Hydraulik problem X7
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Hydraulik problem X7
Nej den kan absolut ikke "løbe tør" for strøm på så kort tid hvis batteriet er opladet.
Heller ikke HVIS generatoren ikke lader.
Så ja.. Kik diverse stik efter. Og gør som jeg foreslog i går, når batteri polen sættes på igen.
Heller ikke HVIS generatoren ikke lader.
Så ja.. Kik diverse stik efter. Og gør som jeg foreslog i går, når batteri polen sættes på igen.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Det mener jeg også jeg gjorde..
Havde sat batteriet til og lod bilen stå 5 min
Satte mig ind og så hørte jeg at idet jeg sætter nøglen i låsen kører benzinpumpen - altså uden at dreje nøglen
Da den var stoppet startede jeg bilen.
Så ja - det var jo ikke helt det du sagde, jeg må prøve igen
Så - nu hvor batteriet er i bilen:
Diagbox på og udlæse/slette evt fejl
Tænding på et stykke tid
Dreje nøgle retur og starte bilen
Er snart villig til at prøve alt..
Men har mistanke om at et eller andet æder strøm uden jeg ved hvad det er.. eller kan sætte en finger på det
Havde sat batteriet til og lod bilen stå 5 min
Satte mig ind og så hørte jeg at idet jeg sætter nøglen i låsen kører benzinpumpen - altså uden at dreje nøglen
Da den var stoppet startede jeg bilen.
Så ja - det var jo ikke helt det du sagde, jeg må prøve igen
Så - nu hvor batteriet er i bilen:
Diagbox på og udlæse/slette evt fejl
Tænding på et stykke tid
Dreje nøgle retur og starte bilen
Er snart villig til at prøve alt..
Men har mistanke om at et eller andet æder strøm uden jeg ved hvad det er.. eller kan sætte en finger på det
-
Lars4733
- Kontakt:
Men hvad ellers får strøm via den lille sikringsboks jeg viste?
Det ligner kun at der er en 40 amp sikring til nederst - hed vist F9?
Det er jo kun den jeg har rørt ved i hele bilen..
Det ligner kun at der er en 40 amp sikring til nederst - hed vist F9?
Det er jo kun den jeg har rørt ved i hele bilen..
- mikhan
- Moderator
Hvad jeg kan se, så er F9 en 30 amp. Til den elektriske parkeringsbremse.
mikhan = Mikael Hansen
- mikhan
- Moderator
Det er nok ikke alle som anvendes på lige din dyt ?? 
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
Ah, det er så F5 jeg har set - til anhængertrækket..
Men det bør jo så ikke være relateret til den boks..
Og vi er enige om at der ikke er noget at kode/melde/ændre i Diagbox ved batteriskift?
Men det bør jo så ikke være relateret til den boks..
Og vi er enige om at der ikke er noget at kode/melde/ændre i Diagbox ved batteriskift?
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg skiftede godt nok tændrør fredag, men bortset fra lørdag morgen da pumpen var på ekstra arbejde pga 160 kg træpiller i bagagerummet og en meget kort tur med elbagrude osv tændt var der ingen problemer i de godt 150-200 km jeg kørte i weekenden
Så det er vel ikke der geden er begravet?
Og det gamle batteri var helt dødt ifølge værkstedet, så det var jo klart at et par ret korte ture med ekstra strømforbrug ville drille bilen
Nå, nu er lyset jo allerede ved at forsvinde for i dag - så i morgen bliver sidste omgang forsøg på at få startet bilen.
Det mærkelige er jo at den starter fint og går godt i tomgang, for pludselig at gå amok i fejl og gå dårligt - er der noget på bilen der slår til efter 1-2 min drift?
Tillægstanke - jeg har aldrig hørt benzinpumpen køre på den måde, nærmest som om den puster luft
Vil det give tændingsfejl på den måde hvis den ikke leverer benzin nok?
Ved opstart kører den jo et stykke tid og opbygger vel lidt tryk så at sige?
Men indtil bilen melder fejl tager den fint gas osv, så det er nok ej heller der problemet ligger
Så det er vel ikke der geden er begravet?
Og det gamle batteri var helt dødt ifølge værkstedet, så det var jo klart at et par ret korte ture med ekstra strømforbrug ville drille bilen
Nå, nu er lyset jo allerede ved at forsvinde for i dag - så i morgen bliver sidste omgang forsøg på at få startet bilen.
Det mærkelige er jo at den starter fint og går godt i tomgang, for pludselig at gå amok i fejl og gå dårligt - er der noget på bilen der slår til efter 1-2 min drift?
Tillægstanke - jeg har aldrig hørt benzinpumpen køre på den måde, nærmest som om den puster luft
Vil det give tændingsfejl på den måde hvis den ikke leverer benzin nok?
Ved opstart kører den jo et stykke tid og opbygger vel lidt tryk så at sige?
Men indtil bilen melder fejl tager den fint gas osv, så det er nok ej heller der problemet ligger
- mikhan
- Moderator
Og du er 100 % sikker på at der er benzin i tanken.. Trods det at måleren viser at der er.
Faktisk var der for længe siden et medlem her, som reelt havde tom tank. 5 liter fra en dunk løste alle problemer..
Faktisk var der for længe siden et medlem her, som reelt havde tom tank. 5 liter fra en dunk løste alle problemer..
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
100% er jeg vel ikke, men er det så ikke underligt at den kan startes igen? Burde den så ikke være død?
Den viser halv tank og det passer med det den har kørt siden den blev tanket..
Men har da 5 friske liter stående i en dunk jeg kan hælde på..
Det er bare som om den “hvæser” når pumpen kører, jeg har tjekket at der ikke vælter benzin ud under bilen..
Hvis det er fordi strømmen går andetsteds end til bilens computer, så kan pumpen vel også miste strøm og derved ydeevne?
-
Lars4733
- Kontakt:
Har sådan en et benzinfilter? Og hvor vil det i så fald sidde?
Når man søger rundt omkring ser det ud til at disse udsættere kan skyldes benzintilførselen som Mikael også var inde på.. og de øvrige fejl kan vel så komme fordi motoren mister trækkraft og derved får fejl?
Når man søger rundt omkring ser det ud til at disse udsættere kan skyldes benzintilførselen som Mikael også var inde på.. og de øvrige fejl kan vel så komme fordi motoren mister trækkraft og derved får fejl?
-
John59
- Kontakt:
Testede du det nye batteri inden du satte det I? Det er før set at et nyt batteri er defekt. Har selv prøvet det med et batteri fra Biltema. Fik det dog ombyttet med et andet. Jeg havde denne gang taget min batteritester med, og testede 6 batterier, og tog så bare det bedste af dem.
-
Lars4733
- Kontakt:
Det er sat på hos et værksted via min FDM vejhjælp
Og bilen kørte jo fint derefter, først efter jeg havde batteriet ude fredag og satte det i igen fik jeg dette problem..
Derfor er jeg mere tilbøjelig til at mistænke en sikring eller en føler eller lign - hvorfor skulle motoren ellers køre superfint et minut eller to efter koldstart og så pludselig lukke systemer ned og spytte en masse fejl ud?
Og bilen kørte jo fint derefter, først efter jeg havde batteriet ude fredag og satte det i igen fik jeg dette problem..
Derfor er jeg mere tilbøjelig til at mistænke en sikring eller en føler eller lign - hvorfor skulle motoren ellers køre superfint et minut eller to efter koldstart og så pludselig lukke systemer ned og spytte en masse fejl ud?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Jeg er af den opfattelse af dine mange fejl er relateret til manglende initering af BSI-boksen. Det er bilens "hjerne" og uden korrekt funktion af den, vil der ikke været meget at stille op.
Du skal sikre dig, at batteriet er fuldt opladet og før det er tilfældet kan du ikke regne med noget som helst - eller i hvert fald bør det ikke indgå i ligningen.
14,x volt vil du kun kunne aflæse når generatoren kører.
Så snart du slukker motoren falder spændingen. 12,8-12,9V er "overspænding", men så snart du har haft f.eks. lygterne tændt i lidt tid falder niveauet. 12,6V er fuldt opladet batteri (traditionelt blybatteri med 2,1V pr. celle).
Kommunikationsfejl kan skyldes manglende spænding, men også fejl på can-bus.... og netop derigennem styres hydraulikpumpe mv. så det er ret interessant med netop den fejl - men igen - uden BSI=????.
Om pumpen kan være årsag til at der er initeret fejl på netværket ved jeg selvfølgelig ikke.
Der sidder to modstande på hver 120 Ohm i netværket, så hvis du måler på i dit OBD stik mellem can-high og can-low, skal du kunne måle 60 Ohm. (Pin 6 og 14 i dit OBD-stik).
Hvis ikke netværket fungerer bliver pumpen næppe heller styret korrekt.
BSI:
Jeg vil anbefale dig at demontere batteripolen/-polerne og lade batteriet helt op.
Med en alm. hjemmelader kan det godt tage mange timer, afhængig af udgangspunktet. Lad den stå natten over med lader, afkoblet fra bilen.
Hvis du har fejl på både hydraulikpumpe og benzinpumpe og begge enheder har en sikring i den sikringsboks du har vist foto af, kunne det måske tyde på, at der kan være en dårlig forbindelse ved pluspolens tilslutning til netop sikringsboksen. Med batteriet afkoblet kan du afmontere kablet og rense forbindelsen med f.eks. en stålbørste.
Når du kobler batteriet til igen, så gør som Mikael skrev...
BSI skal i gang først:
Når du har tilsluttet tændingen (med lukket dør), så vent 5 minutter.
Afbryd tændingen og sæt tænding på igen. Tilslut dernæst Diagbox, udlæs fejl og nulstil.
Afbryd tænding, tilslut tænding og udlæs fejl igen.
Hvis der stadig er en permanent fejl på BSI, tvivler jeg på, at du kommer videre uden yderligere hjælp.
Du skal sikre dig, at batteriet er fuldt opladet og før det er tilfældet kan du ikke regne med noget som helst - eller i hvert fald bør det ikke indgå i ligningen.
14,x volt vil du kun kunne aflæse når generatoren kører.
Så snart du slukker motoren falder spændingen. 12,8-12,9V er "overspænding", men så snart du har haft f.eks. lygterne tændt i lidt tid falder niveauet. 12,6V er fuldt opladet batteri (traditionelt blybatteri med 2,1V pr. celle).
Kommunikationsfejl kan skyldes manglende spænding, men også fejl på can-bus.... og netop derigennem styres hydraulikpumpe mv. så det er ret interessant med netop den fejl - men igen - uden BSI=????.
Om pumpen kan være årsag til at der er initeret fejl på netværket ved jeg selvfølgelig ikke.
Der sidder to modstande på hver 120 Ohm i netværket, så hvis du måler på i dit OBD stik mellem can-high og can-low, skal du kunne måle 60 Ohm. (Pin 6 og 14 i dit OBD-stik).
Hvis ikke netværket fungerer bliver pumpen næppe heller styret korrekt.
BSI:
Jeg vil anbefale dig at demontere batteripolen/-polerne og lade batteriet helt op.
Med en alm. hjemmelader kan det godt tage mange timer, afhængig af udgangspunktet. Lad den stå natten over med lader, afkoblet fra bilen.
Hvis du har fejl på både hydraulikpumpe og benzinpumpe og begge enheder har en sikring i den sikringsboks du har vist foto af, kunne det måske tyde på, at der kan være en dårlig forbindelse ved pluspolens tilslutning til netop sikringsboksen. Med batteriet afkoblet kan du afmontere kablet og rense forbindelsen med f.eks. en stålbørste.
Når du kobler batteriet til igen, så gør som Mikael skrev...
BSI skal i gang først:
Når du har tilsluttet tændingen (med lukket dør), så vent 5 minutter.
Afbryd tændingen og sæt tænding på igen. Tilslut dernæst Diagbox, udlæs fejl og nulstil.
Afbryd tænding, tilslut tænding og udlæs fejl igen.
Hvis der stadig er en permanent fejl på BSI, tvivler jeg på, at du kommer videre uden yderligere hjælp.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Jeg faldt lige over denne video om at resette BSI.
Der er lidt flere tring end jeg skrev og 3 min.... det kan jo ikke skade.
https://www.youtube.com/watch?v=qQwhzngHQw4&t=115s
En anden version: https://www.youtube.com/watch?v=M8YvBLe2A4c
Der er lidt flere tring end jeg skrev og 3 min.... det kan jo ikke skade.
https://www.youtube.com/watch?v=qQwhzngHQw4&t=115s
En anden version: https://www.youtube.com/watch?v=M8YvBLe2A4c
-
Lars4733
- Kontakt:
Batteriet er pt fuldt opladt, men sidder i bilen så den kan være aflåst
I morgen tidlig sætter jeg laderen på igen og lader den køre en omgang
Og så følger Jeres fremgangsmåde slavisk - sæt det kunne gøre det
For ja, hver gang får jeg BSI fejlen og den hænger jo meget vel sammen med det afmonterede batteri..
Og resten kan meget vel komme af den forvirring bilen opnår når BSI’en melder fejl
I morgen tidlig sætter jeg laderen på igen og lader den køre en omgang
Og så følger Jeres fremgangsmåde slavisk - sæt det kunne gøre det
For ja, hver gang får jeg BSI fejlen og den hænger jo meget vel sammen med det afmonterede batteri..
Og resten kan meget vel komme af den forvirring bilen opnår når BSI’en melder fejl
-
John59
- Kontakt:
Selv de "store" værksteder monterer nye batterier uden at teste det først. Hvilke kan betyde at batteriet ikke fungerer korrekt. På med en egnet batteritester, så er du sikker, og kan bevise overfor værkstedet hvad der er galt, så du kan få ombyttet det, hvis det ikke svarer til batteriets forskrifter.
-
Lars4733
- Kontakt:
Lige en tanke - bilen går jo nu i Economy Mode da den jo kun havde motoren startet en minuts tid
Så alene det at den stod med tænding på og Diagbox kørte brugte jo den tid
Kan den mon så overhovedet få initialiseret BSI’en eller er den funktion også lukket ned?
For i så fald er jeg da på den?
Så alene det at den stod med tænding på og Diagbox kørte brugte jo den tid
Kan den mon så overhovedet få initialiseret BSI’en eller er den funktion også lukket ned?
For i så fald er jeg da på den?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Godt spørgsmål, men du har jo taget batteriet fra forinden :-) Sæt evt. laderen til og gå i gang.
-
Lars4733
- Kontakt:
Bilen er jo i Economy mode nu, det kan den jo kun komme ud af ved at starte motoren og så kan den kun være ude af denne mode i tilsvarende tid som motoren var startet..
Sætter man nøglen i nu er det kun benzinpumpen man kan høre - jeg synes ikke at høre andet køre på bilen, så i så fald er det jo en evig ond spiral bilen er kommet i, blot pga man tager batteriet ud og sætter det i igen?
Det lyder da helt tosset?
Den sikring jeg skulle til kan man kun tilgå når batteriet er ude af bilen
Men ja, et par sidste forsøg må gøres inden jeg gør noget mere alvorligt som enten skrot eller finde mekanikerhjælp - sidstnævnte bliver jo uanset hvad langt mere end bilen har af værdi..
-
Lars4733
- Kontakt:
Batteriet stod på 12,6v her til morgen, lader er nu sat på, så må jeg se hvad der sker når den er gennem ladesekvensen og jeg kan gå i gang med forsøget
Måske jeg skal lade den, sætte Diagbox på og udlæse evt fejl, der bør ikke være nogle da den jo blev ryddet efter sidste forsøg
Og så lade den igen og så startforsøg som I beskriver
Måske jeg skal lade den, sætte Diagbox på og udlæse evt fejl, der bør ikke være nogle da den jo blev ryddet efter sidste forsøg
Og så lade den igen og så startforsøg som I beskriver