Koblingsspørgsmål

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Koblingsspørgsmål

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 1. dec 2024 11:32

Min 307 1,6 benzin (NFU-motor) og manuelt gear har det problem, at når jeg skal igangsætte fra at holde stille, så synes jeg det er svært at finde et koblingspunkt hvor den ikke “rykker/hakker” i igangsætningen. Med noget ekstra gas går det, men så kører man jo som en gammel dame a la klampen i bund og så file på koblingen.
Resten af kørslen synes jeg ikke der er problemer.
Der er umiddelbart ikke nogle mislyde og det er heller ikke som om koblingen føles til at være ude i yderområder - altså enten helt trykket ned eller næsten helt sluppet - den føles som om det er omkring midt i vandringen den tager fat hvis det har en betydning?

Jeg overvejer om jeg skal skifte bil helt eller om jeg skal påbegynde at løse de ting der er her.. og der er koblingsudfordringen klart den værste.
Når bilen står i tomgang føles den lidt urolig, om det kan skyldes den revne den har i udstødningsmanifolden eller om det er svinghjul eller andet ved jeg ikke pt
Men hvordan kan man som menig mand selv undersøge om det er koblingen? Og hvor ofte kan det være inkl svinghjul på sådan en her? Den er vel ikke som HDI’erne med dobbelt masse svinghjul osv?

De øvrige ting der skal laves hvis jeg beholder den er simple ting som komplet håndbremse kabler og rør, ny udstødningsmanifold og så måske komplet fjedre og støddæmpere for og bag. Så det er overkommelige opgaver.

Men tilbage til kobling - når først bilen kører er der ikke umiddelbart noget at mærke, heller ikke ved acceleration ved overhaling på motorvej osv

Gode råd modtages..
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ

Lars4733
Kontakt:

Re: Koblingsspørgsmål

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 1. dec 2024 19:23

Nå, tænker koblingen har problemer - på min tur hjem i eftermiddags var der sket et uheld på motorvejen, så der var et par kilometer med stop & og trafik, altså 1 gear og ind og udkobling i stor stil - da begyndte koblingen at knirke, så noget er galt omkring koblingsfunktionen.
Når man så har kørt lidt igen køler den ned og fungerer som “normalt” igen. Den koblede som sådan fint ind og ud, men knirkede en del.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » søn 1. dec 2024 19:32

Ny kobling og husk så enten at få planslebet svinghjul, eller at udskifte dette samtidigt. Når du nu alligevel er igang, så skift pakdåsen bag svinghjulet i samme ombæring.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 1. dec 2024 20:31

Hvis svinghjulet også skal skiftes er det jo næsten mere end bilens værdi - kan pt kun finde et svinghjul, det er så hos AUTODOC og det koster 3-3500 kr - dertil kommer så koblings sættet der vel skal/bør være i et ok fabrikat? luk eller Valeo - så det er mellem 900 og 1200 kr
Så skal der vel 2 liter gearkasseolie og et par pakdåser til drivakslerne? Og så arbejdstiden.. 2-3 timer eller?
Så godt 5000 i dele og så 2-3 arbejdstimer- kan det passe?
For så skal jeg da genoverveje om jeg hellere vil finde noget andet at køre i..
Men man kan vel kun se status på svinghjulet og kobling ved at skille det ad?

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » søn 1. dec 2024 20:48

Bilens alder taget i betragtning, så ville jeg nok sende den på plejehjem, og ikke bruge mere tid og penge på den, med mindre at du har masser af tid til selv at holde den kørende. Ps. du kan næsten være helt sikker på at svinghjulet med tiden er blevet skævt. Men, inden du gør noget, har du så prøvet at "brænde" koblingen lidt af? Det kan du gøre ved at holde stille med trukket håndbremse. Du sætter bilen i 3-4 gear og slipper så koblingen meget langsomt mens bilen kører med høje omdrejninger ( 3-4000 omdr). Gør dette et par gange. Kør derefter en lille tur men almindelig kørsel. Dette fik min 207`er til at stoppe med at rykke ved igangsætning.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 1. dec 2024 21:08

Det har jeg ikke prøvet, men det vil velsagtens ikke ændre på at koblingsfunktionen knirker når den bruges meget ved køkørsel, så noget bør jo gøres? Om det så er en kabelforbindelse, et udrykkerleje og/eller selve koblingen er så spørgsmålet.
Det føles ikke som om den fedter i koblingen
Jeg synes ikke koblingen går stramt, men den er dog en del hårdere at træde en feks min mors lille Skoda Citigo

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » man 2. dec 2024 09:14

Jeg havde samme problem med en knirkelyd. Da kom knirkelyden fra noget metal som gnavede imod noget plast. Prøv med lidt silicone olie/fedt på de mekaniske dele inde ved koblingspedalen.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 3. dec 2024 09:36

Om det er ren og skær indbildning, men ud fra John's beskrivelse med at prøve at "brænde koblingen ren" kørte jeg bilen en hel del hårdere det sidste stykke på vej hjem i går - og tilsvarende i morges det sidste stykke inden jeg var fremme - og det virkede lidt som om den faktisk kørte mere normalt derefter.. - måske det er for blid kørsel at koblingen "snavser til"?
Så må jeg så på om selve koblingsvandringen kan smøres lidt så den ikke knirker hvis man kobler ind og ud mange gange på kort tid..

Om det så holder i "længere tid" vil kun tiden jo vise :think:

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 3. dec 2024 16:26

Er der egentlig noget der kan/skal/bør smøres i sådan en kobling?
Tænker det kunne være en billig måde lige at forsøge om den er så gal - det er ikke hver gang man starter fra stop at den rusker, ofte er den helt normal, andre gange er det svagt og få gange mere mærkbart, men ikke så det ikke kan klares ved at enten træde pedalen anderledes og/eller justere gassen.
Den har været sådan al den tid jeg har haft den, det er som sådan ikke ændret i de cirka 26.000 km jeg pt har kørt.
Og jeg kom jo fra diesel, de er noget mere tilgivende, måske det reelt er motoren der ikke har de kræfter jeg forventer i tilkoblingen - giver det mening?

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 3. dec 2024 17:45

Der er ikke dobbeltmassesvinghjul på sådan en fætter.

Det der kan være problemet med ruskende kobling er knækkede fjedre i koblingsnavet, skævt svinghjul eller trykplade, olie eller kølervæske. Olie og kølervæske kan komme fra utæt topstykke eller utæt krumtappakdåse, der slynges ud og drypper ned på trykfoden og videre ind på koblingsnavet. Når oliefilmen er brændt af, kører den normalt igen - indtil næste gang :-)

Du kan få svinghjulet drejet af for omkring kr. 500 - og koblingen koster vel i omegnen af kr. 1000-1500 på Autodoc.

Hvis du gør det op om du skal ofre det ene og det andet på en gammel bil, beror på et valg... Det kan ikke betale sig, hvis du gør det med salg for øje, men hvis du beslutter, at du vil køre i bilen de næste fire år, så kan det måske godt være værd at udføre tingene, idet bilens komfort bliver bedre (måske :-) ). Du skal blot passe på, at du ikke lader dig rive med og lige ofre det ene og det andet. Det er en ældre bil, så gør ikke mere end det der gør den synsparat eller øger komforten.

Så igen; beslut hvad du vil med bilen og træf fornuftige valg af reservedelsindkøb.

En kobling er en sliddel - og den næste brugte bil du køber skal måske også have skiftet kobling. Skift den, men hvis du smider bilen ud om 1,5 måned, så lad være.

Hvis bilen er rusten og ikke vil kunne klare syn uden pladearbejde de næste 2-4 år, skal du nok overveje om det er værd at smide penge efter - med mindre du selv kan svejse nødvendige rep. stykker i.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 4. dec 2024 10:03

Jeg tror ikke det er oliespild eller lign - for det kommer typisk aldrig når jeg lige har startet - der kan jeg nemt køre ud hjemme fra - det er først når jeg kommer til første "reelle" kryds jeg KAN opleve det - feks efter 2-6 km's kørsel - og det kan godt komme flere gange på samme tur.
Hvis det var noget "forurening" ville det vel være ved første indkobling det vlle mærkes?
Hvis jeg forsigtigt lader bilen trille uden at røre koblingen begynder den normalt også bare at trille - altså uden at "rykke" - om det siger noget skal jeg ikke kunne sige..
Men jeg har delvist besluttet at jeg må videre - den er kørende, men står over for en stribe mere eller mindre småting, men da jeg kun kan lave det udendørs er det noget jeg skal betale mig fra og så løber det jo op - og skal jeg lægge 10-15.000 vil jeg hellere se om jeg kan finde noget andet.
Bla henter jeg tit træpiller i sække eller hestefoder - 307'eren her hænger meget hurtigt med røven - det gjorde 407'eren eller C5'eren jo ikke - og de større biler er også bare det bedre lydisoleret osv..

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. dec 2024 20:04

Ja, det koster jo at køre 1.klasse, men du har ret mht. støjdæmpning og andre fortrinligheder ved større biler.
Hvis du beslutter at sælge bilen, kender jeg et ungt par, der snart får brug for en ældre og ikke for dyr bil, hvor der er plads til en barnevogn. Du må gerne give lyd fra dig med en prisindikation, hvis det er.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 4. dec 2024 20:15

Der er jo ikke plads til en barnevogn? Det er ikke en stationcar jeg har…

Pt har jeg ikke besluttet mig endnu, jeg synes ikke der er noget interessant at finde som erstatning..
Så jeg går så småt i gang med at fikse nogle af småtingene på 307’eren, så får vi se hvad det ender med

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. dec 2024 21:28

Det lyder som et fornuftigt valg. Der er sikkert mange gode km tilbage i den. Jeg har indtryk af, at du kører mange km "ligeud" :-)

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 5. dec 2024 03:01

Det er primært pendler kilometer ja, så normalt rører jeg ikke bremse og kobling i 70 km eller mere, det er kun et par få kilometer i hver ende af turen

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 5. dec 2024 06:16

Jeg kan tilføje at det faktisk er præcis 74 km :D

Et tillægsspørgsmål - i dag da jeg var kørt af motorvejen og holdt ved rødt lys så jeg at motoren stod og kørte lidt op og ned i omdrejninger - det kunne høres og ses på omdrejningstælleren, den tog fint gas og kørte normalt - ved næste røde lys var der ikke noget igen..

Kan det mon være noget sensor eller lign - og kan det måske have forbindelse til min periodiske udfordring der minder om koblingsproblemer - måske det rent faktisk er fordi motoren ikke lige trækker som den skal?

Tændrør og tændbro blev skiftet for et års tid siden - det er så cirka 25-26tkm siden..

Jeg må hjem og have computeren på - den sætter ingen fejl, det har den ikke gjort siden tændrør mv blev skiftet - inden da meldte den tændingsfejl på en af cylinderene, specielt når den havde stået et par dage i fugtigt vejr.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » tors 5. dec 2024 09:33

Utæthed i vacum-systemet eller en revne i udstødningsmanifolden kan give dette symptom.

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 5. dec 2024 10:51

Udstødningsmanifolden er revnet - det kan vel også være årsagen til at motoren når den er nystartet i kold tilstand at den står ujævnt?

Men ny manifold er med på "to-do" listen

Lars4733
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 5. dec 2024 16:09

Og for det ikke skal være løgn, så er den ene forbremse begyndt periodisk at pive - altså den ene klods kommer lige i nærheden af skiven, ikke nok til at der opstår varme og ej heller hele tiden - næsten som om vindretningen har en betydning..
Min mekaniker sagde noget om at gliderne ikke var helt 112% i orden da vi havde det skilt ad i sommers, men det er først de sidste par dage det er begyndt.
Nogle dage kan jeg køre hele vejen hjemmefra og til arbejde uden et piv, andre gange helt hjem også.. det er meget forskelligt.
Men nu er et sæt nye glidere mv bestilt hjem og så får det hele en ny omgang afrensning og samling med nyt montagesæt. Det kan jo ikke skade, og jeg tror ikke det er caliber der sidder fast, for så ville det vel ikke komme og gå under kørsel - vel at mærke uden at røre bremsen - det kommer og går helt af sig selv

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » tors 5. dec 2024 17:41

Tjaaa, det er vel prisen for at tøffe rundt i ældre biler. Mislyde og mærkelige symptomer, som kommer og går. Hvis problemet ikke bliver løst med nye glidere, så må næste skridt blive en renovering ellet udskiftning af calibere, klodser og bremseåg. Har du/i tjekket om bremseskiverne er ok? Der tænker jeg på om du har udmålt om skiverne er blevet skæve?

Besvar