Div. værktøj til hobbyværkstedet

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af SRO » ons 27. maj 2020 17:22

Nogen der kender dette firma og har erfaring med produkterne?: https://svejsevaerk.dk/shop/frontpage.html

Firmaet får fine ord med på vejen - og det samme gør produkterne.

De har da nogle interessante produkter til interessante priser. Jeg er selv så småt på udkig efter en ny kompressor, men vil ikke betale en million for den da den kun anvendes lejlighedsvis, men dog skal kunne levere en vis mængde luft.
De fleste kompressorer man kan købe og som kan levere en fornuftig mængde luft har et støjniveau i området 95-98 dB(A) og det orker jeg ikke at høre på. Firmaet har støjsvage kompressorer der kan levere en ganske fin mængde luft og 8 bar, hvilket fint dækker mit behov.

Anyone?

sievuun
Indlæg: 18
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 17:49
Geografisk sted: Helved
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af sievuun » tors 28. maj 2020 18:56

HVIS man kan stole på de tekniske data larmer de jo MEGET mindre end andre klassiske stempelkompressorer. Billederne viser ingenting der kan sandsynliggøre hvorfor. Jeg kender ikke noget til mærket. Du kan roligt gå ud fra at stempelkompressorer larmer og jo større - jo mere larm, man får ikke ret meget gratis i den henseende. Tekniske data siger samme db for 10 og 12 bars udgave, alene der rynker jeg da gevaldigt på panden, kan godt høre forskel når min gamle stenhøj begynder at nærme sig sluttryk. En skruekompressor er i forhold dertil næsten lydløs men desværre meget dyrere.
Har AK under forzinkning. Har haft HY og konen har haft fuldforzinket 2CV. Og så masser af MC'er og nogen sidevogne.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af SRO » tors 28. maj 2020 23:33

Ja, en skruekompressor ville jo være lækker, men er nok at skyde ekstremt langt over målet og slet ikke inden for budgettet.

Mærket er vist efternavnet på ejeren af butikken. Det er for mig at se fortrinsvis no-name produkter, formentlig fra Kina.
I EU sælges kompressorer typisk med 90 liters tank, idet tanke op til den størrelse er undtaget lovpligtigt eftersyn/inspektion.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af JensNo » fre 29. maj 2020 16:54

En skruekompressor larmer da ganske forfærdeligt og hele tiden :think:

Så hellere en stempelkompressor af bedre kvalitet ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af SRO » fre 29. maj 2020 22:57

:think: Ikke de skruekompressorer jeg er stødt på

Stempelkompressor: Noget du kan anbefale til rimelig penge? (hvilket jo er relativt).

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 30. maj 2020 09:20

Jeg synes nu også at skruekompressorer er mere lydløse, og de fåes i start/stop-modeller, som feks. min Atlas Copco GA7FF.

Stenhøjs stempelkompressor går man ikke galt i byen med, men de koster også derefter.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af JensNo » lør 30. maj 2020 09:51

SRO skrev:
fre 29. maj 2020 22:57
:think: Ikke de skruekompressorer jeg er stødt på

Stempelkompressor: Noget du kan anbefale til rimelig penge? (hvilket jo er relativt).
Jeg ved ikke, vi har skruekompressor på arbejdet men det er selvfølgelig industri og lydmæssigt nærmer det sig et Airbus A380 fly under take-off :lol:

Den mest lydsvage kompressor var en jeg engang selv lavede ud af en køleskabs kompressor, det tog godt nok en halv formiddag og fylde tanken :lol: men den kunne levere et fantastisk tryk på op til 20 bar :shock:

Tømre og snedkere bruger ofte lignende kompressorer på byggerier men så er vi igen ude i at kvalitet og penge er nært beslægtede :think:

Selv har jeg en ældre 10 bar´s to cylindret Stenhøj på 380 volt med separat tank, som stadigvæk står hjemme i DK, da jeg ikke har 380 volt i huset vi bor i, har dog overvejet om den kan laves om til 220 volt, og ja den siger da lidt men lyddæmpet indsugninger og lidt afskærmning rundt kompressoren, så hjælper det altsammen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 30. maj 2020 10:12

Kan se min er opgivet til 70 dB, det kan jeg fint leve med.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af SRO » lør 30. maj 2020 22:15

Det må da være noget af en skruekompressor du der omtaler :-)
Når jeg tænker nærmere over det, er jeg faktisk stødt på en skruekompressor som larmede temmelig meget, men ellers har det være installationer med med mindre, men flere kompressorer koblet sammen i en ring.

70 dB lyder da fint, det vil jeg også kunne tåle, men 95+ dB er jo også en flerdobling af støjniveauet.

Har kigget på F.F. som denne: https://www.dvsalg.dk/kategorier/kompre ... -5-hk.aspx
Kan ikke huske hvad den er opgivet til, men støjer vist også en del.

Man kan selvfølgelig bygge et buldrehus som Jens er inde på - med rette dæmpede indsugningskanaler (med flere knæk) kan man nok få den til at være ok, men jeg ville helst have en kompressor jeg kan flytte rundt på og som i sig selv ikke støjer for meget.

I dag anvendes frekvensstyrede skruekompressorer, der er langt mere energieffektive - men til de fleste behov på hjemmefronten er det nok at skyde over målet.

Carsten - hvor mange brugere har du koblet på den? - eller driver du også landbrug? :shock:

JHA
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 23:31
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af JHA » søn 31. maj 2020 09:15

Fra min tid som tømrer brugte vi gerne JunAir kompressorer. De larmer næsten ikke men var desværre i den lidt dyre ende. Så skal du også være opmærksom på ved hvilket tryk den oplyste luftmænge gives. Der er stor forskel på om det er ved 0 bar, 6 bar, 8 bar o.s.v..
C3 årg 2019 med ovenlysvindue
Amazon årg 1968

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Div. værktøj til hobbyværkstedet

Ulæst indlæg af JensNo » søn 31. maj 2020 14:07

SRO skrev:
lør 30. maj 2020 22:15
Det må da være noget af en skruekompressor du der omtaler :-)
Når jeg tænker nærmere over det, er jeg faktisk stødt på en skruekompressor som larmede temmelig meget, men ellers har det være installationer med med mindre, men flere kompressorer koblet sammen i en ring.

70 dB lyder da fint, det vil jeg også kunne tåle, men 95+ dB er jo også en flerdobling af støjniveauet.

Har kigget på F.F. som denne: https://www.dvsalg.dk/kategorier/kompre ... -5-hk.aspx
Kan ikke huske hvad den er opgivet til, men støjer vist også en del.

Man kan selvfølgelig bygge et buldrehus som Jens er inde på - med rette dæmpede indsugningskanaler (med flere knæk) kan man nok få den til at være ok, men jeg ville helst have en kompressor jeg kan flytte rundt på og som i sig selv ikke støjer for meget.

I dag anvendes frekvensstyrede skruekompressorer, der er langt mere energieffektive - men til de fleste behov på hjemmefronten er det nok at skyde over målet.

Carsten - hvor mange brugere har du koblet på den? - eller driver du også landbrug? :shock:
Ja det er en 22 kw og kan se at den også er opgivet 71 dB men den tror jeg nu ikke helt på :think:

Kan også se at den ff-kompressor du linker til, er samme størrelse som den Stenhøj jeg har og det er en fin størrelse for hobby brug.

Min er dog stationær og tilkoblet to tanke hvoraf den ene (gammel 17kg propan gasflaske) kan kobles fra via luftkoblings tilslutning, hvis man har behov for det.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Besvar