Hydraulikpumpe kører ikke
-
soelund
- Kontakt:
Hydraulikpumpe kører ikke
Stor frustration! Håber nogen her kan hjælpe.
Undervognen på min C% (2009 CITROËN C5 HDI 140 Comfort Tourer) står i laveste stilling, og hydraulikpumpen kører ikke, når jeg åbner døren eller starter bilen. Den har forinden lækket hydraulikolie, hvilket kunne resultere i en smeltet sikring, når pumpen kører uden olie, så jeg har tjekket alle sikringerne i de to sikringsbokse, inklusiv maxi-sikringerne under boksen i motorrummet.
På min model, skulle det dreje sig om nr 39 (40A) i boksen bag det lille handskerum i førersiden, F01 (40A) i motorrummet, samt MF2 (maxi-sikring 80A).
Alle sikringer ser alle fine ud. Jeg målte ved samme lejlighed alle andre sikringer igennem.
Men pumpen kører altså ikke, når jeg åbner døren (det aktiverer normalt pumpen), og heller ikke når jeg starter bilen, men jeg kan høre en lille tynd hylelyd et sted ude i motorrummet, som det ikke er lykkedes mig at lokalisere. Lyden starter, når jeg åbner døren, og stopper et stykke tid efter jeg har lukket den, præcis som de tidspunkter hvor pumpen plejer at starte og stoppe.
Hvad er det, der siger sådan, og skal den det?
Den umiddelbare tanke er selvfølgelig at pumpen nok er brændt sammen - men skulle den så ikke smelte sikringen først, eller i det mindste efterfølgende, hvis pumpen er blokeret, eller viklingerne i motoren kortsluttet?
Nogen bud på hvad fejlen kan være, og hvad jeg bør tjekke, inden jeg kaster mig ud i de store udskrivninger ?
Undervognen på min C% (2009 CITROËN C5 HDI 140 Comfort Tourer) står i laveste stilling, og hydraulikpumpen kører ikke, når jeg åbner døren eller starter bilen. Den har forinden lækket hydraulikolie, hvilket kunne resultere i en smeltet sikring, når pumpen kører uden olie, så jeg har tjekket alle sikringerne i de to sikringsbokse, inklusiv maxi-sikringerne under boksen i motorrummet.
På min model, skulle det dreje sig om nr 39 (40A) i boksen bag det lille handskerum i førersiden, F01 (40A) i motorrummet, samt MF2 (maxi-sikring 80A).
Alle sikringer ser alle fine ud. Jeg målte ved samme lejlighed alle andre sikringer igennem.
Men pumpen kører altså ikke, når jeg åbner døren (det aktiverer normalt pumpen), og heller ikke når jeg starter bilen, men jeg kan høre en lille tynd hylelyd et sted ude i motorrummet, som det ikke er lykkedes mig at lokalisere. Lyden starter, når jeg åbner døren, og stopper et stykke tid efter jeg har lukket den, præcis som de tidspunkter hvor pumpen plejer at starte og stoppe.
Hvad er det, der siger sådan, og skal den det?
Den umiddelbare tanke er selvfølgelig at pumpen nok er brændt sammen - men skulle den så ikke smelte sikringen først, eller i det mindste efterfølgende, hvis pumpen er blokeret, eller viklingerne i motoren kortsluttet?
Nogen bud på hvad fejlen kan være, og hvad jeg bør tjekke, inden jeg kaster mig ud i de store udskrivninger ?
1996 Xantia 1,8 16V
2002 Xsara 2,0 HDI SX Weekend
2002 C5 2,0 HDI Prestige
2009 CITROËN C5 HDI 140 Comfort Tourer
2002 C5 2,0 HDI Prestige
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Hydraulikpumpe kører ikke
Et bud: Kulholderen er lavet i plast og smelter, hvis pumpen overbelastes. Motoren afbrydes derved, og sikringen forbliver intakt.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
-
soelund
- Kontakt:
Hej Carsten, tak for dit feedback:
Kan man få adgang til kulholderen, eller skal hele pumpen dermed skiftes?
1996 Xantia 1,8 16V
2002 C5 2,0 HDI Prestige
2002 C5 2,0 HDI Prestige
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Der skal nok en anden motor til, desværre.
Om man kan reparere dem, tør jeg ikke sige på stående fod. Motoren kan skiftes for sig. Der ligger et billede i en anden tråd herinde, ser lige om jeg kan finde den.
Om man kan reparere dem, tør jeg ikke sige på stående fod. Motoren kan skiftes for sig. Der ligger et billede i en anden tråd herinde, ser lige om jeg kan finde den.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
-
Arvid
- Kontakt:
På svenska bilar sitter det en säkringsbox mellan batteri o innerskärm,en sort box med rött lock innehållande säkring till bl.a hydraulikpumpen/P
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Nu er pumpen ko næppe magen til den første serie C5 - men der kan pumpen snildt dø uden at maxi-sikringen går..
Been there, done that så at sige..
Pumpen bliver stille og roligt fyldt med snavs nedefra og dør stille og roligt
Been there, done that så at sige..
Pumpen bliver stille og roligt fyldt med snavs nedefra og dør stille og roligt
-
alnielsen
- Kontakt:
-
Hitec23
- Kontakt:
Jeg har været ude for en dårlig forb i stikket der går ind i pumpen.
Det var godtnok en serie 1 men måske?
Det var godtnok en serie 1 men måske?
-
denelias
- Geografisk sted: Albertslund
- Kontakt:
Kan man gøre noget forebyggende mod dette
C5ll benzin aut 2.0 2005 AU57990
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Det skyldes et drænhul i bunden, så man kan vel reelt sætte den på listen over ting at vedligeholde - så altså rense den med jævne mellemrum.
For den pakker stille og roligt til i snavs og så ender det jo naturligt nok galt til sidst
For den pakker stille og roligt til i snavs og så ender det jo naturligt nok galt til sidst
-
tfb@agentit.dk
- Geografisk sted: Herlev
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Det er lidt mere kompliceret:
Printet hvor kullene sidder er utæt flere steder, når man fylder LDS væske på beholderen eller hvis denne er utæt, løber olien ind i elektromotoren og kul støvet kortslutter eller afbryder El motoren.
EL motoren skal renses fuldstændigt med ultralyd og en væske der ikke skader EL motoren.
Dette kan jeg udføre for kr. 1500, Motoren bliver desuden målt igennem for rotor og elektronik fejl.
Hvis El Motoren er for slidt eller ikke kan repareres/renses koster det kr. 500 for adskillelse og test.
Pumpen med El motor skal være afmonteret ved aflevering.
Desuden kan jeg prog/rette koden så man kan købe en vilkårlig ny pumpe til sin C5, de fleste nye pumper kan ikke skaffes mere fra Citroen og dem man køber i DBA er slidt eller de passer ikke til ens stelnummer.
For en merpris kan jeg finde en ny pumpe hos citroen der kan omprogrammeres.
Ring 40218521 så vi kan finde en løsning.
Printet hvor kullene sidder er utæt flere steder, når man fylder LDS væske på beholderen eller hvis denne er utæt, løber olien ind i elektromotoren og kul støvet kortslutter eller afbryder El motoren.
EL motoren skal renses fuldstændigt med ultralyd og en væske der ikke skader EL motoren.
Dette kan jeg udføre for kr. 1500, Motoren bliver desuden målt igennem for rotor og elektronik fejl.
Hvis El Motoren er for slidt eller ikke kan repareres/renses koster det kr. 500 for adskillelse og test.
Pumpen med El motor skal være afmonteret ved aflevering.
Desuden kan jeg prog/rette koden så man kan købe en vilkårlig ny pumpe til sin C5, de fleste nye pumper kan ikke skaffes mere fra Citroen og dem man køber i DBA er slidt eller de passer ikke til ens stelnummer.
For en merpris kan jeg finde en ny pumpe hos citroen der kan omprogrammeres.
Ring 40218521 så vi kan finde en løsning.
-
lars Theill
- Kontakt: