Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Nå, nu begynder vejret jo at arte sig til udendørs bilreparation...
Jeg vil lige høre om nogle af Jer der har prøvet at skifte disse om følgende fremgangsmåde kan lyde korrekt:
Først sætte bilen i høj og yderligere løfte med donkraft og op på bukke, tænker både for og bag.
Så på med det indkøbte værktøj og (forhåbentlig) løsne en kvart omgang på hver kugle bag
Dernæst i Lexia og få “taget trykket” i systemet
Når trykløst afmontere de to kugler - om nødvendigt slibe og montere rep sæt og dernæst de nye kugler.
Starte bilen - på bukkene? Systemet skal vel op og ned for at lufte ud, tænker ikke jeg bare kan tage donkraft og løfte bilen og fjerne bukkene fra med det samme? Så hvordan får man systemet til at køre op og ned hvis bilen hænger på bukke?
Jeg vil lige høre om nogle af Jer der har prøvet at skifte disse om følgende fremgangsmåde kan lyde korrekt:
Først sætte bilen i høj og yderligere løfte med donkraft og op på bukke, tænker både for og bag.
Så på med det indkøbte værktøj og (forhåbentlig) løsne en kvart omgang på hver kugle bag
Dernæst i Lexia og få “taget trykket” i systemet
Når trykløst afmontere de to kugler - om nødvendigt slibe og montere rep sæt og dernæst de nye kugler.
Starte bilen - på bukkene? Systemet skal vel op og ned for at lufte ud, tænker ikke jeg bare kan tage donkraft og løfte bilen og fjerne bukkene fra med det samme? Så hvordan får man systemet til at køre op og ned hvis bilen hænger på bukke?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 213
- Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Det kan du ikke, hydraulikken er et envejssystem og kan kun trykke hjulene nedad,(bilen opad). Den anden vej á bil nedad, er det bilens vægt, der udfører opgaven.
Men bemærk at krængningsstabilisatoren binder hjulene på en aksel sammen, så presses et hjul opad på en aksel vil det andet hjul på samme aksel i nogen grad følge med.
Så efter reparation, sæt affjedringen i høj før du fjerner bukkene.
Og lad elpumpen hvile nogle minutter mellem hvert løft, ellers er der risiko for nedsmeltning af pumpemotoren.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Men vil det i så fald være smartere at lade bilen stå på forhjulene?
Og hvordan vil processen være når den skal "igang igen" - er det bare at starte bilen og lade den sætte tryk på systemet eller skal man først i Lexia og dernæst starte bilen?
Går ud fra man skal lade den opbygge noget tryk i beholderen før jeg løfter den ned af bukkene? Nu bliver den selvfølgelige ikke helt lav normalt, men kommer den længere ned end "Lav" når den er trykløs?
Og hvordan vil processen være når den skal "igang igen" - er det bare at starte bilen og lade den sætte tryk på systemet eller skal man først i Lexia og dernæst starte bilen?
Går ud fra man skal lade den opbygge noget tryk i beholderen før jeg løfter den ned af bukkene? Nu bliver den selvfølgelige ikke helt lav normalt, men kommer den længere ned end "Lav" når den er trykløs?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
der er bare lige det problem at lader du den stå på forhjulene vil den synke ned med forenden når du tager trykket af efter du har løsnet kuglerne, med et resultat at du meget nemt ricikerer den dratter ned fra bukkene med særdeles uheldige følger når sådan et par bukke vælter, hold i hvert fald god afstand og ikke noget med at ligge under bilen hvis ikke alle hjul svæver, det kan nemt blive en flad fornemmelse.........
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Det var jo meget nemmere hvis man havde en 4 søjlet lift..
Nå - skal lige finde en anden bil til fruen, så bliver det tid til at skrue på min egen bagefter..
Nå - skal lige finde en anden bil til fruen, så bliver det tid til at skrue på min egen bagefter..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 213
- Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Der er ikke noget system, eller tank, der skal opbygges tryk i. Elpumpen kører kun når bilen skal hæve, ellers ikke. Ventiler klarer resten.
Når hjulene hænger frit tror styringen at bilen er i højeste position, og vil ikke pumpe/hæve. Om du kan tvangshæve med Lexia ved jeg ikke, har altid nøjes med mindre.
Jeg ville sætte bilen ned på jorden og hæve normalt efterfølgende.
Bilen lægger sig på affjedringens bundstop ligesom ved normal sænkning.
Når hjulene hænger frit tror styringen at bilen er i højeste position, og vil ikke pumpe/hæve. Om du kan tvangshæve med Lexia ved jeg ikke, har altid nøjes med mindre.
Jeg ville sætte bilen ned på jorden og hæve normalt efterfølgende.
Bilen lægger sig på affjedringens bundstop ligesom ved normal sænkning.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
-
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: fre 2. feb 2018 21:40
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Vi klarede det på min kollegas C5 II med en 52mm 3/4” top hvor skar en slids i, hvor vi stoppede en stump sikkerhedssele i som strop, Ala en oliefiltertang med båndstrammer, men skulle holde igen på støddæmperen med en rørtang for at den ikke drejede rundt.
Mvh Hans Henrik
Citroen Xsara 2.0HDI 109hk Weekend 326.000km
Citroen Xsara 2.0HDI 109hk Weekend 326.000km
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Hvis man løsner kuglen en ganske lille smule mens bilen er i høj slipper man for at skulle holde ved cylinderen
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Det er også den fremgangsmåde jeg har fået oplyst.. hvorfor det skulle hjælpe kan jeg ikke lige gennemskue, men pyt, hvis det virker er det fint med mig
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Det er ganske simpelt. Cylinderen er ø37 på en berline og ø40 på weekend. Kigger du på regnestykket for en berline (ø37);
18,5^2 x pi giver et areal på 10,75 cm2, gang det med 180 bar. Cylinderen sidder i spænd med en klemkraft på 1935 kg! Det er derfor den ikke drejer rundt, når kuglen løsnes.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Ja, det giver jo så rigtig god mening.. tak for den forklaringCarsten S skrev: ↑lør 28. mar 2020 12:31Det er ganske simpelt. Cylinderen er ø37 på en berline og ø40 på weekend. Kigger du på regnestykket for en berline (ø37);
18,5^2 x pi giver et areal på 10,75 cm2, gang det med 180 bar. Cylinderen sidder i spænd med en klemkraft på 1935 kg! Det er derfor den ikke drejer rundt, når kuglen løsnes.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: søn 6. maj 2018 16:43
- Kontakt:
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Skift af bagerste gaskugler C5 2,0 HDI 2001
Jeg har ikke skiftet dem da jeg har købt en anden bil..
Den gamle bil er sat til salg med information om gaskugler bag, men som min mekaniker, der er gammel Citroën mekaniker sagde, så havde han set dem meget værre, så den kører stadig.
Så det indkøbte værktøj, 2 nye kugler og reparationssæt medfølger hvis prisen er den rette
Den gamle bil er sat til salg med information om gaskugler bag, men som min mekaniker, der er gammel Citroën mekaniker sagde, så havde han set dem meget værre, så den kører stadig.
Så det indkøbte værktøj, 2 nye kugler og reparationssæt medfølger hvis prisen er den rette
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut