Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Besvar
Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Ulæst indlæg af GBN » tors 31. okt 2019 20:07

Vi var kørt en tur til Harald Nyborg (ca. 28 km ) for at købe en enkelt ting, så det tog ikke mere en 45 min. Da vi kom tilbage til parkeringpladsen flød det med kølevæske under bilen. Jeg tjekkede om det var vores Berlingo og det var det. kølevæskebeholderen var tom og det var svært at se hvor utætheden kom fra, bortset fra at det kom over bag motoren et sted. Jeg trykkede på de tykke kølerslanger men det var som om at der ikke var væske i dem. Men så var det jo heldigt at vi holdt ved Harald Nyborg. Jeg smuttede ind og købte 2,5 liter kølevæske og 2 x 5 liter demineraliseret vand. Jeg hældte knapt 2 liter vand og måske for lidt kølevæske på, men der kunne ikke være mere der. Jeg trykkede igen på en af de tykke køleslanger og nu kunne jeg se hvor utætheden var. På en ene slange til varme i kabinen sad der øverst en ventillignende plasthætte hvor toppen af hætten var utæt. Da jeg pillede ved den faldt toppen af ventilhætten helt af. Måske har Harald Nyborg en ny hætte. Men så kom jeg i tanke om bilens dæk. Jeg tog en støvhætte fra det en baghjul, og den passede perfekt til varmeslangen. Og så kunne vi kører hjem igen. Men hvorfor sidder en plast ventilhætte der på varmeslangen ind til kabinen og hvorfor er den gået i stykker? Er det en slags sikkerhedsventil? Hvis ikke, kan man så ikke bruge en stålhætte i stedet for?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Ulæst indlæg af SRO » tors 31. okt 2019 20:28

Det er en udluftningsskrue til kølesystemet. Hvorfor den pludselig skulle gå hen og blive utæt kan man jo kun gisne om.

Hvis du finder en hætte med samme gevind, burde den kunne anvendes, men det optimale er naturligvis at bruge den originale.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 1. nov 2019 08:12

Den originale er en almindelig ventil-hætte fra et dæk, så de er nemme at finde :D Plasten er formentlig bare blevet skørt med årene der er gået. Normalt går de ikke til, så bare en ny plasthætte på, så kører den igen.

Den sidder der for at du kan lufte kølesystemet ud. Husk i øvrigt at få det gjort, også på termostathuset.
Overtryksventilen i systemet sidder i kølerdækslet.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Ulæst indlæg af GBN » fre 1. nov 2019 16:01

Ok. Jeg har købt en pakke med 5 stk + plus et styk som er forkromet. Jeg troede at den var af metal, men det er forkromet plast.
Men hvorfor bruger man plast, når det ikke kan holde evigt? Havde det været min kone det var sket for, så havde motoren måske været brand af nu.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 2. nov 2019 08:13

Vel fordi det holder "længe nok" - Studsen der går ind i varmeapparatet er også af plast. De er også før set knække.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Berlingo tabte kølevæske på p-plads

Ulæst indlæg af pug407aut » søn 3. nov 2019 16:06

Man skal så lige huske, at det ikke er den støvhætte der normalt er påmonteret et personvogns hjul, er for blød
https://www.thansen.dk/bil/daek-og-fael ... 245754404/

men derimod den korte kraftige type som her på det vedhæftede billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Besvar