Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Besvar
malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » man 28. okt 2019 21:13

Hej alle, jeg er i fuld gang med tandremsskifte og alt er låst på de 3 punkter og mærket op som det skal men jeg har akut hjælp til vurdering af remhjulet til udstødningsknasten.

Den inderste del af remhjulet på udstødningsknasten har gummivulkanisering som er fastgjort på et kugleleje og den kan drejes frit når remhjulet står stille. Selvom remhjulene og krumptapakslen er låst kunne den inderste del rotere frit og faktisk pilles af ganske nemt med fingrene. Jeg er med på at vulkaniseringen har sluppet kuglelejet som sidder tilbage på udstødningsknasten og spørgsmålet er om den inderste del overhovedet har en betydning fremadrettet? Tandremmen er fortsat monteret og stram efter forskrifterne.

skal jeg montere den nye rem uden den inderste del?
skal jeg sætte den inderste del løst i (evt. med en smule loctite)?
skal jeg købe et nyt remhjul?

Glæder mig til at høre fra jeg

Martin
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af Gribben » ons 30. okt 2019 18:53

Præcis samme problem jeg har.
Hvad blev løsningen ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

SRO
Moderator
Indlæg: 1922
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af SRO » ons 30. okt 2019 20:50

Nyt på!

Forstår ikke hvad alle de malerklatter er til, når der anvendes låsedorne :-)

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » ons 30. okt 2019 21:15

Gribben skrev:
ons 30. okt 2019 18:53
Præcis samme problem jeg har.
Hvad blev løsningen ?
Løsningen bliver et nyt remhjul. Originalt til den nette sum af kr. 560,- direkte fra Scan Dybroe Auto som leverer originale reservedele til franske og italienske sportsvogne :handgestures-thumbupright: De har hjemmesiden: https://originaldele.dk/ - og for en god ordens skyld får jeg ikke rabat, kender dem personligt eller på anden vis høster guld ved at vise linket.
SRO skrev:
ons 30. okt 2019 20:50
Nyt på!

Forstår ikke hvad alle de malerklatter er til, når der anvendes låsedorne :-)
:D :D :D Se nu er det min "jomfru-tur" med tandremmen og som jyde er seler og livrem faktisk en rar fornemmelse i denne situation

Tak for hjælpen alle mand :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af Gribben » ons 30. okt 2019 21:28

Ok,
Jeg har kørt et par tusind kilometer med det som det er, og tror jeg parkerer den her.
Med mindre nogen kan fortælle en skrækhistorie
C4 Spacetourer PureTech130 2018

SRO
Moderator
Indlæg: 1922
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af SRO » tors 31. okt 2019 08:18

malone skrev:
ons 30. okt 2019 21:15
Gribben skrev:
ons 30. okt 2019 18:53
Præcis samme problem jeg har.
Hvad blev løsningen ?
Løsningen bliver et nyt remhjul. Originalt til den nette sum af kr. 560,- direkte fra Scan Dybroe Auto som leverer originale reservedele til franske og italienske sportsvogne :handgestures-thumbupright: De har hjemmesiden: https://originaldele.dk/ - og for en god ordens skyld får jeg ikke rabat, kender dem personligt eller på anden vis høster guld ved at vise linket.
SRO skrev:
ons 30. okt 2019 20:50
Nyt på!

Forstår ikke hvad alle de malerklatter er til, når der anvendes låsedorne :-)
:D :D :D Se nu er det min "jomfru-tur" med tandremmen og som jyde er seler og livrem faktisk en rar fornemmelse i denne situation

Tak for hjælpen alle mand :handgestures-thumbupright:
Ok. Du har ikke brug for malerklatter, når du har dorne i henholdvis krumtap og knastaksler - remmen kan sættes på hvor som helst.
Nu ved jeg ikke om du har rette dorn til krumtap også, men når krumtappen også står korrekt er det bare på med remmen. Malerklatter kan være fine, hvis ikke du har det rette låse-/timingsværktøj til opgaven.

Følg vejledningen til opspænding af tandremmen til punkt og prikke, så skal det nok gå - og når du nu alligevel har remmen demonteret, så nap da lige de sidste 10 skruer og udskift tandrem og vandpumpe med mindre den er udskiftet for nylig.

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » tors 31. okt 2019 10:16

Hej Søren, jeg har købt et semi-autoriseret låseværktøj til krumtappen og så har jeg fået drejet låsetappene til knasthjulene hos svigerfar. Alt er - efter min overbevisning - låst perfekt men som en ekstra sikkerhed vil gerne tælle tænder mellem punkterne når den nye rem monteres.
låseværktøj-c5.jpg
Nu hvor alt er adskilt har jeg købt et komplet tandremskit med vandpumpe, medløberhjul, strammerhjul og rem + generator rem, medløberhjul og strammerhjul.....og så kølevand.

Jeg har en Haynes og set et par videoer. Ved stramning af den nye rem er jeg nogenlunde med. Strammerhjulet drejes til pilen på strammerhjulet er på mærket - drej motoren rundt 5-10 gange med håndkraft og tjek at pilen stadig står på mærket. Korrekt?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

SRO
Moderator
Indlæg: 1922
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af SRO » tors 31. okt 2019 20:18

Det lyder til, at du er bevæbnet til tænderne - og tæl du blot løs, hvis du synes :-)

Hvis låsedornene sidder korrekt i, så er det bare på med remmen. Tjek at remmen kører den korrekte vej - der er pile på den, hvis den er retningsbestemt.

Du skal dreje pilen lidt forbi mærket, altså en overspænding af remmen. Når du har tørnet motoren nogle gange (lige antal), vil du se at pilen og mærket står perfekt over for hinanden. Hvis ikke er det forfra med proceduren.

Remmen kan godt være vanskelig at få på/ind over remhjulene - det kan være ganske "tight" og der kan være behov for en hjælper til at holde remmen stram, men INGEN værktøj/vold på remmen!!!

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » fre 1. nov 2019 09:04

10 point for kanon vejledning - Tak Søren! - :handgestures-thumbupright:

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » søn 3. nov 2019 19:24

Så er alt monteret og motoren spinner :D Jeg vil medgive, at arbejdet med remstrammeren tog længere tid en forventet og brugte en 3-4 forsøg før pilen var præcis på mærket, så nu er vi klar til endnu 120.000km

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 3. nov 2019 19:33

Er det ikke 10 år eller 240.000 km der er intervallet?

5 år og 120.000 er da vist hvad Peugeot siger?
Eller er det kun på HDI’erne intervallet er så langt?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1922
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af SRO » søn 3. nov 2019 19:48

malone skrev:
søn 3. nov 2019 19:24
Så er alt monteret og motoren spinner :D Jeg vil medgive, at arbejdet med remstrammeren tog længere tid en forventet og brugte en 3-4 forsøg før pilen var præcis på mærket, så nu er vi klar til endnu 120.000km
Pyt med at der skal et par forsøg til - skulle du skifte tandrem igen i morgen, ville den måske være der i første hug.

Ja, så er den ged barberet og du har så måske råd til invitere fruen ud at spise, hvis du altså har en sådan :auto-driving:

irj
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 23:28
Geografisk sted: Vestsjælland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af irj » ons 6. nov 2019 17:14

malone skrev:
tors 31. okt 2019 10:16
Hej Søren, jeg har købt et semi-autoriseret låseværktøj til krumtappen og så har jeg fået drejet låsetappene til knasthjulene hos svigerfar. Alt er - efter min overbevisning - låst perfekt men som en ekstra sikkerhed vil gerne tælle tænder mellem punkterne når den nye rem monteres.
låseværktøj-c5.jpg

Nu hvor alt er adskilt har jeg købt et komplet tandremskit med vandpumpe, medløberhjul, strammerhjul og rem + generator rem, medløberhjul og strammerhjul.....og så kølevand.

Jeg har en Haynes og set et par videoer. Ved stramning af den nye rem er jeg nogenlunde med. Strammerhjulet drejes til pilen på strammerhjulet er på mærket - drej motoren rundt 5-10 gange med håndkraft og tjek at pilen stadig står på mærket. Korrekt?
Kunne man måske låne målene på dine låsetappe til knasthjulene ?? ;) har mål på lås til svinghjul..

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » ons 6. nov 2019 18:33

Kunne man måske låne målene på dine låsetappe til knasthjulene ??  har mål på lås til svinghjul
.

Helt sikkert😁 jeg vender tilbage torsdag

irj
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 23:28
Geografisk sted: Vestsjælland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af irj » ons 6. nov 2019 19:05

malone skrev:
ons 6. nov 2019 18:33
Kunne man måske låne målene på dine låsetappe til knasthjulene ??  har mål på lås til svinghjul
.

Helt sikkert😁 jeg vender tilbage torsdag
:handgestures-thumbupright: :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af Gribben » ons 6. nov 2019 21:51

Jeg plejer da bare at bruge nogle metalbor 6mm, som anbefalet i Haynes, og 8mm til kruptaphjulet. Men her er også en tegning hvis det skal være fint. Har set et sæt på ebay til meget små penge fra Kina.
image1.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

irj
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors 2. aug 2018 23:28
Geografisk sted: Vestsjælland
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af irj » ons 6. nov 2019 23:42

malone skrev:
ons 30. okt 2019 21:15
Gribben skrev:
ons 30. okt 2019 18:53
Præcis samme problem jeg har.
Hvad blev løsningen ?
Løsningen bliver et nyt remhjul. Originalt til den nette sum af kr. 560,- direkte fra Scan Dybroe Auto som leverer originale reservedele til franske og italienske sportsvogne :handgestures-thumbupright: De har hjemmesiden: https://originaldele.dk/ - og for en god ordens skyld får jeg ikke rabat, kender dem personligt eller på anden vis høster guld ved at vise linket.
SRO skrev:
ons 30. okt 2019 20:50
Nyt på!

Forstår ikke hvad alle de malerklatter er til, når der anvendes låsedorne :-)
:D :D :D Se nu er det min "jomfru-tur" med tandremmen og som jyde er seler og livrem faktisk en rar fornemmelse i denne situation

Tak for hjælpen alle mand :handgestures-thumbupright:
Har du nummeret på dette rem hjul , har været inde på siden du henviser til ,og kigge men syntes ikke at jeg kan finde dette omtalte rem hjul ?

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » tors 7. nov 2019 08:41

Remhjulet fandt jeg nemmest ved at google reservedelsnummeret;: 0805 J4 så kommer originaldele som den første.
https://originaldele.dk/peugeot/406/kna ... 228/15559/

"Gribben's" tegning er også den jeg har brugt - men den findes også i en lidt længere model. Faktisk brugte jeg kun de lange modeller + den tynde stump som du også ser på billedet. Den korte model synes jeg var vanskelig at få ud af remhjulet - især på udstødningsknasten.

Uddrag fra Haynes
låsetap.jpg
låsetap-efter-tegning.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af Gribben » tors 7. nov 2019 14:30

Remhjulet kan man også finde på ebay til omkring 400 kr. plus lidt til porto.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

malone
Indlæg: 44
Tilmeldt: man 26. jun 2017 14:36
Geografisk sted: Randers NV
Diagbox: Ja
Version: v/8.55
Kontakt:

Re: Akut hjælp til vurdering af tandrem's hjul

Ulæst indlæg af malone » tors 7. nov 2019 14:57

yep....Google reservedelsnummeret og køb der hvor du er mest tryg. Jeg valgte den lokale grossist fordi der var dag-til-dag levering...min oplevelse er, at leveringstiden kan være noget svingende hos udenlandske leverandører.

Den er fx ikke på lager hos Originaldele længere, så jeg har nok købt den sidste :D - men skriv til dem hvis du har brug for den akut.
Alternativt er der en i Polen til små 44 euro +fragt
https://eurofrance24.com/camshaft-depha ... 08480.html

Besvar