Periodisk fejl på abs, ecs, håndbremse og gearkasse

Besvar
Janhus
Geografisk sted: Sjælland /m
Diagbox: Ja
Kontakt:

Periodisk fejl på abs, ecs, håndbremse og gearkasse

Ulæst indlæg af Janhus » søn 15. okt 2023 16:15

Jeg får en periodisk fejl på abs, esc, håndbremse og gearkasse. Bilen kan ikke skifte gear automatisk når fejlen kommer og vil kun skifte ned i gear. Hvis jeg slukker bilen og starter igen, så forsvinder fejlen og bilen kører normalt igen.

Har fået dette ud med en obd2:

Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.100.2/1.100.2/iOS
DTC report
Connection profile: Citroen OBD-II / EOBDDate: 10/5/2023 10:11:13 AM
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 5
----------------------------
P1351 [0x1351]
Ignition Coil Control Circuit High Voltage
IDM input circuit Malfunction/Ignition coil control circuit High voltage  SID 803/EDC16C3 - Pre/Post heating relay circuit. Relay not controlled and glow plugs supplied.
Status: Confirmed
U0415 [0xC415]
Invalid data received - anti-lock brake system (ABS) control module
Status: Confirmed
P1394 [0x1394]
Glow Plug Circuit High Input (Bank #2)
Glow plug circuit High input (Bank #2)
Status: Pending fault present, Pending fault present during this driving cycle, Test conditions are met, Validated and stored in non volatile memory
P0569 [0x0569]
Cruise control selector switch, COAST signal - malfunction
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
P0341 [0x0341]
Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem
Status: Pending fault present, Test conditions are met, Test is inhibited by other DTC, Test has not been completed
Engine control unit#1
No DTC found.
Transmission control unit#1
No DTC found.
C4 Picasso 2008 - 1.6 hdi e6g.
Diagbox.

John59
Kontakt:

Re: Periodisk fejl på abs, ecs, håndbremse og gearkasse

Ulæst indlæg af John59 » man 16. okt 2023 13:59

Jeg havde et lignende problem med min C4 1,6 hdi b7. Fejlene kom og gik. Tjekke næstem alt som kunne frembringe fejlen. Endte med at skifte et forhjulsleje. Fejlene forsvandt derefter sporløst, og er ikke kommet igen. ( Har nu kørt 3.000km efter udskiftningen. ) Da jeg tjekkede lejet, kunne jeg se at der var en lille bule/hak på ABS-kransen. Tænker at det var det der gav synptomerne.

Janhus
Kontakt:

Ulæst indlæg af Janhus » man 16. okt 2023 14:22

Hvordan tjekkede du fejlene?
Diagbox.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » man 16. okt 2023 15:22

Med min tester. Nulstilling af div fejl. Derefter prøvekørsler. Det gjorde jeg nok en ca 5 gange. Derefter tjekkede jeg for de åbenlyse muligheder for fejl. Det var så under gennemsyn af ledningsnet og måling af ABS-sensorer at jeg også tjekkede hjullejerne. Det ene hjulleje havde en lille smule slør, så det blev så skiftet. Det var så der at jeg kunne se at ABS-kransen var beskadiget.( De fleste nyere biler er kendt for at der er så meget elektronik at ledningsnettet er mega omfattende, og der er rigtig mange steder hvor knækkede/slidte ledninger kan gemme sig.)

Janhus
Kontakt:

Ulæst indlæg af Janhus » man 16. okt 2023 16:27

Ok. Tak for svar.
Jeg tænker at jeg vil bestille nye forhjulslejer hjem. Det er vel ikke sådan at du bor på Sjælland og har mulighed for at lave en udmåling på mine abs-sensorer? Min obd-tester er ikke til meget hjælp.
Diagbox.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » man 16. okt 2023 17:15

Jeg bor på Sydfalster, så det er vist ikke lige mig du skal bruge, men du kan jo prøve at teste dine ABS-sensorer med et alm OHM-meter. Det var det jeg gjorde. ( Det viser dog ikke hvis det er ABS-kransen som er defekt. Hvis ABS-sensorerne er ok, så prøv at afmontere dem og rens de flader som de er skruet fast på. Hvis der er meget rust, kan de godt periodist komme til at svigte, da de bliver "skubbet" ud af kurs.

Janhus
Kontakt:

Ulæst indlæg af Janhus » man 16. okt 2023 19:02

Ok. Nu har jeg noget konkret at gå efter. Det var lidt af en hovedpine med alle de fejlmeddelser der popper op.
Diagbox.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 17. okt 2023 06:15

Periodiske fejl på ABS er ofte en fejl i forbindelse med magnetringen der sidder indbygget i lejet.

Enten pga begyndende slør i lejet eller fordi der er kommet fugt ind bag magnetringen og denne ikke længere er helt flad/jævn.

Man bør kunne foretage en live udlæsning af ABS-sensorerne med Diagbox og måske på den måde finde ud af hvilket hjul der frembringer fejlen.

Jeg havde på et tidspunkt en C5'er - da kom ABS fejlen oftere og oftere - jeg opdagede at det kom ved hurtige venstresving - så med det i tankerne kørte vi ud med tester tilsluttet - og ganske rigtigt - venstre baghjul kørte "hurtigere" end de andre i følge ABS-sensoren - vi taler om 600 km/t i forhold til de 80 km/t de andre kørte.. så vidste vi da hvor vi skulle søge efter fejlen :lol:

Og på den var det magnetringen i lejet der ikke længere var helt plan, formodentlig sammenhængende med ganske lidt slør i et ældre leje, så når man drejede skarpt til venstre med lidt hastighed på, så kunne ABS-sensoren ikke få det rigtige signal og meldte fejl/slog ABS fra..

Jannickbabz
Kontakt:

Ulæst indlæg af Jannickbabz » tirs 17. okt 2023 14:33

Jeg har et spørgsmål, findes der nogle på Lolland udover Citroén, som der kan omkode en styreboks på en Citroén C4 Grand Picasso med automatgear, som er fra 2008 med en 1.6 Hdi motor?

Den er har lige fået skiftet styreboks igennem en privat, samt gearkassen igennem en privat og kodbling, men den kan gå i gear nu, men den går ud af gear, da gearene ikke vil fungere ordentligt, og jeg har læst mig frem til, at man skal omkode sådan en styreboks, men det er ikke alle og en hver der har sådan en computer, som der kan omkode den.

Janhus
Kontakt:

Ulæst indlæg af Janhus » tirs 26. dec 2023 22:46

Jeg lukker lige sagen.
Jeg endte med at købe en diagbox og kunne se at der var fejl på venstre hastighedsføler. Det var altså hjullejet med indbygget magnetsensor der lavede fejlen. På et tidspunkt gik fejlen hen og blev permenent og så måtte jeg jo til mekanikeren.
Fik skiftet begge forreste hjullejer og fejlen/følge fejlene er væk.
Diagbox.

Besvar