Kølevandstemperatur stiger ikke
-
Cpetdk
- Kontakt:
Kølevandstemperatur stiger ikke
Hej allesammen,
Jeg har en ældre C5 1.6 HDi fra 2006.
I noget tid, har den ikke kunnet få kølevandet til at blive ordentligt varmt undet kørsel.
I varmt vejr og under landevejskørsel, så kommer viseren liiige op og indikere i bunden af skalaen. I koldt vejr, så peger viseren under skalaen, som når motoren netop er blevet startet.
Den kan heller ikke producere varm luft, men kun måske lidt varmere end lunkent, under og efter en lang køretur.
Motorolietemperatur er bedre, og viseren indikerer under al slags kørsel fast en 3 mm over den blå streg, når motoren er blevet varm.
Det sjove er, at hvis bilen i noget tid holder stille i tomgang, så kravler kølevandstemperatur stille og roligt op, så 1 cm over den blå linie. Begynder man at køre med bilen, så dropper den ned under den blå linie igen.
Se billede der er taget under kørsel, efter ca. en halv times kørsel.
Mit spørgsmål er, hvad der er galt. Er det måske en vand temperatur regulator af en eller anden art, som jeg skal skifte.
Jeg vil nemlig gerne lave det selv, om muligt.
Tak til jer, for evt. forslag eller råd.
Mvh Christian
Jeg har en ældre C5 1.6 HDi fra 2006.
I noget tid, har den ikke kunnet få kølevandet til at blive ordentligt varmt undet kørsel.
I varmt vejr og under landevejskørsel, så kommer viseren liiige op og indikere i bunden af skalaen. I koldt vejr, så peger viseren under skalaen, som når motoren netop er blevet startet.
Den kan heller ikke producere varm luft, men kun måske lidt varmere end lunkent, under og efter en lang køretur.
Motorolietemperatur er bedre, og viseren indikerer under al slags kørsel fast en 3 mm over den blå streg, når motoren er blevet varm.
Det sjove er, at hvis bilen i noget tid holder stille i tomgang, så kravler kølevandstemperatur stille og roligt op, så 1 cm over den blå linie. Begynder man at køre med bilen, så dropper den ned under den blå linie igen.
Se billede der er taget under kørsel, efter ca. en halv times kørsel.
Mit spørgsmål er, hvad der er galt. Er det måske en vand temperatur regulator af en eller anden art, som jeg skal skifte.
Jeg vil nemlig gerne lave det selv, om muligt.
Tak til jer, for evt. forslag eller råd.
Mvh Christian
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Kølevandstemperatur stiger ikke
Umiddelbart ville jeg skyde på at det er en termostat der står konstant åben, dvs der er fuldt flow i køleren og dermed nedkøles bilen mere end der er behov for..
Termostaten skal jo helst være lukket indtil temperaturen er høj nok i kølervandet..
Termostaten skal jo helst være lukket indtil temperaturen er høj nok i kølervandet..
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Er enig med Lars.. Termostaten står åben (når den ikke skal)
Så lukkes der konstant kølevæske gennem køleren.
At den kan blive en smule varmere under stilstand i tomgang, er ret logisk.. Der er så ingen "fartvind" gennem køleren
Så lukkes der konstant kølevæske gennem køleren.
At den kan blive en smule varmere under stilstand i tomgang, er ret logisk.. Der er så ingen "fartvind" gennem køleren
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Cpetdk
- Kontakt:
Tusind tak begge to.
Jeg vil kaste mig ud i, at skifte termostat i bilen.
Det giver mening med de svar.
Tak.
Mvh Christian
Jeg vil kaste mig ud i, at skifte termostat i bilen.
Det giver mening med de svar.
Tak.
Mvh Christian
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Du kan evt "redde" det lidt ved at dække køleren delvist til med et stykke pap eller lign
Det gjorde jeg på min tidligere Audi der havde præcis samme symptomer - og der var det termostaten der var synderen.. - på den skulle ca halvdelen af køleren dækkes til i vinterperioden for at få varme i bilen på motorvejen
Det gjorde jeg på min tidligere Audi der havde præcis samme symptomer - og der var det termostaten der var synderen.. - på den skulle ca halvdelen af køleren dækkes til i vinterperioden for at få varme i bilen på motorvejen
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Der er en fidus
Mærk på den nederste store kølerslange fra bunden af køleren til motoren.
Når bilen BURDE være varm, så BURDE den slange være "iskold".
Er den varm eller lunken, så åbner temostaten for tidligt, eller står konstant åben.
Og så er det ny termostat, med efterfølgende korrekt udluftning af systemet.
Mærk på den nederste store kølerslange fra bunden af køleren til motoren.
Når bilen BURDE være varm, så BURDE den slange være "iskold".
Er den varm eller lunken, så åbner temostaten for tidligt, eller står konstant åben.
Og så er det ny termostat, med efterfølgende korrekt udluftning af systemet.
mikhan = Mikael Hansen
- antikvaren
- Kontakt:
min gamle grønne xantia havde også dette problem... så pillede jeg termostaten ud, og så sad der en gummiring fast i termostaten sp den ikke kunne lukke... LOL
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende