Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Hej Forum.
Fik motorlampe på og udlæst følgende på Diagbox på 1.4 vti 95 2011 motor/ benzin.
fejlkode 11A9 “fejl på indsugsknastakslens variable nav”
Som jeg efterfølgende resatte og kørte en tur uden fejl, men efter opstart igen kom fejlen tilbage.
Nogen input på hvor jeg skal fejlsøge?
På forhånd tak
Jan
Fik motorlampe på og udlæst følgende på Diagbox på 1.4 vti 95 2011 motor/ benzin.
fejlkode 11A9 “fejl på indsugsknastakslens variable nav”
Som jeg efterfølgende resatte og kørte en tur uden fejl, men efter opstart igen kom fejlen tilbage.
Nogen input på hvor jeg skal fejlsøge?
På forhånd tak
Jan
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Er der olie nok på motoren?
Eller kan det være relateret til knastakselsensor og/eller aftasteren på knasten, tandrem og naturligvis det variable nav. Navet er ofte styret af olietryk, der reguleres via en ventil, så den kan måske også drille. Sidstnævnte burde kunne tvangsstyres via diagbox.
Står der ikke noget mere i i fejloversigten i Diagbox? - når den logger fejl, vises der ofte flere data, f.eks. ved hvilket omdrejningstal fejlen blev sat osv. Fejloversigten kan normalt "foldes ud".
Jo flere informationer, jo flere vil måske byde ind.
Jeg ved ikke om den pågældende motor/udstyr har nogle kendte udfordringer - umiddelbart er der ikke noget der ringer mht. indlæg om samme, herinde.
Eller kan det være relateret til knastakselsensor og/eller aftasteren på knasten, tandrem og naturligvis det variable nav. Navet er ofte styret af olietryk, der reguleres via en ventil, så den kan måske også drille. Sidstnævnte burde kunne tvangsstyres via diagbox.
Står der ikke noget mere i i fejloversigten i Diagbox? - når den logger fejl, vises der ofte flere data, f.eks. ved hvilket omdrejningstal fejlen blev sat osv. Fejloversigten kan normalt "foldes ud".
Jo flere informationer, jo flere vil måske byde ind.
Jeg ved ikke om den pågældende motor/udstyr har nogle kendte udfordringer - umiddelbart er der ikke noget der ringer mht. indlæg om samme, herinde.
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Olie niveau er ok. Vil nok checke knast ventilen du skriver om først samt forskellige stik.
Bilen har lige fået dinitrol behandling samt 1. lambdasonde skiftet.
Og Diagbox viste følgende data
3369 omdr. / kørte 25 km/t / belastningsværdi 18% /
Takker for input
Bilen har lige fået dinitrol behandling samt 1. lambdasonde skiftet.
Og Diagbox viste følgende data
3369 omdr. / kørte 25 km/t / belastningsværdi 18% /
Takker for input
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Lidt udlæsning på Diagbox vedr fejlkoden.
samt mistænker det er knast aksel ventilen som er placeret foran-, til venstre på motorblokken lige ved oliemålerpinden, som fejler.(se billed)
Rigtigt eller forkert???
På forhånd tak
Jan
samt mistænker det er knast aksel ventilen som er placeret foran-, til venstre på motorblokken lige ved oliemålerpinden, som fejler.(se billed)
Rigtigt eller forkert???
På forhånd tak
Jan
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Det er reservedel nr.14 på billedet, jeg tror giver fejlen?
Input ønskes
Input ønskes
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Det store internet giver en masse hits, når man søger på "Citroën Peugeot Fault Code 11A9" og specifikt inkluderer 1.4 VTI engine i søgningen.
For denne ejer af en Peugeot 207 med en 1.4 VTI motor var det tilstrækkeligt blot at resette "engine adaptations", men det har du jo prøvet uden held, ikke?
https://www.peugeotforums.com/threads/2 ... ult.51145/
Men hey, du oplyser, at din bil lige har fået en Dinitrol behandling. Kan det ikke tænkes, at kabelforbindelsen til eksempelvis knastfølerne er blevet forstyrret af indtrængende afrensning/rustbeskyttelse? Så før du investerer i kostbar udskiftning af komponenter, var det da værd lige at gå div. stikforbendelser efter med "lup og lampe". Der kan meget vel sidde noget snask der.
En helt anden ting. Min Subaru Impreza har også elektrisk/hydraulisk styring af ventiltiming, og den er meget nøjeregnende med korrekt viskositet af motorolie. Og olien skal også helst være helt frisk, for at der ikke komer en forsinkelse i fasereguleringen af ventilerne. Når de slæber efter, hører man tydeligt en kraftig "vrouum" lyd fra indsugningen ved lidt hård kørsel. Ok, det lyder måske meget sejt, men med hel frisk 0W30 olie er problemet hørbart minmeret.
Nævner det blot, for at du måske skulle overveje en tyndere motorolie. Hvilken olie er den anbefalede, og hvilken kører du med p.t.?
Min Impreza anbefales en fuldsynt. 0W30. Det fandt jeg først ud af for ganske nyligt. Havde ellers kørt med 5W30 i de første år.
For denne ejer af en Peugeot 207 med en 1.4 VTI motor var det tilstrækkeligt blot at resette "engine adaptations", men det har du jo prøvet uden held, ikke?
https://www.peugeotforums.com/threads/2 ... ult.51145/
Men hey, du oplyser, at din bil lige har fået en Dinitrol behandling. Kan det ikke tænkes, at kabelforbindelsen til eksempelvis knastfølerne er blevet forstyrret af indtrængende afrensning/rustbeskyttelse? Så før du investerer i kostbar udskiftning af komponenter, var det da værd lige at gå div. stikforbendelser efter med "lup og lampe". Der kan meget vel sidde noget snask der.
En helt anden ting. Min Subaru Impreza har også elektrisk/hydraulisk styring af ventiltiming, og den er meget nøjeregnende med korrekt viskositet af motorolie. Og olien skal også helst være helt frisk, for at der ikke komer en forsinkelse i fasereguleringen af ventilerne. Når de slæber efter, hører man tydeligt en kraftig "vrouum" lyd fra indsugningen ved lidt hård kørsel. Ok, det lyder måske meget sejt, men med hel frisk 0W30 olie er problemet hørbart minmeret.
Nævner det blot, for at du måske skulle overveje en tyndere motorolie. Hvilken olie er den anbefalede, og hvilken kører du med p.t.?
Min Impreza anbefales en fuldsynt. 0W30. Det fandt jeg først ud af for ganske nyligt. Havde ellers kørt med 5W30 i de første år.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Tak Boxer, for input Har prøvet resette uden held, fejl P0011+P11A9 vender tilbage efter lidt kørsel.. Har tænkt på at checke diverse stik efter behandlingen, har efterset stikkene på knast følerne og exhaust ventilen #14 på tegningen.
Inlet ventilen #14 kræver lidt mere adskillelse for at komme til den…
Mht olien har den været til service på citroen værksted indenfor intervallerne og olie niveau er også okay.
For info har motor kun kørt 56000km og har lige skiftet 1. lambdasonde pga gnavet ledning som havde fejlmelding…. Og der var fejl P0011 ikke tilstede, dog er dette udført inden behandlingen…
Næste skridt er jo nok inlet ventilen #14 som skal checkes.
Tak for input og fortsat god søndag..
Inlet ventilen #14 kræver lidt mere adskillelse for at komme til den…
Mht olien har den været til service på citroen værksted indenfor intervallerne og olie niveau er også okay.
For info har motor kun kørt 56000km og har lige skiftet 1. lambdasonde pga gnavet ledning som havde fejlmelding…. Og der var fejl P0011 ikke tilstede, dog er dette udført inden behandlingen…
Næste skridt er jo nok inlet ventilen #14 som skal checkes.
Tak for input og fortsat god søndag..
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Du burde kunne tvangsstyre ventilen med Diagbox. Hvis ikke der er en som byder ind med specifik vejledning i øvelsen, så kig efter noget i stil med test af aktuator/actuator.
Man kan sætte direkte spænding til ventilen for afprøvning, men det skal være den rigtige spænding - om det så er 5V eller 12V eller noget helt tredje, kan jeg desværre ikke bidrage med. Afprøvning via tester er bedste vej frem.
Jeg mener, at det er en simpel solenoid ventil, altså åben/lukket. Der burde således være en spole som du kan måle ud. Hvis kredsen er åben, dvs. 0 Ohm, er den formentlig defekt. Prøv at måle ud (modstand/Ohm) mellem alle tilslutningerne/ledningerne.
Som oftest er ventilen lukket i afbrudt tilstand. Når ventilen aktiveres vil olietrykket så regulere knastakselforskydningen. Knastakslen og forskydning af samme overvåges af knastakselpositionssensoren - og når ECU'en så sammenligner knastakselpositionen med den forventede, og denne afviger, sættes fejlen i motorstyringens hukommelsesregister og fejllampen tændes i instrumentbordet.
Det er ret sandsynligt, at ventilen er defekt, men der kan selvfølgelig også være andre årsager!!! - og afprøvning af ventilen er derfor et must, før du indkøber en ny.... ja, det skal du selvfølgelig selv beslutte
Man kan sætte direkte spænding til ventilen for afprøvning, men det skal være den rigtige spænding - om det så er 5V eller 12V eller noget helt tredje, kan jeg desværre ikke bidrage med. Afprøvning via tester er bedste vej frem.
Jeg mener, at det er en simpel solenoid ventil, altså åben/lukket. Der burde således være en spole som du kan måle ud. Hvis kredsen er åben, dvs. 0 Ohm, er den formentlig defekt. Prøv at måle ud (modstand/Ohm) mellem alle tilslutningerne/ledningerne.
Som oftest er ventilen lukket i afbrudt tilstand. Når ventilen aktiveres vil olietrykket så regulere knastakselforskydningen. Knastakslen og forskydning af samme overvåges af knastakselpositionssensoren - og når ECU'en så sammenligner knastakselpositionen med den forventede, og denne afviger, sættes fejlen i motorstyringens hukommelsesregister og fejllampen tændes i instrumentbordet.
Det er ret sandsynligt, at ventilen er defekt, men der kan selvfølgelig også være andre årsager!!! - og afprøvning af ventilen er derfor et must, før du indkøber en ny.... ja, det skal du selvfølgelig selv beslutte
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Hej SRO.
Hvis nogen ligger inde med viden omkring test af ventilen med Diagbox vil jeg blive glad. Tør ikke forsøge mig med programmet uden den nødvendige viden.
Men som du skriver kan jeg måle på ventilen, har læst at modstanden skal ligger et sted mellem 6.9 og 7.9 .
Takker for indspark
Hvis nogen ligger inde med viden omkring test af ventilen med Diagbox vil jeg blive glad. Tør ikke forsøge mig med programmet uden den nødvendige viden.
Men som du skriver kan jeg måle på ventilen, har læst at modstanden skal ligger et sted mellem 6.9 og 7.9 .
Takker for indspark
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Jeg mener at det i Diagbox hedder test af elektro-mekaniske komponenter, eller sådan noget. Der har været lidt google translate ind overSRO skrev: ↑søn 5. sep 2021 19:56Du burde kunne tvangsstyre ventilen med Diagbox. Hvis ikke der er en som byder ind med specifik vejledning i øvelsen, så kig efter noget i stil med test af aktuator/actuator.
Man kan sætte direkte spænding til ventilen for afprøvning, men det skal være den rigtige spænding - om det så er 5V eller 12V eller noget helt tredje, kan jeg desværre ikke bidrage med. Afprøvning via tester er bedste vej frem.
Jeg mener, at det er en simpel solenoid ventil, altså åben/lukket. Der burde således være en spole som du kan måle ud. Hvis kredsen er åben, dvs. 0 Ohm, er den formentlig defekt. Prøv at måle ud (modstand/Ohm) mellem alle tilslutningerne/ledningerne.
Uanset, så længe man ikke telekoder, kan man ikke rigtigt ødelægge noget. Så bladr endelig rundt i testeren og se hvad den kan.
PS: 0 ohm er en direkte kortslutning. Afbrudt er uendelig modstand, vist som OL/OFL, eller lign. på de fleste multimetre. Men ellers enig, det er højst sandsynlig bare en "dum" spole, og den kan måles.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- Boxer
- Indlæg: 111
- Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Ja, fandt en video med en gds-mekaniker, som måler spolens modstand i en velfungerende magnetventil til 7,7 Ohm.
Den defekte ved siden af måler han til langt over 100 Ohm og svingende afh. af temperaturen. Link t. video:
https://www.youtube.com/watch?v=0fpaGsvF57Q
Men udover en elektrisk fejl i spolen kan fejltilstanden også skyldes urenheder inde i selve hydraulikventilen.
Ok, du oplyser, at din bil kun har kørt 56000 km, så måske ser de ikke så slemme ud som den, jeg fandt i en anden video: Man skulle kunne teste, om ventilen hænger med en skruetrækker: I denne video renser de den med karburatorrens og en tandbørste. Det ser ud til at virke:
https://www.youtube.com/watch?v=SadFsc0goa8
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Takker Carstens S og Boxer for input. Vil kigge på det i weekenden og vender tilbage med udfaldet
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
0 Ohm: Ja, det er jo helt korrekt - tak for at rette mig. Det er vist længe siden jeg har haft fat i multimeteretCarsten S skrev: ↑man 6. sep 2021 22:06Jeg mener at det i Diagbox hedder test af elektro-mekaniske komponenter, eller sådan noget. Der har været lidt google translate ind overSRO skrev: ↑søn 5. sep 2021 19:56Du burde kunne tvangsstyre ventilen med Diagbox. Hvis ikke der er en som byder ind med specifik vejledning i øvelsen, så kig efter noget i stil med test af aktuator/actuator.
Man kan sætte direkte spænding til ventilen for afprøvning, men det skal være den rigtige spænding - om det så er 5V eller 12V eller noget helt tredje, kan jeg desværre ikke bidrage med. Afprøvning via tester er bedste vej frem.
Jeg mener, at det er en simpel solenoid ventil, altså åben/lukket. Der burde således være en spole som du kan måle ud. Hvis kredsen er åben, dvs. 0 Ohm, er den formentlig defekt. Prøv at måle ud (modstand/Ohm) mellem alle tilslutningerne/ledningerne.
Uanset, så længe man ikke telekoder, kan man ikke rigtigt ødelægge noget. Så bladr endelig rundt i testeren og se hvad den kan.
PS: 0 ohm er en direkte kortslutning. Afbrudt er uendelig modstand, vist som OL/OFL, eller lign. på de fleste multimetre. Men ellers enig, det er højst sandsynlig bare en "dum" spole, og den kan måles.
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Hej igen.
Så fik jeg målt inlet og exhaust knastventilerne, som målte 7.6 ohm og 7.7 ohm samt rykkede rundt på dem, så de sidder modsat.( ventilerne er ens på inlet/exhaust) De renset og rengjort samt stempler testet manuelt.
Håbede at fejlen så flyttede sig over på exhaust siden, MEN kommer stadigvæk med fejl på inlet siden #11A9 + #0011
Så hvad kan det så være. Længere bagud i lednings systemet??
Og har nogen ledningsdiagram over denne motor?
På forhånd tak
Så fik jeg målt inlet og exhaust knastventilerne, som målte 7.6 ohm og 7.7 ohm samt rykkede rundt på dem, så de sidder modsat.( ventilerne er ens på inlet/exhaust) De renset og rengjort samt stempler testet manuelt.
Håbede at fejlen så flyttede sig over på exhaust siden, MEN kommer stadigvæk med fejl på inlet siden #11A9 + #0011
Så hvad kan det så være. Længere bagud i lednings systemet??
Og har nogen ledningsdiagram over denne motor?
På forhånd tak
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Ledningsdiagram er en god ide, men måske der er nogen som kan byde ind med hvilke specifikke signaler motorstyringen skal modtage for at åbne/lukke ventilerne? - hvis disse signaler ikke modtages eller er ukorrekte pga. en "halvdefekt" sensor, kan årsagen jo ligge der.
Fik du foretage en måling af om der kommer strøm til ventilerne? - der gør der jo givetvis ikke, men bare for at være helt sikker.
Fik du foretage en måling af om der kommer strøm til ventilerne? - der gør der jo givetvis ikke, men bare for at være helt sikker.
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
For yderlige info.
Efter at have byttet rundt på ventilerne og resat fejl, kørte jeg en test tur på 4 km med forskellige hastigheder/omdrejninger, hvor fejlen udeblev.
Stoppede, slukkede motor 1 minuts tid og kørte lidt videre uden fejl igen.
Men efter næste stop med slukket motor kom fejl på lige efter start
Efter at have byttet rundt på ventilerne og resat fejl, kørte jeg en test tur på 4 km med forskellige hastigheder/omdrejninger, hvor fejlen udeblev.
Stoppede, slukkede motor 1 minuts tid og kørte lidt videre uden fejl igen.
Men efter næste stop med slukket motor kom fejl på lige efter start
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr
-
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: søn 15. jul 2018 18:00
- Geografisk sted: Tårnby
- Diagbox: Ja
- Version: 07.30
- Kontakt:
Re: Fejlkoder 11A9 indsugsknastakslens variable nav
Måtte krybe til korset og sende bilen til autoelektrikeren, som sagde at når der monteres eller byttes rundt på vvt solenoiden skal man kode delen.
Forstår ikke helt hvad det går ud på, men fejlen er væk nu.
Men hvis nogen ligger inde med erfaring vedr dette må de gerne byde ind.
Havde, som skrevet tidligere, aflæst fejl via Diagbox og slettet fejlen samt renset, målt og byttet rundt. Men hvordan udføres kodning af ombyttet reservede og er det virkeligt nødvendigt når delene er ens??
På forhånd tak.
Forstår ikke helt hvad det går ud på, men fejlen er væk nu.
Men hvis nogen ligger inde med erfaring vedr dette må de gerne byde ind.
Havde, som skrevet tidligere, aflæst fejl via Diagbox og slettet fejlen samt renset, målt og byttet rundt. Men hvordan udføres kodning af ombyttet reservede og er det virkeligt nødvendigt når delene er ens??
På forhånd tak.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroën C3 1.4 VTI95 benzin 2011 Sensodrive gear samt bilfyr