koblingskabel faldt af ved pedal under kørsel

Brugeravatar
GBN
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

koblingskabel faldt af ved pedal under kørsel

Ulæst indlæg af GBN » lør 12. jun 2021 10:15

Koblingspedalen gik pludselig helt i bund under kørsel. Jeg mange lige 3 km inden jeg var hjemme og jeg gik i stå midt på vejen lige før jeg skulle dreje af. Jeg satte bilen i 1.gear startede og sneglede mig hjem med katastrofeblik tændt. Godt det ikke var min kone der kørte i bilen, men vi havde lige været i København i 2 dage, så det var også heldigt at det ikke skete på den tur.
Men hvordan kan sådan noget ske? For jeg har skiftet koblingskabel og plastikclips den 12. august 2019.
Det ser ikke ud til at kablet fejler noget og jeg kan også lægge kablet i plastikholderen ved pedalen så den låser.
Man kan vel ikke monter koblingskablet forker i plastholdere og det har jo også holdt i næsten 2 år?
Jeg kan se at jeg har brugt en del fedt til at smøre pedalen og også i plastikholderen, da jeg skiftede koblingskabel sidst.
Kan det være årsagen til at kablet er smuttet ud?
Jeg overvejer at bore et hul tværs igennem plastikholderen og sætte en M4 skrue og møtrik igennem, så den hjælper med at låse kablet.
Kan det gå?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Re: koblingskabel faldt af ved pedal under kørsel

Ulæst indlæg af GBN » lør 12. jun 2021 19:50

Så har jeg monteret koblingskablet igen med en forstærket skrue, jeg håber at det nu holder.
Koblingskabelforbindelse v. pedal forstærket.jpg
Det ser ud til at det holder, jeg har kørt ca. 20 km, men gearskiftet går meget stramt nu, selv når koblingspedalen er helt i bund.
Hvad er der mon galt??
Kablet kan jo næsten ikke monteres forkert, eller kan det?
Det at gearskiftet går meget stramt, kan måske være årsagen til at koblingskablet er trukket ud af plastholderen ved koblingspedalen?
Men hvad kan årsagen være til gearskifte nu går så stramt??
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » lør 12. jun 2021 23:26

Havde du ikke en længere bolt? :-)
Løsningen vil formentlig betyde et nyt brud inden for en overskuelig fremtid.... kan bolten dreje?

Hvis gearskiftet går stramt, kan det skyldes at den ikke kobler ordentlig ud, men det kan bl.a. også være gearforbindelser som er knastørre.

Fedter koblingen?

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » søn 13. jun 2021 00:31

Bolten er afkortet efter montage. Plastdelen kunne ikke trækkes igennem hullet, så det var ikke nemt at monterer det nede ved pedalen, kablet kunne kun lige nå at komme i plastholderen.
Nej bolten kan ikke umiddelbart dreje og selv uden bolt låste kablet i plastholderen. Med bolten kan jeg stramme plastvæggene sammen også, så det ikke kun er gevinddelen der holder om også plastvæggene.
Men der må være en årsag til at kablet kunne trækkes ud af plastholderen, for ellers er det en meget
svag løsning som Citroen har valgt her.
Holderen burde være af aluminium og ikke plast.
Jeg har smurt stængerne uden for gearkassen og også dryppet smørelse ned omkring gearstangen, men det har ikke hjulpet.
Hvordan kan jeg eller smøre gearforbindelsen?
Hvad med gearkasseolie, hvordan tjekker jeg at den er i orden?
Jeg ved ikke om koblingen fedter, men hvis jeg kører langsomt uden at give gas, kan den godt nykke en del.
Jeg fik ny kobling på autoværksted den 18. december 2018, men efter blot 1920 km den 18. marts 2019 måtte jeg tilbage på værkstedet, og fik koblingen repareret på garantien, fordi den nykkede voldsomt ved opstart. Værkstedet nævnte at koblingen allerede var slidt 1 mm, og de ville finde ud af årsagen, men jeg fik aldrig en forklaring. Efter anden reparation af koblingen har den nu i dag kørt 14300 km i alt, så den kan vel ikke allerede være slidt igen?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » søn 13. jun 2021 14:33

Jeg har nu været under bilen og smurt alle stænger og led til gearskifte. Men der er ikke noget der går trægt.
Jeg har mål på koblingskablet ned ved gearkassen når pedalen er helt i bund. Så er der 20 mm imellem den runde cylinder og gummimuffen.
Men jeg ved ikke hvor langt der skal være når koblingen er i bund?
Koblingskabel ved gearkasse.jpg
Med et stålrør har jeg prøvet at tykke yderlige på palen som koblingskablet er forbund med, men jeg kan ikke trykke den yderlig.
Efter endnu en lille køretur på ca. 5 km blev gearskiftet næsten helt umuligt. Det er som om at sykroniseringen imenllem gearne mangler fuldstændigt.
Hvad er der galt?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 14. jun 2021 11:07

Jf. mit svar på dit indlæg om hvorvidt forumet er ved at dø...

Drop egenkonstruktionen, få sat nye dele på som passer på bilen og så kan du fejlsøge derudfra.

Hvis du ønsker hjælp til at løse nogle problemer med bilen som måske/måske ikke er påvirket af dine egenkonstruktioner, så skal du nok ikke forvente den store iver.

Lige den type fejl som du søger hjælp til, kan faktisk være ganske vanskelig at give, idet det typisk kræver "hands-on".

Du kan fejlsøge ved at demontere hele geararrangementet fra gearkassen. Hvis alt løber let, er problemet i gearkasse eller kobling.

Du skriver: "Det er som om at sykroniseringen imenllem gearne mangler fuldstændigt." Det må du uddybe... Skærer den tænder? - eller er det også "bare" at den er træg at skifte gear på?

- er gearolien frisk? (hvor mange km siden sidste olieskift)

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » man 14. jun 2021 11:43

en fejl har du lavet fra start, der skal ikke fedt på plastdimsen ved pedalen, det er lavet sådan for at kablet ikke skal smutte af, og fedtet hjælper til den fejl, mht. et smoooth geatrskifte skal du clipse kopperne af på skiftekonsollen på gearkassen, rense og give kuglerne og kuglehovederne en klat fedt og samle igen.så får du et gaerskifte der går som kniv i varmt smør
naturligvis skal koblingen koble helt fri ellers kan den stå "for tand" ved gearsskifet dette vil normnalt vise sig ved den børster tænder, og vær opmærksom på ikke at indrykke 1ste gaear før bilen holder helt stille slip evt koblingen og træd den ned igen i frigear inden ddu sætter i gear 1ste gears synchromesser kan nemt være lidt trætte især hhvis du har overbelastet dem ved at indrykke gearet når bilen ruller
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » man 14. jun 2021 13:14

Hvis koblingskablet er af den selvjusterende type. OG du har købt det for "billigt", så skal du max regne med 1 - 2 års levetid.
(Jeg har selv været så dum 2 gange på en Berlingo) Kun et originalt til 500 - 600 kr har den rette kvalitet.

Iøvrigt køre Berlingo/Partner med mange forskellige koblingskabler/længder. Derfor endnu en grund til at købe originalt via stelnummeret.

Sandsynligvis er dit problem en "defekt" i kablets selvjustering ?? Det virker ved en slags "friktion". Og så "glider" kablet i denne, uden at udløse koblingen fuldt ud. Og bilen børster tænder ved gearskift.

Det er ret sikkert også derfor, at kablet blev skubbet ud af holderen ved. pedalen.
Hvis retur fjederen på pedalen er defekt, så KAN kablet også blive skubbet ud af plastholderen, når koblingen slippes.

PS!!! Det er også ekstremt vigtigt, at kablet ligger korrekt i bøjlerne over gearkassen, da det ellers vil gå for stramt.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » man 14. jun 2021 17:57

Drop de der hjemmelavede løsninger. Koblingskablerne er noget skrammel på de modeller. Om du så "klodser" kablet op ude på gearkassen vil den stadig ikke koble helt ud, da justeringsmekanismen bare giver sig yderligere.

Der er kun en vej til en kørende bil - Nyt kabel og plast-clips.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 15. jun 2021 00:42

Bilen har ikke børstet tænder, det eneste problem er at gearskiftet går/gik meget trægt og det med sykroniseringen, da mener jeg at gearstangen plejer naturligt at søgen den næste position når man skifter gear. Jeg er ikke fagmand så det er min bedste beskrivelsen af det.
Vi har 2 biler en Berlingo og en SAAB og desværre er SAAB`en på værksted i øjeblikket og vi bor et sted uden mulighed for offentlig transport, så derfor lavede jeg denne midlertidige løsning, da jeg umiddelbart ikke kunne se nogen fejl på kablet, kun på plastholderen.
Men til morgen mandag satte jeg mig ud i bilen igen og skiftede gear frem og tilbage både uden motoren tændt og med motoren tændt og koblingspedalen helt i bund. Det mærkelige var at gearskiftet nu gik helt normalt. I løbet af dagen har jeg kørt 2 turer på hver 20 km uden problemer med gearskiftet. Men jeg er ikke helt tryk ved det, kan problemet vende tilbage og derfor vil jeg meget gerne købe originale reservedele som Mikael skriver. Jeg regnede med at det var en original vare jeg havde købt hos T-Hansen for de reklamerer med det. "Info Denne vare er original" se: https://www.thansen.dk/bil/citroen-berl ... 4496776780 og hvis man søger på nettet, så er der et hav af firmaer, som kan levere "originale" reservedele til næsten ingen penge. Det forstår jeg ikke er lovligt, det er falsk varebeskrivelse.
Men jeg har fundet et firma her, som kan levere en original koblingskabel: https://originaldele.dk/citro%c3%abn/be ... 5b2/16155/
Kan jeg så regne med at det er helt rigtigt???
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 15. jun 2021 08:55

HVIS koblingen ikke kobler helt ud når du træder pedalen ned, så er det ikke unormalt, at gearstangen føles træg.

Især med motoren i gang vil man opleve det. Det svare til at forsøge at køre uden at koble ud.
Det KAN man med lidt øvelse, men kræver at gearskiftet passer præcist til motorens omdrejningstal.
Derimod kan det blive svært, at sætte bilen i 1 gear/bakgear fra stilstand.

Modsat kan man opleve, at med slukket motor, så kan man ofte skifte rimeligt let mellem alle gear, selv uden nedtrådt pedal.
Hvis du kan det, så fejler gearskiftet næppe noget. Og så ligger fejlen kun i kablet.
(Eller i defekt kobling, hvilket næppe er sandsynligt når den kun er få år gammel)

PS!!! Jeg kan ikke bedømme det nye kabel du linker til, da jeg ikke kan tjekke OEM nummeret iflg. dit stelnummer. (VF7GJNFUB93018656)
Men prisen LIGNER meget den Citroen/Peugeot sælger dem for.
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 15. jun 2021 11:29

Ja, det lyder rigtigt Michael. Men jeg forstår ikke rigtigt det med OEM mummeret. Original Equipment Manufacturer.
Er der forskellige nummer på alle reservedelene fra fabrikken eller det samme nummer på alle delene?
Og hvor finder jeg så OEM nummeret på min Berlingo når stelnummer er: VF7GJNFUB93018656 ?
Jeg har søgt på EU spars og er kommet frem til at OEM nummeret er 212822 på både kabelholder og koblingskabel. Men det skriver alle fabrikanter af delene og så er jeg lige vidt. Jeg forstår ingen ting.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
zitrosan
Kontakt:

Ulæst indlæg af zitrosan » tirs 15. jun 2021 11:39

2150.CX er det korrekte res.delsnummer som:
https://originaldele.dk/citro%C3%ABn/be ... 5b2/16155/

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 15. jun 2021 11:50

HVIS gearskiftet (mod forventning) er trægt efter et nyt kabel, så smør skiftestængerne, som vist på tegningen.

Kuglehovederne KAN vippes af for mere effektiv smørring. Der bruges normalt bare en klat syrefri fedt, da de er af nylon.

HVIS det er frem og tilbage bevægelsen af gearstangen som er træg, så er nylonbøsningen under gearstangen nok også "tør" ??
(Den kommer man til nedefra.)

Billede KUN som eksempel:
Berlingo.png

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 15. jun 2021 16:24

Tak det er fint zitrosan, men hvor kan du eller jeg se at 2150.CX er det rigtige reservedelsnummer? altså OEM
Hvis alle varenummer hos originaldele.dk er = OEM nummerne, så er det en fantastisk god side. ==> https://originaldele.dk/nummerplade/?kt ... +SVINGHJUL
Jeg forstår så ikke hvorfor man ikke skriver OEM nummer i stedet for varenummer.
Men nu tror jeg vil bestille koblingskabel 2050.CX og koblingsholder 212822
Jeg har smurt alle stænger og kuglehoveder og den længste stang er skifter i forbindelse med at koblingen blev skiftet.
Jeg kører stadigvæk i bilen og gearskiftningen går rimeligt let, så må jeg se om der er noget der ændre sig med det originale koblingskabel.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 15. jun 2021 17:05

OEM nummeret er delens original nummer hos (I dit tilfælde Citroen) og præcist det som sidder originalt på DIN bil.

OE eller OEM er altid godt at have.. Men ikke alle har adgang til at slå det op.

Varenummeret er det nummer som fx. T.Hansen og andre reservedels sælgere anvender i DERES system.

Brugeravatar
zitrosan
Kontakt:

Ulæst indlæg af zitrosan » tirs 15. jun 2021 17:49

GBN skrev:
tirs 15. jun 2021 16:24
Tak det er fint zitrosan, men hvor kan du eller jeg se at 2150.CX er det rigtige reservedelsnummer? altså OEM
Hvis alle varenummer hos originaldele.dk er = OEM nummerne, så er det en fantastisk god side.
---
Yes, det er et originalnummer fra Citroen´s res.delskatalog og knyttet til din bil...

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Version: 8.xx
Kontakt:

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 15. jun 2021 18:02

Bemærk at nogen har en "vægtklods" på én af skiftearmene. De vil rigtig gerne ruste fast, og det giver et stramt gearskifte. Armen/vægtklodsen skal som udgangspunkt bare afmonteres, rengøres og smøres.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Kontakt:

Ulæst indlæg af GBN » tirs 15. jun 2021 21:34

Nu har jeg bestilt nyt originalt koblingskabel og holder.
Men jeg undre mig over at det skal være så svær i finde OED nummer på Citroen mv.
Jeg er også medlem af SAAB klub Danmark og igennem dem har jeg downloadet gratis Wis Workshop Information System og EPC Electronic Parts Catelougs Her er alt hvad man behøver af Part.No tegninger montage og demontage af alle dele. Måske er fordi SAAB fabrik ikke eksistere mere.
Nu må jeg se hvad leveringstiden er på koblingskablet ved originaldele.dk
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 15. jun 2021 21:41

Før ca feb 20 kunne man gratis tilmelde sig PSA servicebox. Og finde tegninger, priser og dermed også OEM numre via bilens stelnummer.

Derefter KUN mod betaling. Så det er nok kun et fåtal af Citroen forummets medlemmer som "gider" nu.

Besvar