For lavt turbo tryk Emnet er løst
-
Hitec23
- Kontakt:
For lavt turbo tryk
Min datters bil, det er ikke en Citroën, men en Peugeot 5008. Søster modellen. DW60662. 1.6 hdi. 9HZ.
Den mangler trækkraft. Bevares, den kan presses til 130km/t på motorvej. Når der ikke er modvind. Den mangler det der turbo spark. Det er ikke eksisterende. Der er skiftet egr ventil da den var død hvilket testeren også konstaterede. Desværre gjorde det ingen forskel.
Når der accelereres hårdt slår fartpiloten fra.
Når testeren melder for lavt turbotryk er den svær at drive over 3000omdr. Holder man ind til siden, stopper motoren og derefter starter og kører igen virker fartpiloten. Accelereres der op gennem 1-3 gear kan den sagtens nå det røde felt men skiftes der til 4 og man fortsætter accelerationen mærkes der et tydeligt "nu taber jeg pusten" og der bliver ikke mere ud af det og fartpiloten er slået fra. Det sker inden den når 3000omdr.
Jeg har set livedata kurver på testeren, turbo tryk og omdrejninger, turbo trykket ligger mellem ca 30 og 100% men tilsyneladende falder trykket med omdrejningerne. Det forstår jeg ikke helt og sparket ses heller ikke på kurven. Kan det være ladetryksventilen som sidder bag på motoren?
Og nej, det er ikke en Lexia tester så det er ikke helt optimalt.
Kører gerne hvis der er en i "nærheden " af Holbæk som har en PSA tester som én gang for alle kan aflæse fejlen og datteren kan blive glad for sin bil igen.
Den mangler trækkraft. Bevares, den kan presses til 130km/t på motorvej. Når der ikke er modvind. Den mangler det der turbo spark. Det er ikke eksisterende. Der er skiftet egr ventil da den var død hvilket testeren også konstaterede. Desværre gjorde det ingen forskel.
Når der accelereres hårdt slår fartpiloten fra.
Når testeren melder for lavt turbotryk er den svær at drive over 3000omdr. Holder man ind til siden, stopper motoren og derefter starter og kører igen virker fartpiloten. Accelereres der op gennem 1-3 gear kan den sagtens nå det røde felt men skiftes der til 4 og man fortsætter accelerationen mærkes der et tydeligt "nu taber jeg pusten" og der bliver ikke mere ud af det og fartpiloten er slået fra. Det sker inden den når 3000omdr.
Jeg har set livedata kurver på testeren, turbo tryk og omdrejninger, turbo trykket ligger mellem ca 30 og 100% men tilsyneladende falder trykket med omdrejningerne. Det forstår jeg ikke helt og sparket ses heller ikke på kurven. Kan det være ladetryksventilen som sidder bag på motoren?
Og nej, det er ikke en Lexia tester så det er ikke helt optimalt.
Kører gerne hvis der er en i "nærheden " af Holbæk som har en PSA tester som én gang for alle kan aflæse fejlen og datteren kan blive glad for sin bil igen.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: For lavt turbo tryk
Jeg havde en 407’er med samme motor
Jeg oplevede noget lignende og fik forbedret det med nye vaccumslanger og en ny ladetryksventil.
Om det kan gøre det samme for Jer skal jeg i sagens natur ikke kunne sige
Jeg oplevede noget lignende og fik forbedret det med nye vaccumslanger og en ny ladetryksventil.
Om det kan gøre det samme for Jer skal jeg i sagens natur ikke kunne sige
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg må få fat i de stumper. Koster ikke alverden og så er dén fejl elimineret.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
-
John59
- Kontakt:
Er sikker på at en ny ladetryksregulator klarer problemet. Du kan evt også lige tjekke om indsugningsslanger og intercooler der ok. Hvis en af disse er revnet, så taber motoren pusten omkring de omtalte 3000 omd.
-
Hitec23
- Kontakt:
-
Hitec23
- Kontakt:
UPDATE. Ladetryksregulatoren er skiftet men har ikke hjulpet. Snarere tværtimod. Den melder ingen fejl længere bortset fra eolyse open circuit. Fejl på 1 gløderør.
Der er skiftet egr ventil. Hvis den ikke er nulstille kan det give problemer.
Nogen ideer inden den ryger på værksted?
Der er skiftet egr ventil. Hvis den ikke er nulstille kan det give problemer.
Nogen ideer inden den ryger på værksted?
-
John59
- Kontakt:
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg har checket alle slanger og vaakum dåse til waste gaten.
Jeg har checket at der er vaakum fra bremseforstærkeren.
Jeg har checket stikket i trykregulatoren.
Jeg gik tilbage til den gamle trykregulator.
Kørte en tur. Ved ca 100km/t var turbotrykket 73% og stabilt. Accelerationen var som den skulle være , MEN da jeg aktiverede fartpiloten i 6 gear og øgede i 5km/t op 165km/t for at få den til at sejtrække, "falder" turboen ud og testeren viser "målt turbotryk for lavt" "Permanent". Og bilen går i limp mode. Fartpiloten falder ogå ud men det er normalt. Bilen viser i øvrigt ikke nogen fejl i displayet. Kun på testeren. Holde ind til siden. Nulstille og alt er igen "normalt" indtil sejtræk. Ved ca 130km/t kommer for lavt turbotryk igen. Proceduren kan så gentages. Almindelig kvik acceleration, 1-2-3-4 gear giver ikke fejl.
Intercooleren er ikke kontrolleret. Hvis den er død tænker jeg at fejlen vil permanent. Tænker jeg forkert?
Jeg synes jeg er ved at gå på grund og spekulerer lidt over hvad et værksted vil angribe som det første.
Jeg har checket at der er vaakum fra bremseforstærkeren.
Jeg har checket stikket i trykregulatoren.
Jeg gik tilbage til den gamle trykregulator.
Kørte en tur. Ved ca 100km/t var turbotrykket 73% og stabilt. Accelerationen var som den skulle være , MEN da jeg aktiverede fartpiloten i 6 gear og øgede i 5km/t op 165km/t for at få den til at sejtrække, "falder" turboen ud og testeren viser "målt turbotryk for lavt" "Permanent". Og bilen går i limp mode. Fartpiloten falder ogå ud men det er normalt. Bilen viser i øvrigt ikke nogen fejl i displayet. Kun på testeren. Holde ind til siden. Nulstille og alt er igen "normalt" indtil sejtræk. Ved ca 130km/t kommer for lavt turbotryk igen. Proceduren kan så gentages. Almindelig kvik acceleration, 1-2-3-4 gear giver ikke fejl.
Intercooleren er ikke kontrolleret. Hvis den er død tænker jeg at fejlen vil permanent. Tænker jeg forkert?
Jeg synes jeg er ved at gå på grund og spekulerer lidt over hvad et værksted vil angribe som det første.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Hvor meget har bilen gået?
En defekt luftmasse måler kan egentlig også give de fejl du oplever.
En defekt luftmasse måler kan egentlig også give de fejl du oplever.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Hitec23
- Kontakt:
- JensNo
- Kontakt:
Jeg har haft samme fejlkode i min Audi og udskiftede der efter turboen og fejlen kom aldrig igen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Hitec23
- Kontakt:
Det er ikke utænkeligt. Skiftede MAP sensoren i går. Fejlen er der stadig men til gengæld køre bilen betydelig bedre, både inden turbofejlen og med fejlen. Så den har heller ikke haft det godt. Er gået på grund og den kommer på værksted. Så må vi se hvad de siger.
-
Hitec23
- Kontakt:
En opdatering. Den har nu fået den fikse ide at den resetter sig selv efter ca 20sek med nøglen taget ud. Så kører den igen. Og sådan kan det fortsætte.
I øvrigt er det som regel ved ca 2800omdr i 5 eller 6 gear at den slår fra.
ER DER NOGEN PÅ SJÆLLAND DER HAR EN DIAGBOX SOM GIDER LAVE EN RIGTIG FEJLSØGNING?
I øvrigt er det som regel ved ca 2800omdr i 5 eller 6 gear at den slår fra.
ER DER NOGEN PÅ SJÆLLAND DER HAR EN DIAGBOX SOM GIDER LAVE EN RIGTIG FEJLSØGNING?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Hvad mener du med en rigtig fejlsøgning?
- det lyder til at du kan udlæse livedata og hvis du også har data og kriterier for hvornår der sættes en fejlkode, burde det være muligt at spore sig ind på problemet.
Har du adgang til data? Man skal jo kende data for at vide hvad man skal måle og dermed stille en diagnose.
Det kommer DiagBox desværre ikke med, men det ville være herligt :-)
- det lyder til at du kan udlæse livedata og hvis du også har data og kriterier for hvornår der sættes en fejlkode, burde det være muligt at spore sig ind på problemet.
Har du adgang til data? Man skal jo kende data for at vide hvad man skal måle og dermed stille en diagnose.
Det kommer DiagBox desværre ikke med, men det ville være herligt :-)
-
Hitec23
- Kontakt:
Ja, jeg har livedata på flere parametre.
Jeg må se om jeg kan få alle værdier ind på skærmen eller "optage" dem, hvis muligt, og analysere dem efterfølgende.
Jeg må se om jeg kan få alle værdier ind på skærmen eller "optage" dem, hvis muligt, og analysere dem efterfølgende.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Jeg tænkte mere på om du har data, altså hvilke værdier du skal kunne måle.... ellers vil det jo være gætværk.
Der må jo være uoverensstemmelse mellem de forventede værdier og de målte, siden bilen "brokker sig".
Der må jo være uoverensstemmelse mellem de forventede værdier og de målte, siden bilen "brokker sig".
- JensNo
- Kontakt:
Så ingen ved hvor mange km. turboen har trillet?
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg har ikke de rigtige værdier.
Det jeg umiddelbart er nået frem til er at styresignalet åbenbart "forsvinder" og hver gang taber motoren kræfter. Se billede. Signalet vender ikke tilbage før tændingen har været slået fra i 20-30sek. Under kørsel kan signalet godt forsvinde kortvarigt hvis man blot trykker lidt på pedalen. Men kommer tilbage. Jeg har ingen ide om hvad der styrer egr ventilen hvis det er årsagen.
-
Hitec23
- Kontakt:
Det ved jeg desværre ikke. Jeg har konstateret at der ikke er slør i den. I værste fald har den gået 350000km og jeg ved ikke hvad den "nye" motor har kørt hvis turboen har siddet på den.