Affjedring på ene baghjul

Besvar
jakob.jensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 6. jul 2019 12:08
Kontakt:

Affjedring på ene baghjul

Ulæst indlæg af jakob.jensen » ons 6. nov 2019 11:53

Hej

Jeg har en C5 (X7) årg 2012 med 112.000 km på bagen der pludselig opfører sig mærkeligt i affjedring efter skift til vinterdæk.

Periodisk hopper det højre baghjul kraftigt når man passerer over et mindre bump/hul. Typisk kommer der 1-6 sekundære bump, og de er hårde i forhold til normalt når man kører på ujævn vej. Jeg kan hæve og sænke bilen normalt og der er ingen fejlmeddelser.
Når bilen har fejlen synker bagenden når bilen står parkeret. Jeg kan sagen tvinge den op med eks kontakten i bagagerummet.
Jeg havde i går bilen på lift hos mekaniker (ikke Citroen) og der var ingenting at se. Mekaniker kunne godt mærke problemet og har nu sendt overslag på udskiftning af "regulatorventil til fordelerhus hydra" til 6100,-

Jeg er i tvivl om det løser problemet, og vil derfor gerne høre om andres erfaringer inden jeg begynder at skifte stumper.
Jeg har købt bilen for et halvt år siden og ved ikke om der er skiftet hydraulikvædske i dens levetid.
Jeg skiftede dæk på donkraft med affjedring i normalstilling.
Min styretøj virker mere "tungt" end det plejer (Ifølge andre på nettet kan der være sammenhæng??)

jakob.jensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 6. jul 2019 12:08
Kontakt:

Re: Affjedring på ene baghjul

Ulæst indlæg af jakob.jensen » tors 2. jan 2020 22:05

Problemet løst! Det viste sig at være den lille arm til højdekorrektøren der var rusten og derfor ikke kunne dreje i kugleledet. Det betød at det skubbede skævt og derved ikke gav korrekt højde. Den meget hårde affjedring var fordi den blev skubbet op i servicestilling.
Det kunne løses med olie og lidt motion!

Det tunge styretøj havde ingen sammenhæng, men viste sig at være et fordæk der var sprunget i kassen.

Besvar