Forvarmning/gløderør
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Forvarmning/gløderør
Hej igen..
Jeg så da jeg forleden forsøgte mig med min tester for at nulstille den motorfejl jeg havde, at den skrev den ikke kunne kommunikere med forvarmerrelæet..
Jeg mindes ikke en eneste gang siden jeg købte bilen slut april at have set "spiralen" for forvarmning lyse i instrumentpanelet.. - når det er varmt siger det jo sig selv, men jeg går ud fra at den gule spiral vel, om end ganske kort, bør give lidt lys fra sig når det feks er 4-5 grader om morgenen?
Når det er køligt og jeg starter lyder den ganske lidt som om den ikke helt kører rent, et ganske let vip på speederen løser det.
Jeg kan se at gløderørerne ganske "smart" sidder omme bag på motoren under luftfilterkasse osv - og de er jo sikkert et lettere helvede at få ud hvis ikke de knækker osv osv?
Min tanke er lidt, at det vel meget vel kan være relæet der fejler, det skulle vel være mærkeligt at alle 4 gløderør stod af samtidig? Og relæet er velsagtens noget nemmere at skifte ud.
Så vidt jeg kan komme frem til bør relæet til styring af disse sidde i elektronikboksen?
Er der kun et/en slags? Søger jeg lidt rundt dukker der forskellige udgaver frem.
Så hvis der evt er nogen der har mulighed for at slå reservedelsnumre op på hhv relæ og glæderør for mig ville det være vidunderligt
Jeg så da jeg forleden forsøgte mig med min tester for at nulstille den motorfejl jeg havde, at den skrev den ikke kunne kommunikere med forvarmerrelæet..
Jeg mindes ikke en eneste gang siden jeg købte bilen slut april at have set "spiralen" for forvarmning lyse i instrumentpanelet.. - når det er varmt siger det jo sig selv, men jeg går ud fra at den gule spiral vel, om end ganske kort, bør give lidt lys fra sig når det feks er 4-5 grader om morgenen?
Når det er køligt og jeg starter lyder den ganske lidt som om den ikke helt kører rent, et ganske let vip på speederen løser det.
Jeg kan se at gløderørerne ganske "smart" sidder omme bag på motoren under luftfilterkasse osv - og de er jo sikkert et lettere helvede at få ud hvis ikke de knækker osv osv?
Min tanke er lidt, at det vel meget vel kan være relæet der fejler, det skulle vel være mærkeligt at alle 4 gløderør stod af samtidig? Og relæet er velsagtens noget nemmere at skifte ud.
Så vidt jeg kan komme frem til bør relæet til styring af disse sidde i elektronikboksen?
Er der kun et/en slags? Søger jeg lidt rundt dukker der forskellige udgaver frem.
Så hvis der evt er nogen der har mulighed for at slå reservedelsnumre op på hhv relæ og glæderør for mig ville det være vidunderligt
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Forvarmning/gløderør
Den "spiral" har kun een funktion. At fortælle hvornår motoren kan startes efter du har sat fuld tænding på.
Men med disse udetemperature, så tænder den garanteret ikke. Vi skal nok ned omkring + 3 grader og lavere.
Men selv uden at "spiralen" har lyst kort, så vil dine gløderør normalt være aktive ved en koldstart. Om end på nedsat effekt.
Iøvrigt er det næsten "normalen" at testeren melder fejl på gløderør/relæ, uden nogensinde at give start/ andre problemer.
Men køb relæet originalt hos Peugeot. Koster ca. 500 - 600 kroner.
Det er nemt at skifte, HVIS du kan finde det.. Det sidder helt sikkert ikke i nogen elektronikbox, men er placeret "alene"
Fx. på en Partner 1,6 hdi fra 2007 sidder det åndsvagt. Bag venstre forlygte på den udvendige side af inderskærmen. Hmm
Jeg anbefaler ikke at DU selv forsøger nye gløderør. Find hellere en som før har prøvet det med HELD.
Men med disse udetemperature, så tænder den garanteret ikke. Vi skal nok ned omkring + 3 grader og lavere.
Men selv uden at "spiralen" har lyst kort, så vil dine gløderør normalt være aktive ved en koldstart. Om end på nedsat effekt.
Iøvrigt er det næsten "normalen" at testeren melder fejl på gløderør/relæ, uden nogensinde at give start/ andre problemer.
Men køb relæet originalt hos Peugeot. Koster ca. 500 - 600 kroner.
Det er nemt at skifte, HVIS du kan finde det.. Det sidder helt sikkert ikke i nogen elektronikbox, men er placeret "alene"
Fx. på en Partner 1,6 hdi fra 2007 sidder det åndsvagt. Bag venstre forlygte på den udvendige side af inderskærmen. Hmm
Jeg anbefaler ikke at DU selv forsøger nye gløderør. Find hellere en som før har prøvet det med HELD.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Relæ er det samme, men alt efter RPO er gløderør enten "klik" eller "skrue" typen.
Prøv at måle i stikket fra gløderelæet mod gløderørene. De skal ligge under 10ohm for at rørene virker.
Prøv at måle i stikket fra gløderelæet mod gløderørene. De skal ligge under 10ohm for at rørene virker.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af john_madsen tors 10. sep 2020 10:02, rettet i alt 1 gang.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Jeg synes jeg så en video hvor det var placeret bagerst/nederst i elektronikboksen, men man ved jo aldrig.. det var dog en 2.0HDI 407'er, men tænker relæet meget vel kan sidde samme sted, da det var inde i boksen under låget.. https://www.youtube.com/watch?v=YxpsvccfjpEmikhan skrev: ↑tors 10. sep 2020 09:33Den "spiral" har kun een funktion. At fortælle hvornår motoren kan startes efter du har sat fuld tænding på.
Men med disse udetemperature, så tænder den garanteret ikke. Vi skal nok ned omkring + 3 grader og lavere.
Men selv uden at "spiralen" har lyst kort, så vil dine gløderør normalt være aktive ved en koldstart. Om end på nedsat effekt.
Iøvrigt er det næsten "normalen" at testeren melder fejl på gløderør/relæ, uden nogensinde at give start/ andre problemer.
Men køb relæet originalt hos Peugeot. Koster ca. 500 - 600 kroner.
Det er nemt at skifte, HVIS du kan finde det.. Det sidder helt sikkert ikke i nogen elektronikbox, men er placeret "alene"
Fx. på en Partner 1,6 hdi fra 2007 sidder det åndsvagt. Bag venstre forlygte på den udvendige side af inderskærmen. Hmm
Jeg anbefaler ikke at DU selv forsøger nye gløderør. Find hellere en som før har prøvet det med HELD.
Og nej - jeg synes at have hørt SÅ meget om at de kan knække osv, så vil hellere have målt igennem og evt udelukket relæ inden jeg kommer dertil
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Forvarmning/gløderør
Jeg ville starte med at finde relæet.. Og tjekke om stikket bare har dårlig forbindelse.. (evt. lidt kontaktrens)
Men da det trækker mange amp. så tag en batteripol af inden
Med testeren er det normalt muligt, at aktivere det relæ så det klikker.
Det er så ikke det samme som at relæet er frikendt. Trods klikken, så kan det internt have brændte kontaktpunkter
så gløderør ikke får power.
Men start med at undersøge det relæ
Men da det trækker mange amp. så tag en batteripol af inden
Med testeren er det normalt muligt, at aktivere det relæ så det klikker.
Det er så ikke det samme som at relæet er frikendt. Trods klikken, så kan det internt have brændte kontaktpunkter
så gløderør ikke får power.
Men start med at undersøge det relæ
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Jeg synes at kunne komme frem til at man faktisk kan måle på gløderørerne mens de sidder i motoren?
Altså måle modstand fra toppen af gløderøret og til motoren? Og der skal den vist max være ca 1 Ohm?
En anden detalje, bruges gløderørerne ikke også i forbindelse med regenerering af partikelfilteret?
Så hvis jeg kan være sikker på de virker burde regenereringen også fungere bedre? Jeg har pt kørt små 15.000 km og jeg tror den regenererer med ca 3-500 km's interval afhængig af kørslen.. - men man kan mærke og høre når den gør det, den kører ikke helt jævnt
Altså måle modstand fra toppen af gløderøret og til motoren? Og der skal den vist max være ca 1 Ohm?
En anden detalje, bruges gløderørerne ikke også i forbindelse med regenerering af partikelfilteret?
Så hvis jeg kan være sikker på de virker burde regenereringen også fungere bedre? Jeg har pt kørt små 15.000 km og jeg tror den regenererer med ca 3-500 km's interval afhængig af kørslen.. - men man kan mærke og høre når den gør det, den kører ikke helt jævnt
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Forvarmning/gløderør
Det er før set, at defekte gløderør/relæ forhindre en MANUEL regerering p.g.a. lagret permanent fejlkode.
Men den AUTOMATISKE regenerering BURDE stadig fungere.
Testeren kan fortælle om aktuel askemængde i filteret OG sidste regenerering, samt gennemsnit af sidste 5 regenereringer.
Men den AUTOMATISKE regenerering BURDE stadig fungere.
Testeren kan fortælle om aktuel askemængde i filteret OG sidste regenerering, samt gennemsnit af sidste 5 regenereringer.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Jeg er ret sikker på den gør det selv, jeg kan bare ikke finde noget i den tester der viser noget omkring det.. Lexia var skisme nemmere synes jegmikhan skrev: ↑tors 10. sep 2020 10:55Det er før set, at defekte gløderør/relæ forhindre en MANUEL regerering p.g.a. lagret permanent fejlkode.
Men den AUTOMATISKE regenerering BURDE stadig fungere.
Testeren kan fortælle om aktuel askemængde i filteret OG sidste regenerering, samt gennemsnit af sidste 5 regenereringer.
Men efter de ca 15000 km ville den da have brokket sig hvis ikke den rensede undervejs.. ?
og som nævnt, man kan mærke den med de ca 3-500 km's mellemrum brummer og trækker væsentligt anderledes over 10-20 km
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 472
- Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
- Geografisk sted: Aalborg
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Et gløderør der virker er normalt på 0.6 - 0.9 ohm
Og det er korrekt at relæet er under motorstyringen på en 2.0 hdi
Og det er korrekt at relæet er under motorstyringen på en 2.0 hdi
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Forvarmning/gløderør
Al begyndelse er svær.. Men bortset for det, så er Diagbox meget bedre end Lexia/pp2000
Det sædvanlige problem er bare, at tingene i diagbox ligger forskelligt alt efter model/årg. m.m. Suk
Det sædvanlige problem er bare, at tingene i diagbox ligger forskelligt alt efter model/årg. m.m. Suk
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Det kan du godt, men ledningen skal af.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Nej, det behøver de nu ikke. Det er væsentlig lettere at måle i selve stikket til forvarmerrelæet på en 1.6HDI, da gløderørene er helt "gemt" på bagsiden af motoreren. Så tester man samtidig stikket og ledningerne om til gløderørene.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Nå, her i kulden de sidste par dage tændte lampen ej heller, så noget er galt
Når man starter hoster den lidt de første sekunder og går så ellers fint
Jeg satser på langt om længe at få skiftet den EGR ventil i morgen, men den har vel ikke noget at sige i forhold til start/gløderør?
Da jeg skiftede forvarmerelæ så jeg at der under den boks man tager ud for at komme til relæet lå to ledningsbundter med stik på løst, stikkene så ikke umiddelbart ud til at passe sammen, tænkte det måske var noget til evt ekstra udstyr?
Men forvarmingen - har det evt sin egen sikring man kunne checke?
Når man starter hoster den lidt de første sekunder og går så ellers fint
Jeg satser på langt om længe at få skiftet den EGR ventil i morgen, men den har vel ikke noget at sige i forhold til start/gløderør?
Da jeg skiftede forvarmerelæ så jeg at der under den boks man tager ud for at komme til relæet lå to ledningsbundter med stik på løst, stikkene så ikke umiddelbart ud til at passe sammen, tænkte det måske var noget til evt ekstra udstyr?
Men forvarmingen - har det evt sin egen sikring man kunne checke?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Og et tillægsspørgsmål - ved mit brændstoffilter er der to stik, et der reelt sættes i et stik på filteret og et der blot sættes i en tom holder - tænker det kan være hvis der også er føler for vand i filteret?
Det gamle filter havde ikke et stik til dette og det har det nuværende ej heller, men det kan vel ikke være noget der har med forvarmeren at gøre?
Og den defekte EGR ventil, kan den være årsagen til at bilen lige går lidt skidt ved koldstart?
Eller er det mere noget dysefejl der også blander sig?
Det gamle filter havde ikke et stik til dette og det har det nuværende ej heller, men det kan vel ikke være noget der har med forvarmeren at gøre?
Og den defekte EGR ventil, kan den være årsagen til at bilen lige går lidt skidt ved koldstart?
Eller er det mere noget dysefejl der også blander sig?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Det er disse to stik der ligger under boksen i elektronikboksen
Det ser ud som om der er sat et andet stik i det ene der ender blindt - nogen der ved hvad det er?
Det ser ud som om der er sat et andet stik i det ene der ender blindt - nogen der ved hvad det er?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forvarmning/gløderør
Nå, skidtet virker - i dag i -4 grader efter et par dages stilstand lyste forvarmelampen et par sekunder - så den nå jo være ok så
Bilen startede som den plejer, ikke helt perfekt, men den starter
Bilen startede som den plejer, ikke helt perfekt, men den starter
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut