Hjulleje?
-
John59
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Hjulleje?
SRO: Hvorfor køber du dæk med lavest mulige vejgreb på våd vej? Er det fordi du aldrig kører i regnvejr? ;-)
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Nå, nu håber jeg at jeg kan få fat i mine vinterdæk i dag - udfordringen er en stor samling hvepse der holder til lige uden for garageporten
"Rumleriet" i bilen er hjulomrdrejningsafhængigt - så når det rumler, så ændres lyden ikke af at feks koble ud - og lyden ændres med bilens hastighed.
Så det må jo vel i så fald være enten selve dækkene eller lejer? Hvordan er det med gearkassen - hvor meget i den drejer med rundt når der er koblet ud? Drivaksler drejer jo med rundt, men jeg synes støj fra dem plejer at være anderledes? Eller hvordan er det - den højre aksel har et støtteleje på midten? Kan det larme på den måde?
Jeg synes ikke at kunne mærke noget i lejerne af slør osv hvis man løfter bilen og roterer hjulene og prøver at vrikke hhv kl 6-12 og 3-9
Støjen føles også som værende afhængig af vejen samt temperaturen - så jeg håber lidt det er mine dæk der støjer, det bør vinterdækkene jo så kunne hjælpe med at svare på..
Mærker jeg på mine dæk, så synes jeg de alle 4 svagt har lidt "hæl/tå" indvendigt mod bilen, men det kan måske også være rigeligt til at de larmer under kørsel.. altså mærket med hånden kørende på slidbanen.
Hvis vinterdækkene er bedre, så bliver næste skridt en ny omgang sporing for en sikkerheds skyld.. og så måske sommerhjulene monteret i modsat omdrejningsretning for at se om det er tåleligt.. - der er ikke omdregningsretning angvivet på dækkene..
"Rumleriet" i bilen er hjulomrdrejningsafhængigt - så når det rumler, så ændres lyden ikke af at feks koble ud - og lyden ændres med bilens hastighed.
Så det må jo vel i så fald være enten selve dækkene eller lejer? Hvordan er det med gearkassen - hvor meget i den drejer med rundt når der er koblet ud? Drivaksler drejer jo med rundt, men jeg synes støj fra dem plejer at være anderledes? Eller hvordan er det - den højre aksel har et støtteleje på midten? Kan det larme på den måde?
Jeg synes ikke at kunne mærke noget i lejerne af slør osv hvis man løfter bilen og roterer hjulene og prøver at vrikke hhv kl 6-12 og 3-9
Støjen føles også som værende afhængig af vejen samt temperaturen - så jeg håber lidt det er mine dæk der støjer, det bør vinterdækkene jo så kunne hjælpe med at svare på..
Mærker jeg på mine dæk, så synes jeg de alle 4 svagt har lidt "hæl/tå" indvendigt mod bilen, men det kan måske også være rigeligt til at de larmer under kørsel.. altså mærket med hånden kørende på slidbanen.
Hvis vinterdækkene er bedre, så bliver næste skridt en ny omgang sporing for en sikkerheds skyld.. og så måske sommerhjulene monteret i modsat omdrejningsretning for at se om det er tåleligt.. - der er ikke omdregningsretning angvivet på dækkene..
-
Lars4733
- Kontakt:
Nå, i første omgang bliver det en “vending/rotation” af hjulene - venstre hjulpar er nu på højre side og omvendt, dog stadig på hhv for og bag.
Nu blev det regnvejr, så prøvetur får vente, ingen grund til ekstra støj fra våde veje
Nu blev det regnvejr, så prøvetur får vente, ingen grund til ekstra støj fra våde veje
-
Lars4733
- Kontakt:
I dag var så første “rigtige” prøvetur af de længere. 2x 76 km til arbejde - i morges gik fint, men igen til eftermiddag hvor det jo er varmt rumler det igen..
Der er ikke noget at mærke på hjul, fælg, dæk osv - og efter at have vendt hjulene er hæl/tå i køreretningen ikke at mærke på dækkene.
Kan det virkelig bare være elendige dæk? Håber snart hvepsene kommer væk fra omkring min garage hvor vinterdækkene står så jeg kan prøve disse..
Der er ikke noget at mærke på hjul, fælg, dæk osv - og efter at have vendt hjulene er hæl/tå i køreretningen ikke at mærke på dækkene.
Kan det virkelig bare være elendige dæk? Håber snart hvepsene kommer væk fra omkring min garage hvor vinterdækkene står så jeg kan prøve disse..
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Det er ikke sådan at du har en forbro hvor der kan lægge sig skidt og pløre så dine motorophæng bliver stive/faste, det giver nemlig rumlen ved fint og tørt vejr og i regnvejr bliver det blødt op og man hører ikke rumlen, bare en tanke da jeg selv var udsat for det i en gammel Mercedes 209.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
-
Lars4733
- Kontakt:
Det synes jeg ikke lige, sådan en 307’er er lidt klejn i det.. men måske det er et træt motorophæng? Kan det gøre sådan?JensNo skrev: ↑ons 28. aug 2024 15:43Det er ikke sådan at du har en forbro hvor der kan lægge sig skidt og pløre så dine motorophæng bliver stive/faste, det giver nemlig rumlen ved fint og tørt vejr og i regnvejr bliver det blødt op og man hører ikke rumlen, bare en tanke da jeg selv var udsat for det i en gammel Mercedes 209.
Jeg var ude og føle på dækkene, det er som om at den inderste “massive” del er lidt højere end resten, svært at forklare. Men den virker mere ujævn end resten.
Og når lyden forstærkes når det er varmt i vejret og til dels også når vejen er mere ru, lyden er mindre på helt ren ny sort asfalt.
I dag var den i en periode ret slem omkring de 85-90 km/t - kørte jeg under 80 eller og 95 var lyden væsentlig mindre.
Der er kun ganske svag vibration at mærke, jeg er lige ved at tro det er indbildning pga lyden at man kan mærke det.
Der er ingen varmeudvikling på nogle af hjulene andet end hvad et sæt forbremser generere ved opbremsning og bilen kører ellers ret ok og pænt langt på literen ved pæn kørsel.
-
Lars4733
- Kontakt:
Så fik jeg endelig prøvet med vinterdækkene - de støjer væsentligt mindre end de Michelin sommerdæk jeg har.
Men - den “rumlende” lyd er der stadig, dog nu ved lidt andre hastigheder, da mine vinterdæk har en lidt anden rulleomkreds (nu viser speedometeret faktisk rigtigt)
Så det må jo være et leje?
Opsummeret:
Begge baghjulslejer blev for nyligt skiftet til nye og der er ikke slør eller modstand/rumlen at mærke når man løfter bil og drejer osv
Venstre forhjul fik en brugt hjulspindel monteret uden lyden ændrede sig det mindste - om end det kan ske, så føler jeg det usandsynligt at to lejer skulle fejle præcis det samme på samme måde?
Højre hjulleje er ikke skiftet endnu, men der er ej heller noget at mærke på nogen måde.
Under kørsel er der ikke forskel ved sving til siderne eller feks opbremsning.
Lyden er også uforandret uanset om man accellerer eller kobler ud, den er ikke motoromdrejningsafhængig, kun selve hastigheden, så det må hænge sammen med hjulenes rotation
Så er det jeg tænker - højre drivaksel har et leje på midten? Kan det være her fejlen ligger? Hvis altså det er et leje? Og hvordan checker man dette?
Men - den “rumlende” lyd er der stadig, dog nu ved lidt andre hastigheder, da mine vinterdæk har en lidt anden rulleomkreds (nu viser speedometeret faktisk rigtigt)
Så det må jo være et leje?
Opsummeret:
Begge baghjulslejer blev for nyligt skiftet til nye og der er ikke slør eller modstand/rumlen at mærke når man løfter bil og drejer osv
Venstre forhjul fik en brugt hjulspindel monteret uden lyden ændrede sig det mindste - om end det kan ske, så føler jeg det usandsynligt at to lejer skulle fejle præcis det samme på samme måde?
Højre hjulleje er ikke skiftet endnu, men der er ej heller noget at mærke på nogen måde.
Under kørsel er der ikke forskel ved sving til siderne eller feks opbremsning.
Lyden er også uforandret uanset om man accellerer eller kobler ud, den er ikke motoromdrejningsafhængig, kun selve hastigheden, så det må hænge sammen med hjulenes rotation
Så er det jeg tænker - højre drivaksel har et leje på midten? Kan det være her fejlen ligger? Hvis altså det er et leje? Og hvordan checker man dette?
-
Lars4733
- Kontakt:
Så vidt jeg kan se er der et leje der sidder i det nederste motorophæng - altså lejet sidder på drivakslen og så derefter i motorophænget?
Jeg må få mekanikeren til at gennemgå hjullejer og drivaksler - andet er der vist ikke for..
Jeg må få mekanikeren til at gennemgå hjullejer og drivaksler - andet er der vist ikke for..
-
John59
- Kontakt:
Har selv prøvet at købe en spinder hos en hugger, som jeg tjekkede for "rumlen " inden montagen. Alt var ok. Efter montering, og ca 10 km kørsel begyndte lejet så at lave rumlen under kørsel. reklamation htil huggeren, som sendte mig pengene retur. Afsted til Refako og hente et nyt leje, som jeg så monterede. Resultat: INGEN rumlen mere. Jeg afskilte spindlen fra huggeren, og splittede derefter lejet, som ved nærmere øjesyn var startet med at ruste pga vandindtrængen i utæt pakdåse.
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Tjek af lejet på drivakslen kan du tjekke med et stetoskop, hvilket du også kan gøre med hjullejerne.
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000018564
Du skal naturligvis sætte det på lejehuset eller spindlen, ikke på noget roterende - og vær forsigtig!!!!!!!!
Bilen skal på lift/sættes på bukke. Så får du en til at spinne hjulene op til den hastighed, hvor du hører lyden - det er anderledes, når der ikke er belastning på hjulene, så det hele kan snyde dig, men det er normalt en effektiv metode. Igen; vær forsigtig!!!!!!
Det lille leje på trækakslen er et helt almindeligt leje, dog ved jeg ikke op det er et rulleleje eller et kugleleje, formentlig det sidste. Det er ikke noget du finder på hvert et gadehjørne i DK, men du kan formentlig finde det på de tyske reservedelssites som Autodoc. Det kan dog næppe betale sig i forhold til at du også skal demontere kardanled og skal have nye spændebånd også måske manchet - køb en ny træksaksel hos Autodoc, køb Spidan eller tilsvarende kvalitet. Du kører jo mange km, så lad være med at lade dig friste af Ridex eller hvad de nu kalder deres billige varer.
Trækaksler til en 307'er er overkommelig i pris kontra f.eks. en Ford Mondeo, hvor du skal hæve pensionsopsparingen.
Forhjulslejer: Skift lor... - du har prøvet det før og det er en overkommelig opgave. Køb FAG, SKF eller tilsvarende - og husk at vende det rigtigt, så ABS'en også virker bagefter ;-) Så har du sparet udgiften til mekanikeren og fået nyt leje på.
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000018564
Du skal naturligvis sætte det på lejehuset eller spindlen, ikke på noget roterende - og vær forsigtig!!!!!!!!
Bilen skal på lift/sættes på bukke. Så får du en til at spinne hjulene op til den hastighed, hvor du hører lyden - det er anderledes, når der ikke er belastning på hjulene, så det hele kan snyde dig, men det er normalt en effektiv metode. Igen; vær forsigtig!!!!!!
Det lille leje på trækakslen er et helt almindeligt leje, dog ved jeg ikke op det er et rulleleje eller et kugleleje, formentlig det sidste. Det er ikke noget du finder på hvert et gadehjørne i DK, men du kan formentlig finde det på de tyske reservedelssites som Autodoc. Det kan dog næppe betale sig i forhold til at du også skal demontere kardanled og skal have nye spændebånd også måske manchet - køb en ny træksaksel hos Autodoc, køb Spidan eller tilsvarende kvalitet. Du kører jo mange km, så lad være med at lade dig friste af Ridex eller hvad de nu kalder deres billige varer.
Trækaksler til en 307'er er overkommelig i pris kontra f.eks. en Ford Mondeo, hvor du skal hæve pensionsopsparingen.
Forhjulslejer: Skift lor... - du har prøvet det før og det er en overkommelig opgave. Køb FAG, SKF eller tilsvarende - og husk at vende det rigtigt, så ABS'en også virker bagefter ;-) Så har du sparet udgiften til mekanikeren og fået nyt leje på.
-
Lars4733
- Kontakt:
I skrivende stund kører jeg stille og roligt videre, lyden er ikke blevet væsentlig kraftigere i de 20.000 km jeg nu har kørt i bilen.
Så med lidt opmærksomhed kan det vel findes ud af når det udvikler sig yderligere..
Jeg har ikke selv haft skiftet forhjulsleje på 307’eren, jeg skiftede en komplet spindel med brugt leje osv.
For det kræver jo presse for at skille og samle igen - det har jeg ikke stående.
Men rigtigt, det er mest arbejdsløn der vil fylde på regningen, selve lejerne er vist ikke så dyre.
Drivakslen ville jeg helt sikkert skifte komplet hvis det var.
Nu ser jeg lige tiden an, der er som sagt rumlen, men Inge slør eller mærkbar varme nogle steder fra, så helt galt er det vel ikke endnu?
Så med lidt opmærksomhed kan det vel findes ud af når det udvikler sig yderligere..
Jeg har ikke selv haft skiftet forhjulsleje på 307’eren, jeg skiftede en komplet spindel med brugt leje osv.
For det kræver jo presse for at skille og samle igen - det har jeg ikke stående.
Men rigtigt, det er mest arbejdsløn der vil fylde på regningen, selve lejerne er vist ikke så dyre.
Drivakslen ville jeg helt sikkert skifte komplet hvis det var.
Nu ser jeg lige tiden an, der er som sagt rumlen, men Inge slør eller mærkbar varme nogle steder fra, så helt galt er det vel ikke endnu?
-
John59
- Kontakt:
Tjaaa, det er vel en smagssag, da lejet jo kan finde på pludseligt at sætte sig eller springe uden varsel. Personligt ville jeg ikke tage chanser med at køre videre.
-
Lars4733
- Kontakt:
Nu er det jo ikke sådan at forstå at jeg nu bare vil køre til hjulene falder af, jeg tror såmænd jeg opdager disse lyde længe før de flere ville høre dem, og så er jeg til hverdag opmærksom på min bil og dens lyde og opførsel.
Men ja, vi er enige om at det skal udbedres, fejlen skal jo dog findes præcist før den kan fikses..
-
Lars4733
- Kontakt:
Nu ved jeg ikke om det giver mening, men her da jeg kom hjem i dag tig jeg med mit billige infrarøde termometer og målte temperatur på center af hvert forhjul samt omkring lejet på højre trækaksel - målt oppefra ved holderen
Begge hjul var cirka 44-45 grader målt på center af bremseskiven, lejet på trækakslen var cirka 70 grader.
Sidstnævnte sidder jo tæt på motor og udstødning, så om det er tal der overhovedet giver mening ved jeg ikke?
Det er blot ud fra tanken om at et defekt leje afgiver varme.
Jeg er også med på at det ikke direkte er lejerne jeg har målt på, det var blot en pludselig indskydelse, sæt det gav mening
Begge hjul var cirka 44-45 grader målt på center af bremseskiven, lejet på trækakslen var cirka 70 grader.
Sidstnævnte sidder jo tæt på motor og udstødning, så om det er tal der overhovedet giver mening ved jeg ikke?
Det er blot ud fra tanken om at et defekt leje afgiver varme.
Jeg er også med på at det ikke direkte er lejerne jeg har målt på, det var blot en pludselig indskydelse, sæt det gav mening
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg kan se at Haynes ligefrem har vejledning i at skifte dette leje.. om end jeg nok ville finde en ny komplet drivaksel i stedet.
Jeg kan se at feks autodoc har drivakslen i flere længder?
Det er jo bedst om man kan vide med 112% sikkerhed hvilken der er rigtig inden man skiller bilen ad.. er der nogen der kan finde det rette nummer på min?
Reg nr BE45855 - en Peugeot 307 1.6 benzin første indreg 7/2007 så vidt jeg husker. Der er desværre vist mange udgaver af 307 har jeg fundet ud af… bagbremserne feks findes uden hjulleje og så i 2 udgaver 25 og 30 mm centerhul i hjulllejet…
Jeg kan se at feks autodoc har drivakslen i flere længder?
Det er jo bedst om man kan vide med 112% sikkerhed hvilken der er rigtig inden man skiller bilen ad.. er der nogen der kan finde det rette nummer på min?
Reg nr BE45855 - en Peugeot 307 1.6 benzin første indreg 7/2007 så vidt jeg husker. Der er desværre vist mange udgaver af 307 har jeg fundet ud af… bagbremserne feks findes uden hjulleje og så i 2 udgaver 25 og 30 mm centerhul i hjulllejet…
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg kan se der er tale om forskellige længder samt forskellige tandantal i gearkasseenden..
Man er måske næsten nødt til at skille tingne ad for at finde ud af hvilken model? Eller kan man med sikkerhed slå det op via stelnummer eller?
Man er måske næsten nødt til at skille tingne ad for at finde ud af hvilken model? Eller kan man med sikkerhed slå det op via stelnummer eller?
-
Lars4733
- Kontakt:
Hvordan er det nu man aflæser det nummer her?
Hedder den 14189 eller 11141?
Mere hvis jeg skal forsøge at finde ud af hvilken model trækaksel der sidder på min bil..
Der er 25 tænder yderst, eller det er der i venstre side, mon ikke der er det samme i højre.
Men indvendigt er der så vidt jeg kan se valg mellem 22 og 24 tænder og så er der 2-3 forskellige længder, om de reelt er lige lange eller om de er forskellige er jeg ikke helt sikker på..
Jeg er rimelig sikker på at det er original motor og gearkasse der sidder på bilen, så jeg håber produktionsnummeret kan hjælpe - eller at en eller anden kan slå bilen op på service.citroen og finde nummeret for mig
Mere hvis jeg skal forsøge at finde ud af hvilken model trækaksel der sidder på min bil..
Der er 25 tænder yderst, eller det er der i venstre side, mon ikke der er det samme i højre.
Men indvendigt er der så vidt jeg kan se valg mellem 22 og 24 tænder og så er der 2-3 forskellige længder, om de reelt er lige lange eller om de er forskellige er jeg ikke helt sikker på..
Jeg er rimelig sikker på at det er original motor og gearkasse der sidder på bilen, så jeg håber produktionsnummeret kan hjælpe - eller at en eller anden kan slå bilen op på service.citroen og finde nummeret for mig
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Lars4733
- Kontakt:
Og til SRO - så vidt jeg kan se skal lejet “bare” trækkes af fra gearkassesiden - lejet sidder på det sidste stykke lige stang - kræver dog en langtrækkende aftrækker
Becker har dem faktisk, koster ikke ret meget, så det kunne være fristende i stedet.
Men en ny komplet trækaksel ser ud til ikke at være så dyr, så der er at foretrække.
Becker har dem faktisk, koster ikke ret meget, så det kunne være fristende i stedet.
Men en ny komplet trækaksel ser ud til ikke at være så dyr, så der er at foretrække.
-
jorni
- Geografisk sted: Grenaa
- Kontakt:
Det må være 11141 som giver 2007-05-11.Lars4733 skrev: ↑tirs 3. sep 2024 18:31Hvordan er det nu man aflæser det nummer her?
Et par eksempler på læsning af PR skilt her:
https://citroenforum.dk/phpbb/viewtopic.php?t=2034
https://citroenforum.dk/phpbb/viewtopic.php?t=2179
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
jorni = Jørgen Nielsen
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988
Citroen C5, X7 2.2 HDi DPF Aut. 2013
Motorkode: 4H02
AX 37 523
Stelnummer VF7RW4HLACL533395
Tidligere: Citroen C5 II 2.0 16V Aut. 2006 - Citroen Xantia 2.0i 1999 - Citroen BX 19 TRS 1988