Ingen liv i sprinklerpumpe

Besvar
Brugeravatar
Mads t
Indlæg: 63
Tilmeldt: man 27. feb 2017 21:42
Geografisk sted: 6990 Ulfborg
Kontakt:

Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Mads t » lør 15. apr 2017 18:45

Bilen er en XM V6 170 fra 1993.

Der er absolut intet liv i sprinkleren, hverken foran eller bag. Pumpen kører slet ikke, men viskeren kører fint 2-3 gange både foran og bagpå. Sikringen er OK.

Jeg synes, det er usandsynligt, hvis begge pumper til sprinklervæsken er døde.

Er det er relæ, som aktiverer sprinklerpumperne, og hvis ja, hvor er det så lige de sidder?

Andre bud?
C6 2,2 HDi 2009, C5 Tourer 2011 2,0 hdi, XM V6 170 1993 og XM 2,1 td aut 1999 :D

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af SRO » lør 15. apr 2017 19:31

Er der strøm ud til pumpen?

Brugeravatar
Mads t
Indlæg: 63
Tilmeldt: man 27. feb 2017 21:42
Geografisk sted: 6990 Ulfborg
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Mads t » lør 15. apr 2017 19:36

Jeg har ikke tjekket, om de får strøm endnu - det kræver, jeg piller den ene forskærm af. Inden det kommer så vidt, ville jeg helst tjekke de ting, som kan skabe problemet på vej ud til pumpen, herunder evt. defekt relæ (hvis der sidder sådan ét?).
C6 2,2 HDi 2009, C5 Tourer 2011 2,0 hdi, XM V6 170 1993 og XM 2,1 td aut 1999 :D

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 15. apr 2017 19:47

Prøver lige at finde et diagram på den senere - Jeg vil næsten tro den har et relæ, ellers ville kontakten brænde ud øjeblikkeligt.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af tronde » lør 15. apr 2017 20:07

Mads t skrev:
lør 15. apr 2017 18:45


Jeg synes, det er usandsynligt, hvis begge pumper til sprinklervæsken er døde.

Er det er relæ, som aktiverer sprinklerpumperne, og hvis ja, hvor er det så lige de sidder?

Pumpene har felles jording. Pumpene går utenom rele. Styres direkte fra bryter.

757 er pumpe for foran og 758 er pumpe for bak.

962 er et blått rele som er plassert langt nede mot gulvet i sikringsboksen under rattet. 963 er også blått (samme som 962) og er plassert helt øverst i samme sikringsboksen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
Mads t
Indlæg: 63
Tilmeldt: man 27. feb 2017 21:42
Geografisk sted: 6990 Ulfborg
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Mads t » lør 15. apr 2017 20:17

Hej Trond. Mange tak for inputtet!!

Jeg er lidt usikker på, hvad du mener i dit svar. På tegningen indgår relæerne 962 og 963 i kredsløbet til pumperne, men du skriver, at pumperne går uden om relæ /(styres direkte fra bryder)?

Hvis der er er relæ til begge pumper, og begge pumper er døde, synes jeg det er lidt usandsynligt, at enten begge relæer eller begge pumper er stået af. Mon ikke det er den fælles jord, som er problemet? Den sidder så vidt jeg husker ude i nærheden af pumperne under forskærmen - så den må af!
C6 2,2 HDi 2009, C5 Tourer 2011 2,0 hdi, XM V6 170 1993 og XM 2,1 td aut 1999 :D

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af tronde » lør 15. apr 2017 20:29

Mads t skrev:
lør 15. apr 2017 20:17
Hej Trond. Mange tak for inputtet!!

Jeg er lidt usikker på, hvad du mener i dit svar. På tegningen indgår relæerne 962 og 963 i kredsløbet til pumperne, men du skriver, at pumperne går uden om relæ /(styres direkte fra bryder)?

Hvis der er er relæ til begge pumper, og begge pumper er døde, synes jeg det er lidt usandsynligt, at enten begge relæer eller begge pumper er stået af. Mon ikke det er den fælles jord, som er problemet? Den sidder så vidt jeg husker ude i nærheden af pumperne under forskærmen - så den må af!
Du ser at det er kun gjennomkopling av strømmen i releboksen. Ingen funnksjon i seg selv. Når begge pumpene streiker, er det i utgangspunktet kun en ting som er felles, og det er jordpunktet m2 ved pilen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
Mads t
Indlæg: 63
Tilmeldt: man 27. feb 2017 21:42
Geografisk sted: 6990 Ulfborg
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Mads t » lør 15. apr 2017 20:32

Tak, så forstår jeg det helt :)

Husker du, om jordpunktet sidder under forskærmen ved pumperne, eller om det går ind i motorrummet til de andre jordpunkter?
C6 2,2 HDi 2009, C5 Tourer 2011 2,0 hdi, XM V6 170 1993 og XM 2,1 td aut 1999 :D

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af tronde » lør 15. apr 2017 20:47

Mads t skrev:
lør 15. apr 2017 20:32
Tak, så forstår jeg det helt :)

Husker du, om jordpunktet sidder under forskærmen ved pumperne, eller om det går ind i motorrummet til de andre jordpunkter?
Jeg vet ikke. Det er dårlig med dokumentasjon for XM.1, men på denne tegningen er m2 egnet inn ved venstre hovedlykt et sted. Det er vel der de andre jordpunktene er også. På forrige skjema er det merket 5J5 og noen andre med 5J1 og 5J2. XM-1 er vel levert med jordpunkt som spadestikk, og da kan det passe at m2 er ett av fem mulige.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af tronde » lør 15. apr 2017 20:48

tronde skrev:
lør 15. apr 2017 20:47
Mads t skrev:
lør 15. apr 2017 20:32
Tak, så forstår jeg det helt :)

Husker du, om jordpunktet sidder under forskærmen ved pumperne, eller om det går ind i motorrummet til de andre jordpunkter?
Jeg vet ikke. Det er dårlig med dokumentasjon for XM.1, men på denne tegningen er m2 egnet inn ved venstre hovedlykt et sted. Det er vel der de andre jordpunktene er også. På forrige skjema er det merket 5J5 og noen andre med 5J1 og 5J2. XM-1 er vel levert med jordpunkt som spadestikk, og da kan det passe at m2 er ett av fem mulige.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 15. apr 2017 20:51

tronde skrev:
lør 15. apr 2017 20:07
Pumpene har felles jording. Pumpene går utenom rele. Styres direkte fra bryter.
Det er da helt godnat :roll: :doh:
Utroligt, at kontakterne holder så længe, som de gør.. Men ja, el-dokumentationen er virkelig ringe på XM og Xantia.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af tronde » lør 15. apr 2017 21:28

Carsten S skrev:
lør 15. apr 2017 20:51
tronde skrev:
lør 15. apr 2017 20:07
Pumpene har felles jording. Pumpene går utenom rele. Styres direkte fra bryter.
Det er da helt godnat :roll: :doh:
Utroligt, at kontakterne holder så længe, som de gør.. Men ja, el-dokumentationen er virkelig ringe på XM og Xantia.
Det går ikke så stor strøm i disse pumpene. Fjernlyset på XM går heller ikke gjennom rele. Det er kun nærlyset som har rele. Elskjemaene for XM-2 er veldig gode, og for Xantia-2 kan man finne mye via SEDRE. Jeg har aldri fått min SEDRE til å finne noe utfra sjassisnummer, så jeg må lete via bilens oppgitte funksjoner.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
Mads t
Indlæg: 63
Tilmeldt: man 27. feb 2017 21:42
Geografisk sted: 6990 Ulfborg
Kontakt:

Re: Ingen liv i sprinklerpumpe

Ulæst indlæg af Mads t » lør 10. jun 2017 20:20

Så blev der omsider tid til at få arbejdet lidt med bilen igen. Det viste sig faktisk, at det var begge pumper, som var stået af! Måske fordi bilen havde stået i flere år? Jeg opdagede det, da det faldt mig ind at sætte strøm direkte til pumperne og kunne konstatere, at de ikke kørte. Havde to pumper på lager, og nu virker det igen!
C6 2,2 HDi 2009, C5 Tourer 2011 2,0 hdi, XM V6 170 1993 og XM 2,1 td aut 1999 :D

Besvar