikke meget med vejen. Hvis du nyser, og rykker i rettet, så har du næsten kørt i grøften :-) Men det er bare en vane sag. På motorvejen ligger den klippe stabilt. Jeg mangler noget bluetooth, eller et audio in så jeg kan køre min musik. Der er en CD afspiller, og en radio. Der mangler også en kop holder.....jeg har altid grint lidt af folk som har brokket sig over det, men da jeg kørte i drive in på burger king forleden, og hun rakte mig min cola og burger......så ledte jeg febrilsk efter et sted at stille colaen :-) Forruden skråner så meget tilbage, at en stor cola ikke kan stillet på instrument brædtet, så jeg måtte stille den i passager sædet.....og håbe den ikke væltede.......så det mangler den squ :-)

Næsten alt virker i den :-) Der er en parkerings sensor som er stået af, og melder fejl når man tænder for den.....men det er jeg ligegla med. Og så hvis man skruer meget op for kabine blæseren, så er der noget der brummer....det er ikke blæseren der er i ubalance, men det lyder som om noget blafrer hurtigt inde i luftkanalerne et sted......må kigge på det en dag.
Og så har jeg oplevet når vi er 2 i bilen, og jeg sætter passageren af, og kører igen, så begynder sele alarmen at alarmere at pasageren manger sin sele. Men det er lidt underligt, fordi man kan se på displayet i loftet at den har registreret at personen ikke sidder i sædet...... Så skal man slukke bilen for at få den til at tie stille.....Det er så ikke så tit at jeg sætter folk af......

Men en rigtig flot og fed bil.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 21. jan 2019 22:30

Det lyder da som en succes! Jeg havde selv kig på Mondeo, pga. priserne, der jo er helt i bund - men fandt en C5 i samme prisklasse og det er jeg glad for, især pga. affjedringen. Mondeoerne kører jo også fint, men er lidt mere kontante at køre i som du også er lidt inde på.
De ting du nævner som små fejl er jo i bagatelområdet og umiddelbart til at fikse. Jeg ved ikke lige med den selealarm, men der er sikkert andre der har oplevet noget tilsvarende.

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » man 21. jan 2019 22:38

De er helt vildt bagatel ting....men det var det eneste jeg kunne finde på haha :-)
Det er en sprit ny bil for mig....jeg plejer at købe ret gamle biler.

Jeg har lige byttet min Audi TT fra 1998 til en nyere Mercedes C320 V6 3,2 liters fra 2000........så de bliver nyere :-)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 22. jan 2019 21:51

Ja, det ser da ud til at bilerne bliver nyere, men du bliver jo også ældre :handgestures-thumbupright:
Fin lille MB'er du der har fået fat i :auto-driving: - 3,2 l synes da også at være en ganske passende motorstørrelse til den bil :lol:

Jeg kører også i ældre biler og har det fint med det. Det er ikke af nød, men jeg synes faktisk at indkøb af nyere/dyrere biler er en åndssvag måde at bruge sine penge på, men hurra for at der er nogen, der vil tage de store afskrivninger, så vi andre kan købe bilerne for en slik og køre videre i dem :-)

Jeg har haft én bil fra ny, men ærlig talt - efter 14 dage var der ikke mere fornøjelse i den end en ældre bil - egentlig lidt kedeligt. Faktisk synes jeg det er lidt sjovere at kunne foretage forbedringer og eliminere fejl, hvilket jeg ser en vis tilfredsstillelse i - og så er en ældre bil jo et rent slaraffenland. Var de økonomiske midler en uudtømmelig kilde ville jeg måske købe en nyere bil, men måske nok hellere flere ældre, hvor det at gøre en fornuftig handel også er til stede.

Det er jo for de fleste forbundet med visse risici at købe en gammel bil, men da jeg kan udføre reparationerne selv tænker jeg kun på reservedelsprisen ved vedligehold - og i det lys er det en ganske overkommelig opgave at holde en ældre bil kørende for relativt små midler, men det er jo et prioriteringsspørgsmål.
Jeg har ingen problemer med at bruge penge på reservedele, når først bilen holder der, selv om jeg også der søger at finde de bedste priser - lidt af en sport. Det betyder desværre også flere og flere indkøb i udlandet, hvilket af principielle årsager generer mig en hel del, men der synes at herske en grotesk grådighed i DK mht. prisniveauet - vi er ganske enkelt ved at underminere vort eget samfund, men jeg vil heller ikke være til grin.
Mine biler vil normalt til enhver tid kunne gå gennem et syn, så en sammenlappet gammel spand med 1000 småfejl orker jeg heller ikke at køre i.

Apropos indkøb af reservedele i DK, så kan Skovgaard-Schmidt i Køge et langt stykke af vejen godt være med - for nogle år siden sænkede de deres priser, men som alle andre steder skal man se sig for.
Deres hjemmeside er klart forbedret i forhold til tidligere, men hvis der var lidt mere beskrivelse af tingene samt en bedre krydsreference til Peugeotdele OG lavere forsendelsesomkostninger, ville jeg klart handle mere der - og en udvidelse af sortimentet ville da heller ikke skade for de samlede indkøb.

Deres tilbudsside kan også være et besøg værd 8-)
https://skovgaard-schmidt.dk/

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » tirs 22. jan 2019 22:02

Jeg har også været heldig med de gamle biler jeg har købt. Jeg lave alt selv som man kan nede på vejen, og der er alligevel en del penge sparet :-) Til de store ting på den desværre på værksted, men når man ved hvad det drejer sig om, så bliver man heller ikke sydt. Og ja, reservedelspriser kan godt være grotæske på nogen ting, så det kan godt betale sig at shoppe.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 22. jan 2019 22:06

Ja, det er desværre ikke alt der er lige sjovt på fortovet eller i perlegruset - og med den placering MB'en har, er det nok heller ikke det mest sikre sted at udføre selv mindre reparationer :-) - der er mere ro på den anden side af muren, hvis man kan sige det sådan :D :pray:

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » tirs 22. jan 2019 22:15

haha. Mine forældre har en plads i en p-kælder som jeg bruger når jeg skal lave noget......at ligge på vejen i længden, så ligger man på den anden side af den røde mur 2 meter under jorden en dag :-)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 22. jan 2019 23:00

Det lyder unægtelig ekstra besværligt med en plads i en p-kælder. Jeg bukker mig i støvet for iveren :-)

Brugeravatar
SJN
Kontakt:

Ulæst indlæg af SJN » tirs 22. jan 2019 23:30

Der er ok plads

Besvar