Hur kan byter kylvattentemperaturgivare V6 24 S2

Besvar
Christian S
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 21. apr 2017 08:45
Geografisk sted: Trollhättan, Sverige
Diagbox: Ja
Version: 8.22
Kontakt:

Hur kan byter kylvattentemperaturgivare V6 24 S2

Ulæst indlæg af Christian S » fre 21. apr 2017 09:21

Hur man byter kylvattentemperaturgivare (brungivare) på XM V6 (ES9J4)

Verktyg: Plattmejsel, stjärnmejsel, tång, ringnyckel/hylsnyckel 10 och tändstiftshylsa 19 och uppsamlingskärl under bilen för kylarvatten.
1. Lyft av locket till luftfiltret och lossa insugsslangen vid bakre slangklämman och dra loss.
2. Öppna slangklämman på slangen som går in till insugsslangen bakifrån med en tång. Dra ut slangen.
3. Lirka loss slangen i framkant på insuget. Var rädd om kablarna till givarna. Vik allting försiktigt bakåt.
4. Lossa på den gröna skarvkontakten vid termostathuset.
5. Lossa skarvkontakten från det fastskruvade metallblecket. Skruva loss metallblecket. (hylsnyckel/ringnyckel 10)
6. Intill givaren sitter en kylslang. Lossa på slangklämman, dra ut och håll slangen uppe för det rinner ut en hel del kylvatten eller nyp den så att inget kan läcka ut. Lossa på kontakten till givaren.
7. Givaren sitter för trångt till så det är svårt att komma åt med ringnyckel och hylsnyckel. Lättast att komma åt är med tändstiftshylsa 19mm.
8. Lossa givaren medsols och ta ut den. Det kommer även här rinna ut en del kylvatten.
9. Nu är det bara att sätta dit den nya och återmontera allt. Kom ihåg att fylla på kylvatten efteråt.

För mig som är lite långsam av mig och inte fullt så händig tog det ca 1 timme sammanlagt.
"Vid min Cittra vill jag kvittra"

Nuvarande bil:


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM TD21 Break NIV A Aut -98
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99

Besvar