Diesel opvarmningstid. Kortere eller længere end benzin?

Besvar
Hitec23
Kontakt:

Diesel opvarmningstid. Kortere eller længere end benzin?

Ulæst indlæg af Hitec23 » man 16. nov 2020 23:04

Har byttet min C5, 2.0 benzin med en 2.0 diesel. Begge serie 1.
Har jeg ret i at dieselen er længere tid om at blive varm?

Er der nogen som ved hvor man kan finde en bundplade, bundskjold til montering under motoren? Er det bare en hugger?
Manglen på denne kan måske også forlænge motorens opvarmningstid.

PRW
Kontakt:

Re: Diesel opvarmningstid. Kortere eller længere end benzin?

Ulæst indlæg af PRW » tirs 17. nov 2020 08:38

Hvad jeg har hørt så ja, også derfor man i tidernesmorgen sagde at disel var til længere ture netop fordi morteren ikke nåede at blive varm på korte..
Men om det helt rigtig der jeg ikke 100% sikker..
Er du sikker på den overhoved har en bundplade ? Min C4 er født uden, har læst man kan monterer en men om det smart aner jeg ikke.
Der vel en årsag til den ikke er installeret fra start. Umiddelbart ville jeg i hvert fald sikker mig det ikke gør noget for "udluftningen/køling" af motoren.
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 17. nov 2020 08:54

diesel modeller er med bundplade, og ja den giver god mening både pga. hurtigere opvarmning men også at der ikke kommer skidt og vejsnav ind i motorrummet, og husk også at bruge vinterskjoldet når vi nærmer os de 7 grader
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

joenha
Geografisk sted: Frederiksværk
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af joenha » tirs 17. nov 2020 10:17

lige et spørgsmål
hvordan ser et vinterskjold ud
og er det et der kan købes
mvh jonni

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 17. nov 2020 10:49

Ja, det er du ikke ene om at fornemme: https://politiken.dk/forbrugogliv/biler ... %A5-varmen

Det hele handler jo om energi og energifordeling.

Der er mange ting som spiller ind, herunder kørestil/belastning, udetemperatur mv.
Jo mere energi du hiver ud af motoren, jo mere varme produceres der også - varmen er en "spildprodukt" aka energitab.

Der er typisk større mængde væsker i et dieselsystem, såvel kølervæske som motorolie, hvilket er med til at forlænge opvarmningstiden.

Forbrændingstemperaturen i en dieselmotor er en del højere end i en benzinmotor, så man skulle tro, at motoren hurtigere ville blive varm, men der en større/bedre udnyttelse af brændstoffet pr. energienhed i en dieselmotor - den kører jo typisk længere på literen end tilsvarende benzinbil. Mindre tilført energi til at udføre bilens primære opgave, at flytte dig fra A til B, vil også give mindre varmetab og dermed spildvarme til kølesystemet og dermed energi til kabineopvarmning.
Idet en dieselmotor yder mere ved lavere omdrejninger end en benzinmotor vil energitabet i form af friktion og kinetisk energi også være mindre.

Der er således mange ting som spiller ind, men i forhold til at "optimere", skal man, når motoren er kold, forsøge at holde på varmen, herunder kan blokering af vind til bl.a. køleren være til stor hjælp. Det kan en bundplade principielt også, idet fartvinden ledes uden om motoren, primært bundkarret, hvor olien jo hele tiden cirkuleres fra, men i min optik har en bundplade to primære effekter - at minimere snavs i motorrummet samt at irritere mekanikeren, når der skal skrues på bilen :lol:

Du kan også udskifte termostaten i motoren til en, der åbner senere/ved højere temperatur. Det kan også have en effekt - måske også på brændstofforbruget i vinterhalvåret.

Du kan købe et kit med alle skruer mv.:
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... R&_sacat=0

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 17. nov 2020 11:02

Mht. kølergardin som det typisk kaldes.

Jeg tror ikke at Citroën, eller for den sags skyld andre bilfabrikanter, fremstiller sådanne covers mere - og slet ikke til en serie 1, tænker jeg ;)

Du kan dække køleren med et stykke pap (evt. af plasttypen). Dog bør du ikke tildække den helt og selve blæservinger/hjulet må ikke delvist tildækkes, idet vingen så trækker skævt og ødelægger lejet i blæsermotoren.

Pappet kan fastholdes med et par strips og evt. et par plastskiver til at beskytte pappet/fordele belastningen.

pug407aut
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af pug407aut » tirs 17. nov 2020 12:16

På denne tid af året, så er de driftvarme.
2.0 benzin ca 10km landevej med 80 km/t med brug af varmen i bilen.
2.0 diesel ca 25-30 km landevej med 80 km/t med brug af varmen i bilen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 732.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tirs 17. nov 2020 12:18

et vinterskjold dækker hele luftindtaget under kofangeren/nummerpladen så der ikke kommer hverken luft eller saltsnavs ind på kondensor intercooler og køler, hvilket er en kæmpefordel, jeg bruger mit skjold i samme periode som vinterdæk og det er pokker til forskel på motorrummets udseende i forhold til ikke at lukke af for luften,
en nem måde at lave gør det selv afdeækning/skjold er at tage et stykke lidt kraftig evt. armeret plastik pressenning ogg klippe det til så det dækker al luftindtag under nummerpladen og så tape det fast kanten rundt, så er det nemt at fjerne/genbruge til april
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Besvar