Blæseren er gået - og det er -7 grader

Besvar
PA68
Kontakt:

Blæseren er gået - og det er -7 grader

Ulæst indlæg af PA68 » tirs 6. feb 2018 22:05

Hej alle

Er der nogen der kan hjælpe mig med et par måske ret simple spørgsmål?
Blæseren kører ikke på min C4'er E6G'er fra 06. Hverken på 1, 2, 3 eller 4. Ingen klik eller lyde nogen steder fra. AC'et kører og det skulle køre på samme sikring, så det er vist ikke det. Er der nogen herinde der ved hvor man skal grave blæseren ud. Den sidder vel det mest ufremkommelige sted, hvor der skal pilles alt mellem forsæder og forrude ud? Eller er der nogen der sidder med "De vises sten"? Nå - det er jo bare..., og du skal bare gøre følgende...: Mange tak for din tid :-)

Vh
Peter

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Blæseren er gået - og det er -7 grader

Ulæst indlæg af posh » ons 7. feb 2018 08:13

det er næsten altid resistoren der er gået til de evige blæsereguleringsmarker, en lille dims der styrer løjerne, meget undtagelsesvis selve blæsermotoren, en sikring ja, og den er hedder sådan her og ser sådan ud https://www.autodele24.dk/citroen/c4-co ... tand#10341
den sidder så du kan tilgå den nedefra her oppe inder instrumentbordet, men kig lige engang i din bog om sikringerne, jeg tror jeg husker blæseren har sin egen
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

PA68
Kontakt:

Ulæst indlæg af PA68 » ons 7. feb 2018 09:47

Hej Posh - og tak for dit hurtige og meget udførlige svar :-) Inden jeg kaster mig ud i at skifte diverse dele ud, har jeg lige et enkelt opklarende spørgsmål. Jeg læste mig til på nettet et sted, at det kun var modstanden hvis blæseren ikke var til at regulere trinvis, men kun kørte på max eller minimum effekt uanset indstillingen på regulatoren. Når blæseren ikke kører overhovedet, skulle det i følge den kilde være noget andet der var problemet. Lyder det helt i hegnet, eller er Citroens elektronik anderledes skruet sammen, så når "dimsen" ryger, kører blæseren ingen steder?

Vh
Peter

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » ons 7. feb 2018 10:39

det er både rigtigt og forkert, i nogle tilfælde vil blæseren kun køre fuld speed i andre står den bom stille, det er nok ligesom hvad og hvordan den resistor svigter, så begge dele er mulige, du kunne hvis du har "varme hænder" pille resistoren ud, tage stikket af den og kortslutte stikket, nu skulle blæseren så køre for fuld speed når bilen er startet, gør den det er du sikker på at det også er resistoren der er synderen, kører den stadig ikke er fejlen nok sikring eller selve motoren, mtoren kan du kontrolere på 2 punkter.
1 om den får strøm ved at tage stikket af motoren og sætte en ganslke almindelig simpel prøvelampe til stikket, lyser lampen er der strøm
2 du kan pille motoren ud og give den direkte strøm fra batteriet, kører den er alt godt, gør den ikke må du finde en anden motor
det er egentlig ikke spor svært at fejlfinde/rette, det er bare så pokkers koldt for de varme hænder lige nu.
men kig lige i sikringsboksen der sidder ude ved batteriet, der skal du have særlig kig på sikring F11-40 amp, er den sprungen er der ingen blæser
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

PA68
Kontakt:

Ulæst indlæg af PA68 » ons 7. feb 2018 11:37

Er der noget bedre end skarpe og kompetente svar? :handgestures-thumbupright: Tusind tak for det! Det er så præcist at jeg skulle kunne gøre det med lukkede øjne.

Vh
Peter

PA68
Kontakt:

Ulæst indlæg af PA68 » ons 7. feb 2018 19:00

Nå - det viste sig at der kommer masser af strøm til blæseren. Altså er modstanden OK kan jeg også måle mig frem til. Spørgsmålet er om man kan komme til kullene på sådan en krabat, uden at splitte hele bilen ad. Eller man bare skal smide blæseren ud, og erstatte den med en anden?? Er der nogen der har erfaring med det?

Vh
Peter

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tors 8. feb 2018 08:46

har du haft direkte strøm til den blæser, det kan snyde med at du måler strøm, hvis den reguleres over stel siden, og så er retur ved resistoren, men snurrer den ikke med direkte strøm er det billigste nok denne https://www.autodoc.dk/reservedele/blae ... c4/c4-i-lc
om du kan skifte kul vil i nogen grad nok afhænge af din elektriske motor kunnen

Besvar