Oliespild.

Besvar
Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Oliespild.

Ulæst indlæg af møffe » tors 2. mar 2017 11:30

INDHOLD ER I VÆSENTLIG GRAD FLYTTET FRA CITRONÏK

Mayonaise i oliepåfyldning og olie spild rundt krumtap og tændingshus. T-Hansen's komp.måler siger 10 begge cyl. Den starter og trækker også rigtig godt...

Oliepåfyldning blev skiftet sidste år pga dryp fra samme område.

Undertryk i krumtaphus er svagt ved tomgang, og faldende ved omdrejninger.

Har glemt at afmontere afdækning af oliekøler ved motorvejskørsel. Så kan motorolien åbenbart finde ud de løjerligeste steder ved ekstrem høj temperatur. Olieskift. Gummi-ventil i olietragt har nok taget skade af den unaturligt høje temperatur på olien...? Prøver med en ny i første omgang. Min mekaniker-ven siger at lidt over 10bar er fint på en gammel benzin-hest...
Undertryk er fint i tomgang (sug ca 10cm i plastslange), men falder ved omdrejninger, ved ny kontrol.

Har netop monteret en ny oliestuds. Der kan stadig ikke opnås noget videre undertryk. Er ringere end ved sidste tjek. Suger ca 8cm, med "hoppende" væskestand i slange. Og ved omdrejninger falder, og der fiser der olie ud alle vegne under kørsel.

Der påstås at de nye ikke er til noget særligt. Meharidude har åbenbart prøvet nye der ikke virker: "Desværre er en ny studs ingen garanti for at den virker. Vi har set en del sprit nye der var virkningsløse".

Jer aner slet ikke hvor mange km. denne motor har kørt, men det jeg med rimelighed kender til må det være ikke under 300.000
10Bar målt med THansen-måler er altså ikke godt nok i sig selv....????!

Må på fjernlager og hente en anden "snurre-dims", der med sikkerhed har stået stille i 8år, og ikke kørt mere end 120.000

Før jeg går i gang med noget dramatisk prøver jeg denne:

http://nygaardmc.dk/priser/

Side 102 i katalog, en vaccumventil til at montere på slangen mellem påfyldningstuds og luftfilterhus.

gir besked i næste uge...

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af møffe » ons 8. mar 2017 21:01

nu er der sug som bare:
Nu skal jeg bare opfinde en olie returvej, da den har det med at "bøvse" olie op i luftfilterhuset.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 8. mar 2017 21:10

Nu er jeg nødt til at spørge dumt - Det er en almindelig 4-takts motor, hvorfor kan den ikke køre med et almindeligt PCV-system?

Inviter endelig "Duden" med på dette forum - Han er flink, og har stor viden. :)
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af møffe » tors 9. mar 2017 17:14

Carsten S skrev:
ons 8. mar 2017 21:10
Nu er jeg nødt til at spørge dumt - Det er en almindelig 4-takts motor, hvorfor kan den ikke køre med et almindeligt PCV-system?
PCV... Den skal jeg have bukket ud i neon...
Humlen er nok at den ny-indkøbte oliestuds (med ventil og returløb) er virkningsløs. Det skal bare være helt på plads, inden jeg brokker mig.

Jeg har købt og monteret en ventil til MC på røret mellem studs og luftfilter. Nu har jeg så olien i luftfilterhuset istedet for på vejen og i motorrummet.

Meharidude
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 9. mar 2017 22:50
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af Meharidude » tors 9. mar 2017 23:07

Grunden til at 2CV ikke kan bruge et normalt PCV (andet udtryk for krumtapsudluftning) er at den godtnok er firetakter men den skal i den henseende sammenlignes med en 1 cylindret motor, da det er en to cylindret bokser. Volumet i krumtapshuset varierer konstant, modsat en firecylindret hvor volumet er konstant, så ikke alene skal vi tage os af bypass, men også hindre at krumtapshuset bliver til en luftpumpe. For at holde motorolien inde så er det ønskværdigt at køre med et svagt undertryk, det klarer vi med en kontraventil, og den må ikke være for tæt heller.....ellers drukner indsugningen i olie..

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 10. mar 2017 13:01

Hvordan er det med 2CV bokseren, har den "kun" et fælles volume i krumtaphus og oliesump? Når jeg spørger er det fordi at den luft/oliekølede variant af BMW boksermotoren har et "dobbeltkammer" system med et minimalt volume omkring krumtappen med en bladventil i bunden. Ventilen opretholder undertrykket omkring krumtappen, men lukker også olie tilbage/ned i sumpen. Sumpen, med knastakseldrev, kæder mm. helt ud til og med topdæksler er under normalt atmosfærisk tryk og fuldt ventileret. Man kan vel kalde det en variant af englændernes tørsump..... I praksis virker det enkelt og godt med det pulserende tryk begrænset til et ganske lille område i motoren.

Nå det var et spinoff fra emnet :?
--
O. Pedersen

Meharidude
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 9. mar 2017 22:50
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af Meharidude » fre 10. mar 2017 14:53

2cv motoren har et stort krumtapshus, uden inddelinger, derfor nødvendigheden af kontraventilen i oliepåfyldningsrøret. Det er når den ikke virker at problemet opstår.

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af møffe » fre 10. mar 2017 19:16

Nå... er nået til den konklusion at jeg fumler med et sammentræf af uheldige omstændigheder. Nu har jeg som back-up fået en komplet snurrebasse hjem fra fjernlageret. Den viser over 15Bar på begge cyl. når der måles med den t-hansen fætter, mod de 10bar jeg måler på den motor der ligger i dytten, og den er knas-tør i bunden af ludtfilterhuset. Før jeg begynder på mere sjov, må jeg nok erkende at det reelle problem nok har været en kombination af underkompression og en dum oliesbreatherudlufterstudsfidus...

Jeg skifter motor. Skal alligevel have byttet gearkasse og en frisk kobling, så der er nok til en god Lørdag formiddags'arbejde. Hvis det er tilrettelagt godt.

Det bliver sjov at pille i den gamle motor. Ny knast, krumtap og cyl.sæt samt ventilslibning, nye briller m.v. så er der en motor på lager til om 350.000Km igen.

Mange tak for alle velvillige input's i denne tråd. :)

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af møffe » tors 27. apr 2017 18:41

En motor der er 35 år gammel, som ikke har kørt længe. Viste meget høj kompression. FLOT.
Den fik nye briller, uden at afmontere cylinder helt, altså stempel har ikke været ude. Samlet og prøvestartet igen.
Fik ny oliestuds. Efter kort tid faldt lysten at komme op i omdrejninger, var ikke til at drive over 90. En ny kompressionsmåling viste nu hhv. 8,5 og 10,5.Bar og min nymonterede kobling gik også i stumper og stykker.
Skille ad igen.
Fandt en gammel kobling der var nogenlunde, monteret medens at jeg afventede hvad forhandler XXX havde at sige til sit forsvar.
Beslutning om at lige kikke på den gamle kværn igen blev taget. Ventiler justeret og den nye studs flyttet over.
Tilbage til udgangspunktet, masser af spræl og kører nemt 115-120 iflg GPS.
Med olie i luftfilterhus og på vejen.
Mit sidste forsøg efter en ny kompressionstest der viste 10,5 & 11 bar, sendte mig retur til oliestuds, som ellers har været skiftet nu TRE gange, dog med den billige type og en fra rodekassen.

ECAS 2CV parts.
Brugte for 154 Pund på deres BLACK-breather, med livstidgaranti og forsendelse. Har monteret den i går, al olie i luftfilter er suget op og hus aftørret. Test af undertryk viste meget kraftigt sug i krumtaphus, ingen pusteri i ånderøret op til luftfilter.
Idag har bilen fået klø på vejen, og efterfølgende kik i luftfilter og på pap under motor, viste kun 1,5 dråbe olie på afveje. Måske søl fra forrige køretur, hvor der konsekvent lå en skefuld på vejen og en halv kop mocca i luftfilterhuset.

Jeg har snurret rundt om mig selv og bilen, og udelukket de dele der VAR skiftet til nye, i tillid til disse var OK.

Et oliepåfyldnings studs, der har holdt knap 8 måneder, og en ny der var fuldstændig værdiløs, indkøbt for mindre end to måneder siden.

Den fra ECAS virker.

Billede
Det blanke skruelåg, med indbygget reed-ventil

Billede
Den "gamle" motor på plads igen.

Billede
Nu går der igen sport i at holde en nogenlunde pæn og ren hestestald.

Så er det nu noget sjovere at gå igang med forberedelserene til dette års tur til Luberon.
og igen senere til Toscana :dance:

Englewood
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 4. mar 2017 09:06
Geografisk sted: Overlade 9670 Løgstør
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af Englewood » tors 27. apr 2017 19:31

Jeg tror sgu du behøver sådan en fætter her. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

http://www.racingbeateurope.com/boil-ca ... 1174-p.asp
Tommy Nielsen
Citroën C4 1,6i 16V VTR 109 hk 22/8 2006
BE 12 265
VF7LCNFUC74528344

Brugeravatar
møffe
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af møffe » tors 27. apr 2017 20:11

Englewood skrev:
tors 27. apr 2017 19:31
Jeg tror sgu du behøver sådan en fætter her. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

http://www.racingbeateurope.com/boil-ca ... 1174-p.asp
Den flok bogstaver jeg skrev før, viser at problemet endelig blev løst.
8-)

Meharidude
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 9. mar 2017 22:50
Kontakt:

Re: Oliespild.

Ulæst indlæg af Meharidude » fre 28. apr 2017 17:37

catchtank er fin, hvis den har kontraventilen...

Besvar