koblingskabel faldt af ved pedal under kørsel

Brugeravatar
GBN
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: koblingskabel faldt af ved pedal under kørsel

Ulæst indlæg af GBN » søn 20. jun 2021 22:48

Nu har jeg monteret det originale koblingskabel og plastholder.
Men jeg kan ikke mærke forskel med det nye koblingskabel, det er stadigvæk meget svær at skifte gear. Det er som om der er en modstand, som skal overvindes ved alle gearskift, og nogle få gange kan den også skære tænder.
Med motoren slukket glider gearskiftene meget let både med og uden koblingen trådt ned.
Ved koblingsskift den 18-12-2019 er der påfyldt gearolie 75W80 1 stk a 400 kr + moms hvor meget, kan jeg ikke se.
Det gamle koblingskabel var ikke skubbet ud af plastholderen, den var simpelthen trukket ud af plastholderen så væggene var brudt ned.
Så hvad kan fejlårsagen være?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » søn 20. jun 2021 22:49

Nu har jeg monteret det originale koblingskabel og plastholder.
Men jeg kan ikke mærke forskel med det nye koblingskabel, det er stadigvæk meget svær at skifte gear. Det er som om der er en modstand, som skal overvindes ved alle gearskift, og nogle få gange kan den også skære tænder.
Med motoren slukket glider gearskiftene meget let både med og uden koblingen trådt ned.
Ved koblingsskift den 18-12-2019 er der påfyldt gearolie 75W80 1 stk a 400 kr + moms hvor meget, kan jeg ikke se.
Det gamle koblingskabel var ikke skubbet ud af plastholderen, den var simpelthen trukket ud af plastholderen så væggene var brudt ned.
Så hvad kan fejlårsagen være?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 21. jun 2021 22:22

Der kan ikke være tvivl om, at den ikke kobler ordentlig ud, når det kører som smør, når motoren er slukket.

Du har normalt 24 mdr. reklamationsret.

Der er normalt ca. to liter på gearkassen.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » ons 23. jun 2021 16:39

Ja jeg har 2 års reklamationsret, men jeg huskede forkert. Koblingen blev skiftet 18. dec. 2018 og den blev igen repareret den 18. marts 2019. Men jeg har talt med mekanikeren og så vil han se på den når han får tid. Desværre oplevede jeg noget mærkeligt, da jeg ville kører Berlingo´en over til mekanikeren, så vil en ikke start der var slet ikke liv i den, det klikkede bare. Jeg satte lader på i 5-6 timer, men det hjalp slet ikke. Vi fik den tanken at den måske stod forkert i gearet, og så skubbede vi den lidt tilbage og derefter frem, mens jeg prøvede at skifte gear. Herefter drejede jeg nøglen og bilen startede helt normalt. Det var mærkeligt? Da jeg så kørte de ca. 7 km til mekanikeren, så fungerede gearskiftene helt normalt selvfølgelig. Nu er jeg spændt på at høre hvad mekanikeren finder ud af.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Ulæst indlæg af Boxer » søn 27. jun 2021 17:15

Hej GBN,
Den sidstankomne fejl på din Berlingo er meget hyppigt forekommende og helt typisk for en startmotor, som trænger til lidt service.
Eller en komplet udskiftning, alt afhængig af enten ens pengepung, eller ens forhold til reparation af startmotorer. Der er typisk to steder, at udtalt slid på en startmotor bevirker den periodiske fejl, du oplevede forleden: Ét kul hænger, så det har mistet kontakten med kommutatoren på rotoren. Denne fejltype er mest sandsynlig.
Men en lidt mere sjælden en kontaktterminal ved kobberbroen inde i det store relæ på startmotoren kan også være banket væk fra kontaktmulighed med kobberbroen. Det er typisk den kontaktterminal, hvorpå det tykke kabel fra batteriet er påskruet, der slipper forbindelsen. Har selv repareret kontaktterminalen på startmotoren på min Citroën AX med netop denne sidstnævnte fejl. Det holdt over ti år!
Uanset fejlkilden på din startmotor, må du være forberedt på, at fejlen dukker op igen. Og det vil sikkert blive hyppigere og hyppigere, indtil startmotoren bliver repareret eller udskiftet. Hvis du vil have et par tips til reparation af startmotoren på en PSA-ekvipage, siger du bare til, og jeg uddyber gerne, hvad det indbefatter. Men helst i en ny tråd, selvfølgelig.

Men nu til de problemer, du har haft med koblingen på din Berlingo. Du har jo efterhånden prøvet alt med kablet, så jeg tror ikke, at fejlen skal søges her. I de fyrre år, jeg har været perlegrusmekaniker, har jeg to gange oplevet nogenlunde samme ( lidt mystiske ) symptomer med en tør enkeltpladekobling. Altså, et helt nyt og perfekt justeret koblingskabel, som bare ikke kan udkoble ordentligt.
Begge gange skyldtes fejlen et udslidt pilotleje. Og hvad er så et pilotleje, og hvor befinder det sig? Denne skitse er fra noget undervisningsmateriale fra uddannelsen til automekaniker og viser os, hvor pilotlejet befinder sig:
støtteleje for højgearaksel synlig i centrum af svinghjul.jpg
Bemærk: For at undgå misforståelser, så taler vi ikke om tryklejet ( af nogle også kaldet udrykkerlejet ), men derimod om det lille rulleleje helt inde i centrum af svinghjulet, hvor gearkassens indgående/drivende aksel ( også kaldet højgearakslen ) aflastes i længderetningen, når tryklejet har udløst koblingspladerne, og de hænger og svæver på højgearakslens mangenot mellem trykpladerne.
De to biler, jeg reparerede/udskiftede pilotlejet på, var dels min egen 1969 Volvo Amazon B20, dels en Ford Transit 2.0. Man kan kun komme til at skifte pilotlejet ved af afmontere gearkasse og kobling :o
Efter Amazonen anskaffede jeg mig en 1984 Citroën GSA 1.3 Ecotec, og bemærk: Den havde overhovedet ikke noget pilotleje... højgearakslen blev blot aflastet ved at hvile ind i et hul i centrum af svinghjulet.
Et væsentligt spørgsmålet er derfor: Har en Berlingo et pilot-rulleleje, eller hviler højgearakslen blot i et hul?
GBN, du har jo selv oplyst, at bilen fint går i gear med standset motor, og meget svært med motor startet, så noget peger i ret af enten for stor friktion inde ved pilotlejet ( eller hvilepunktet hvis intet pilotleje ), eller noget der er monteret forkert ved koblingsskiftet.
Et kvadret pilotleje vil give uregelmæssig støj ved udkobling i frigear osv.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 29. jun 2021 00:50

Tak for 2 meget grundige og fornuftige forklaring på de 2 forskellige fejl Boxer.
Fejlen på starteren har jeg endnu kun oplevet denne ene gang. Hvis den opstår igen, må jeg se på om jeg vil udskifte eller reparerer starteren.
Fejl nr. 2 med koblingen og pilotlejet kunne godt være fejlårsagen, men jeg har vist ikke nogen mulighed for at undersøge om Berlingo´en har et pilotleje, og jeg kan heller ikke selv skifte det. Jeg må vente til mekanikeren, som satte ny kobling i for 2½ år siden, vender tilbage og så håber jeg, at han kan forklare hvad der er galt.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » man 12. jul 2021 12:53

Langt om længe har mekaniker ringet til mig. Han har nu skilt koblingen af og den har været meget varm, men koblingen er ikke ødelagt.
Han vil dreje af svinghjulet, det ved jeg ikke hvorfor. Han påstår at nogen har kørt og slidt på koblingen, men det gør hverken min kone eller jeg. Min kone kører mest i Berlingo indtil koblingen gik havde hun kørt 34.590 km i den og bilens km tæller stod på 255.720 km
Efter den nye kobling var monteret i kørte hun kun 1920 km, så måtte den på værksted igen fordi det hoppede helt vildt i koblingen og nu har hun kørt yderlige 14.280 km og så er koblingen blevet varm og det er umuligt at skifte gear?
Før denne Berlingo havde vi en Berlingo 1,9D, som min kone kørte 100.555 km i uden at koblingen skulle skiftes og ved afmelding stod km på 321.685 km Så jeg tror ikke at vi slider på koblingen. Men vi bliver nok nød til at indgå et forlig for garantien gælder vel kun i 2 år?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » man 12. jul 2021 14:10

Jeg ville ikke turde genbruge den gamle kobling. Så dyr er en ny heller ikke.

Nå du har oplevet at kablet er trukket ud af holderen ved pedalen, så tyder noget på at koblingen har gået unormalt stramt.

Evt. en fejl/defekt i trykpladen ???
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » man 12. jul 2021 14:18

Har jeg misforstået noget, det virker da fornuftigt at dreje svinghjulet af selvfølgelig ikke trykpladen eller belægning, de dele er så billige at det ikke kan svare sig 🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » man 12. jul 2021 17:01

Jeg går ud fra mekanikeren har forstand på hvad han laver. Jeg har ikke set koblingen skilt ad, men han vil tage nogle billeder.
Jeg kan se på f.eks Autobutler.dk at alle mekaniker giver 3 års garanti på både materialer og arbejde. Det bør min mekaniker vel også give, og så er det inden for garantien. Han spurte om jeg havde tænk mig, at det skulle være inden for garantien, for han ville have svært ved at få pengen retur ved leverandøren. Jeg aftalt så i telefonen i dag, hvor jeg troede at garantien kun er 2 år, at vi kunne dele om udgifterne og jeg tilbød at betale 1500 kr. og det accepterede han. Nu forventer jeg at han melder bilen klar til afhentning i morgen den 13. juni.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 13. jul 2021 12:02

Så er bilen klar til afhæntning, som vi gjorde ved 11 tiden.
Regningen lød på 1500 kr. incl. moms, som vi havde aftalt.
Han har udskiftet udrykkerarmen 654 kr + moms +1,24 time a 420 kr+ moms + div. matr. 25,2 kr.+moms
og afdrejning af koblingsflade.
Jeg nævte for ham at alle mekaniker reklamere med 3 års garanti på materialer og arbejde.
Han nævte så, at reklamationretten kun er 2 år, men han kunne ikke svare på hvad det så betød her.
Men jeg betalte regningen, som vi havde aftalt.
Så håber jeg den kører et godt stykke tid igen.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 13. jul 2021 12:14

God behandling din mekaniker der har ydet 🐤
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 13. jul 2021 21:17

Tre års garanti ligger ud over købelovens bestemmelser, hvor du kun har 24 måneder reklamationsret - og det er absolut ikke det samme som garanti!!!

Tre års garanti er et ekstra plus som nogle værksteder tilbyder - det er ikke noget du har krav på blot fordi naboværkstedet giver tre års garanti.... og er du sikker på, at der står garanti, ikke reklamationsret?

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tors 15. jul 2021 00:06

Hvis man beder om tilbud igennem autobutler.dk, så står der 3 års garanti på reservedele og 3 års garanti på udført arbejde på alle tilbudene.
www.autobutler.dk/sider/fdm-samarbejde
Er man medlem af AutoMester så gives der 3 års garanti på nye reservedele.
https://automester.dk/vi-tilbyder/3-aar ... eservedele
Men min mekaniker er ikke medlem af nogen af dem, så det er nok de 2 år der gælder.

Men men men
Men hvad gør jeg nu. Det var min kone der kørte Berlingoen hjem fra mekanikeren i går. Jeg spurte hvordan gik det, jo det gik da.
I dag ville jeg lige flytte Berlingoen lidt, og jeg kunne straks mærke at gearskiften gik meget stramt. Derfor kørte jeg en tur på nogle km, hvor jeg skulle skifte gear mange gange. Jeg har helt den opfattelse gearsiktet går meget stramt, som om man skal overvinde nogle punkter lige meget hvilket gear man skifter til. Holder jeg stille, så er det svært at få den i første gear. Selvfølgelig kan det nu lade sig gøre at skifte imellem gearne, men jeg synes altså, der er alt for stor modstand, når jeg skal skifte gear.
Hvad gør jeg nu? Kører ned til mekanikeren og siger at det er en ommer? Nej vel
Køre ned til ham og siger, at jeg synes at gearskiftet går meget stramt endnu, og beder ham om at køre en tur i bilen.
Det er jo ikke noget synes om at gøre, men måske skulle jeg gå til en helt anden mekaniker?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tors 15. jul 2021 14:18

Jeg kørte en tur i dag også og det var stadigvæk svært at skifte gear. Så jeg kørte hen til mekanikeren, han gik udenfor, så jeg prøvede lige at skifte gear med motor tændt og det gik stramt, så slukkede jeg motoren og det gik let. Jeg sagde til ham, at gearskiftet gik meget stramt.
Han satte sig ind i bilen og sagde jeg kan ikke mærken noget der går stramt. Så kørte vi en tur, vor han først var chauffør og senere mig.
Det hele virkede som de skulle. Han forklarede og viste at koblingspedalen ikke gik helt op på plads, med hånden eller foden kunne man skubbe den helt op. Derfor virkede det hele da han prøvede. Han ville foreslå at man monterede et koblingskabel med manuel justering på i stedet for den med automatisk justering. Efter hans ferie på 4 uger. Årsagen til det er, at der sidder nogle nylon bøs i koblingen, som er slidte og derfor giver slør, så pedalen ikke kommer helt på plads og derfor ikke kan trække nok. Men da koblingskablet er helt nyt og originalt med selvjustering, så bør det vel udline slører? Burde mekanikeren ikke have set det, før han meldte bilen klar til afhentning?
Eller måske set det allerede da han skiftede kobling eller renoverede den?
Jeg er ikke helt klar over hvor de nylon bøs sidder, er der nogen der har en skitse?
Jeg kørte hjem med denne forklaring, og så kunne jeg komme om 4 uger, så kunne han monter en selvjusterende koblingskabel.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tors 15. jul 2021 22:32

GBN skrev:
tors 15. jul 2021 14:18
Jeg kørte en tur i dag også og det var stadigvæk svært at skifte gear. Så jeg kørte hen til mekanikeren, han gik udenfor, så jeg prøvede lige at skifte gear med motor tændt og det gik stramt, så slukkede jeg motoren og det gik let. Jeg sagde til ham, at gearskiftet gik meget stramt.
Han satte sig ind i bilen og sagde jeg kan ikke mærken noget der går stramt. Så kørte vi en tur, vor han først var chauffør og senere mig.
Det hele virkede som de skulle. Han forklarede og viste at koblingspedalen ikke gik helt op på plads, med hånden eller foden kunne man skubbe den helt op. Derfor virkede det hele da han prøvede. Han ville foreslå at man monterede et koblingskabel med manuel justering på i stedet for den med automatisk justering. Efter hans ferie på 4 uger. Årsagen til det er, at der sidder nogle nylon bøs i koblingen, som er slidte og derfor giver slør, så pedalen ikke kommer helt på plads og derfor ikke kan trække nok. Men da koblingskablet er helt nyt og originalt med selvjustering, så bør det vel udline slører? Burde mekanikeren ikke have set det, før han meldte bilen klar til afhentning?
Eller måske set det allerede da han skiftede kobling eller renoverede den?
Jeg er ikke helt klar over hvor de nylon bøs sidder, er der nogen der har en skitse?
Jeg kørte hjem med denne forklaring, og så kunne jeg komme om 4 uger, så kunne han monter en manuel justerende koblingskabel.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Besvar