Sænke C4 Cactus 2015.

Besvar
PRW
Kontakt:

Sænke C4 Cactus 2015.

Ulæst indlæg af PRW » tors 14. maj 2020 14:23

Hej...
I jo rigtig mange kolde hoveder her inde så har brug for lidt vejledning.. :handgestures-thumbupright:
Jeg vil gerne have sænket min bil. Har læst mig til alt under 40mm kræver ikke et syn, og tænker også det nok (men hvad ved jeg)
Årsagen er at jeg altid har syntes den "gynger" for meget og vejgrebet ikke er optimalt. Så en mere stiv affjering med et laver tyngdepunkt ville være fantastisk. Det ud over ville det bare klæde bilen da den er meget "høj" ved hjulene.

Men jeg har ikke en skid forstand på bilder som sådan :think:
Ville sænkningsfjeder være nok eller skal man også ud i støddæmper ? Og hvilke skal man vælge, vil gerne have en god kvalitet..
Ville de her kunne gøre det ? https://www.bsr-tuning.dk/produkt/eibac ... ti-82-2014

Der ud over vil jeg gerne have tunet bilen (max 20% da det lovligt) og fjernet mine tagbøjler men det en anden historie ;)

PS.
Det ikke min bil på billede det mere så man kan se den fra siden og højden på hjulende.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Sænke C4 Cactus 2015.

Ulæst indlæg af SRO » tors 14. maj 2020 23:41

Sænkning er jo en smagssag, men min erfaring er, at man skal passe lidt på med at sænke for meget.

Jeg havde problemer med en af vores 307'ere pga. sænkning - den kørte på forkofangeren, selv når jeg listede over vores fortov. 20 mm ville have været mere passende. Man bliver overrasket over hvor meget 40 mm i virkeligheden gør, selv om det jo ikke lyder af meget.

Støddæmperne behøver du som udgangspunkt ikke at udskifte, men har de kørt 75.000+ km ville jeg klart udskifte dem, idet det er det samme arbejde, i hvert fald foran.

Dækkene har også stor indflydelse på bilens køreegenskaber og hvis du ønsker mere "stivhed", kan du overveje at gå op i fælgstørrelse og dermed ned i dækhøjde, så bliver der mindre bevægelse i dækkets karkasse, hvilket forbedrer bilens retningsstabilitet.

Disse tiltag tager dog noget af komforten - og du bevæger dig nok mere over mod setuppet i mange tyske biler.

20% tuning er rigtig nok grænsen, men chiptuning er ikke lovligt, blot til info. Mekanisk tuning kan hurtig stikke af, rent omkostningsmæssigt.

broder_dk
Geografisk sted: 6600 Vejen
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af broder_dk » fre 15. maj 2020 13:54

Nu har du ikke træk på så vidt jeg lige kan se på billedet, vi har selv en C4 Cactus, jeg har købt hjælpefjedre bagtil fordi den skrabede på ved de mindste bump, hvis vi havde 2 voksne på bagsædet, har lige haft den til syn og fået fjedrene skrevet ind i papirene, så jeg havde det modsatte ønske, at den holder afstanden til vejen ved bagenden.
Den er jo ikke en racer imo.
mvh
Jan

PRW
Kontakt:

Ulæst indlæg af PRW » fre 15. maj 2020 20:37

broder_dk skrev:
fre 15. maj 2020 13:54
Nu har du ikke træk på så vidt jeg lige kan se på billedet, vi har selv en C4 Cactus, jeg har købt hjælpefjedre bagtil fordi den skrabede på ved de mindste bump, hvis vi havde 2 voksne på bagsædet, har lige haft den til syn og fået fjedrene skrevet ind i papirene, så jeg havde det modsatte ønske, at den holder afstanden til vejen ved bagenden.
Den er jo ikke en racer imo.
mvh
Jan
Haha nej det jeg klar over, på ingen måde :) Har på ingen måder haft problemer med afstanden til vejen, selv med 2 voksne bag i og fyldt bagagerum.
Syntes den står meget højt over vejen så det var derfor jeg tænkte man kunne sænke den og få en mere "stiv" kørsel..
I min mening er den meget blød og gyngene i sving og så virker det som om den mister vejgreb foran når jeg køre 130 0g der over..
(og ja det må man godt nogle steder i DK ;) Har også været i tyskland flere gange.

I 98% af tilfældene er jeg alene i bilen..

Jakob P
Kontakt:

Ulæst indlæg af Jakob P » lør 16. maj 2020 10:33

Der kan være mange årsager til din bil opfører sig som den gør, udover en meget blød og dårligt afstemt undervogn fra fabrikkens side. F.eks slidte støddæmpere, slør i bøsninger i undervognen, forkert dæktryk eller bare nogle elendige dæk. Hvis problemet ligger i fabrikkens opsætning af undervognen, så kan en sænkning være løsningen på problemet og eibach er ikke noget dårligt valg, undervognen vil bliver stivere uden at blive ukomfortabel. Alt efter hvor mange km din bil har kørt kan det være en god ide at skifte støddæmpere og tårnlejer samtidig.

PRW
Kontakt:

Ulæst indlæg af PRW » søn 17. maj 2020 06:44

Jakob P skrev:
lør 16. maj 2020 10:33
Der kan være mange årsager til din bil opfører sig som den gør, udover en meget blød og dårligt afstemt undervogn fra fabrikkens side. F.eks slidte støddæmpere, slør i bøsninger i undervognen, forkert dæktryk eller bare nogle elendige dæk. Hvis problemet ligger i fabrikkens opsætning af undervognen, så kan en sænkning være løsningen på problemet og eibach er ikke noget dårligt valg, undervognen vil bliver stivere uden at blive ukomfortabel. Alt efter hvor mange km din bil har kørt kan det være en god ide at skifte støddæmpere og tårnlejer samtidig.
Min bil har kørt 103.000km og skal til sidste service her om 14dage (5år)
Køre på MICHELIN Primacy 4. 205/55 R16 91H. De ret nye og der korrekt dæktryk da jeg tjekker det ret tit.

Hvor længe holder støddæmper da ? Jeg kører mest på motorvej og ret pænt efter eget udsagn haha..
Kan ikke rigtig huske om den altid har været så blød, men tvivler da det begyndt at irriterer mig en del.
Det mest det med den mister vejgreb på forhjulende ved høje hastigheder, virker som om den "svæver" lidt over vejen på forhjulende..

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Version: V5.29
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » søn 17. maj 2020 07:14

PRW skrev:
søn 17. maj 2020 06:44
Jakob P skrev:
lør 16. maj 2020 10:33
Min bil har kørt 103.000km og skal til sidste service her om 14dage (5år)
Køre på MICHELIN Primacy 4. 205/55 R16 91H. De ret nye og der korrekt dæktryk da jeg tjekker det ret tit.

Hvor længe holder støddæmper da ? Jeg kører mest på motorvej og ret pænt efter eget udsagn haha..
Kan ikke rigtig huske om den altid har været så blød, men tvivler da det begyndt at irriterer mig en del.
Det mest det med den mister vejgreb på forhjulende ved høje hastigheder, virker som om den "svæver" lidt over vejen på forhjulende..
Da ville jeg helt klart forsøge med lidt højere dæktryk i alle 4 hjul, 0,2-0,3 bar mere f.eks. fra 2,3 bar til 2,5 eller 2,6 bar.

Det har hjulpet mange C5 ejere.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 17. maj 2020 08:16

På min C5’er var en sporing også klart med til at forbedre følelsen af vejen, specielt på motorvejen

Så måske den burde checkes for om den skal spores?

pep
Kontakt:

Ulæst indlæg af pep » søn 17. maj 2020 13:04

Hvordan vurderer du dine dæk med hensyn til støjegenskaber?

PRW
Kontakt:

Ulæst indlæg af PRW » søn 17. maj 2020 16:17

Har altid kørt med 0,1 bare højre tryk end der står dækkende skal ha.
Den er faktisk "lige" blevet sporet, her for ca. 2-3 måneder siden. Får dem også afbalanceret når jeg skifter fra vinter til sommerdæk.

Jeg var større tilhænger af michelin energy saver da de var monteret. Syntes som sådan at Primacy 4 er ok, de larmer dog en del mere. De har en underlig lyd sådan lidt metal agtig.. jeg kører også kortere på literen, men om de dækkene eller noget andet ved jeg ikke. Vejgrebet er stort set det samme, hvis jeg skulle sige beder eller dårligere så det dårligere...

Brugeravatar
JensNo
Geografisk sted: Hønefoss
Version: V5.29
Kontakt:

Ulæst indlæg af JensNo » søn 17. maj 2020 16:28

0,1 bar er for lidt, den forsvinder bare ved at du fjerner pumpepistolen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Besvar