Kan jeg selv?

Besvar
Jutlandia
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 15. jul 2018 19:32
Geografisk sted: Herning
Diagbox: Nej
Kontakt:

Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af Jutlandia » lør 13. jun 2020 13:57

Hej Alle.
På en af de første varme dage bemærkede jeg at det kneb med at få temperaturen ned i kabinen, når bilen stod i varmen.
I forbindelse med dækskifte havde værkstedet koblet deres dyre og fint udseende aircon tester på bilen.
Der blev kondenseren dømt defekt (sidste år var det kompressoren der døde)
Der blev afgivet et tilbud lydende på 4900,- for udskiftning af kondenser og påfyldning af vædske.
Men så er det jeg begynder at snuse lidt rundt på internettet...
En kondenser kan købes for ca 500,-
påfyldningsmiddel kan findes incl manometer i England for 465,- ex fragt
I en video på Youtube kan jeg se at det ikke er nødvendig hverken af tappe kølevædske af eller fjerne forenden af bilen for at skifte den.
Værksted mener at det tager 4 timer et sådan job!?
Umiddelbart tør jeg godt kaste mig ind på sådan et job, men er det nødvendig at lave undertryk i anlægget inden vædsken påfyldes?

Der er tale om en C4 Picasso 2012, altså sidste årgang af serie 1

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af pug407aut » lør 13. jun 2020 14:43

Ja der skal suges undertryk
skift evt selv og få et værksted til at fylde på, og det koster typisk 1 kr pr gram, altså 600gram koster 600kr, hvis det er R134 den bruger, for hvis det havde været YF1234 kølemiddel så er det typisk gange 2
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 29. jun 2020 08:51

Lidt at tænke over før du selv "roder" med ac.

1 kg R134a i atmosfæren svarer til en belastning med 1,3 TON co2. Det svarer til afbrænding af 5.416 liter benzin. Derfor er det ufatteligt vigtigt at genopsamle R134a, og ikke bare hælde ukritisk på et utæt anlæg.

R134a var en lappeløsning fra dengang den ozonskadelige R12 blev forbudt. Desværre bruges denne "kortsigtede" løsning stadig i stor stil, på trods af mange miljøvenlige alternativer. Kun fordi at det er lidt dyrere at producere anlæg til de alternative, let brændbare kølemidler.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af Carsten S » man 29. jun 2020 20:01

Orla Pedersen skrev:
man 29. jun 2020 08:51
Lidt at tænke over før du selv "roder" med ac.

1 kg R134a i atmosfæren svarer til en belastning med 1,3 TON co2. Det svarer til afbrænding af 5.416 liter benzin. Derfor er det ufatteligt vigtigt at genopsamle R134a, og ikke bare hælde ukritisk på et utæt anlæg.

R134a var en lappeløsning fra dengang den ozonskadelige R12 blev forbudt. Desværre bruges denne "kortsigtede" løsning stadig i stor stil, på trods af mange miljøvenlige alternativer. Kun fordi at det er lidt dyrere at producere anlæg til de alternative, let brændbare kølemidler.
Uanset miljøbelastningen, så er det jo der vi er - En kondenser med et stenslag er jo nok.

Ikke at jeg er uenig - Men det er åbenbart ikke forbudt, at lave møg-komponenter, der holder 2-3 år. Har aldrig skiftet en kondensor på en Xantia. Men på de nyere, ja så kom det. Ironisk nok er mange af de trykluft-sprays (keyboard-dusters), og kølesprayes også R134a. Men dem kan man frit pisse ud i atmosfæren. Jeg vil sige, at der mangler mere kontrol med produktet. At 1234YF skal koste den helt horrible pris, fremmer jo heller ikke et skifte.

Jeg vil stadig ikke anbefale at rode med AC selv, uden noget kendskab. Det kan hurtigt blive en meget dyr fornøjelse.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af SRO » tirs 30. jun 2020 00:29

Ja, det er desværre lidt dyrt at få rep. af klimaanlægget.

Der skal som nævnt suges vacuum på anlægget før det fyldes - det er også den måde man får fjernet fugt fra systemet. Hvis ikke du får fjernet fugten, kan du få støj i anlægget under drift.

Hvis kondenseren er utæt, er anlægget helt sikkert tomt for kølemiddel! Du kan således roligt skrue på det selv og udskifte kondenseren - skaden på miljøet er allerede sket.
Bemærk at den nye kondenser er beskyttet med gummipropper. Det er for at undgå, at tørfilteret suger fugt til sig og "fyldes" af fugt. Et åbent a/c anlæg bør undgås.

Når man taler om a/c til biler kører der rigtig, rigtig mange biler med R134a. Der tabes ca. 10% af kølemidlet om året ved normalt brug - det er store mængder, samlet set!!! Jeg siger absolut ikke, at du skal gå i gang med at svine med kølemiddel, men du behøver nok heller ikke at gå i kloster, hvis der skulle sive et ½ gram ud. Brug din sunde fornuft og sæt dig ind i tingene, hvis du vil kaste dig ud i det - du kan tage et to-dages kursus, så kan du bliver godkendt til at rode med a/c på bl.a. biler.

Du skal forvente, at kølemidlet bliver konfiskeret, hvis du forsøger at importere fra udlandet.

DK har lagt en voldsom afgift på - i min optik helt ude af proportioner, men sådan er der jo så meget.

Lidt fakta om emnet: https://www.kmo.dk/Dokumenter/Faktaark% ... re_MST.pdf

Jutlandia
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 15. jul 2018 19:32
Geografisk sted: Herning
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af Jutlandia » søn 5. jul 2020 15:00

Tak for alle svarerne.
I stedet for at betale 4900,- endte jeg med at betale 1200,- incl. påfyldning.
Tiden det tog for at skifte kondenser, var kun 1 time!
Hvordan de fastsætter 4 timer fatter jeg ikke.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kan jeg selv?

Ulæst indlæg af SRO » søn 5. jul 2020 19:37

Det er fordi den "rigtige" måde er adskille tingene uden at vride nogen steder, herunder at aftappe kølevandet - den slags tager tid, men quick and dirty metoden virker fint og er hurtigt, men det kan ikke gøres uden at der vrides i tingene. Kondenseren sidder foran køleren og kan ikke bare trækkes op.

Besvar