ABS/ESP fejl

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » fre 26. jun 2020 21:07

Så fik jeg taget mig sammen til at foretage den arkæologiske udgravning, der skal til for at kunne demontere varmekasse og udskifte de to store drejespjæld. Alt forløb fint og ingen udskæringer blev foretaget :-)

Alt samlet igen, men med tænding på gik der ikke mange sekunder før bilen meldte ABS/ESP fejl. Med testeren (Lexia) på var der en del fejl, men omkring ABS/ESP er fejlen relateret til ratvinkelsensoren. Fejlene blev slettet og ny udlæsning foretaget - ratvinkelsensor kan ikke kalibreres er meldingen.... der mangler jo nok et signal :-)

Hmmmm, der har været demonteret tre multistik i/omkring sikringsboksen samt lidt til radio, klimastyring mv. - alt sidder som det skal, alle stikben er intakte osv.
Jeg mindes ikke at have demonteret andre stik, så lige nu er det lidt mystisk :think:

Nogen der har oplevet noget lignende og kan byde ind med gode råd til hvor jeg skal søge efter fejlen. Jeg vil jo helst slippe for at demontere det hele igen, men der er da indikation af at en stikforbindelse driller.

Jeg er lidt i tvivl om det er det korrekte RPO nummer jeg har indtastet i softwaren. Er det det firecifrede nummer som står på en mærkat på B-stolpen under stelnummeret? Der står yderligere et firecifret nummer under førstnævnte nummer.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 27. jun 2020 06:18

Prøv under telekodning enten i ABS/ESP eller under affjedring. Der skulle være et punkt til initialisering af ratvinkelføleren.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af mikhan » lør 27. jun 2020 07:35

Hvis den C5 er nyere end fra 1. jan 2006, så er PR nummeret 5 cifret. Fx. produktions dato 1 jan 2006 = 10646

(Det er altid det 5 cifret nr som står først. (Længst TV/Øverst) Evt. FØR 2 bogstaver ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » lør 27. jun 2020 17:44

Tak for input. Jeg har nu fundet RPO nummeret - det står i A-stolpen, men tak til dig Carsten for at slå det op.

Jeg har slettet fejlene og efter megen søgning kom jeg ind til kalibrering af ratvinkelsensor, fik drejet 1/4 omgang venstre + højre, men den melder stadig fejl og kan ikke kalibreres. Tænker om jeg er kommet til at beskadige en ledning....

Jeg har målt ledningerne igennem fra ratmodulet til stikkene i sikringsboksen - de orange ledninger kan jeg ikke finde kontakt igennem.
Under parametermåling registrerer den bevægelse i ratvinkelsensoren, idet der bliver angivet en hastighed for drejning til henholdvis venstre og højre. Ratvinkelen står dog fast på -128°.

Har kigget i org. dokumentation og kan ikke se, at jeg skal gøre noget anderledes i forhold til kalibrering.

Altså; Alle fejl slettet, kalibrering forsøgt gennemført - kalibrering ikke mulig. Så snart bilen er startet kommer "ABS/ESP faulty" igen.

Nogen input?

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » lør 27. jun 2020 20:54

Jeg kan i denne tråd læse, at jeg ikke er den eneste med fejl,herunder nævnte -128°: https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/ ... 64#p516864

Ja, hvordan får man så gang i systemet igen? :-)

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » lør 27. jun 2020 22:28

Ratlåsen var aktiveret under operationen, så umiddelbart vil jeg ikke tro, at jeg har fået ødelagt "båndet" i com-modulet, men er der en som ved hvordan man tjekker det - uden at adskille?

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 29. jun 2020 08:58

Ohh, jeg ser for mig det kabelbundt, der er kommet i klemme da du samlede bilen 😐

Det er som regel der hvor man var sidst....
--
O. Pedersen

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » tirs 30. jun 2020 00:10

Orla Pedersen skrev:
man 29. jun 2020 08:58
Ohh, jeg ser for mig det kabelbundt, der er kommet i klemme da du samlede bilen 😐

Det er som regel der hvor man var sidst....
Ja, det har du ret i, men der er faktisk ikke det store kabelbundt at finde derinde :-)

Havde en erfaren hjælper på banen i dag, der så tre muligheder - der jo sådan set dækker alt.
1. Problemer med kalibrering af ratvinkelsensor efter demontage af stik, hvilket er set før.
2. Ødelagt modul til ratvinkelsensor.
3. Manglende montage af stik eller ødelagte ledninger.

Vedkommende var ret dog overbevist om, at jeg var kommet til at ødelægge "båndet" under montage af ratstamme. Det viste sig så, det åbenbart er en anden model på min bil, der er rent elektronisk - done, pkt. 2 udelukket.

Stik og ledninger gennemgået - alt ok. Pkt. 3 udelukket.

Til gengæld havde vi en problemer med kalibrering af ratvinkelsensor - der gennemfører ganske enkelt ikke kalibreringen, men melder fejl forinden - af ukendte årsager.

Nå, en række muligheder blev udelukket, men fejlen er der stadig. Håber på gode input, når jeg får tid til at kigge på det igen :D


Er der en herinde som har erfaring med kalibrering af ratvinkelsensoren?

allanberg
Indlæg: 69
Tilmeldt: tirs 8. aug 2017 11:31
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af allanberg » tirs 30. jun 2020 07:50

Da jeg selv havde udskiftet COM2000 modulet på min gamle 2005'er 2.0 16V, meldte den også ABS/ESP fejl.. Ved Citroën blev den kalibreret, kunne jeg se mekanikeren kalibredere den ved at køre i bilen...Så ved ikke om man skal "have omdrejninger på hjulene", når ratvinkelen skal kalibreres??..
Madame NOIR II : Citroën C5 2.0 163HK 2011, CM34591

SOLGT: Citroën C5 2.0 16V 07/2005 , AY80681

DØD: Madame GRIS: Citroën C5 Tourer 2.0 HDI,12/09.. 217.000KM, Regnr: BB70003

Elektriker/Maskingast
Inspektionsfartøjet Lauge Koch P572.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » tirs 30. jun 2020 08:57

Tusinde tak for det input!

Ja, det blev også nævnt som mulighed af min hjælpende hånd - og forsøgt, men det er blot ikke sådan det står beskrevet i Lexia.

Idet ingen af metoderne (stationær/dynamisk kalibrering) virkede, opstod der tvivl om hvorvidt min Lexia installation/hardware reelt virker som det skal - men jeg har jo desværre ikke noget at holde det op imod.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 30. jun 2020 16:00

Mig bekendt skal bilen køre under kalibreringen, sådan er det på C5 “faceliftet” model ved jeg
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » tirs 30. jun 2020 19:37

Takker.

Det er forsøgt, men Lexia starter ikke kalibreringen, når programmet sættes i gang.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » fre 3. jul 2020 23:02

Mon der er en som det rent faktisk er lykkes for at kalibrere ratvinkelsensoren med en Lexia klon? - blot af nysgerrighed.

LKA
Indlæg: 140
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 16:20
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af LKA » ons 22. jul 2020 23:26

Jeg har også samme fejl. :)

Men rent tilfældigt faldt jeg over det her på aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/4001036256412.html

Tror ikke lige det er det du skal bruge, men det kan være det kan findes.
Skal nok prøve at kalibrere min egen når jeg får tid. :)
C5 2005 2.0 RFJ stc, C5 2.0 RFJ hatch

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: ABS/ESP fejl

Ulæst indlæg af SRO » tors 23. jul 2020 09:35

Jeg tror faktisk ikke, at modulet fejler noget. Hos en kontakt hos Citroën fik jeg oplyst, at det sagtens kunne skyldes at stikkene har været demonteret. Det samme gør sig gældende, hvis du demonterer ledningerne fra modulet i kardanboksen, hvor der sidder en "gyro-dims". Det gælder også selv om batteriet har været fjernet, så der må sidde noget batteri backup, hvis det skal give mening.

Jeg har haft det adskilt igen, idet der åbenbart var gået noget galt i samling af modulet af den mere erfarne udi i denne slags udfordringer - der er faktisk et bånd, så det med at det var "ledningsløst" var en and. Har målt på det og jeg mener at alt er i intakt, så der skal nok bare kalibreres. Jeg tror dog som nogle er inde på, at man skal køre i bilen undervejs. Citroën oplyste også at de skal køre i bilen, så det er nok bare manglende indsigt i fremgangsmåden og det er før set, at meddelelser i Diagbox/Lexia/PP2000 er helt hen i vejret.

Dog har jeg via ebay købt et ratmodul hjem til en fornuftig pris - skulle alligevel bruge fartpilotarmen, så det blev et brugt sæt fra Tyskland. Så har jeg et skud mere i bøssen.... har dog ikke lige tid til den slags pt. og bilen står stille.

Besvar