Laaange udsættere

Besvar
Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Laaange udsættere

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 3. sep 2018 10:34

C5 serie 2, 2.0i benzin, årgang 2007

Efter 70.000 Km. (for nu at blive i forum-ånden ;) ), uden andet end typisk vedligehold á dæk, bremser,undervognsbehandling, og kobling, så kom der nu en reel periodisk fejl.
Motoren har udsættere af varierende længde, alt fra ca. et halvt sekund - til adskillige sekunder. Fejlen kommer efter 15 - 20 Km.-ters kørsel, altså varm motor. Fejlen er der også med fartpilot tilkoblet, hvorfor jeg regner den elektriske speederpedal som udelukket som fejlkilde. Fejlen sætter "anti polution fault", og af og til også "ASC/ESP" fejl, men det er nok mest afledt af manglende motorkraft. Jeg tror ikke på tændingsfejl af den grund at der ikke er ujævn motorgang som sådan, det er 100% on/off, og det ville nok også have givet nogle gevaldige knald fra udstødningen efter sekunders fravær af tænding.

Hvis fejlen opstår ved påløb frem til stop/vejkryds eller lignende, så går motoren helt ud, men kan genstartes umiddelbart med nøglen, men ikke "løbes" igang.

Jeg har rykket og flået i alle stik, ledninger, sikringer uden at det har ændret noget... Er det en ny benzinpumpe vi er ude i ?

Ja-ja, jeg ved i råber tester, men vi kunne også reparere biler før den tid, så indtil jeg finder én :shhh:
--
O. Pedersen

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Laaange udsættere

Ulæst indlæg af posh » man 3. sep 2018 10:59

jeg tror ikke det er pumpen, men måske stikket på den, der er set ir i det stik over år som kan give kortvarige udfald, uden nogen brug af tester ville jeg pille det stik af og rense det, en anden mistanke kunne være sikringen til forsyningen der kunne lide af samme skavank, jeg tror heller ikke på tænding da et udfad der nok ikke afbryder for brændstoffet, men give det knald du nævner når motoren igen gik igang
dog kunne der være også være mistanke til tændingslåsens bundstykke især da nævner den ikke starter uden at nøglen drejes, en fejl der kunne måske afbryde både pumpe og tænding (lidt som når du slukker bilen)
men det er kun de gratis forsøg til en diagnose, og nja nogle gange er de testere mere til skade end gavn, især i ukyndiges hænder
men denne diagnose er ikke andet end tanker inder for det mulige/sandsynlige (måske) og uden garanti......😼
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » man 3. sep 2018 11:01

Undervurder nu ikke den tester, RÅBER jeg.. Igen, igen..

Måske er der en venlig sjæl nær dig ?? ;) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 3. sep 2018 11:37

Bundstykke i tændingslås tror jeg simpelthen ikke på, så ville lys og instrumenter falde ud samtidig, og det gør de ikke. Stik på pumpe vil blive tjekket!

Kan en tester fortælle om benzintryk...Nej vel, for der er ingen tryksensor på dyserail'en, og der er mig bekent ingen tilbagemelding fra pumpen heller. En tester vil givetvis berette om mager blanding, målt af de to lambda sensorer. Men det er selvfølgelig rent gætværk :think:

Men skade kan testeren ikke, kun fortolkeren af hvad den måtte vise..... Aalborg, Hobro, Aars trekanten, hvis nogen er klar, bilen kan stadig med en vis usikkerhed køre til åstedet. :)
--
O. Pedersen

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » man 3. sep 2018 11:44

Nej testeren viser ikke benzintryk ( ca 3,5 bar ) Men alt på en benziner er jo i spil.. Tænding, indsprøjtning, Lamba, elfejl, fejlkoder samt livemålinger m.m. kan ses..

En "anti polution fault" er 99 % sikkert lagret som permanet eller periodefejl.. Og lige den giver ofte også fejl på bl.a. ESP.

Ålborg er vel ikke umuligt.. Har en kontakt dér med "udstyret" ;) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » man 3. sep 2018 18:29

Kig nøje efter ledninger til MAP-sensoren/temp-måleren (ja, det er én enhed) - De er liige i det korteste, og kan godt give de symptomer du beskriver. Jeg har set flere med knækkede ledninger, lige der hvor de går ind i stikket.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » tirs 4. sep 2018 08:49

Pumpestik tjekket. Det er som nyt, i øvrigt et vandtæt' udgave.
Så er der Carsten's idé tilbage, derefter værkstedet, gider ikke bøvle med bilen.
Det er i mellemtiden blevet markant oftere, og længere tid bilen går ud, og den er ikke altid "klar" på nøglen længere. Fejlen går mod permanent hvilket forhåbentlig gør det hele lettere. :think:
Krumtap-positionsgiver lukker vel også alt ned ved fejl?
--
O. Pedersen

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » ons 5. sep 2018 13:03

Ingen korte eller løse ledninger omkring MAP-sensor, så bilen røg på værksted, så må jeg håbe at de hurtigt kan indkredse fejlen.
Min tålmodighed er ikke længere til at være mekaniker :snooty:
Der kommer tilbagemelding når jeg ved mere.
--
O. Pedersen

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 7. sep 2018 21:25

Ny brugt sikringsboks/relæboks i motorrummet, så ruller citronen igen.
Fejlkode udlæsning var ikke til nogen nytte, samtlige mulige fejlkoder var sat i motorstyringen, sikkert pga. den manglende strømforsyning til flere enheder. Sikringsboksen er åbenbart helt passiv og uden kommunikation, deraf ingen fejlkoder derfra.
Men vi er kørende igen for en rimelig pris :handgestures-thumbupright:
--
O. Pedersen

Besvar