Specialværktøj
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
- Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
- Diagbox: Ja
- Version: 7.62
- Kontakt:
Specialværktøj
Jeg går ikke ud fra jeg er den eneste der har en skuffe med diverse hjemmelavet værktøj, derfor ville jeg høre om der kunne være stemning for man poster et billede af værktøjet med en kort beskrivelse. Jeg må tilstå jeg er lidt privilegeret da jeg arbejder på en værktøjsfabrik og har egen drejebænk herhjemme, men det behøver ikke være særlig fancy for at opfylde et behov.
Jeg lægger ud med en aftrækker til knokkelled jeg lavede fornylig bare for at finde ud af bagefter at Biltema sælger en meget lignende del https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000049843
Man spænder de to nederste stænger om akslen op under selve cv leddet og fører enden med strålerne gennem det store hul så de to påsvejsede fladjern støtter på stængerne, så er det bare at spænde centermøtrikken mod aftrækkeren indtil leddet slipper låseringen.
Jeg vil opfordre alle til at gå gemmerne igennem og poste et billede herunder.
Jeg lægger ud med en aftrækker til knokkelled jeg lavede fornylig bare for at finde ud af bagefter at Biltema sælger en meget lignende del https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000049843
Man spænder de to nederste stænger om akslen op under selve cv leddet og fører enden med strålerne gennem det store hul så de to påsvejsede fladjern støtter på stængerne, så er det bare at spænde centermøtrikken mod aftrækkeren indtil leddet slipper låseringen.
Jeg vil opfordre alle til at gå gemmerne igennem og poste et billede herunder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Indlæg: 198
- Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.207 + ältere
- Kontakt:
Re: Specialværktøj
Nice tool - to separate the constant velocity joint from the shaft, a targeted hammer blow is often sufficient - the tool is of course more elegant.
Tip:
On the C5 X7 and C6, there are drive shafts on which the constant velocity joint cannot be separated.
In this case, either an expansion sleeve must be fitted using a spreader or sliding sleeve, or the normal sleeve must be fitted with the shaft removed after dismantling the tripod.
Wolfgang
Tip:
On the C5 X7 and C6, there are drive shafts on which the constant velocity joint cannot be separated.
In this case, either an expansion sleeve must be fitted using a spreader or sliding sleeve, or the normal sleeve must be fitted with the shaft removed after dismantling the tripod.
Wolfgang
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Specialværktøj
Fin ide!
Ja, du er nok priviligeret på den front - og lækkert værktøj du har fremstillet!
Jeg har købemodellen fra Biltema, men den virker langt fra på alle biler.
Endvidere er der stor forskel på hvor nemt det er at få kardanleddet af. Ford Mondeo IV - god fornøjelse med at få kardanleddet af, siger jeg bare.
På de franske biler er det relativt nemt, især med en aftrækker.
Ja, du er nok priviligeret på den front - og lækkert værktøj du har fremstillet!
Jeg har købemodellen fra Biltema, men den virker langt fra på alle biler.
Endvidere er der stor forskel på hvor nemt det er at få kardanleddet af. Ford Mondeo IV - god fornøjelse med at få kardanleddet af, siger jeg bare.
På de franske biler er det relativt nemt, især med en aftrækker.
-
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: lør 8. dec 2018 19:12
- Geografisk sted: Hejnsvig Sydjylland
- Diagbox: Ja
- Version: 7.62
- Kontakt:
Re: Specialværktøj
Er der ikke andre der har noget liggende de gerne vil vise?
Så tager jeg lige den næste, her er der tale om et meget simpelt, dog effektivt værktøj til at skrue omløberen af brændstoftanken hvis man skal ned til måleren, filteret eller pumpen. Jeg prøvede engang at slå den af med en skruetrækker hvorved den flækkede fordi den gik fast. Det er meget lettere at skrue den af hvis der kommer ens træk i begge sider. Her er der brugt 3 stykker fladjern der er svejst sammen så de passer ned over de små vinger på omløberen, i midten af det midterste stykke fladjern mærkede jeg en firkant op med 12,7 mm afstand mellem stregerne, borede 3 mm huller i hjørnerne og et 12 mm hul lige i midten, så var det en smal sag at file ud til stregerne med en firkantet fil indtil en forlænger fra topnøglesættet lige passer ned i hullet.
Så tager jeg lige den næste, her er der tale om et meget simpelt, dog effektivt værktøj til at skrue omløberen af brændstoftanken hvis man skal ned til måleren, filteret eller pumpen. Jeg prøvede engang at slå den af med en skruetrækker hvorved den flækkede fordi den gik fast. Det er meget lettere at skrue den af hvis der kommer ens træk i begge sider. Her er der brugt 3 stykker fladjern der er svejst sammen så de passer ned over de små vinger på omløberen, i midten af det midterste stykke fladjern mærkede jeg en firkant op med 12,7 mm afstand mellem stregerne, borede 3 mm huller i hjørnerne og et 12 mm hul lige i midten, så var det en smal sag at file ud til stregerne med en firkantet fil indtil en forlænger fra topnøglesættet lige passer ned i hullet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Specialværktøj
Her er et hjemmegjort værktøj til en specialmøtrik i en MA-gearkasse
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.