Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Hej.
Jeg har for nylig fået enormt mange elektriske problemer med min Citroen C4 1.6 HDI 2007 m. automatgear. Den starter fint og kører godt mekanisk.
Når jeg starter bilen, kommer der kort efter følgende problemer:
- ABS faulty
- Vinduesviskere og lys tænder selv
- Speed control faulty
- Service lampe
- STOP lampe
- A-bags/s-belts faulty
- Braking system faulty
- ESP faulty
Når jeg så slukker bilen igen, er vinduesviskere og lys fortsat tændt, og det kan kun slukkes ved at tage batteriet fra. De er ikke altid konstant tændte, men hakker/blinker til tider.
Jeg har prøvet følgende:
- Ohme CAN-bus. 63 ohm mellem CAN_L og CAN_H
- Hive alle stik ved EGR ud
- Tage radio ud
- Skifte BSM
- Skifte ECU
- Skifte BSI
- Tjekke sikringer i kabine og motorrum
- Skifte batteri
- Rengøre alle de stelforbindelser jeg kunne finde i motorrummet.
- Rengøre mange stik i motorrum.
Problemet kommer selvom ECU er taget fra.
Jeg har adgang til diagbox, hvor jeg har tjekket, om styringsboksen til vinduesviskerstiklen sendte en forespørgsel om vinduesviskere. Der opdagede jeg, at når de starter af sig selv skifter status fra ”no request” til failure. Jeg håbede på, at fejlen var defekt BSI, men det er åbenbart ikke tilfældet. Er der nogle oplagte ledninger at tjekke?
Hvad kan jeg gøre herfra?
På forhånd tak
Jeg har for nylig fået enormt mange elektriske problemer med min Citroen C4 1.6 HDI 2007 m. automatgear. Den starter fint og kører godt mekanisk.
Når jeg starter bilen, kommer der kort efter følgende problemer:
- ABS faulty
- Vinduesviskere og lys tænder selv
- Speed control faulty
- Service lampe
- STOP lampe
- A-bags/s-belts faulty
- Braking system faulty
- ESP faulty
Når jeg så slukker bilen igen, er vinduesviskere og lys fortsat tændt, og det kan kun slukkes ved at tage batteriet fra. De er ikke altid konstant tændte, men hakker/blinker til tider.
Jeg har prøvet følgende:
- Ohme CAN-bus. 63 ohm mellem CAN_L og CAN_H
- Hive alle stik ved EGR ud
- Tage radio ud
- Skifte BSM
- Skifte ECU
- Skifte BSI
- Tjekke sikringer i kabine og motorrum
- Skifte batteri
- Rengøre alle de stelforbindelser jeg kunne finde i motorrummet.
- Rengøre mange stik i motorrum.
Problemet kommer selvom ECU er taget fra.
Jeg har adgang til diagbox, hvor jeg har tjekket, om styringsboksen til vinduesviskerstiklen sendte en forespørgsel om vinduesviskere. Der opdagede jeg, at når de starter af sig selv skifter status fra ”no request” til failure. Jeg håbede på, at fejlen var defekt BSI, men det er åbenbart ikke tilfældet. Er der nogle oplagte ledninger at tjekke?
Hvad kan jeg gøre herfra?
På forhånd tak
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Det ligner en CANBUS fejl et sted.
Det kan være hvor som helst desværre.
HVIS du kan registre "andre" fejl/fejlkoder, så få dem rettet/udbedret. Ligegyldigt om de ikke er logiske for dine problemer.
Fejl et sted har det med at "smitte" andre steder
Det kan være hvor som helst desværre.
HVIS du kan registre "andre" fejl/fejlkoder, så få dem rettet/udbedret. Ligegyldigt om de ikke er logiske for dine problemer.
Fejl et sted har det med at "smitte" andre steder
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Jeg mistænkte også CANBUS fejl Faktisk har jeg allerede undersøgt det med oscilloskop, men umiddelbart ser det rigtigt ud. Hvilke dele benytter sig af CANBUS og er oplagte at undersøge?
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
CANBUS indgår nærmest i alt som er computere styret/reguleret. Så ikke nemt at fejlfinde.
Et eksempel.. Lygter og bagrudevisker startede selv når bilen blev aflåst og forladt.
BSI, ECU og BSM blev forsøgt udskiftet. Intet hjalp.
Testeren viste kun 1 fejl. At Additiv styreboksen ikke virkede korrekt.
Da den blev skiftet, forsvandt alle problemer.
Det var en typisk CANBUS forstyrrelse af hele systemet.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Som jeg husker fra andre tråde vedr. specielt C4, så kan der opstå fejl/defekter i ledningsbundtet fra ECU´en.
Så MÅSKE ??
Så MÅSKE ??
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Jeg prøver lige at kigge på nogle styrebokse og ledninger ved ECU, så melder jeg tilbage. Tak for hjælpen indtil videre
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Nu har jeg prøvet følgende:
- Tage alle sikringer ud af BSM - ingen ændringer
- Tage så mange så muligt sikringe ud under rattet - ingen ændriger
- Tage ratvinkel sensor ud - ingen ændringer
- Tage com2000 ud - viskere og lys var til konstant, men stadig STOP, service, ESP etc.
Med bluetooth OBD-scanner læser jeg bl.a. koderne: u0415 p0490 p0401 p2127.
Resten ses her: https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... MJfel0QGnY
Jeg er fuldstændig på bar bund nu.
- Tage alle sikringer ud af BSM - ingen ændringer
- Tage så mange så muligt sikringe ud under rattet - ingen ændriger
- Tage ratvinkel sensor ud - ingen ændringer
- Tage com2000 ud - viskere og lys var til konstant, men stadig STOP, service, ESP etc.
Med bluetooth OBD-scanner læser jeg bl.a. koderne: u0415 p0490 p0401 p2127.
Resten ses her: https://photos.google.com/photo/AF1QipM ... MJfel0QGnY
Jeg er fuldstændig på bar bund nu.
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Sådan her ser Diagbox ud med viskere/lys der går helt amok: https://photos.app.goo.gl/r8NbRs6HLdyq6pFt8
Fejlen er klart forbundet til noget med rattet, da jeg nogle gange kan få viskerne til at køre ved at dreje en smule med rattet.
Fejlen er klart forbundet til noget med rattet, da jeg nogle gange kan få viskerne til at køre ved at dreje en smule med rattet.
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Ud fra det du skriver: "Når jeg så slukker bilen igen, er vinduesviskere og lys fortsat tændt, og det kan kun slukkes ved at tage batteriet fra. De er ikke altid konstant tændte, men hakker/blinker til tider."
- går min mistanke på COM2000 modulet ved rattet. Det kan få bilen til at opføre sig helt åndssvagt... hvilket et defekt batteri også kan.
På Youtube kan du finde en gut der kalder sig DiagnoseDan. Der kan måske være inspiration at hente.
Måske det samme her: https://www.youtube.com/watch?v=JicbzR3Juh0
- går min mistanke på COM2000 modulet ved rattet. Det kan få bilen til at opføre sig helt åndssvagt... hvilket et defekt batteri også kan.
På Youtube kan du finde en gut der kalder sig DiagnoseDan. Der kan måske være inspiration at hente.
Måske det samme her: https://www.youtube.com/watch?v=JicbzR3Juh0
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Jeg må nok prøve at skifte COM2000, men jeg har selv svært ved at tro, at det fikser noget. Nogen andre forslag før jeg køber en ny?
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Inden du udskifter flere dele, dem der er tilbage ;-) kunne du jo overveje at få noget support til udmåling, så ikke du smider flere penge ud på bilen.
Koden u0415 kunne jo godt indikere, at der sker noget i CAN-bus systemet som kunne tåle lidt mere opmærksomhed.
COM2000 modulet kan give mange sjove fejl, men mængden af fejl du nævner synes dog at pege i alle mulige retninger. Vinduesviskere og lys peger i retning af modulet, men der kan jo sikkert være mange muligheder.
Koden u0415 kunne jo godt indikere, at der sker noget i CAN-bus systemet som kunne tåle lidt mere opmærksomhed.
COM2000 modulet kan give mange sjove fejl, men mængden af fejl du nævner synes dog at pege i alle mulige retninger. Vinduesviskere og lys peger i retning af modulet, men der kan jo sikkert være mange muligheder.
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Nu har jeg foretaget nogle målinger, og det viser sig, som forventet, at CAN-bussen er kortsluttet.
Mellem CAN_L og CAN_H måler jeg 0 ohm når bilen er slukket og startet. Med tænding er der +0,3v mellem CAN_L og CAN_H, +2,6 mellem GND og CAN_H samt +2,3V mellem GND og CAN_L.
Hvis jeg tager det 3. mindste stik ud af ECU'en måler jeg 125 ohm uden tænding. Når jeg sætter tænding på måler jeg igen 0 ohm.
Jeg har prøvet at tage COM2000 fra, og det gjorde ingen forskel, så det er nok et vildspor. Kortslutningen forsvinder heller ikke ved at tage de to stik ud til gearkassen, dem ved EGR, eller additivpumpen
Mellem CAN_L og CAN_H måler jeg 0 ohm når bilen er slukket og startet. Med tænding er der +0,3v mellem CAN_L og CAN_H, +2,6 mellem GND og CAN_H samt +2,3V mellem GND og CAN_L.
Hvis jeg tager det 3. mindste stik ud af ECU'en måler jeg 125 ohm uden tænding. Når jeg sætter tænding på måler jeg igen 0 ohm.
Jeg har prøvet at tage COM2000 fra, og det gjorde ingen forskel, så det er nok et vildspor. Kortslutningen forsvinder heller ikke ved at tage de to stik ud til gearkassen, dem ved EGR, eller additivpumpen
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
0,3V, 2,3V og 2,6V lyder fornuftigt nok.
De 0 Ohm lyder jo umiddelbart ikke korrekt, men bør målingen ikke foretages med frakoblet batteri?
Om end det lyder som om der er forvirring i CANBUS, så foreslog Mikhan noget med nogle ledningsbundter - kan du fremprovkere nogle fejl eller pludselige funktioner, hvis du roder med ledningsnettet, f.eks. i områderne omkring BSM, BSI, ved gennemføringer, men især steder hvor ledningsbundter "knækker".
Jeg kan desværre ikke hjælpe med en oversigt over hvilke CANBUS moduler din bil er udstyret med, men det kan omfatte ret mange ting - som du kan forsøge at koble fra... du kan måske bruge din liste over fejlmeldinger; ABS, Centrallås, ECU osv. til at koble hver enkelt system fra.... ja, uden ECU kommer du jo selvfølgelig ikke så langt :-)
ABS'en kunne måske være et godt bud, da det har indflydelse på ret mange af de andre systemers funktion i form af signaler fra hjulene mht. hastighed osv. - Jeg har sat plusser ud for de systemer som fejlsignaler fra ABS'en kunne påvirke. Hvis du frakobler ABS'en kommer der i hvert fald ikke fejlsignaler, men mange af de andre/afhængige systemer vil melde fejl, men måske vil lyset og vinduesviskere "styre sig".
+ ABS faulty
- Vinduesviskere og lys tænder selv (dette kan måske være en udløber af andre fejl)
+ Speed control faulty
+ Service lampe
+ STOP lampe
- A-bags/s-belts faulty (Tja, her har du også et modul, der måske kan "støje")
+ Braking system faulty
+ ESP faulty
De 0 Ohm lyder jo umiddelbart ikke korrekt, men bør målingen ikke foretages med frakoblet batteri?
Om end det lyder som om der er forvirring i CANBUS, så foreslog Mikhan noget med nogle ledningsbundter - kan du fremprovkere nogle fejl eller pludselige funktioner, hvis du roder med ledningsnettet, f.eks. i områderne omkring BSM, BSI, ved gennemføringer, men især steder hvor ledningsbundter "knækker".
Jeg kan desværre ikke hjælpe med en oversigt over hvilke CANBUS moduler din bil er udstyret med, men det kan omfatte ret mange ting - som du kan forsøge at koble fra... du kan måske bruge din liste over fejlmeldinger; ABS, Centrallås, ECU osv. til at koble hver enkelt system fra.... ja, uden ECU kommer du jo selvfølgelig ikke så langt :-)
ABS'en kunne måske være et godt bud, da det har indflydelse på ret mange af de andre systemers funktion i form af signaler fra hjulene mht. hastighed osv. - Jeg har sat plusser ud for de systemer som fejlsignaler fra ABS'en kunne påvirke. Hvis du frakobler ABS'en kommer der i hvert fald ikke fejlsignaler, men mange af de andre/afhængige systemer vil melde fejl, men måske vil lyset og vinduesviskere "styre sig".
+ ABS faulty
- Vinduesviskere og lys tænder selv (dette kan måske være en udløber af andre fejl)
+ Speed control faulty
+ Service lampe
+ STOP lampe
- A-bags/s-belts faulty (Tja, her har du også et modul, der måske kan "støje")
+ Braking system faulty
+ ESP faulty
-
- Indlæg: 213
- Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Det fungerer ikke at "ohme" på et aktivt system generelt. På canbus vil en enhed, der sender i princippet overtage bussen, og et ohmmeter vil opfatte det som en kortslutning, og da der stortset hele tiden er aktivitet på en canbus, så er din måling forudsigelig.
For at få fornuftige målinger på en canbus skal du bruge et oscilloskop, eller et canbusinterface i passiv mode. Selvom man sjældent kan få en detaljeret liste over signalernes betydning /funktion, så kan man dog se om det er valide canbusmeddelelser.
For at få fornuftige målinger på en canbus skal du bruge et oscilloskop, eller et canbusinterface i passiv mode. Selvom man sjældent kan få en detaljeret liste over signalernes betydning /funktion, så kan man dog se om det er valide canbusmeddelelser.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Jeg forsøgte at pakke det lidt pænere ind :-)
Det lød til, at der er oscilloskop til stede og kun med det kan du se om en enhed støjer på netværket, f.eks. om det udsender ektremt mange peaks/skift.
Det lød til, at der er oscilloskop til stede og kun med det kan du se om en enhed støjer på netværket, f.eks. om det udsender ektremt mange peaks/skift.
-
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: ons 22. sep 2021 21:17
- Kontakt:
Re: Citroen C4 – STOP, service, ustoppelige vinduesviskere og andre elektriske problemer.
Jeg har lavet nogle målinger på en bil, der fungerede, hvor jeg målte det samme. Så jeg må have målt forkert, og det er nok i orden alligevel.
Det virkede ikke at adbryde kablet til ABS eller servostyring. Jeg har også forsøgt at skifte COM2000, hvilket heller ikke virkede.
Det virkede ikke at adbryde kablet til ABS eller servostyring. Jeg har også forsøgt at skifte COM2000, hvilket heller ikke virkede.