Koblingsspørgsmål
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Koblingsspørgsmål
Hvis de var skæve ville det vel være hele tiden?
Og evt kunne mærkes ved opbremsning?
Bilen bremser helt normalt og lige
Og hvis en kaliber hænger, så er det vel ikke sådan “on and off” uden at bremsen bruges?
Det kan opstå efter mange kilometers kørsel ud af det blå og stoppe lige så hurtigt igen..
Og hvis en kaliber hænger, så er det vel ikke sådan “on and off” uden at bremsen bruges?
Det kan opstå efter mange kilometers kørsel ud af det blå og stoppe lige så hurtigt igen..
-
John59
- Kontakt:
Problemet er nok dit kørselsmønster. Så vidt jeg husker kører du normalt lange stræk, hvor bremserne ikke bliver brugt ret meget. Hvis du vil være sikker på af fjerne problemet lige nu, så må det være nye kalibere, klodser, skiver og udskiftning af bremsevæske. Når dette er gjort, så er der ikke mere at komme efter der.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Hvis ikke den hugger, når du bremser, er skiverne næppe skæve og du kan roligt køre videre.Lars4733 skrev: ↑tors 5. dec 2024 18:51Hvis de var skæve ville det vel være hele tiden?
Der skal ikke ret meget til før du kan få sådan en pivelyd, så udskift gliderne og tjek at caliperstemplet kan bevæge sig frit, rens bremseklodserne, inkl. slidsen i midten, hvis den har en sådan.
Du kan også overveje at rejfe kanten på klodserne med en fil, bare et hurtigt strejf eller to - så skal de bremser såmænd nogle tie stille igen - og ellers må du tage den derfra. De kr. 35 et sæt nyt glidere koster kan være givet godt ud. Husk at smøre dem med dertil egnet fedt.
-
Lars4733
- Kontakt:
Ja, det er ikke utænkeligt at jeg bremser for blidt, har dog ikke haft problemet før.
Det kom så småt efter den megen sne hvor bilen holdt i en snedrive et par dage - så måske en ny rens og smøring og nye glidere kan gøre det.
Det finder jeg ud i weekenden, nu er delene da i hus i alle tilfælde
Det kom så småt efter den megen sne hvor bilen holdt i en snedrive et par dage - så måske en ny rens og smøring og nye glidere kan gøre det.
Det finder jeg ud i weekenden, nu er delene da i hus i alle tilfælde
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Du kan også blot løfte bilen, dreje hjulet med hånden og lytte/mærke om noget slæber på, men hvis guiderne var tvivlsomme for seks måneder siden, er de nok ikke blevet bedre.
-
Lars4733
- Kontakt:
Sådan rent hypotetisk - kan min udfordring hænge sammen med at manifolden er utæt og motoren derfor ind i mellem går let ujævnt i tomgang?
Jeg tænker nemlig om man kunne lave et “forsøg” som gik på at forsøge at spartle revnen med noget pasta der kan tåle varmen - hvis man kunne lave en midlertidig løsning der kunne holde 500-1000 km kunne det jo være en fin test - hvis så det virkede skifter jeg jo manifolden..
Men da manifolden er revnet kort (et par cm) fra hvor lambda sonden sidder kan det vel have betydning for motorens drift?
Jeg synes det er værst i den fugtige kølige årstid om det kan vise en sammenhæng?
Jeg tænker nemlig om man kunne lave et “forsøg” som gik på at forsøge at spartle revnen med noget pasta der kan tåle varmen - hvis man kunne lave en midlertidig løsning der kunne holde 500-1000 km kunne det jo være en fin test - hvis så det virkede skifter jeg jo manifolden..
Men da manifolden er revnet kort (et par cm) fra hvor lambda sonden sidder kan det vel have betydning for motorens drift?
Jeg synes det er værst i den fugtige kølige årstid om det kan vise en sammenhæng?
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Lars4733 skrev: ↑lør 7. dec 2024 14:21Sådan rent hypotetisk - kan min udfordring hænge sammen med at manifolden er utæt og motoren derfor ind i mellem går let ujævnt i tomgang?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Lars4733
- Kontakt:
Hermed billeder - kan man se det? Revnen er til venstre for sonden
Jeg tror tidligere ejer har fået spartlet eller lign - hvis det har holdt 15-20.000 kl eller mere er det jo værd at prøve igen
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
John59
- Kontakt:
Når revnen er så tæt på lamdasonden kan den meget nemt give problemer da sonden jo ikke kan lave en brugbar måling.
-
Lars4733
- Kontakt:
Er der mon nogen af Jer der kender et produkt man kan forsøge at lappe med - ikke nødvendigvis holdbart, men nok til at man kan køre “forsøg” en periode?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Jeg har ikke kendskab til noget der kan holde - der kommer jo tryk indefra, dvs. at udstødningen vil forsøge at presse "spartlen" ud. Hvis det var indefra ville trykket "mase" dit "tyggegummi" ind mod manifolden. Kemiske produkter i den klasse er jo heller ikke gratis.
Er det ikke bare at udskifte manifolden? - måske et dumt spørgsmål, men så er problemet vel heller ikke større?
Slå den lige op på reg. nr. men ellers tænker jeg at det må være noget i denne stil - med monteringssæt, inkl. kobbermøtrikker og det hele:
https://www.autodoc.dk/reservedele/udst ... 01-1-6-16v
Hvis du kunne få adgang til noget varme, f.eks. en induktionsvarmer vil du nok være godt hjulpet. LM må da have den slags
Køb også nye møtrikker til udstødningen, hvis ikke de er med (tænker at det katalysatoren også sidder lige under manifolden på en 1,6'er?)
Er det ikke bare at udskifte manifolden? - måske et dumt spørgsmål, men så er problemet vel heller ikke større?
Slå den lige op på reg. nr. men ellers tænker jeg at det må være noget i denne stil - med monteringssæt, inkl. kobbermøtrikker og det hele:
https://www.autodoc.dk/reservedele/udst ... 01-1-6-16v
Hvis du kunne få adgang til noget varme, f.eks. en induktionsvarmer vil du nok være godt hjulpet. LM må da have den slags
Køb også nye møtrikker til udstødningen, hvis ikke de er med (tænker at det katalysatoren også sidder lige under manifolden på en 1,6'er?)
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Hvis det er muligt at omvikle revnen: https://shop.berner.eu/no-no/p/13784966 ... 1%5BAAC%5D
Nu er linket godt nok Norsk men det er vel inspirationen der tæller
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Lars4733
- Kontakt:
Det var også blot for at kunne finde ud af om det kunne være synderen, for i så fald skal den jo “bare” skiftes hurtigst muligt.
Kunne den tætnes bare rimeligt og holde til nogle ture kunne jeg jo rimeligt hurtigt mærke om det havde nogen effekt.
Kunne den tætnes bare rimeligt og holde til nogle ture kunne jeg jo rimeligt hurtigt mærke om det havde nogen effekt.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Jeg forstår godt dine overvejelser - og nu kan lidt urolig tomgang være en meget subjektivt oplevelse og beskrivelse
Er der friske tændrør i den?
Er der friske tændrør i den?
-
Lars4733
- Kontakt:
De er sat i for omkring 20-25tkm siden lige som tændingsbroen - så vidt jeg husker januar/februar eller senere.
Luftfilter, olie og olie filter er skiftet for få tusinde km siden
Med urolig motorgang mener jeg at kan kan mærke i bilen at den nærmest rykker/hopper som om motoren “prutter” - giver det mening?
Det er ikke noget der tænder lamper osv og det er ikke hver gang - sådan lidt afhængig af vejr og temperatur.
Var lige et smut til pizza-pusheren - 2 små ture af 3 km - ingen problemer overhovedet, her var der tale om kold motor.
Luftfilter, olie og olie filter er skiftet for få tusinde km siden
Med urolig motorgang mener jeg at kan kan mærke i bilen at den nærmest rykker/hopper som om motoren “prutter” - giver det mening?
Det er ikke noget der tænder lamper osv og det er ikke hver gang - sådan lidt afhængig af vejr og temperatur.
Var lige et smut til pizza-pusheren - 2 små ture af 3 km - ingen problemer overhovedet, her var der tale om kold motor.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
-
Lars4733
- Kontakt:
PCV ventil og tilhørende slanger er skiftet i sidste måned..
Men nu tænker jeg første/næste skridt er at prøve at tætne sprækken og se om det gør en forskel, hvis det gør en mærkbar forskel skal manifolden skiftes snarest
Men nu tænker jeg første/næste skridt er at prøve at tætne sprækken og se om det gør en forskel, hvis det gør en mærkbar forskel skal manifolden skiftes snarest