Pollenfilter udskiftes, hvordan?
-
renel
- Kontakt:
Pollenfilter udskiftes, hvordan?
GC4P 2007, 1,6HDI, fuld klima.
Har fået det skiftet før men ny syntes jeg at det måske var på tide igen, ja det var det, der sidder 2 stk. over hinanden og de gamle var lidt "mast", de er utroligt vanskelige at få ind da de skal vrides og mases, det kan jeg ikke lide, men er der et "trick" til at få sat dem i uden at voldtage dem helt??, lige nu er der kun de nederste monteret, det øverste kan kun sættes "halvt" ind, det duer jo ikke.
Har fået det skiftet før men ny syntes jeg at det måske var på tide igen, ja det var det, der sidder 2 stk. over hinanden og de gamle var lidt "mast", de er utroligt vanskelige at få ind da de skal vrides og mases, det kan jeg ikke lide, men er der et "trick" til at få sat dem i uden at voldtage dem helt??, lige nu er der kun de nederste monteret, det øverste kan kun sættes "halvt" ind, det duer jo ikke.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Pollenfilter udskiftes, hvordan?
Prøv at gøre det i omvendt rækkefølge, øverst først og nederst sidst og det er ikke en joke 
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
renel
- Kontakt:
Jo,Det er vist en joke;-)....hvis du er seriøs så forklar lige.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
- JensNo
- Kontakt:
F.eks. på min Audi skal jeg skubbe det første filter ind og så op og derefter kan jeg skubbe det nederste ind.
Du skrev jo at de sidder oven over hverandre så derfor tænkte jeg at det måske var noget af det samme.
Du skrev jo at de sidder oven over hverandre så derfor tænkte jeg at det måske var noget af det samme.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
renel
- Kontakt:
Jensno
De 2 filtre sidder over hinanden, de er ca. 10x30cm. Der sidder et lille dæksel af samme størrelse som 1 filter!, som man piller af hvorefter man kan mase det ene filter ind i hullet hvorefter det falder NED i varmeapparatet, nu skal det andet filter placeres igennem det samme hul men OVENPÅ det første.
Problemet er også at der er ikke plads til at indsætte filtrene direkte ind i varmeapparatet, der sidder en udvendig varmekanal der er skruet fast på kassen og den dækker delvis hullet, så man skal nærmest deformere filteret for at "skrue" det ind, det er jo ikke godt at ødelægge filteret allerede inden det er monteret, jeg kan kun få det abdet filter halvt ind så går det på "noget" inde i kassen, har prøvet at vride/skubbe mange gange, det er svært!
De 2 filtre sidder over hinanden, de er ca. 10x30cm. Der sidder et lille dæksel af samme størrelse som 1 filter!, som man piller af hvorefter man kan mase det ene filter ind i hullet hvorefter det falder NED i varmeapparatet, nu skal det andet filter placeres igennem det samme hul men OVENPÅ det første.
Problemet er også at der er ikke plads til at indsætte filtrene direkte ind i varmeapparatet, der sidder en udvendig varmekanal der er skruet fast på kassen og den dækker delvis hullet, så man skal nærmest deformere filteret for at "skrue" det ind, det er jo ikke godt at ødelægge filteret allerede inden det er monteret, jeg kan kun få det abdet filter halvt ind så går det på "noget" inde i kassen, har prøvet at vride/skubbe mange gange, det er svært!
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
- JensNo
- Kontakt:
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Der ligger flere videoer på Youtube, hvis du f.eks. søger på "cabin filter citroen c4 grand picasso".
Denne ser ud til at vise opgaven på rimelig fin vis: https://www.youtube.com/watch?v=ZVjU0-dXQhQ
Det ser ikke nemt ud
På en skala fra 0-10, hvor nul gives for at være helt håbløst og 10 for at være genial - hvor stor en score skal ingeniøren af systemet så have?
- det ligner umiddelbart et skrivebordsdesign fra en som aldrig har holdt en skruetrækker i hånden.
Jeg tænker umiddelbart en 2'er ud fra den betragtning af to filtre er en god ide...
- hvis ikke selve "filterdesignet" må indgå i vurderingen, må karakteren være 0 eller 1
EDIT:
Højrestyret udgave, men der er adskilt mere, hvilket nok kan være en god ide: https://www.youtube.com/watch?v=oRMaZ7NREYs
Det ser lidt lettere ud.
Denne ser ud til at vise opgaven på rimelig fin vis: https://www.youtube.com/watch?v=ZVjU0-dXQhQ
Det ser ikke nemt ud
På en skala fra 0-10, hvor nul gives for at være helt håbløst og 10 for at være genial - hvor stor en score skal ingeniøren af systemet så have?
- det ligner umiddelbart et skrivebordsdesign fra en som aldrig har holdt en skruetrækker i hånden.
Jeg tænker umiddelbart en 2'er ud fra den betragtning af to filtre er en god ide...
- hvis ikke selve "filterdesignet" må indgå i vurderingen, må karakteren være 0 eller 1
EDIT:
Højrestyret udgave, men der er adskilt mere, hvilket nok kan være en god ide: https://www.youtube.com/watch?v=oRMaZ7NREYs
Det ser lidt lettere ud.
- JensNo
- Kontakt:
"Citat" fra Youtube; I have to say that the designers at Citroen must have been high on crack when they designed this. 
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
renel
- Kontakt:
Jensno
Jeg har set en del links fra youtube, også denne. Den er korrekt men videoen er klippetlige da han skal sætte filteret i så man ikke kan se hvor lang tid han bøvlede med det. Men tak for dit indlæg, også "high on crack" ;-)
Jeg har set en del links fra youtube, også denne. Den er korrekt men videoen er klippetlige da han skal sætte filteret i så man ikke kan se hvor lang tid han bøvlede med det. Men tak for dit indlæg, også "high on crack" ;-)
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
-
renel
- Kontakt:
SRO
Hvis du ser lige i starten af videoen kan du lige nå at se på instrumentbordet at det er den "nye" C4 picasso, varmeapparatet ligner men den varmekanal der er i vejen er der ikke på denne model. Prøv iøvrigt at se hvor ødelagt det filter han tager ud er, det har nok været mast ind fra starten af. Et filter er jo ikke ret godt hvis ikke det bliver sat ind så det sidder korrekt og ikke er "utæt"
Det ville være "lidt" lettere hvis man kunne skrue kanalen af, men der sidder skruer på bagsiden af varmeapparatet ind mod torpedoen. Jeg havde håbet på at der var et cowboytrick der gjorde det lettere;-) Tak for dit indlæg.
Hvis du ser lige i starten af videoen kan du lige nå at se på instrumentbordet at det er den "nye" C4 picasso, varmeapparatet ligner men den varmekanal der er i vejen er der ikke på denne model. Prøv iøvrigt at se hvor ødelagt det filter han tager ud er, det har nok været mast ind fra starten af. Et filter er jo ikke ret godt hvis ikke det bliver sat ind så det sidder korrekt og ikke er "utæt"
Det ville være "lidt" lettere hvis man kunne skrue kanalen af, men der sidder skruer på bagsiden af varmeapparatet ind mod torpedoen. Jeg havde håbet på at der var et cowboytrick der gjorde det lettere;-) Tak for dit indlæg.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
- Virketoften
- Geografisk sted: Odense
- Kontakt:
Hej Jeg slås også lidt med det Pollenfilter i min C4 GP 2008 , svært at få ind, selv med blæsemotor afmonteret ... men det værste er der kommer fejli op når jeg starter bilen og motorfejllampe lyser hele tiden ,,, der skrives "Pollenfiletr failure" . Tænker det kan være fordi det ikke slutter helt tæt inde i kassen ,, men det jeg gerne vil vide er kan man slukke for denne kontrol og hvor sidder føler til det ? Kan selvfølgelig fjerne det med PC men så kommer det jo igen efter et par køreture
Jeg ved hvor det sidder og hvordan man skifter , vil bare gerne vide om der er nogen med samme erf. og hvordan man slukker testen
Venlig Hilsen Ole Odense
Jeg ved hvor det sidder og hvordan man skifter , vil bare gerne vide om der er nogen med samme erf. og hvordan man slukker testen
Venlig Hilsen Ole Odense
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Er du helt sikker på at det er det den skriver og ikke "Antipolution failure", "Engine management system failure" eller noget i den stil?
Tag evt. et foto af skærmen - den fjerner nemlig tekstmeddelelsen forholdsvis hurtigt.
Din motorlampe vil ikke tænde pga. et evt. utæt kabinefilter.
Tag evt. et foto af skærmen - den fjerner nemlig tekstmeddelelsen forholdsvis hurtigt.
Din motorlampe vil ikke tænde pga. et evt. utæt kabinefilter.
- Virketoften
- Kontakt:
Hej
Det har du ret i der står præcis "Anti-pollution system faulty" som kom efter jeg skiftede pollenfilter
Hvad kan det så være ?
Hov skal lige siges at jeg lige har haft PC på bil og slettet fejlkode på DieselPartikelfilter og der forsvandt denne her fejlvisning også et par køretures tid , Partikelfilteret er ikke tændt igen
Det har du ret i der står præcis "Anti-pollution system faulty" som kom efter jeg skiftede pollenfilter
Hvad kan det så være ?
Hov skal lige siges at jeg lige har haft PC på bil og slettet fejlkode på DieselPartikelfilter og der forsvandt denne her fejlvisning også et par køretures tid , Partikelfilteret er ikke tændt igen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Åh ja, det er netop den ordlyd :-) Kunne ikke lige huske det.
Der kan desværre være mange årsager til, at du får den fejlmeddelelse.
Hvis ellers motoren kører som den skal, ingen indikation af fejl eller mislyde, så er mit råd, at du kører en lang tur i bilen og lufter den lidt igennem - og gør det en gang imellem. Mange dieselbilejere har slet ikke et kørselsbehov som "retfærdigører" en dieselmotor - eller beholder blot bilen efter f.eks. jobskifte, hvor en benzinudgave mere var på sin plads.
Ofte forsvinder fejlmeddelelsen i løbet af nogle dage - som jeg forstår det er også er sket hos dig.
Netop fordi mange ting kan tænde den meddelelse, er det en ofte set tekst for PSA/Stellantis ejere - uden at bilen fejler det mindste.
Det kan være en registrering fra en sensor som i et kort øjeblik har registeret en for høj eller lav værdi af et eller andet i relation til forbrændingen.
Hvis fejlen dog fortsætter med at blive indikeret, bør det undersøges nærmere.
Der kan desværre være mange årsager til, at du får den fejlmeddelelse.
Hvis ellers motoren kører som den skal, ingen indikation af fejl eller mislyde, så er mit råd, at du kører en lang tur i bilen og lufter den lidt igennem - og gør det en gang imellem. Mange dieselbilejere har slet ikke et kørselsbehov som "retfærdigører" en dieselmotor - eller beholder blot bilen efter f.eks. jobskifte, hvor en benzinudgave mere var på sin plads.
Ofte forsvinder fejlmeddelelsen i løbet af nogle dage - som jeg forstår det er også er sket hos dig.
Netop fordi mange ting kan tænde den meddelelse, er det en ofte set tekst for PSA/Stellantis ejere - uden at bilen fejler det mindste.
Det kan være en registrering fra en sensor som i et kort øjeblik har registeret en for høj eller lav værdi af et eller andet i relation til forbrændingen.
Hvis fejlen dog fortsætter med at blive indikeret, bør det undersøges nærmere.
- Virketoften
- Kontakt:
Jo tak for svaret , googlede den ordlyd og fik flere svar , bl.a. her fra Ciroenforum, nu må jeg se
ps ja du har ret med diesel og korte ture, og det har jeg da også men forsøger dog at undgå ved at lade motor køre når jeg holder og skal videre , tænkte på efter jeg kender den rigtige ordlyd om det kunne være dieselpartikelfilter der kan give den selvom jeg slettede netop denne meddelse og den ikke kom igen .... nå jeg ser tiden an
VH Ole
ps ja du har ret med diesel og korte ture, og det har jeg da også men forsøger dog at undgå ved at lade motor køre når jeg holder og skal videre , tænkte på efter jeg kender den rigtige ordlyd om det kunne være dieselpartikelfilter der kan give den selvom jeg slettede netop denne meddelse og den ikke kom igen .... nå jeg ser tiden an
VH Ole
- Virketoften
- Kontakt:
1 Når jeg starter skriver den "Anti-pollution system faulty" og motorlampe tændes og forbliver tændt
2 Tester på og der er to fejl registreret "P0700 Transmissionsstyresyhstem fejlfunktion og "P0561 Systemspænding ustabil"
3 Jeg sletter disse to og startmeddelelse fra nr 1 forsvinder
Hmm men måske den kommer igen batteri siger tændt 4.5V og slukket 12.5
2 Tester på og der er to fejl registreret "P0700 Transmissionsstyresyhstem fejlfunktion og "P0561 Systemspænding ustabil"
3 Jeg sletter disse to og startmeddelelse fra nr 1 forsvinder
Hmm men måske den kommer igen batteri siger tændt 4.5V og slukket 12.5
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ad P0700: Nogen sammenhæng med koblingsskifte? - synes at kunne huske noget om en reinitalisering af systemet, men det er der måske andre, der kan byde ind med da jeg ikke har erfaringer i den retning.
-
renel
- Kontakt:
Hvordan havner "depollution failure" og "koblingsskifte" i min tråd om pollenfilter skift??? Lav venligst selv en tråd.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København
- Virketoften
- Kontakt:
Hmm tror faktisk at det skete ved ren læsefejl fra min side og det er jo ofte det der sker i disse tråde den ender ofte et helt andet sted og ofte er det også ligemeget,, Hvis man læser tråde andre steder feks bilgalleri så ender de ofte med nogen tumper sviner hinanden til 
Og nu har jeg gjort det igen,,, lavet et kort svar langt, så jeg finder lige en anden gruppe, sorry
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Hvis der er nogen som ønsker at blive svinet til, må vedkommende tilkendegive det - det bruger vi ellers ikke på dette site

Håber at der er kommet styr på filtre, kobling mv.
Håber at der er kommet styr på filtre, kobling mv.