Hydraulik problem X7

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Hydraulik problem X7

Ulæst indlæg af SRO » søn 16. nov 2025 15:54

Det lyder ikke til, at du har fuldt vejledning og sat rette tryk på. Det er måske en årsag til at vejledningen er udformet som den er.

Hvis ikke du vil bruge mere krudt på den, kan du sælge bilen, men du får nok ikke toppris i den stand, hvor den skal hentes på et fejeblad og så det med bolten i krumtappen.

Sig til, hvis du vil sælge.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 16. nov 2025 16:37

Fuldt vejledningen? Jeg har fulgt vejledningen - havde dog ikke en udlæsning af hvor meget tryk jeg kom i, men der er ikke tale om ret mange pump med cykelpumpen, jeg er ret sikker på den var flækket inden da og det er der olien kom ud fra da jeg sænkede bilen, meget vel pga at der var lidt for meget LDS i beholderen. Jeg har fyldt den når den stod i lav, ikke når den var trykløs..

Det eneste jeg ikke gjorde i forhold til vejledningen er altså brug af Facom 920B værktøjet så man kan være sikker på et tryk på cirka 0,5 bar

Jeg satser på at smide den til en mekaniker og få den lavet og synet.. den skal jo også spores og have nye fordæk, det kan jeg ikke selv uanset hvad.

Bolten i krumtappen er altså ikke et større problem, hvis man ønsker at skifte den skal den nye bolt blot skæres til, ellers er den for lang - værre er det ikke.. :handgestures-thumbupright:

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 17. nov 2025 07:38

Det var præcis det jeg mente med vejledningen - trykket.

Når du ikke ved hvor meget tryk du har tilført, har du ikke styr på processen og har derfor flere variabler at arbejde med. Derfor kan det være vanskeligt for dig at udlede om lyden fra pumpen skyldes en defekt eller fordi du ikke har skabt de konditioner som producenten foreskriver for at komme i mål med processen.

Jeg håber for dig, at du snart får den på gaden igen, så du kan nyde den herlige kørekomfort, der er i sådan en hydraulikbil :auto-driving: :handgestures-thumbupright:

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 17. nov 2025 08:12

Udordringen var at pumpen slet ikke kørte - ud fra vejledningen kunne man ikke helt udlede om den ville begynde at køre når der var tryk eller om den burde køre hele tiden?

Første gang jeg forsøgte skete der jo ikke noget før jeg trykkede på hæveknappen i kabinen og da lød pumpen ikke som den plejede.. - havde jeg da vidst at man bare kunne blæse ind via det lille hul i dækslet havde jeg forsøgt dette på det tidspunkt.
Men vejledningen siger jo bare "Sæt tryk på 0,5 bar ved hjælp af Facom 920B værktøjet" - og jeg har ikke en kølertrykprøver (endnu) ;)

Pt leder jeg efter dele til hydraulikken og så håber jeg at kunne overtale mekanikeren til at fikse den, ellers må jeg selv skifte pumpen og beholderen (og gerne slangen i mellem de to) og så køre den til mekanikeren for resten.. jeg kan jo altså ikke selv spore den korrekt og slet ikke skifte dæk på fælge..

Så i skrivende stund leder jeg med lys og lygte efter en fungerende hydraulikpumpe og en beholder model 4009.V8 samt en slange 4012.H9 - jeg håber Kofoeds Garage måske kan hjælpe, Skovgaard & Schmidt har ikke noget pt.
Alternativt er vel enten at finde hos en hugger, men så aner man jo ikke om det er ok - og jeg kan ikke finde den rigtige beholder, eller også købe orriginalt, hvis man overhovedet kan få det længere og at det er til at betale..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 17. nov 2025 09:01

Nå, fandt en billig beholder hos huggeren, umiddelbart endda med slangen under og skruelåget på - så kan det jo være jeg på den måde "nemt" kan konstatere om pumpen fungerer..

Men spørgsmålet er:

Når man skal starte det hele op fra bunden, så står der i vejledningen at man skal påfylde LDS tli max mærket og tryksætte beholderen til 0,5 bar
Og dernæst starte motoren..

Vil pumpen så bare starte af sig selv når den mener alt er ok eller hvordan - for her var der ingen lyd eller noget fra pumpen.. - men jeg kunne aktivere den med hæveknappen i kabinen (da var der dog ikke tryk i beholderen)
Er det fordi jeg skal gøre den trykløs igen via Diagbox og lade den stå de 3 min så den kodes som "helt trykløs" igen og så vil det måske fungere når jeg skifter beholder og fylder LDS på igen, sætter tryk på og starter bilen?
Normalt kører pumpen jo bare man åbner en dør, det sker jo heller ikke her, er det en funktion der ligger i systemet når den er gjort trykløs eller gør den reelt kun sådan når den står i "Normal" højde?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 18. nov 2025 14:41

Hm, beholder skiftet uden held, denne er dog umiddelbart tæt endnu :lol:

Nu er jeg jo så ekstra forsigtig i at sætte tryk på, men der sker intet - lod bilen stå i 35-40 min uden nogen effekt overhovedet.

Men kan nogen oplyse om pumpen bør køre uanset trykket eller om den først starter når et passende tryk er opnået?

Jeg tjekkede naturligvis sikringen inden jeg gik i gang denne gang også, den var fin, også målt, ikke kun visuelt.

Men hvis jeg prøver at lytte til pumpen med stetoskopet synes jeg ikke at der kommer lyd fra den overhovedet..

Næste forsøg må være at få fingre i en kølertrykprøver så jeg kan sætte de cirka 0,5 bar’s tryk på og så se hvad der sker.. eller finde en mekaniker der gider rode med hydraulisk undervogn..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 18. nov 2025 15:46

Og nu kan det ikke have noget at gøre med at højre forhjul ikke stod helt nede pga min donkraft sidder fast under bilen pga højden..?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 18. nov 2025 16:10

Pumpen er formentlig ikke selvansugende, hvorfor der skal tilføres tryk for at få væsken ind til trykkammeret.

Hvis ikke pumpen kører, så kommer der med sikkerhed ikke tryk i størrelsesordenene 150 bar, så hvis ikke pumpen kører vil der med sikkerhed ikke ske mere.

Står der ikke i vejledningen at du skal aktivere knappen i bilen, altså hæve den aka aktivere pumpen?

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 18. nov 2025 16:17

Nej, der står intet om at aktivere den..

Der står:

Påfør tryk på 0,5 bar
Start motoren
Vent på at bilens højde stabiliserer sig
Sæt kørehøjden til Høj
Sæt kørehøjden til Lav
Drej hjulene fra side til side
Stop motoren
Tjek LDS niveau

Det læser jeg som at den skal løfte sig fra “Helt nede” før man trykker på knapperne?

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » ons 19. nov 2025 08:49

Jeg er ret sikker på at hydraulikken ikke starter af sig selv når bilen ligger "på maven". Det kunne skabe en farlig situation, jeg mener det er efter bogen at du skal aktivere på betjeningspanelet, så ved bilen at du mener det og at det er ok at løfte. Ren sikkerhed.
Hydraulikpumper er generelt elendige til at pumpe luft og har svært ved at komme af med den luft, der måtte være foran indsugningsventilerne. Ved at sætte let tryk på tanken, og dermed også pumpens indsugningsventiler, så lettes pumpens ansugning.
Husk også på, der en ingen tryksensorer i systemet what so ever, eneste tilbagemelding til styringen er højdeføler for og bag. Uendeligt simpelt, 4 elektroventiler og en pumpe. To af ventilerne er til at sænke henholdsvis for eller bag. De sidste to ventiler er blot sikkerhed for at olien ikke siver baglæns gennem pumpen, som af natur ikke er helt tæt, de åbnes når pumpen kører, henholdsvis igen kun til den/de aksler som behøver at hæve.
--
O. Pedersen

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 19. nov 2025 09:17

Lars4733 skrev:
tirs 18. nov 2025 16:17
Nej, der står intet om at aktivere den..

Der står:

Påfør tryk på 0,5 bar
Start motoren
Vent på at bilens højde stabiliserer sig
Sæt kørehøjden til Høj
Sæt kørehøjden til Lav
Drej hjulene fra side til side
Stop motoren
Tjek LDS niveau

Det læser jeg som at den skal løfte sig fra “Helt nede” før man trykker på knapperne?
Joe, men der kommer ingen tryk, hvis ikke pumpen kører, så jeg tænker, at det vil nødvendigt at tage styringen og aktivere pumpen.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 19. nov 2025 09:33

Jeg afventer et svar fra Kofoed, han har skrevet han kommer tilbage i morgen torsdag, han gør det jo "til hverdag", så for en sikkerheds skyld..

For hvis man skal trykke på knapperne, så ville det jo stå i proceduren med det samme.. når man har gjort systemet trykløst koder Diagbox et eller andet ind i systemet til slut, det skriver den ligefrem - det gør så også at pumpen ikke reagerer på døråbning osv som jeg ser det - bilen skal have startet motoren for at komme videre derfra..

Der står jo ordret i proceduren: Wait for the vehicle height to stabilise" - det må da betyde at bilen vil hæve sig til "Low" positionen (eller Normal?) af sig selv hvis alt er korrekt?

Men der kan jo ret nemt være en luftlomme i systemet, det er jo ikke lavet supersmart til at være helt oliefyldt når man samler det. Slangen mellem beholder og pumpe er noget nær umulig at montere fyldt med olie..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. nov 2025 11:29

Jeg bliver anbefalet at lave en måling med en prøvelampe i strømstikket til pumpen for at se om der kommer strøm frem..

For gør der det må pumpen vel være død, gør der ikke, ja så må der være en fejl andetsteds..

Men så spørger jeg - er der altid strøm frem til pumpen eller er det "kun" når der kaldes på at bilen skal hæve sig?

For jeg undrer mig stadig over at når man har kørt Diagbox og gjort systemet trykløst skriver den til slut at man skal afvente 1 min og så afbryde batteriet for at "kodningen" gemmes korrekt i systemet - hvad er det for en kodning?
Og bør der så bruges Diagbox igen for at vække systemet?
Der sker pt intet hvis man åbner døren osv.. som når systemet er i "normaltilstand" - sæt det er sådan noget der skal til for at fortælle systemet at nu skal vi køre igen..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. nov 2025 12:40

Bare en tanke for sjov - kan man egentlig ændre en hydraulik C5'er til en med fjedre og støddæmpere?
Eller er alt andet i undervognen også anderledes?
Og hvad med typegodkendelse/syn?

Sæt nu det bare var "plug and play"?

Jeg finder selv ud - er bare træt af den drillende hydraulik..

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. nov 2025 13:56

Nå, jeg tror jeg dropper det - skulle se på sagerne igen efter et par dage uden mulighed - batteriet har ikke været afmonteret, men da jeg startede bilen nu gik den igen i fuldt selvsving og meldte div fejl, jeg stoppede den så inden den begyndte med udsættere på cylinderne også.. altså fejlen der kommer når batteriet har været afmonteret.
Jeg frygter et eller andet strøm-mæssigt er galt.
Når den står som den gør nu bruger den jo ikke strøm på højden, den startede fint nok temperaturen taget i betragtning, men efter et par minutter kom ESP fejl, ABS fejl og håndbremsefejl.. selv om den viste at lade fint (14,2-14,3) vis cigartænderstikkets usb-plugin..

Og når jeg så ikke kan finde ud af om pumpen er defekt eller andet er galt må jeg kaste håndklædet..

At sende den til en mekaniker er jo også svært når den står om den gør, den er jo pænt lav og det er autohjælpen ikke altid så gode til kan jeg huske.. og min lokale mekaniker vil ikke pille ved den del af bilen, så der er ingen hjælp at hente..

Må i morgen tidligt sætte lader til igen og prøve at nulstille hele skidtet endnu engang.. sidste chance - nu har den holdt her ude i knap 3 uger hvor det kun er motoren der har kørt halve timer af gangen

Første gang bilen kom med alle disse fejl var en kølig lørdag morgen hvor den blev startet og kørte cirka 6km med tændt elbagrude og blæser mv pga dug og kulde, der blev den læsset med 150-200 kg varer i bagagerummet hvor den lød lidt anstrengt for at hæve sig.
Dernæst kørte den ca 1 km, måske endog kortere, efter at have været stoppet der kort tid startede jeg og den kørte ikke mange meter før den begyndte på at komme med alle disse fejl.
Da fik jeg dog ved en genstart gang i bilen og fik kørt den de ca 6 km hjem uden andre problemer end fejlbeskederne på ESP, håndbremsen osv.

Kan pumpen have lavet ged i den?
Batteriet blev skiftet om mandagen, da dette var skidt
Men kan det være generatoren der også skal skiftes? Jeg har ikke udstyret til at måle på denne..
Vi ved jo at strømproblemer på disse biler kan trække alt muligt med ned..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » fre 21. nov 2025 14:58

Da du sidste søndag fik startet fint op, skrev du at den lader med 14,2 til 14,3 volt.. Målt på batteripolerne.

Så glem alt om evt. defekt generator.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. nov 2025 15:26

mikhan skrev:
fre 21. nov 2025 14:58
Da du sidste søndag fik startet fint op, skrev du at den lader med 14,2 til 14,3 volt.. Målt på batteripolerne.

Med mindre den er periodisk defekt? Eller det sker måske ikke?

Planen pt er:

Lørdag morgen sætter jeg lader på batteriet og laver så den totale reset som tidligere og lader igen og sletter alle evt fejl der ligger.
Så jeg forhåbentlig kan få startet bilen igen, det er jo væsentligt med en jævn strømkilde hvis jeg skal måle om der kommer strøm til pumpen..
Om der så hele tiden bør være strøm i det stik eller om det kun er når systemet kalder på at hæve bilen er jeg ikke helt klar over.
Og så må jeg sætte Diagbox til og se om man nogle steder der kan tvangskøre pumpen - det burde jo også være en mulighed for at teste om den kan køre? Hvis den funktion er der overhovedet?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » fre 21. nov 2025 15:48

Lars4733 skrev:
fre 21. nov 2025 15:26
mikhan skrev:
fre 21. nov 2025 14:58

Med mindre den er periodisk defekt? Eller det sker måske ikke?
Selvfølgelig er det muligt.. Men bestemt ikke særlig sandsynligt.

Jeg har bemærket, at du nærmest panikker, når du KUN måler 14,2 volt på batteriet. Jeg har jævnligt set/bemærket 12,0 volt (og mindre) på batteriet, UDEN at det forhindrede omgående start og ingen problem med computerne. Gælder benzin biler.. Diesel er mere krævende bl.a p.g.a. gløderør m.m.

Eksempel: Fx. vil en "batterivagt" ofte først frakoble evt. eksterne forbrugere ved 11,8 volt.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. nov 2025 16:09

Det er blot en konstatering af at den står på 14,2

Jeg synes mine tidligere biler ofte viste 14,4-14,5 - men det er jo langt rigeligt så vidt jeg forstår.

Men når bilen laver det nummer mistænker jeg jo noget er galt med strømmen et eller andet sted.

Fored nyt batteri og ikke andet sat til og den startede jo også og gik hurtigt op på de 14,2 efter start, så ja - det kunne meget vel være ok.
Men hvorfor kommer alt det bøvl så? Denne gang har strømmen jo ikke været taget fra..

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » lør 22. nov 2025 00:32

Nu er det vel ikke kun volt der er vigtige på bilen, ampere har vel også en vigtig betydning i driften.

Besvar