Eolys-system

Besvar
Peter Ø
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 23. dec 2023 15:27
Geografisk sted: Odder
Diagbox: Nej
Kontakt:

Eolys-system

Ulæst indlæg af Peter Ø » lør 23. dec 2023 16:14

Jeg har problemer med dette system - hvor bilen melder engine fault efter tankning – fik i maj udskiftet hele systemet.
Sidst jeg tankede kom fejlen så igen – men forsvandt igen efter nogle dage.
Det vil sige at den forsvandt, sådan set hver gang motoren blev standset, for at komme igen efter nogle sekunder.
Men som skrevet efter nogle dage var fejlen pludselig væk og har nu været væk i ca. 500 km (hvor jeg ikke har tanket).

Mit bud på hvordan bilen ”opererer” kommer her:
Hver gang motoren slukkes gemmer bilen en værdi for mængden af diesel – når så motoren startes igen kigges der efter om mængden af diesel er øget, hvis ja - beder bilen om at få tilsat en tilpasset mængde eolys.

Det som jeg tror min bil har gjort er, at hver gang motoren er blevet startet, har den bedt om at få eolys, men har ikke fået et entydigt svar på om den har fået det eller ej og har derfor forsøgt igen ved næste start og på et eller andet tidspunkt er operationen lykkedes og fejlen er forsvundet.

Dette er blot min teori – er der nogen som har mere viden om dette system? – har blandt hørt noget om en sensor ved tankdækslet osv.

DS3
2016
1.6 BlueHDI
VF7SABHY6GW537910

Peter Ø
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 23. dec 2023 15:27
Geografisk sted: Odder
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Eolys-system

Ulæst indlæg af Peter Ø » man 25. dec 2023 13:47

Nå, fejlen kom igen efter tankning - så må vi se, om den forsvinder igen af sig selv.

Peter Ø
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 23. dec 2023 15:27
Geografisk sted: Odder
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Eolys-system

Ulæst indlæg af Peter Ø » tors 28. dec 2023 15:11

Fejlen forsvandt igen efter samme mønster som sidste gang.

peter juul hansen
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 24. jan 2024 16:16
Kontakt:

Re: Eolys-system

Ulæst indlæg af peter juul hansen » ons 24. jan 2024 16:41

Hej
er den heldige/uheldige ejer af en DS3 som har fået problemer med Eolyse væske.
det hele startede med service lampe tænder, og mekaniker lokalisere fejlen til at stamme fra manglende Eolyse.
Ud med den gamle tank, en ny monteres og fyldt op med væske. Autel motor tester på og får bilen fortalt der er kommet ny beholder og væske på.
alt virker fint, lige indtil bilen bliver tanket efter ca en måned. så tænder den service lampen igen ved start, og den bliver ved med at lyse. tester på igen og det hele gentager sig igen ved ny tankning. hvad går der galt? er det kun en original citroentester der kan udføre opgaven. Håber der er en venlig og klog sjæl der kan hjæpe med et eller andet så lampen forbliver slukke.
pft Peter

Peter Ø
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 23. dec 2023 15:27
Geografisk sted: Odder
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Eolys-system

Ulæst indlæg af Peter Ø » søn 28. jan 2024 13:17

Tænker at når service lampen tænder efter tankning, så er det fordi der stadig er fejl på systemet (måske virker pumpen ikke - eller lignende).
Min fejl kom igen efter tankning og var denne gang permanent. Har nu fået hele systemet skiftet igen (reklamation) og håber nu at kunne køre en tid uden fejl.

Besvar