P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » ons 2. jun 2021 20:58

Min 307 med 2,0 RFJ/EW10A motor har i den sidste tid drillet lidt.

Først satte den motorlampen og ved fejludlæsning viste den en masse fejl. De blev slettet, motorlampen tændte igen og udlæsningen viste så en masse tændingsudsættere (misfire). Det kunne jo næsten kun være en tændingsbro som var ved at være godt brugt, så på med en ny.
Bilen kørte nu fint, men kort tid efter tændte motorlampen igen. Nu var der fejl på opvarmningskredsløbet til den ene lambdasonde. Der er også var lidt "småhakken" skiftede jeg begge sonder og kørte en kalibrering.

Bilen kørte så næsten perfekt i nogle dage, men så begyndte den at "minihakke" igen, dvs. at den har en masse bitte små udsættere, der opleves ret irriterende. Ved påløb kan den finde på lige som at rykke lidt i bilen, som om man går fra almindelig kørsel til påløb... den slags "brændstofafbrydelsesryk" - comprende? ;)

I dag havde jeg bilen på en længere cruising tur over nogle hundrede km, hvor den nogle gange satte "voldsomt ud" i 1-2 sek. under acceleration - som om nøglen blev taget og så sat til igen. Det skete to gange i løbet af dagen.

Senere på dagen kom der fejlmeddelelse i displayet "Engine temperature too high" og motortemperaturviseren røg op i det røde felt for så 1-2 sekunder at falde tilbage på omkring de 80°C - dette skete 10 gange over et par timer.

Endelig gik bilen også i stå et par gange lige efter start, hakkede lidt (som en motor der er der druknet), men kørte så efterfølgende fint igen.

Nogen gang går den en anelse uroligt i tomgang, andre gange går den så stille, at man er i tvivl om motoren er startet.

Nogen bud til videre fejlsøgning?

Jeg har mistanke til speederhus/-spjæld og MAP-sensor (minihakken) som får en blødning ind imellem, lige som jeg mistanke til krumtap- og knastakselsensor til de nævnte store udsættere.

Hvordan kan jeg teste speederhus/-spjæld for fejl?

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » ons 2. jun 2021 21:53

Bonusinfo: Temperatursensor i topstykket er ikke utæt, således at der kan være skudt kølervæske op i motorstyringen via ledningsnettet, men selve sensoren kan jo godt være defekt og vil blive udskiftet.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af Carsten S » tors 3. jun 2021 09:21

Værdien for temperaturføleren er angivet i denne PDF;
TSB_B1AW2NQ0.pdf
Det er i øvrigt kendt at ledningerne knækker nede ved MAP-sensoren. Det kan nogen gange ses på lufttemperaturen eller MAP-værdien hvis man ser parametre på testeren. Kan desværre ikke finde TSB'en der omhandler det.

kører du stadig med den elektroniske termostat?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » tors 3. jun 2021 21:36

Fedt, tak! De ledninger skal da lige tjekkes... har en ny MAP-føler liggende og den kommer også nok på, men jeg tager et step ad gangen.
Det kunne godt være årsagen til småhakkeriet.

Jeg ved faktisk ikke om den kører med den originale termostat - jeg tror det ikke. Bilen er taget i brug for nylig og kom i stalden sidste år. Jeg har ikke rodet så meget med drivlinjen endnu....
Jeg tænker dog at termostaten er ny (og af den manuelle type), idet den næsten lige har fået skiftet toppakning og pr. definition bør udskiftes i den forbindelse... og er udført af en af mine gode venner og gammel lærekammerat, der havde bilen før mig - og om muligt er endnu mere pernittengryn med at udføre nogle holdbare reparationer med tillæg af forebyggende vedligehold.

Hvad havde du i tankerne mht. den originale og elektriske termostat? - manglende åbning?

I dag smed jeg lige kortvarigt testeren på den, uden dog at se på parametermålinger.
Den har en fejlregistrering om en motortemperatur på -30°C, der er sat inden for de sidste fjorten dage. Selvom det har været koldt og jeg en søndag har sovet længe, så tror jeg alligevel ikke helt på registreringen :-)

Da det bare er en crusier prioriterede jeg ikke tid til at skaffe en føler i dag, men uagtet udskiftning af denne, tror jeg ikke det løser alle problemstillinger.
Det med at den pludselig dør, tilskriver jeg dog hverken temperatursensor eller MAP, men jeg kan da tage fejl. Periodisk dårlig motorgang og manglende trækkraft kan snildt passe med de to sensorer eller ledninger som du er inde på.

Tak for input!

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » lør 5. jun 2021 11:22

Temp. sensor er udskiftet og autoapative nulstilling er gennemført, så nu starter vi på en frisk og så må det vise sig om den ter sig, når den kommer ud at trille lidt mere.

Umiddelbart ingen defekte ledninger til MAP-sensor, ej heller ved "ledningsgymnastik", og udlæste værdier ser således ud:

Omdr./min.: tryk i mbar, første aflæsning ; tryk i mbar, anden aflæsning
700: 360 ; 470
1500: 265 ; 281
2500: 234 ; 234

Den varierer lidt i trykmålingsværdier, når den kommer fra mellemgas til tomgang, inden den så falder til ro.
Således finder den efter nogen tid igen ca. 360 mbar.... anden aflæsning i tomgang er kortvarigt (ca. 10 sekunder) efter mellemgas.
Det ser i min optik fint ud, men det er jo også lige pludselig at motoren slår en bøvs, som jeg dog ikke mistænker MAP-sensoren for at være involveret i, kun "minihakkerfunktionen" :D

Der måles ca. 30°C i indsugningen efter kort tids tomgang, stigende til ca. 40°C ved driftsvarm motor. Ca. 20°C undendørs. Tænker at det lyder ok, så den sensor burde ikke give besked om behov for federe blanding.

Hvis det fortsætter er vejen frem jo nok et oscilloskop med logningsfunktion.... godt at det ikke skal foregå på værksted, så blev bilen jo nok sendt i pressen og næste step hed salgsafdelingen for nye biler :lol:

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af JensNo » lør 5. jun 2021 15:33

SRO skrev:
lør 5. jun 2021 11:22
Temp. sensor er udskiftet og autoapative nulstilling er gennemført, så nu starter vi på en frisk og så må det vise sig om den ter sig, når den kommer ud at trille lidt mere.

Umiddelbart ingen defekte ledninger til MAP-sensor, ej heller ved "ledningsgymnastik", og udlæste værdier ser således ud:

Omdr./min.: tryk i mbar, første aflæsning ; tryk i mbar, anden aflæsning
700: 360 ; 470
1500: 265 ; 281
2500: 234 ; 234

Den varierer lidt i trykmålingsværdier, når den kommer fra mellemgas til tomgang, inden den så falder til ro.
Således finder den efter nogen tid igen ca. 360 mbar.... anden aflæsning i tomgang er kortvarigt (ca. 10 sekunder) efter mellemgas.
Det ser i min optik fint ud, men det er jo også lige pludselig at motoren slår en bøvs, som jeg dog ikke mistænker MAP-sensoren for at være involveret i, kun "minihakkerfunktionen" :D

Der måles ca. 30°C i indsugningen efter kort tids tomgang, stigende til ca. 40°C ved driftsvarm motor. Ca. 20°C undendørs. Tænker at det lyder ok, så den sensor burde ikke give besked om behov for federe blanding.

Hvis det fortsætter er vejen frem jo nok et oscilloskop med logningsfunktion.... godt at det ikke skal foregå på værksted, så blev bilen jo nok sendt i pressen og næste step hed salgsafdelingen for nye biler :lol:
Ud fra de live parametre jeg har taget på Activaen igennem tiderne, ja så er mine målinger modsat af dine, altså trykket i mb. stiger proportionalt med omdr. :think:

Jeg kan også se at trykket ændre sig/falder lidt fra kold til varm motor, målt med motoren i tomgang.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » lør 5. jun 2021 22:56

Er du sikker på, at det ikke er spændingsniveauet du tænker på? Vakuumet burde være størst ved tomgang og falde ved gasgivning, hvilket resulterer i lav spænding ved stort vakuum og højere spænding ved faldende vakuum.

En tilfældig side med lidt info:
https://triscan.dk/da/nyheder/nyhed-sen ... p-sensorer

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af JensNo » lør 5. jun 2021 23:15

SRO skrev:
lør 5. jun 2021 22:56
Er du sikker på, at det ikke er spændingsniveauet du tænker på? Vakuumet burde være størst ved tomgang og falde ved gasgivning, hvilket resulterer i lav spænding ved stort vakuum og højere spænding ved faldende vakuum.

En tilfældig side med lidt info:
https://triscan.dk/da/nyheder/nyhed-sen ... p-sensorer
Den viser betegnelsen mb ellers ved jeg det ikke.

ScreenShot022.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » lør 5. jun 2021 23:38

Hmmmm :think: er det en alm. 2,0 16 V eller er den med turbolader?

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af JensNo » søn 6. jun 2021 08:00

SRO skrev:
lør 5. jun 2021 23:38
Hmmmm :think: er det en alm. 2,0 16 V eller er den med turbolader?
Ganske alm. 2.0 16V ;)

Termostatskift til 88gr----.jpg
Skærmbillede 2021-06-06 080515.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: P307 2,0 benzin hakker/sætter ud

Ulæst indlæg af SRO » søn 13. jun 2021 23:08

Temperatursensoren blev udskiftet og jeg har nu kørt nogle ture i bilen. Hakkeriet og de pludselige udfald er væk.
Det er en stor ændring og det overrasker mig faktisk, at effekten er så stor, men ok -30°C burde jo forskyde en del ting i forhold til en reel temperatur på godt 20°C

Jeg er dog ikke helt tilfreds med motorgangen, en gang imellem, endnu, men bilen kører "nomalt". En flaske dyserens kan måske ændre lidt på tingene.

Besvar