Skift af niveaupumpe

Besvar
learC5
Kontakt:

Skift af niveaupumpe

Ulæst indlæg af learC5 » fre 1. dec 2017 09:15

Min C5 III fra 2009 har problemer med hydraulikpumpen.
Det startede for 4 uger siden med en niveau fejl i displayet. Konstaterede at pumpen ikke kørte. Langt om længe fandt jeg hovedsikringen til pumpen
og fik den skiftet. Et amperemeter på kablet viste at ved opstart brugte pumpen 70 A, det faldt dog hurtigt til 22 - 25 A. Så kørte den i 14 dage, og nu er det galt igen.
Denne gang er sikringen ikke gået
Har haft motoren i pumpen adskilt, det ser fint ud, ingen slid på kommutator. Når jeg drejer pumpen med hånden er det som om der er meget modstand 2 steder på en omgang. Er det normalt?
Har talt med flere ophuggere, og alle spørger om et 96 nummer på pumpen, men mummeret er ulæseligt. En tester har dog læst et nummer: 9661291880. Ved af gode grunde ikke om det er nummeret der burde stå på pumpen.
Er det realistisk at tro at der kan findes en brugt pumpe, eller er den tunge vej til Citroen værkstedet for en ny.
Tak

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Skift af niveaupumpe

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 1. dec 2017 12:53

Der er nogen forskellige pumper til C5 III, kan jeg se på servicenet. Har du de sidste 8 cifre af stelnummeret, så kan jeg finde det oprindelige varenummer til dig.

Ofte oplyser huggerne stelnummeret på donorbilen, så kan det kryds-tjekkes den vej.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » fre 1. dec 2017 14:43

Det lyder rigtig godt. Stelnr: 9L566104

Orla Pedersen
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 1. dec 2017 19:17

learC5 skrev:
fre 1. dec 2017 09:15
Når jeg drejer pumpen med hånden er det som om der er meget modstand 2 steder på en omgang. Er det normalt?
Snittegninger af pumpen viser at der er to stempler/cylindre i pumpen, så det giver fint mening med to træge punkter når stemplerne opbygger tryk.
--
O. Pedersen

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » lør 2. dec 2017 06:47

Tak for svar Orla.
Min test foregik på værkstedsbordet, og der var jo ingen af de 4 magnetventiler i pumpen der var åbne, så derfor modstand.
Ud fra dette kan man måske håbe at det er motoren der er defekt?
Leif

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 2. dec 2017 07:57

Er pumpen ikke 6 eller 8 stemplet? Synes jeg faldte over nogen specs på et tidspunkt, men det gælder måske kun de ældre C5'ere?
Det er meget sandsynligt motoren der er defekt. Har du nogen mulighed for at tvangskøre den?

Anyway, oe-nummeret på din pumpe er 5277.J9
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » lør 2. dec 2017 19:03

Skovgård/Schmidt skriver i beskrivelsen til deres pumper (brugte til C5-1 og 2) i reservedelskataloget at pumpen vil køre den forkerte vej hvis der sættes strøm til motoren, og det vil ødelægge koblingen mellem motor og pumpe? I samme skriv står at det oftest er motoren der er defekt, og den kan skiftes.
Er der nogen der ved hvordan koblingen er monteret på motoren, den er ikke lige til at trække af pumpen, men det føles som noget gummi.
Leif

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » lør 2. dec 2017 20:44

learC5 skrev:
lør 2. dec 2017 19:03
Skovgård/Schmidt skriver i beskrivelsen til deres pumper (brugte til C5-1 og 2) i reservedelskataloget at pumpen vil køre den forkerte vej hvis der sættes strøm til motoren, og det vil ødelægge koblingen mellem motor og pumpe? I samme skriv står at det oftest er motoren der er defekt, og den kan skiftes.
Er der nogen der ved hvordan koblingen er monteret på motoren, den er ikke lige til at trække af pumpen, men det føles som noget gummi.
Leif
Tja.. Der er en rød og sort. Men det kan vel måles hvad der er hvad ??? ;)

C5 type 1(og MÅSKE også en 2) ???

Billede
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » søn 3. dec 2017 13:45

Til Carsten.
Tak for nummeret. Er det en identifikation af softwaren i pumpens styring? Har du fornemmelse af at hvis man finder en pumpe fra et andet stelnr. med dette nr. at den så passer direkte i min bil?

Til Mikael. Du Har ret. Jeg kan sagtens finde den rigtige poling. Ud over strømstikket er der et stik med en ledning i formentlig noget styring.
Strømstikket går i en box med noget elektronik indstøbt, der ender den ene ledning også. Denne box sidder på siden af pumpemotoren.

Leif

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » søn 3. dec 2017 13:56

learC5 skrev:
søn 3. dec 2017 13:45
Til Carsten.
Tak for nummeret. Er det en identifikation af softwaren i pumpens styring? Har du fornemmelse af at hvis man finder en pumpe fra et andet stelnr. med dette nr. at den så passer direkte i min bil?

Til Mikael. Du Har ret. Jeg kan sagtens finde den rigtige poling. Ud over strømstikket er der et stik med en ledning i formentlig noget styring.
Strømstikket går i en box med noget elektronik indstøbt, der ender den ene ledning også. Denne box sidder på siden af pumpemotoren.

Leif
Ja men som jeg ser det, så er de andre bare signal ledninger ?? Så HVIS man tester pumpen direkte, så BURDE det lade sig gøre, HVIS stikket til de "signal" er fjernet ???

For at teste hvad der er plus/minus (rød/sort) så skal maxisikringen naturligvis være ok ;) Men det er vel logik ???

Selvfølgelig KAN signal været stået af.. Men det kan ligge mange steder ?? Har ingen erfaring
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 4. dec 2017 13:45

Carsten S skrev:
lør 2. dec 2017 07:57
Er pumpen ikke 6 eller 8 stemplet? Synes jeg faldte over nogen specs på et tidspunkt, men det gælder måske kun de ældre C5'ere?
Det er meget sandsynligt motoren der er defekt. Har du nogen mulighed for at tvangskøre den?

Anyway, oe-nummeret på din pumpe er 5277.J9
Tjae, havde jeg nu læst beskrivelsen også...... :shock: de skriver 5 stemplet. Men uanset, er der luft bag blot nogle af stemplerne vil de nok ikke mærkes.

Ellers elektrisk: Der er konstant plus og minus til pumpemotorens elektronik, og motoren startes af elektronikken med styresignalet på den tynde ledning. Så skal motoren tjekkes alene, så skal al elektronikken frakobles ledningerne ind til kullene i motoren. Det S&S advarer imod er det faktum at elektronikken er beskyttet af en diode, som gør at HVIS du vender polariteten á + og - på det tilslutningsstik der er på motorens elektronik, SÅ vil motoren køre baglæns og derved ødelægge koblingen til pumpen. Vender polariteten rigtig starter motoren ikke før at styresignalet er til stede.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » man 4. dec 2017 20:34

Orla Pedersen skrev:
man 4. dec 2017 13:45
Tjae, havde jeg nu læst beskrivelsen også...... :shock: de skriver 5 stemplet. Men uanset, er der luft bag blot nogle af stemplerne vil de nok ikke mærkes.
Har du en beskrivelse? Husker ikke hvor jeg fandt den engang. Husker bare noget med x-stempler og 2300 rpm, 7 l/min eller sådan noget.

Kan BHI-blokken overhovedet kodes mere end én gang? - Mindes at have læst, at man ikke bare kan sætte en huggerpumpe på. Man kan tage motoren, men ikke selve styringen. Men det er måske muligt at kode sig ud af det med en tester.

Jeg kan dog oplyse, at motoren (altså bilens) ikke kan starte, hvis stikket pilles af BHI-blokken.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » tirs 5. dec 2017 05:49

Jeg har nu adskilt motoren fra pumpen. Motorakslen ender i et gevind der går direkte i koblingen til pumpen.
Og der sker intet ved at sætte 12V direkte til pumpen. Er styresignalet måske 12V også? Det er ikke prøvet endnu. Og det kan være både + eller -?

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 5. dec 2017 08:13

hvis du sætter strøm direkte til motoren og der intet sker har du jo fundet fejlen, ved direkte strøm er styresignalet jo ret overflødigt
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » tirs 5. dec 2017 12:54

Carsten S skrev:
man 4. dec 2017 20:34
Orla Pedersen skrev:
man 4. dec 2017 13:45
Har du en beskrivelse? Husker ikke hvor jeg fandt den engang. Husker bare noget med x-stempler og 2300 rpm, 7 l/min eller sådan noget.
BHI.jpg
BHI_antisink_ventily.jpg
BHI_blok_2.jpg
BHI_schema.jpg
Carsten S skrev:
man 4. dec 2017 20:34
Kan BHI-blokken overhovedet kodes mere end én gang? - Mindes at have læst, at man ikke bare kan sætte en huggerpumpe på. Man kan tage motoren, men ikke selve styringen. Men det er måske muligt at kode sig ud af det med en tester.

Jeg kan dog oplyse, at motoren (altså bilens) ikke kan starte, hvis stikket pilles af BHI-blokken.
Jeg ved ikke hvor svært det er at kode en BHI om, om muligt, men ved at min mekaniker i ihvertfald et tilfælde valgte at flytte elektronikken fra den gamle pumpe over på den nye. At bilen ikke vil starte, når stikket til BHI er afmonteret kan skyldes at der så er en "åben" ende på CAN-bussen. Men det kan også være et bevist valg af fabrikanten ved programmeringen af enhederne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
--
O. Pedersen

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » tirs 5. dec 2017 13:04

learC5 skrev:
tirs 5. dec 2017 05:49
Jeg har nu adskilt motoren fra pumpen. Motorakslen ender i et gevind der går direkte i koblingen til pumpen.
Og der sker intet ved at sætte 12V direkte til pumpen. Er styresignalet måske 12V også? Det er ikke prøvet endnu. Og det kan være både + eller -?
Direkte som i stikket på den sorte elektronikblok på motoren? Eller direkte på de to ledninger mellem den sorte blok og ind til kullene i motoren?
Når jeg spørger så er det fordi at operationen at skille motor fra elektronik er ret tæt på en ireversibel handling :think:

Styresignalet kan være alt mellem 5 - 12 volt, men givetvis + Jeg ville forsøge med 5 volt i første forsøg, og evt. hæve spændingen hvis der ingen reaktion er. Det kan være fordelagtigt at have en modstand i serie med styrespændingen for ikke at overbelaste indgangen. 100 Ohm eller deromkring.
--
O. Pedersen

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » man 18. dec 2017 12:38

Hej igen. Motoren adskilt fra pumpen. 12V på pumpens elektronikblok. 12V + igennem en 470 Ohms modstand på motorens styreindgang. OG motoren kører. 2,5A i det der må siges at være tomgang.
Pumpens elektronik afmonteret, der dukker så 4 magnetventiler op. Pumpen monteres på motoren. Der laves en opstilling med en beholder hvorfra pumpen kan suge olie og de 2 afgange kan aflevere olien. Der sættes en magnetspole på den ene magnetventil af de 2 der er længst væk fra pumpemotoren. Strøm på spolen og motoren og der pumpes olie ud af den ene pumpeafgang, 8,5A i strømforbrug. Det samme sker på den anden magnetventil. De 2 magnetventiler som er tættest på pumpemotoren kan jeg ikke rigtig finde ud af hvad er til, dog flytter jeg magnetspolen til en af disse mens motoren kører, og det skal man nok ikke gøre for nu stiger trykket i pumpen så der ikke længere kan åbnes nogen af ventilerne. Stopper pumpemotoren og løsner den ene af det første ventiler lidt på pumpen så trykket drænes. Pumpen kan så køre igen som i første forsøg.
Men kan jeg tro at jeg har en fungerende pumpe?
Jeg har tilsyneladende ikke ret til at se vedhæftede filer, nogen der ved hvorfor?
Tak

Orla Pedersen
Kontakt:

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 18. dec 2017 13:40

Der er to magnetventiler, der hverisær forsyner affjedringen på for eller bagaksel. Det er når bilen skal hæve. Der skal pumpen køre. Dem har du fundet :handgestures-thumbupright: Så er der to ventiler til at sænke affjedringen, én til hver aksel. De åbner mellem udgang og olietank, der skal pumpen IKKE køre, som du også har fundet ud af.

Alt i alt viser dine tests at mekanikken er i orden, og at fejlen skal findes i højdemålere, elektronikken ovenpå pumpen, (BHI), eller strømforsyningen til pumpemotoren. Din test af elektronikken på selve pumpemotoren viser at den kreds også er i orden, men måske mangler signalet fra BHI'en.

Det kunne også være en af BHI'ens spoler omkring ventilerne, der er defekt. Så vil pumpen risikere at pumpe med et meget højt tryk gennem overtryksventilen, indtil hovedsikringen til sidst giver op.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » man 18. dec 2017 16:23

learC5 skrev:
man 18. dec 2017 12:38
Hej igen. Motoren adskilt fra pumpen. 12V på pumpens elektronikblok. 12V + igennem en 470 Ohms modstand på motorens styreindgang. OG motoren kører. 2,5A i det der må siges at være tomgang.
Pumpens elektronik afmonteret, der dukker så 4 magnetventiler op. Pumpen monteres på motoren. Der laves en opstilling med en beholder hvorfra pumpen kan suge olie og de 2 afgange kan aflevere olien. Der sættes en magnetspole på den ene magnetventil af de 2 der er længst væk fra pumpemotoren. Strøm på spolen og motoren og der pumpes olie ud af den ene pumpeafgang, 8,5A i strømforbrug. Det samme sker på den anden magnetventil. De 2 magnetventiler som er tættest på pumpemotoren kan jeg ikke rigtig finde ud af hvad er til, dog flytter jeg magnetspolen til en af disse mens motoren kører, og det skal man nok ikke gøre for nu stiger trykket i pumpen så der ikke længere kan åbnes nogen af ventilerne. Stopper pumpemotoren og løsner den ene af det første ventiler lidt på pumpen så trykket drænes. Pumpen kan så køre igen som i første forsøg.
Men kan jeg tro at jeg har en fungerende pumpe?
Jeg har tilsyneladende ikke ret til at se vedhæftede filer, nogen der ved hvorfor?
Tak
Du SKAL logge dig selv ind, før du kan se de vedhæftet filer ;)

learC5
Kontakt:

Ulæst indlæg af learC5 » ons 21. feb 2018 14:09

Først vil jeg gerne sige tak til alle for den hjælp jeg har fået her på forumet i den svære tid.
Efter magnetventilerne har været afmonteret og renset, og det hele testet igen blev pumpen monteret i bilen. OG nu har bilen kørt i 2 måneder uden fejl, så nu tør jeg tro på at det kører som det skal.
mvh. Leif

Besvar