C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Skulle der mon være en garvet C3 mekaniker eller anden specialist derude, som kan give et bud på følgende fejl:
Har netop haft min C3 Diesel (2012 Seduction 1,4 HDi) til 180.000 service (Den har kørt 177.000 km) og fik dagen før dette service for første gang nogen sinde en bippende fejlmeddelelse på displayet med et lysende motorikon samt beskeden "Service!". Samtidig lyste beskeden "Engine fault" op på bilens andet display (radio). Dagen efter blev bilen serviceret, 180.000 km med alt hvad dertil hører samt tandrem, vandpumpe (da Citroën har nedjusteret intervallet for skift), generatorrem SAMT partikelfilter. Altsammen på autoriseret værksted. Da bilen køres ud fra hallen viser den samme display fejl igen. Tilbage ind i hallen. Måske ny EGR ventil (et festligt slag på tasken: 4.000 kr.) men måske ikke nødvendigt. Nej, systemet var bare ikke korrekt re-settet. Jeg starter bilen - ingen fejl i displayet - og kører hjemad uden problemer. Alt fungerer fint. Motoren kører helt som den skal. Ingen mislyde. Intet øget forbrug. Fin acceleration.
Så langt så godt. Hjemme igen. Efter to timer ud og starte bilen igen og vupti: nu vises samme bippende fejlmeddelelse igen på bilens display: motorikon, "Service!" samt "Engine fault". Tilbage til værksted. I computeren. Muligvis fordi systemet ikke var korrekt re-settet. Og ellers siger computeren "gløderør" (tidligere muligvis EGR ventil....). Hjem igen. Bilen starter ved værkstedet uden fejlmedelelse. Få timer efter, da bilen igen skal ud og køre, dukker fuldkommen sammen fejl op i displayet igen-igen-igen
Jeg har nu aftalt en gennemgribende tur i fejlkodelæseren igen-igen. Og en professionel vurdering, så vi ikke når ud i en "try and error" med udskiftning af diverse dele på tur. Generelt: bilen har aldrig voldt nogle problemer. Kører perfekt. Starter perfekt. Kører næsten altid lange ture. Så altså: nogle gode ideer, inden det igen går løs ? Tak og bedste hilsener
Har netop haft min C3 Diesel (2012 Seduction 1,4 HDi) til 180.000 service (Den har kørt 177.000 km) og fik dagen før dette service for første gang nogen sinde en bippende fejlmeddelelse på displayet med et lysende motorikon samt beskeden "Service!". Samtidig lyste beskeden "Engine fault" op på bilens andet display (radio). Dagen efter blev bilen serviceret, 180.000 km med alt hvad dertil hører samt tandrem, vandpumpe (da Citroën har nedjusteret intervallet for skift), generatorrem SAMT partikelfilter. Altsammen på autoriseret værksted. Da bilen køres ud fra hallen viser den samme display fejl igen. Tilbage ind i hallen. Måske ny EGR ventil (et festligt slag på tasken: 4.000 kr.) men måske ikke nødvendigt. Nej, systemet var bare ikke korrekt re-settet. Jeg starter bilen - ingen fejl i displayet - og kører hjemad uden problemer. Alt fungerer fint. Motoren kører helt som den skal. Ingen mislyde. Intet øget forbrug. Fin acceleration.
Så langt så godt. Hjemme igen. Efter to timer ud og starte bilen igen og vupti: nu vises samme bippende fejlmeddelelse igen på bilens display: motorikon, "Service!" samt "Engine fault". Tilbage til værksted. I computeren. Muligvis fordi systemet ikke var korrekt re-settet. Og ellers siger computeren "gløderør" (tidligere muligvis EGR ventil....). Hjem igen. Bilen starter ved værkstedet uden fejlmedelelse. Få timer efter, da bilen igen skal ud og køre, dukker fuldkommen sammen fejl op i displayet igen-igen-igen
Jeg har nu aftalt en gennemgribende tur i fejlkodelæseren igen-igen. Og en professionel vurdering, så vi ikke når ud i en "try and error" med udskiftning af diverse dele på tur. Generelt: bilen har aldrig voldt nogle problemer. Kører perfekt. Starter perfekt. Kører næsten altid lange ture. Så altså: nogle gode ideer, inden det igen går løs ? Tak og bedste hilsener
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
helt uautoriseret, er der træk på bilen ???
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Hej Posh,
Ja, der er træk. Monteret ved levering.
Ja, der er træk. Monteret ved levering.
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
det er set at den tap i stikket på trækket der fortæller bilens elektronik at der er trailer på kan sidde fast, og det giver fejlmelding som beskrevet
giv stikket en grundig gennemgang og smør det grundigt med silikone så palen arbejder let og elegant, så er dine kvaler måske løst
giv stikket en grundig gennemgang og smør det grundigt med silikone så palen arbejder let og elegant, så er dine kvaler måske løst
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Er enig i at et træk kan give mange mærkelige fejl - Men næppe en "Engine fault".. De må da kunne komme med en stak fejlkoder, så man ved, hvor man skal lede.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Tak for gode ideer. Har nu forsøgt at checke trækket, men problemet lå desværre ikke der.
ang. fejlkode sagde den sidste så vidt jeg forstod - oversat: "gløderør" :-)
Men det var de nu lidt tvivlende overfor. Får en ny test i morgen.
Er bange for der er tale om et eller andet elektronisk "ghost in the machine" da bilen kører upåklageligt, accelererer fint, har normalt forbrug og lyder som den plejer.
ang. fejlkode sagde den sidste så vidt jeg forstod - oversat: "gløderør" :-)
Men det var de nu lidt tvivlende overfor. Får en ny test i morgen.
Er bange for der er tale om et eller andet elektronisk "ghost in the machine" da bilen kører upåklageligt, accelererer fint, har normalt forbrug og lyder som den plejer.
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Den kan vel reelt godt køre fint osv hvis den har fejl på et eller flere gløderør eller relæ for samme - de bruges kun i køligere vejr i starten til motoren er varm..?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
(nyere) HDI'er bruger også gløderørene når de re-genererer og også ved alle starter for at undgå røg ved start. Start med at skifte de døde gløderør eller måske relæet til gløderørene, som også er en kendt fejlkilde, på ihvertfald 1.6 HDI'erne.
Iøvrigt er fejlfinding på gløderør og gløderørsrelæer en simpel opgave for alle, pånær de autoriserede værksteder, hvor det før er gjort til en større videnskab
Iøvrigt er fejlfinding på gløderør og gløderørsrelæer en simpel opgave for alle, pånær de autoriserede værksteder, hvor det før er gjort til en større videnskab
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Så er der testresultat fra computeren.
Følgende fejlkoder :
P1496 :Ladetrykregulering. Funktionsfejl.
P1352: Gløderelæ. Komponent sat sig fast i pos. åben
Så er spørgsmålet bare hvor man skal starte
Følgende fejlkoder :
P1496 :Ladetrykregulering. Funktionsfejl.
P1352: Gløderelæ. Komponent sat sig fast i pos. åben
Så er spørgsmålet bare hvor man skal starte
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
P1496 kunne være den variable del af turboen eller EGR der hænger pga. Sod. Det er et velkendt problem. Også den elektroniske ventil til ladetryk regulering kunne være problemet. -og så selvfølgelig klassikeren med utæt vacuum system.
P1352 er bare at skifte defekte gløderør eller relæ.
P1352 er bare at skifte defekte gløderør eller relæ.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Tak for info. Men som forbruger undrer jeg mig en lille smule over at dette kan blive forbigået/overset når bilen indleveres med pågældende display fejlmeldinger og får skiftet partikelfilter, lavet 180.000 service, trækrem, vandpumpe,generatorrem for et - diplomatisk udtrykt - anseeligt beløb og så derefter starter på samme fejlmeldinger da den køres ud af hallen . Det ville være rart at man kunne lokalisere fejlen mere præcist, da det lyder som om der er flere muligheder. Jeg undrer mig også over formuleringen i forb. med fejlkode P1352: komponent sat sig fast i pos. åben.
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Diagbox ( Og Lexia samt pp2000 ) er som udgangspunkt skrevet på Fransk..Curvo skrev: ↑ons 14. aug 2019 07:50Tak for info. Men som forbruger undrer jeg mig en lille smule over at dette kan blive forbigået/overset når bilen indleveres med pågældende display fejlmeldinger og får skiftet partikelfilter, lavet 180.000 service, trækrem, vandpumpe,generatorrem for et - diplomatisk udtrykt - anseeligt beløb og så derefter starter på samme fejlmeldinger da den køres ud af hallen . Det ville være rart at man kunne lokalisere fejlen mere præcist, da det lyder som om der er flere muligheder. Jeg undrer mig også over formuleringen i forb. med fejlkode P1352: komponent sat sig fast i pos. åben.
Men oversættelsen fra fransk til dansk ligner ofte "noget ikke engang Google translate ville være bekendt."
Derfor giver Engelsk sprogvalg på testeren ofte en mere præcis tekst.
Iøvrigt oversættes gløderør i reglen til tændrør på dansk på testeren.. Uanset at det er en dieselbrænder
PS!!! Diagbox giver på dén dyt, mulighed for at aktivere gløderørsrelæet.. Det SKAL klikke hvis det virker..
Gør det ikke det, så er det normalt "byt til nyt" INDEN mistanken går på selve gløderør.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Fejlkoderne viser hvor man skal kigge. Når man ved det, kan man udlæse live data og grafer med testeren, som man så sammen med sin viden om systemet, bruger til at konkludere hvad der er galt.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Tak for alle de gode input! Bilen kommer tilbage på værkstedet mandag til check-up og forhåbentlig endelig og korrekt diagnose og afhjælpning af fejlen (-ene). Håber det kan gøres til en fornuftig pris , set i lyset af hvad det sidste besøg -med samme fejl-allerede har kostet Jeg spurgte iøvrigt både det ene og det andet værksted om jeg godt kunne anvende bilen indtil mandag uden at køre den i sænk eller forværre noget yderligere og fik begge steder at vide at det var ikke noget problem. Det håber jeg dælme heller ikke...
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: ons 22. jan 2020 22:34
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Jeg er lidt nysgerrig, fandt man frem til hvad problemet var? For det lyder meget som det min netop har nu.
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Undskyld forsinkelsen: Her er resultatet af besøg på værkstedet kort efter: Gløderør udskiftet og alt har siden fungeret. Ihvertfald indtil nu ved 192.000 km hvor der pludselig dukkede en ny fejlmeddelelse op i displayet efter optankning (sikkert ingen sammenhæng). Servicelampen lyste op ved start og derefter kom følgende to alarmer på displayet (radio): "Risk of filter Clogging" og "P filter add level low". Men det skriver jeg også lige om i et andet opslag.
- Lars4733
- Indlæg: 1544
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Hvis dit additiv til partikelfilter rens - (kører den med adblue eller eolys?) har lav væskestand vil den komme med den omtalte fejl.
Eolys skal mig bekendt justeres via tester når påfyldt, adblue har mig bekendt en måler ligesom i tanken for diesel.
Min kollega's Skoda Octavia kom med lignende fejl og talte ned pga lav Adblue stand..
Eolys skal mig bekendt justeres via tester når påfyldt, adblue har mig bekendt en måler ligesom i tanken for diesel.
Min kollega's Skoda Octavia kom med lignende fejl og talte ned pga lav Adblue stand..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: fre 2. aug 2019 09:21
- Kontakt:
Re: C3 Seduction 1,4 HDi 2012 Display "Engine Fault"
Hej Lars, præcis! Har lige lavet et indlæg om det. Men - som jeg også skriver andet steds - undrer det mig lidt, da den fik skiftet partikelfilter i aug 2019 i forb med 180.000 service samt kontrolleret additiv level.