Hjulleje?
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Hjulleje?
Ja, det skriftlige sprog kan jo nemt tolkes og det kan også være vanskeligt altid at udtrykke sig klart.
Ja, du kan bare trække hele klumpen ud - med det mener jeg, at du kan trække spindel og fjederben mv. udad. Tag blot tager centermøtrikken af og sørg for at akseln kan bevæge sig, dernæst af med bærekuglen, drej roret til højre og så kan du trykke drivakslen fremad/indad og få trækakslen ud på den måde.
Det kan måske være lettere at demontere styrekuglen, men er ikke et must. Det er trods alt kun én møtrik og det rette gok med en hammer, så er den styrekugle taget ud af ligningen... igen en smagssag.
Det kan være fint at vippe bilen helt over til den ene side - jeg siger blot at jeg foretrækker noget andet, men det er jo en smagssag.
Vask aftapningsskruen af med f.eks. bremserens og tap så olie af i en ren beholder, så kan den snildt blive hældt på igen
Ja, du kan bare trække hele klumpen ud - med det mener jeg, at du kan trække spindel og fjederben mv. udad. Tag blot tager centermøtrikken af og sørg for at akseln kan bevæge sig, dernæst af med bærekuglen, drej roret til højre og så kan du trykke drivakslen fremad/indad og få trækakslen ud på den måde.
Det kan måske være lettere at demontere styrekuglen, men er ikke et must. Det er trods alt kun én møtrik og det rette gok med en hammer, så er den styrekugle taget ud af ligningen... igen en smagssag.
Det kan være fint at vippe bilen helt over til den ene side - jeg siger blot at jeg foretrækker noget andet, men det er jo en smagssag.
Vask aftapningsskruen af med f.eks. bremserens og tap så olie af i en ren beholder, så kan den snildt blive hældt på igen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Hvis ikke du har noget værktøj til den slags arbejde, kan noget i denne stil være gulv værd:
https://www.trodo.dk/universal-akselarm ... nKEALw_wcB
https://www.amazon.de/dp/B06Y15RNHR/ref ... rce=1&th=1
https://www.carpardoo.dk/product/2320-1 ... MAEALw_wcB
Det er kun ment som eksempler. Der findes forskellige typer, og de findes i mange prisklasser. Det er er simpelt værktøj, så der er ingen grund til at købe til prof-priser, hvis det bare er til hobbybrug.
Jeg har selv svejst en sammen af lidt firkantrør, en kæde mv.
https://www.trodo.dk/universal-akselarm ... nKEALw_wcB
https://www.amazon.de/dp/B06Y15RNHR/ref ... rce=1&th=1
https://www.carpardoo.dk/product/2320-1 ... MAEALw_wcB
Det er kun ment som eksempler. Der findes forskellige typer, og de findes i mange prisklasser. Det er er simpelt værktøj, så der er ingen grund til at købe til prof-priser, hvis det bare er til hobbybrug.
Jeg har selv svejst en sammen af lidt firkantrør, en kæde mv.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
De videoer jeg har set skiller man ikke bærekuglen ad - der afmonterer man de to gennemgående bolte mellem støddæmper og hjulspindel
Og tager man så styrekuglen fra burde det være “nemt” at få akslen ud og fri som jeg ser det..
Jeg synes bare at når jeg tapper olien af gearkassen vælter det over på vange/bærearm og drypper ned alle steder - dumt bygget, men må se om jeg kan finde noget “skærm” at sætte op så det ikke grisser så meget.
Nu har jeg den nye olie, så det går nok hvis det er.
Og tager man så styrekuglen fra burde det være “nemt” at få akslen ud og fri som jeg ser det..
Jeg synes bare at når jeg tapper olien af gearkassen vælter det over på vange/bærearm og drypper ned alle steder - dumt bygget, men må se om jeg kan finde noget “skærm” at sætte op så det ikke grisser så meget.
Nu har jeg den nye olie, så det går nok hvis det er.
Citroen C5 2.0 Tourer 06/2008 X7 RFJ
-
Lars4733
- Kontakt:
Mon ikke jeg er på sporet at noget?
Jeg synes det ser ud til at have været varmt?
Jeg synes det ser ud til at have været varmt?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Lars4733
- Kontakt:
Lejet drejer stadig rundt, men føles “stramt” - det skal velsagtens op i omdrejninger før det kan mærkes
Men kønt er det ikke, der er helt klart sket noget med det leje..
Nå, men nu skal der “bare” samles….
Men kønt er det ikke, der er helt klart sket noget med det leje..
Nå, men nu skal der “bare” samles….
-
Lars4733
- Kontakt:
Hm, spændende om det kan lykkes når det er spændt sammen, jeg synes spændebåndet på manchetten på leddet ved lejet ser ud til at ramme kanten til bundkaret.. måske rykker det sig lidt når jeg spænder op - det håber jer.
Må jo spænde det op og dreje det forsigtigt rundt og se hvad der sker
Må jo spænde det op og dreje det forsigtigt rundt og se hvad der sker
-
Lars4733
- Kontakt:
Æv - spændebåndets samling rammer samlingen mellem motorblok og bundkar..
Så meget for at delen skulle passe..
Så meget for at delen skulle passe..
-
Lars4733
- Kontakt:
Nu er den gamle sat på igen så bilen kan stå samlet, om den kan køres vil tiden vise, ellers må bus og tog tage over til jeg finder bedre dele.
Håber T Hansen kan tage denne retur når nu den faktisk ikke passer til den bil den er købt til..
Den gamle aksel er ret meget mindre i det led ved lejet, det gør en forskel kan man sige
Håber T Hansen kan tage denne retur når nu den faktisk ikke passer til den bil den er købt til..
Den gamle aksel er ret meget mindre i det led ved lejet, det gør en forskel kan man sige
-
John59
- Kontakt:
Når jeg ser på billedet af nederste motorophæng, så syntes jeg at det ser ud som om at gummiet er revnet? Hvis det er det, så er det en rigtig god ide at skifte det da du inden længe bliver nødt til at udskifte det.St defekt ophæng kan ogse være med til at der fremkommer mislyde under kørslen.
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg synes nu ikke det så revnet ud i “virkeligheden”, men skal da klart undersøges.John59 skrev: ↑lør 7. sep 2024 19:35Når jeg ser på billedet af nederste motorophæng, så syntes jeg at det ser ud som om at gummiet er revnet? Hvis det er det, så er det en rigtig god ide at skifte det da du inden længe bliver nødt til at udskifte det.St defekt ophæng kan ogse være med til at der fremkommer mislyde under kørslen.
Men det vil vel ikke ligefrem “rumle” hvis det er defekt?
Jeg fandt i øvrigt også ud af, nu jeg var under bilen, at den nederste lambdasonde sad løst, den blev naturligvis spændt til igen.
Jo, det er en “spændende” bil jeg har fået købt mig
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
THansen er gode til at levere forkerte drivaksler. Den er sikker, næsten, hver gang.
Surt, men har de ikke en anden type på lager et sted?
Surt, men har de ikke en anden type på lager et sted?
-
John59
- Kontakt:
-
Lars4733
- Kontakt:
Nå, tiden er moden, nu SKAL den skiftes.. ved højere hastigheder er der nu begyndt at være en svag vibration, men når man feks stopper ved rødt lys, så vil bilen stadig trille hvis ikke man holder den på bremsen, så det går jo ikke helt stramt.
Jeg har fundet akslen i rette dimension (nu har jeg jo afklaret gearkasse og antal stråler osv), men jeg er stadig i tvivl om pakdåsen..
Der sidder jo en pakdåse på selve akslen - og så sidder der en på gearkassen.. - de bør vel begge skiftes? Den på akslen sidder lidt ude, måske den ikke har den store effekt?
Jeg ser på denne fra Refako - https://www.refako.dk/vehicle_products/ ... dase-22448
Det er højre side og min gearkasse er en MA.
Jeg har fundet akslen i rette dimension (nu har jeg jo afklaret gearkasse og antal stråler osv), men jeg er stadig i tvivl om pakdåsen..
Der sidder jo en pakdåse på selve akslen - og så sidder der en på gearkassen.. - de bør vel begge skiftes? Den på akslen sidder lidt ude, måske den ikke har den store effekt?
Jeg ser på denne fra Refako - https://www.refako.dk/vehicle_products/ ... dase-22448
Det er højre side og min gearkasse er en MA.
-
John59
- Kontakt:
Hmmm, 2 pakdåser? De Peugeot`er jeg har skiftet drivaksler på, har kun haft 1 pakdåse. Hvor skulle nr 2 dåse sidde?
-
Lars4733
- Kontakt:
Der sidder en på selve akslen og så en i hullet på gearkassen? Eller har jeg set helt forkert?
Den på akslen sidder i sådan en "udfræsning" og kommer med af når man trækker akslen ud - inde i hullet på gearkassen sidder der så tilsvarende en pakdåse?
Den på akslen sidder i sådan en "udfræsning" og kommer med af når man trækker akslen ud - inde i hullet på gearkassen sidder der så tilsvarende en pakdåse?
-
John59
- Kontakt:
Det har jeg godtnok aldrig set, eller hørt om før. Nå men den pakdåse som jeg tænker på sidder på gearkassen der hvor akslen går ind. Den sidder så den flugter med kanten af gearkassens yderside.
-
Lars4733
- Kontakt:
Og den ligner vel nogenlunde sådan en som den jeg linker til fra Refako?
Den anden ligner samme slags pakdåse, den er bare trukket op på akslen der hvor der ligesom er to kanter den kan sidde imellem..
Om det er meningen kan jeg da blive i tvivl om.. jeg tog ikke et billede af den, men mærkede at der også stadig sad en pakning på selve gearkassen.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Der skal kun sidde én pakdåse ved indgangen til differentialet, altså der hvor du stikker akslen ind.
-
Lars4733
- Kontakt:
Og den bør vel blive siddende når man tager akslen ud?
-
John59
- Kontakt:
Ja, men den kan godt" gro " lidt fast på akslen så den ryger med ud under afmonteringen. Det er også muligt at den har været blevet udskiftet tidligere, med en pakdåse som ikke havde de rigtige mål.