Temperatur føler

Besvar
Brugeravatar
Gribben
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Temperatur føler

Ulæst indlæg af Gribben » man 26. feb 2018 12:24

Udendørs temperatur svinger meget, og jeg har mistænkt sensoren som sidder i højre sidespejl. Men så læste jeg på et engelsk forum at det også kunne en eller anden connector i døren som kunne svigte. Er der nogen der ved om det kan passe og hvor den connector sidder ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Temperatur føler

Ulæst indlæg af posh » man 26. feb 2018 14:22

der er ikke andre sensorer eller følere end den på undersiden af sidespejlet, og hvis udendørstemperaturen svinger meget passer det jo meget godt med udendørs vejret for tiden, feks. da jeg kørte i morges kl. 0900 viste min minus 7 gr. men da jeg var hjemme igen allerede kl. 10.00 viste den plus 1 grad.
det er ikke noget præcisionsinstrument så en smule sol på spejlet kan flyttte en del, men selvfølgelig viser din minus 20 det ene øjeblik ok og plus 20 det næste så skift føleren
der sidder selvfølgelig et stik (connector) som den er tilsluttet
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Gribben
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gribben » man 26. feb 2018 14:30

Ja jeg har godt set stikket til sensoren som sidder lige inden for hvor spejlet er fastgjort. Men spørgsmålet er om der også sidder en connector i døren, hvor hele bundtet fra døren render igennem ?

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » man 26. feb 2018 14:46

det gør der ikke på andre modeller der samles de alle i et bundt der føres gennem gummi røret mellem dør og A stolpe, men hvis du får signal ind i bilen er der jo ligesom kun føleren der kan lege drillepind
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

pug407aut
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » man 26. feb 2018 20:24

posh skrev:
man 26. feb 2018 14:46
det gør der ikke på andre modeller der samles de alle i et bundt der føres gennem gummi røret mellem dør og A stolpe, men hvis du får signal ind i bilen er der jo ligesom kun føleren der kan lege drillepind
Og så alligevel ikke, hvis der er tæring på kablet så kan det give fejl visning
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

pug407aut
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » man 26. feb 2018 20:29

Gribben skrev:
man 26. feb 2018 12:24
Udendørs temperatur svinger meget, og jeg har mistænkt sensoren som sidder i højre sidespejl. Men så læste jeg på et engelsk forum at det også kunne en eller anden connector i døren som kunne svigte. Er der nogen der ved om det kan passe og hvor den connector sidder ?
Der sider en konnekter på A stolpen hvor alle kableren fra døren går igennem, her drejer du låsen der på, nu kan du så kontrollere for skidt i stikket og give det noget kontakt spray, det kan også være i gummi bælgen som du selv er inde på, her er det typisk omkring der hvor gummi bælgen slår en bue at kablerene er udsatte

Brugeravatar
Gribben
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 27. feb 2018 13:22

konnektor på A stolpen.... Kan man komme til den udefra, eller er der noget der skal afmonteres først ?

pug407aut
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » tirs 27. feb 2018 23:13

Det skulle være muligt når bare du åbner døren, men det ser ud til at kablerene i døren går direkte i hoved lednings nettet, så der er kun en gummi bælg som du rykker ud af karossen eller døren for at komme til det eventuelle brud

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 27. feb 2018 23:33

Gribben skrev:
tirs 27. feb 2018 13:22
konnektor på A stolpen.... Kan man komme til den udefra, eller er der noget der skal afmonteres først ?
bare for din egen skyld, hvorfor adskille den halve bil, du starter med at visningen er forkert, dette skyldes altså ikke samling eller et stik eller en knækket ledning, det er 99% sikkert ærten der sidder på undersiden af spejlet men hvis du vil kan du jo afmontere handskerummet og afdækningen på torpedoen så du kan få fingre i lrdningsbundtet der kommer fra døren, men så skal du nok regne med også at afmontere dørbeklædningen for det fulde overblik

Brugeravatar
Gribben
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gribben » fre 2. mar 2018 19:52

Nej jeg starter med at melde ud at temperaturen svinger meget, dvs den kan vise korrekt det ene øjeblik og så pludselig vise fem grader lavere. Det kan sagtens være sensoren, men det kan da lige så vel være et defekt stik. Da temperatursensorer ofte er NTC modstande vil det jo passe fint med at overgangsmodstanden i et stik øges, og dermed tror bilen at temperaturen er faldet, så nu prøver jeg lige at gå den vej.
Har løftet gummibælgen i stolpen og der sidder godt nok en konnektor. I morgen prøver jeg at afmontere døren, skal nok tage et par billeder. Hjælper det ikke har jeg fået fat i en ny sensor, den var ikke så dyr.

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » lør 3. mar 2018 15:00

mener du seriøst at du vil pille døren af?? i stedet for bare at skifte føleren, i så fald skal du sørge for at alle ledninger er afmonterede inde i døren og trukket ud, ellers ender du med at den hænger i ledningerne og det er ikke specielt godt, i hvert fald kommer du let fra asken og i ilden, det er ikke helt så enkelt med al den strøm, husk afbryd battriet

Brugeravatar
Gribben
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gribben » lør 3. mar 2018 20:06

Selvfølgelig vil jeg pille døren af, i stedet for hovedløst at skifte dele der måske slet ikke fejler noget. At rense konnektoren var nemt når først døren var pillet af, det hjalp husets søn med. Det var alt i alt en gratis omgang, men klart, hjælper det ikke, så skifter jeg selvfølgelig sensoren. Noget tyder på det er en dårlig forbindelse, da jeg fandt ud af at temperaturen svinger når man åbner og lukker døren.
Hele øvelsen tog under en halv time.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » søn 4. mar 2018 08:14

Gribben skrev:
lør 3. mar 2018 20:06
Selvfølgelig vil jeg pille døren af, i stedet for hovedløst at skifte dele der måske slet ikke fejler noget. At rense konnektoren var nemt når først døren var pillet af, det hjalp husets søn med. Det var alt i alt en gratis omgang, men klart, hjælper det ikke, så skifter jeg selvfølgelig sensoren. Noget tyder på det er en dårlig forbindelse, da jeg fandt ud af at temperaturen svinger når man åbner og lukker døren.
Hvis/når temperaturen svinger med åbning/lukning af døren, så har du nok den klassiske PSA fejl ??

En delvist knækket ledning inde i bælgen !!! Ofte knækker selve lederen inde i ledningens isolering.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » søn 4. mar 2018 09:23

Gribben skrev:
lør 3. mar 2018 20:06
der var du sgu godt nok heldig, på de fleste citroener er det stik sparet væk så alt inde i døren skal frakobles og alle ledninger trækkes ud af døren før den kan komme af uden at klippe ledningerne (det er derfor at når nogle køber en ny/brugt dør hos huggeren går den største tid med at udskifte den ledninger huggeren lige så nydeligt har kappet)

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » søn 4. mar 2018 16:37

Hvor er det dejligt at der stadig findes kompetente mennesker, der rent faktisk fejlsøger i stedet for halsløst blot at skifte dele i flæng. Og dejligt at der rent faktisk er mennesker, der byder ind med reelle fakta baseret på egne erfaringer, (stikket ved dørstolpen).

Typisk når folk ikke fejlsøger, mekanikere inkluderet, så er det jo på grund af mangel på viden om de mest grundlæggende funktioner, herunder nok især el og elektronik. I tilfældet her omkring en temperaturføler, mangel på elementær viden om RTD, (resistance temperature device), og dette målingsprincips følsomhed for enhver modstand i ledningerne fra RTD'en frem til målekredsløbet.

Lige i dette tilfælde havde reservedelen nok ikke kostet alverden, men hvor har jeg set mange eksempler på: "vi skifter lige den dims, nå, det var ikke den, så skifter vi lige den anden dims, nåe-nej, men så........." Og ofte får kunden lov til at betale for mekanikerens mangel på fejlsøgningsevne, og endda lov til at betale for udskiftning af, og for de dele, der ikke fejlede noget som helst
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Gribben
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 6. mar 2018 12:41

@Mikhan. Tak for info, det skal selvfølgelig også testes hvis det ikke virker nu.

Besvar