U1118 og U1218

Besvar
Brugeravatar
Thomas-R
Kontakt:

U1118 og U1218

Ulæst indlæg af Thomas-R » ons 25. mar 2026 20:53

Hej

Jeg havde en fejl på turbo boost regulatoren (P2562) der sidder bagpå ventildækslet, og U1118. Indrømmet jeg troede canbus fejlen bare ar en bøvs.regulatoren blev skiftet, fejlen slettet, 3 gang jeg startede bilen kom der engine fault, repair needed. Og nu er jeg strandet med de 2 canbus fejl. Bilen køre ikke særligt meget mere, og jeg mistænker lidt batteriet, den starter fint, og bilen har på intet tidspunkt kørt "forkert" den irriterende orange motorlampe skal bare ikke være der.
Nogle andre gode råd eller erfaringer inden jeg smider et nyt batteri efter den?
C5 2.0HDi 163 Berline 2011

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: U1118 og U1218

Ulæst indlæg af SRO » tors 26. mar 2026 09:33

Jeg tænker, at du er på rette vej mht. udskiftning af batteriet. Få det opladet og testet.
Tjek for dårlige forbindelser, målt via spændingsfald (husk at der skal være forbrug på) til/fra batteriet.
Slet fejl med tester.

Det synes at være et kendt problem, se evt. Youtube, f.eks : https://youtu.be/ax2ZBNSS6jU?is=m3OAEDUhr0DNfv3j

Brugeravatar
Thomas-R
Kontakt:

Ulæst indlæg af Thomas-R » tors 26. mar 2026 17:34

Jeg prøver med et batteri, kunne også være bsi boksen der driller, men hvis det er en af dens relæer der er blevet dårlige burde der jo være nogle yderligere fejl.

Brugeravatar
Thomas-R
Kontakt:

Ulæst indlæg af Thomas-R » fre 27. mar 2026 19:36

Nå det var ikke batteriet. Er der nogen der ved om jeg bare skal bruge en bsi box med samme parts nr, eller m det skal være fra en bil med samme specs, motor størrelse, hk?

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 27. mar 2026 21:54

Det var surt, men testede du det ikke?

Husk at slette fejlene, når du har "gjort noget".
Når fejlen er elimineret skal der typisk omkring tre gange fejlfri opstart/systemtjek til for at motorlampen slukker selv (men fejlen bevares som historik og kan udlæses med tester).

BSI eller BSM?
Det kan godt være lidt tricky at fejlsøge på, da du formentlig mangler data om forventede målinger, hvilket gør at du kommer til at søge lidt i blinde og samtidig skal kende/forstå hele "systemet" for at kunne gå systematisk frem.

BSI sidder normalt inde i bilen og skal kodes til bilen.
Tager du, om muligt, en BSI-boks fra en anden bil, vil din bil arve km-tallet, hvis det er højere end hvad det var før...
Sådan en omgang bør du søge professionel hjælp til, hvis ikke du ved hvad du har med at gøre?

BSM er sikringsboksen i motorrummet og kan udskiftes 1:1 uden kodning (plug and pray :lol: ). Mon det er den du tænker på?
Det er alene reservedelsnummeret du skal gå efter. Hvis ikke du kan få en ny, må du ty til ophuggere eller f.eks. EBay.
Mange vil gerne sælge noget defekt skidt, så vær varsom og køb med "garanti".

Nogle gange må man hjemme i perlegruset ty til udskiftning af mistænkte dele, hvilket skal holdes op mod timeprisen for fejlsøgning eller indkøb af testudstyr (f.eks. dit batteri). Man kan risikere at komme dyrt ud af den tilgang og nummer 1 er altid korrekt diagnosticering (lige som værkstederne altid gør 8-) ).

Brugeravatar
Thomas-R
Kontakt:

Ulæst indlæg af Thomas-R » fre 3. apr 2026 12:09

Batteriet var 5-6år gammelt, og den lyder noget mere frisk nu så det var ikke spildte penge. Jeg har slettet fejlen, og ca hver 2.gang jeg starter kommer den igen(engine fault, repair needed). Jeg har også bemærket at voltmeter i usb opladeren, som plejer at stå på 14.5v, nu falder så snart jeg slipper p bremsen, til ca 12.7-12.8v og stiger til 14.5 når den motorbremser eller p bremsen aktiveres. Jeg har kontrolleret ledning/forsyning til lade dimsen på minuspolen, efter at have set en berlingo med samme fejl på tuben. Hvis det ikke er den ryger den på værksted, gider ikke bruge mere tid på gætterier.

Brugeravatar
Thomas-R
Kontakt:

Ulæst indlæg af Thomas-R » tirs 7. apr 2026 18:17

Nå så tror jeg det blev løst. Det var ikke batteriet, ej heller lade overvågning på batteri ÷.

Næ efter at have sat en andet brugt lade overvågning på, ud at komme videre, hev jeg komputeren frem og brugte lexia frem for diagbox, her kunne jeg se den brokkede sig over noget telematic den ikke kunne komme i kontakt med, ud over de 2 canbus fejl. Og så faldt 10 øren. Jeg har sat en ny android radio/tablet i da den gamle var blevet lidt grøn i det i skærmen en gang i mellem. Og den nye sidder der hvor det lille info display er, displayet blev bare knipset af stikket og lagt væk, ja dav. Det syntes bilen åbenbart var en rigtig dårlig idé og nu var den sur. Displayet er nu på igen, og ligger inde ved luftdysserne, bag ved rammen, masser af plads, og efter at have slettet fejl, et par gange og med diadbox, er engine fault repair needed, og den gule helikopter nu forsvundet.

Sjovt som små ting kan gøre så meget :D

Besvar