Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Besvar
Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Ulæst indlæg af Boxer » man 6. sep 2021 23:05

Forleden fik jeg foræret en city bike af min nabo, som var ved at rydde op.
Den skal have nye dæk, ny kæde og begge tandhjul, så det kan godt løbe lidt op at få den i køreklar stand.
Men den er med alu-stel og hjullejer, krankleje og kronrørsleje er ok.

Gearnavet er et Shimano Nexus med 3 gear. Dette har jeg tænkt mig at servicere ved at adskille det komplet, afrense og så smøre det med den rigtige olie.
Og nu kommer vi til sagen: Shimano sælger en meget dyr olie, som sikkert er helt rigtig til opgaven. Denne her:
https://www.cykelpartner.dk/shimano-nex ... ---1-liter

649,- kr! :o

Spørgsmål: Vil en 75W80 gearolie til en Citroën MA5 gearkasse egentlig ikke være ok til opgaven? ( har en dunk stående fra AX tiden ) Eller vil den være for fed?
Tænker, om de der friløbspaler vil blive hæmmet i deres bevægelse?
Venlig hilsen
Bo

Lars Bachmann
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 10. sep 2021 09:55
Kontakt:

Re: Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Ulæst indlæg af Lars Bachmann » fre 10. sep 2021 09:57

Hej Boxer
Jeg ved desværre ikke om du kan bruge den 75W80 gearolie du nævner, men der findes en billigere løsning end den du henviser til.

https://www.cykelpartner.dk/kaedespray- ... -y1309848b

Denne koster noget mindre (kr. 109) og den kan du bruge som alternativ.

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Ulæst indlæg af Boxer » lør 11. sep 2021 01:58

Hej Lars,
Tak for linket. Ja, det var en noget mere overkommelig pris for den anbefalede olie.
En søgning på nettet om emnet, giver nemlig vidt forskellige forslag. Nogen foreslår ATF olie ( oile til automat gearkasser ), andre SAE20W turbineolie ( til el-motorer med sintrede bronzelejer ) og andre gearkasse olie til biler, så derfor kom jeg i tvivl om korrekt viskositet.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Ulæst indlæg af SRO » lør 11. sep 2021 09:22

Man skal virkelig være glad for en cykel, hvis man begynder at renovere den med nævnte dele. Det kan desværre ofte ikke betale sig.
Total adskillelse er næppe vejen frem, men det skal du jo afgøre.

Olien fås billigere:
https://www.bikester.dk/shimano-renseol ... gKaAvD_BwE

Så du at der var downloads/links på hjemmesiden?: /https://resources.chainbox.io/2/cykelpa ... 8010_A.pdf

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Ulæst indlæg af Boxer » søn 12. sep 2021 02:20

Tak for links, Søren. Cyklen var jo en foræring, så der plads i budgettet til nogle nye dele.
Kæde og tandhjul kan godt køre lidt endnu, men nye dæk skal der til, for de er krakeleret helt igennem.
Hvis en cykelmek. skulle lave arbejdet, kunne det ikke svare sig, men jeg laver det hele selv.

I mange år har jeg ellers haft en cykel m. 21 udvendige gear. Der skulle være lidt mindre modstand i udvendige gear ( blot man ikke vælger de "kæde-skæve" gear ).

Skal man på virkelig langtur med cyklen og med fuld oppakning er udvendige gear at foretrække. Nemt at vedligeholde og justere på turen. Og reservedele til f.eks Shimano gear fås over det hele lige over disken.
På min længste tur indtil videre ( Danmark-Israel og retur ) måtte jeg skifte bagkransen syd for Hannover for at få en lavere gearing, da jeg skulle over Kasselbakkerne og senere Alperne. Fra Innsbrück til Brennerpasset er stigningen 1500 m på kun 20 km og ujævnt fordelt, nogen steder tæt på 10% stigning.
Fra det Døde Hav til Jerusalem er stigningen og strækningen nogenlunde det samme. Virkelig en "sveder". I Biblen står der jo også, at de "gik op" til Jerusalem, da Jesus med sin familie skulle fejre Påsken.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Cykler m. indv. gear: Hvilken olie til navet?

Ulæst indlæg af SRO » søn 12. sep 2021 09:43

Ja, det er jo desværre ofte sådan, at det ikke kan betale sig at renovere noget som helst... byt til nyt.

Et par dæk og andre sliddele er jo almindelig vedligehold, men når man kommer til levetidsforlængelse og udskiftning af mere vitale komponenter skal man virkelig overveje om det er indsatsen værd. Levetidsforlænger man af mere ideologiske årsager er økonomi næppe den store faktor, men hvis du står med en 10 år gammel cykel som du lige har renoveret mekanisk med geardele osv. og cyklen så bliver stjålet, så er det formentlig et regnestykke med negativt fortegn.

Besvar