Kølingproblem c4 cactus
-
Sven møller
- Kontakt:
Kølingproblem c4 cactus
Min 2014 cactus 1,6 diesel, er kommet med alarm “engine overheating -stop” eller lignende tekst, ( den er væk nu) jeg stoppede bilen, kølervlæseren kørte et halvt minuts tid derefter. Konstaterede at der manglede lidt væske i ekspansionsbeholderen, fyldte på, kørte en tur. Konstaterede at der ingen varme var på varmeapparatet, og efterfølgende kom fejlen igen. —— mon der er en luftlomme i systemet? - skal varmeapparatet udluftes?
Jeg har samtidig en parallel fejl, hvor esp, dæktryk, abs lyser når jeg kører, - dette gætter jeg på er en følerfejl. Mit spørgsmål er: er kølesystemet integreret med computeren, så,at en computerfejl kan give køleproblemet? - eller skal jeg til at lede eftermutætte slanger, defekt top, eller andre glæder?
Jeg har samtidig en parallel fejl, hvor esp, dæktryk, abs lyser når jeg kører, - dette gætter jeg på er en følerfejl. Mit spørgsmål er: er kølesystemet integreret med computeren, så,at en computerfejl kan give køleproblemet? - eller skal jeg til at lede eftermutætte slanger, defekt top, eller andre glæder?
-
NHNielsen
- Kontakt:
Re: Kølingproblem c4 cactus
Prøv at få et værksted til at sætte systemet under tryk, enkelt og billigt og kan fortælle lidt om hvad problemet er, utætheder ved slanger etc.
Har du kigget på oliepinden, kan måske fortælle lidt om toppakning eller revne i topstykke eller cylinder blok,, så der måske siver vand ned i olien.
Har du kigget på oliepinden, kan måske fortælle lidt om toppakning eller revne i topstykke eller cylinder blok,, så der måske siver vand ned i olien.
-
Sven møller
- Kontakt:
-
NHNielsen
- Kontakt:
For høj temperatur i kølevandet giver selvfølgelig en alarm eller på citroensk en fejlmeddelelse.
Jeg savner kølervæsketermometer i instrumentbord !!
Jeg savner kølervæsketermometer i instrumentbord !!
-
NHNielsen
- Kontakt:
Det reparerer ikke sig selv, så gør noget nu eller imorgen tidlig inden du kører ret meget videre.
-
NHNielsen
- Kontakt:
Når vandet helt eller delvist forsvinder(manglende køling og cirkulation af vander) risikerer du et totalt havari af motoren.
-
NHNielsen
- Kontakt:
Når vandet helt eller delvist forsvinder(manglende køling og cirkulation af vander) risikerer du et totalt havari af motoren.
-
Sven møller
- Kontakt:
Tak, jeg er klar over at der ikke skal kæres. Jeg undrer mig over at ekspansi9nsbeholderen ikke bliver tømt ( hvisdet var en utæthed) mon detkan være en termostat i systemet der forhindrer cirkulationen?
-
Sven møller
- Kontakt:
Jeg har lånt en simpel tester, mon der vil være nogle fejlkoder, hvis det er en termostat?
-
NHNielsen
- Kontakt:
Cirkulationspumpe måske defekt, hvis vandet ikke cirkulerer bliver motoren for varm, og noget af vandet bliver trykket ud af beholderen på grund af trykket nedefra, der er overtryk i beholderen for at forhindre vandet i at koge, moderne biler kører ofte med en vandtemperstur omkring 110 til 120 grader, I en gammeldags bil behøvede du faktisk ikke en cirkulationspumpe da vandets vej gennem motoren var næsten lige op op og ned, så her blev vandet cirkuleret efter termosifon princippet, d.v.s. koldt vand synker og varmt vand stiger op gennem køleren og bliver kølet af, synker derefter ned i motoren og nyt varmt vand stiger op og bliver kølet af og så fremdeles.
Tror bestemt ikke en defekt termostat sætter fejlkode, den traditionelle fejl på en termostat er at den ikke lukker, så motoren ikke bliver varm, men termostaters liv er uransaglig, bare lige nogle ideer, god fornøjelse.
Hilsen Niels
Tror bestemt ikke en defekt termostat sætter fejlkode, den traditionelle fejl på en termostat er at den ikke lukker, så motoren ikke bliver varm, men termostaters liv er uransaglig, bare lige nogle ideer, god fornøjelse.
Hilsen Niels
-
Sven møller
- Kontakt:
Tak for det, ja fredagen tyder på fornøjelser, køler er fyldt ekspansionsbeholder halvt fyldt, udluftningsrør fra køler til ekspansion er checket, så jeg hælder nok imod en termostat der måske af uransagelige grunde er smækket i, når motoren giver advarslen, tænder kælervlæseren, - men kølerens afgangsslange føles helt kold, - og fortsat ingen varme i kabinen
-
Sven møller
- Kontakt:
Har nu kørt en kort tur, imens jeg havde aflæser tilkoblet, motortemepraturen stiger fra 14 grader til de 120 grader hvor alarmen går, efter 2-3 km. Jeg har talt med Citroën i Skive, de mente at det måske varmimpelleren der var faldet afmvandpumpen, - det,vil betyde ny vandpumpe, svarende til et tandremsskift.
Er der nogen der har hørt om den type fejl før?
Er der nogen der har hørt om den type fejl før?
-
Sven møller
- Kontakt:
Har i et engelsk Forum læst om luftlommer i kølesystem, - kunne det mon være en let løsning på et svært problem?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Med al respekt, jeg er ikke ude på at træde dig over tæerne med dette, men er samtidig bevidst om at mange vælger at være aktive i disse krænkelsesparate tider..... En ny termostat koster omkring kr. 100 og det tager kortere tid at udskifte den end at læse på diverse forum samt skrive indlæg om samme.
Jeg vil anbefale dig, at udskifte termostaten inden du foretager dig yderligere. Top op med 50/50 vand/kølervæske.
Denne anbefaling giver jeg på baggrund af, at du har oplyst, at øverste kølerslange forbliver kold, selvom motoren bliver for varm.
Der kan også være gået en toppakning, men der udskifter man alligevel termostaten som et præventivt vedligeholdsjob. Den ekstremt hurtige opvarmningstid på 2-3 km fra 14 til 120 grader C, lyder som en meget voldsom energitilførsel, idet der er omkring 7-10 liter vand i kølesystemet. Det kunne godt indikere defekt toppakning, men stadig meget hurtig opvarmning.
Hvis ikke det løser problemstillingen skal der undersøges nærmere. Fortsæt gerne tråden her, hvis du har brug for input i den forbindelse.
Det med at impelleren skulle være faldet af vandpumpen (det må være af akslen, de mener) tvivler jeg meget på, men har jo ikke haft din bil adskilt.
Hvis der er flow, dvs. hvis du kan se at der lukkes lidt vand over i ekspansionsbeholder, varm motor og regelmæssige opgasninger, indikerer det at vandpumpen skulle give flow. Hvis impelleren sad helt løs, ville akslen til remhjulet på vandpumpen formentlig have arbejdet sig ud og der burde allerede nu være sket tandremshavari.
Hvis "bladene" på impelleren skulle være røget af ville du formentlug have hørt del ...
hvis der er metalpartikler i kølevandet, kan det indikere fejl af denne type. Kan ses ved aftapning af kølevandet fra bunden af køleren.
Igen; udskift termostaten og varm motoren op.
Termostaten åbner i øvrigt typisk ved ca. 90 grader C, men du kan ofte vælge mellem flere åbningstemperaturer.
Jeg vil anbefale dig, at udskifte termostaten inden du foretager dig yderligere. Top op med 50/50 vand/kølervæske.
Denne anbefaling giver jeg på baggrund af, at du har oplyst, at øverste kølerslange forbliver kold, selvom motoren bliver for varm.
Der kan også være gået en toppakning, men der udskifter man alligevel termostaten som et præventivt vedligeholdsjob. Den ekstremt hurtige opvarmningstid på 2-3 km fra 14 til 120 grader C, lyder som en meget voldsom energitilførsel, idet der er omkring 7-10 liter vand i kølesystemet. Det kunne godt indikere defekt toppakning, men stadig meget hurtig opvarmning.
Hvis ikke det løser problemstillingen skal der undersøges nærmere. Fortsæt gerne tråden her, hvis du har brug for input i den forbindelse.
Det med at impelleren skulle være faldet af vandpumpen (det må være af akslen, de mener) tvivler jeg meget på, men har jo ikke haft din bil adskilt.
Hvis der er flow, dvs. hvis du kan se at der lukkes lidt vand over i ekspansionsbeholder, varm motor og regelmæssige opgasninger, indikerer det at vandpumpen skulle give flow. Hvis impelleren sad helt løs, ville akslen til remhjulet på vandpumpen formentlig have arbejdet sig ud og der burde allerede nu være sket tandremshavari.
Hvis "bladene" på impelleren skulle være røget af ville du formentlug have hørt del ...
hvis der er metalpartikler i kølevandet, kan det indikere fejl af denne type. Kan ses ved aftapning af kølevandet fra bunden af køleren.
Igen; udskift termostaten og varm motoren op.
Termostaten åbner i øvrigt typisk ved ca. 90 grader C, men du kan ofte vælge mellem flere åbningstemperaturer.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Jeg vil give SRO ret her, det lyder rimelig sandsynligt med en defekt termostat, men i modsætning til “normalt” så sidder den fast i lukket tilstand..
Så er det kun kølervandet i selve motoren der cirkulerer og du får derved ikke kølefunktionen fra køleren og den væske osv der..
Det passer jo så også med den manglende varme i kabinen.
Så jeg ville også få skiftet termostaten og så få luftet systemet godt ud for at undgå evt luftlommer i systemet
Så er det kun kølervandet i selve motoren der cirkulerer og du får derved ikke kølefunktionen fra køleren og den væske osv der..
Det passer jo så også med den manglende varme i kabinen.
Så jeg ville også få skiftet termostaten og så få luftet systemet godt ud for at undgå evt luftlommer i systemet
-
Sven møller
- Kontakt:
Tak for,at I går ind i mine spørgsmål, med konstruktive forslag. Termostatudskiftningen er til at gå til, - det blover weekendens opgave
. - jeg giver tilbagemelding når problemet er mere afdækket. - god weekennd
-
NHNielsen
- Kontakt:
Det er ikke så sjældent at "vingerne" på kølevandsimpelleren er defekte, især hvis de af plastik og endnu mere især hvis den er eftermarked uoriginal, jeg kender problemet bl.a. fra min tidligere Volvo V70 2,4 benzin.
Slut herfra !
Slut herfra !
-
Sven møller
- Kontakt:
I eftermiddags skilte jeg cactus ad, for at komme til termostathus, det gik godt, lidt drilleri, batteriet ud osv. da jeg kom til,selve termostathuset, måtte min værktøjskasse give op. Skruerne der holder huset, er en eller anden type sikkerhedsskruer, med midterstolpe, jeg har loge læst om det, det kan enten være en sikkerhedstorx, eller en særlig speciel 5 kantet torx . Jeg gætter på at jeg kan få bitsæt med sikkerhedstorx i biltema eller hos Harald Nyborg søndag formiddag.
Er der nogen i Forum der kender den præcise bitbrtegnelse?
Nå, samlede,bilen igen format komme fra gården hvor jeg har værktøjet, - og hjem igen.
Er der nogen i Forum der kender den præcise bitbrtegnelse?
Nå, samlede,bilen igen format komme fra gården hvor jeg har værktøjet, - og hjem igen.
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
-
Sven møller
- Kontakt:
Nu har jeg haft “termostathuset” af. For at demontere det skulle jeg bruge en 10 mm top, 4 bolte, ingen problem. På siden af huset sidder der en enhed, som sidder fast med særlige torx agtige skruer, med en midterpind. De har kun 5 vinger imskruen, i forhold til en sædvanlig torx der har 6.
Denne enhed er en lille motor, med et splint drev ind på “termostathuset” jeg har demonteret den, - og jeg,får motorfejl på instrumentbrættet, koden udelæst siger “ engine cooling bypass Valve error.
Jeg gætter på at det ermen form for flowmstyring, med en servomotor fra computeren. Når jeg,manuelt drejer den den ene vej, får jeg et hvidt flowmigennem køleren under prøvetur.
Jeg kunne ikke finde en adgang til termostathuset, for at se om der skulle sidde en klassisk termostat også, - men jeg gætter på at det er moderne elektronik dermstyrer motortemperaturen.
Er der nogen der ved mere om engine cooling bypass valve funktionen? —
Denne enhed er en lille motor, med et splint drev ind på “termostathuset” jeg har demonteret den, - og jeg,får motorfejl på instrumentbrættet, koden udelæst siger “ engine cooling bypass Valve error.
Jeg gætter på at det ermen form for flowmstyring, med en servomotor fra computeren. Når jeg,manuelt drejer den den ene vej, får jeg et hvidt flowmigennem køleren under prøvetur.
Jeg kunne ikke finde en adgang til termostathuset, for at se om der skulle sidde en klassisk termostat også, - men jeg gætter på at det er moderne elektronik dermstyrer motortemperaturen.
Er der nogen der ved mere om engine cooling bypass valve funktionen? —