Gearkasse

Besvar
Brugeravatar
anders-lindgaard.kristensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 30. dec 2017 18:28
Kontakt:

Gearkasse

Ulæst indlæg af anders-lindgaard.kristensen » tors 15. aug 2019 18:09

Har været til mekaniker for at få skiftet de forreste hjullejer da der er tydeligt kan høres en rumlen fra hjulene. De er tidligere blevet skiftet så jeg syntes nok det var tidligt de var gået igen. Bilen har kørt 245000 km. Mekanikeren mener derimod at det er lejerne i gearkassen der larmer. Er det normalt at gearkassen ikke kan køre længere en 245000 km, og hvad mon det koster at få lavet. Er der andre i samme båd. Bilen er en c5 stc. 2,0 fra 2007

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af SRO » tors 15. aug 2019 21:43

Gearkassen kan oftest køre langt længere, men hvis ikke der regelmæssigt har været skiftet olie eller oliestanden har været lav, gearkassen er kørt hårdt osv. osv. så kan det jo hurtigt gå ud over levetiden.

Tja, det løber jo hurtigt op, men det kan nok ikke betale sig at få udskiftet lejerne med mindre du kan gøre det selv. Timerne løber hurtigt og der skal formenligt nogle specialtoppe mv. til for at splitte den ad - den bliver formentlig sent på specialværksted.

Det kan nok bedst betale sig at skaffe en anden gearkasse fra en ophugger. Hvis ikke du kender historikken på bilen, ville jeg også få koblingen udskiftet, når gearkassen alligevel skal demonteres.

Bedste økonomi er at udskifte gearkassen selv, men er jo heller "bare lige".

Indhent nogle tilbud på opgaven og vurder, men inkl. en brugt gearkasse skal du nok regne i omegnen af kr. 10.000 med mindre det er et autoriseret værksted + et par tusinde for ny kobling, inkl. udskiftning.

allanberg
Indlæg: 69
Tilmeldt: tirs 8. aug 2017 11:31
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af allanberg » fre 16. aug 2019 23:55

Jeg fik skiftet gearkasse og kobling..Ved autoriseret værksted..ombytnings gearkassen havde kørt 137.000km...hele bilen 370.000km
Det kostede 14800kr...

//Allan Berg
Madame NOIR II : Citroën C5 2.0 163HK 2011, CM34591

SOLGT: Citroën C5 2.0 16V 07/2005 , AY80681

DØD: Madame GRIS: Citroën C5 Tourer 2.0 HDI,12/09.. 217.000KM, Regnr: BB70003

Elektriker/Maskingast
Inspektionsfartøjet Lauge Koch P572.

Brugeravatar
anders-lindgaard.kristensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 30. dec 2017 18:28
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af anders-lindgaard.kristensen » søn 18. aug 2019 10:01

Min første tanke var at gearolien muligvis var rendt af. Kan huske at det var en lidt tyndere olie fra Castrol jeg udskiftede med sidste gang. Men jeg har lige tappet knap 2 liter af gearkassen så det var heller ikke det. Nu prøver jeg om jeg kan leve med at den larmer lidt, det kan vist ikke betale sig at ofre 1oooo kr på en 12 år gammel bil. Kan man komme til at ødelægge lejerne i forbindelse med udskiftning af hjullejer.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af posh » søn 18. aug 2019 10:50

anders-lindgaard.kristensen skrev:
søn 18. aug 2019 10:01
Min første tanke var at gearolien muligvis var rendt af. Kan huske at det var en lidt tyndere olie fra Castrol jeg udskiftede med sidste gang. Men jeg har lige tappet knap 2 liter af gearkassen så det var heller ikke det. Nu prøver jeg om jeg kan leve med at den larmer lidt, det kan vist ikke betale sig at ofre 1oooo kr på en 12 år gammel bil. Kan man komme til at ødelægge lejerne i forbindelse med udskiftning af hjullejer.
nej du ødelægger ikke lejerne ved skift af hjullejer, så skal du da have lavet noget helt galt, men der kan jo have været en mishandler engeng i bilens fortid, lagde du mærke til om der var spåner i gearolien da du tappede den af ??

en anden ting der nærmere kunne give rumlen er differentalet hvis det ikke er helt korrekt justeret, men det er jo så sammenbygget med gearkassen på en forhjulstrækker, du kunne jo prøve at hælde et additiv på gearkassen, dette ken ikke sjældent reducere støj mærkbart.

https://www.google.com/search?q=gearkas ... e&ie=UTF-8
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
anders-lindgaard.kristensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 30. dec 2017 18:28
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af anders-lindgaard.kristensen » søn 18. aug 2019 13:14

I forbindelse med olieskift hvor der ikke var spåner i, har jeg tilsat Lindeman grå additiv, dog uden at det har hjulpet. Har haft bilen i 10år og aldrig kørt ræs. Kan man skifte differentiale leje 3125 18 (Citroen service) og pakdåse for gearkasse 3121 46 (Citroen service) udefra, altså uden at adskille gearkassen.


SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af SRO » man 19. aug 2019 23:12

anders-lindgaard.kristensen skrev:
søn 18. aug 2019 13:14
I forbindelse med olieskift hvor der ikke var spåner i, har jeg tilsat Lindeman grå additiv, dog uden at det har hjulpet. Har haft bilen i 10år og aldrig kørt ræs. Kan man skifte differentiale leje 3125 18 (Citroen service) og pakdåse for gearkasse 3121 46 (Citroen service) udefra, altså uden at adskille gearkassen.
'
Leje i differentiale kan ikke udskiftes uden, at du tager hele indmaden af gearkasse samt differentiale ud.

Hvis det er pakdåse til drivaksler du mener, udskiftes disse udefra.

Brugeravatar
antikvaren
Indlæg: 83
Tilmeldt: lør 28. apr 2018 22:18
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af antikvaren » fre 6. sep 2019 15:28

Prøv om det også larmer hvis du kører i 1. gear. Det er en anden aksel i gearkassen end de øvrige. Det plejer nemlig at være den store aksel til de høje gear der rumler.. De bruges mest.
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af SRO » tors 19. sep 2019 22:08

antikvaren skrev:
fre 6. sep 2019 15:28
Prøv om det også larmer hvis du kører i 1. gear. Det er en anden aksel i gearkassen end de øvrige. Det plejer nemlig at være den store aksel til de høje gear der rumler.. De bruges mest.
Det med en anden aksel og den store aksel kommer du vist til at uddybe ;)

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af SRO » fre 20. sep 2019 23:44

Der synes ikke at komme en uddybning, så her er link til en video, der måske kan hjælpe til at rydde, hvad der lyder af en, misforståelse omkring akslerne af vejen: https://www.youtube.com/watch?v=vOo3TLgL0kM

Omkring de viste mekaniske dele er der et koblingshus samt et gearhus der bl.a. har den funktion at indeholde olien, der skal bære/smøre lejer og geartænder samt køle delene.

Viste gearkasse er fra en baghjulstrækker.... på en forhjulstrækker er differentialet typisk bygget på/sammen med gearkassen. I differentialet sidder der også lejer og tandhjul, hvilket jo også er sliddele som også kan være årsag til defekter og støj.
Et tilfældigt eksempel på opbygning kan ses her, idet tingene adskilles: https://www.youtube.com/watch?v=wAmpT0ynOaA

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Gearkasse

Ulæst indlæg af SRO » lør 21. sep 2019 00:00

Endnu en video der forklarer virkemåden, inkl. kobling: https://www.youtube.com/watch?v=h50yIRZzPGU

Besvar