Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 9. sep 2023 13:12

Hej med Jer

Jeg står og skal til at skifte tandrem - det har jeg dog aldrig prøvet før, men umiddelbart, så burde det vel være til at hitte ud af, ved blot at tage tingene med god ro og orden og så ellers følge div vejledninger på nettet osv..

Men - nu skal der jo købes ind - tandremssættet med vandpumpe, pakning og et par stramme/medløberhjul er fint n+k..

Men - der skal velsagent lidt ekstra pakning ved vandpumpen? Eller "nøjes" man med den flade pakning der leveres med?
Og - hvilken kølervæske bør man bruge? Og hvor meget?

Jeg synes ikke helt at kunne finde sidstnævnte oplysninger - kun at ekspansionsbeholderen er på 1,6 liter, men hvad med resten?

Jeg formoder det meste af kølervandet kommer ud når man afmonterer vandpumpen.

Af "vejledninger" har jeg set at man naturligvis skal fiksere de 3 hjul når hullerne står de rette steder - der vises også en fiksering på svinghjulet? Er denne nødvendig?

Jeg har en bekendt mekaniker der har tilbudt mig at skifte rem osv for 2500 hvis jeg leverer delene, det er jo egentlig ikke galt, men med den mislyd min motor har fået har jeg ikke "behov" for ekstra kørsel. Det lyder lidt metallisk og kommer formodentlig fra vandpumpen..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 10. sep 2023 18:12

Æv - ny tandrem, vandpumpe, medløber og remstrammer monteret - lyden er der stadig..

Kan det være noget oliepumpe eller lign? Den melder ikke om fejl når man kører - den kører på Total's 5w30 Ineo ECS olie som foreskrevet. Og har ikke noget nævneværdigt forbrug.
Den står over for et olieskift nu her i følge serviceindikatoren, det er vel ca 18.000 km siden sidste skift.

Det lyder mest som om lyden kommer "nedefra" så at sige, men hvis pumpen har det skidt burde der vel komme fejl om lavt olietryk eller lign?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Nego2403 » søn 10. sep 2023 21:11

Har du prøvet at tænde motoren uden kilerem, og høre om lyden stadig er der?
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 10. sep 2023 21:46

Jep - uden multirem er lyden er stadig

Lyden er omdrejningsbestemt og er i kold tilstand ved tomgang, når der kommer lidt varme (og videre til driftsvarm) bliver det mere omkring de 1000-1500 omdrejninger cirka.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af JensNo » man 11. sep 2023 12:52

Lars4733 skrev:
søn 10. sep 2023 21:46
Jep - uden multirem er lyden er stadig

Lyden er omdrejningsbestemt og er i kold tilstand ved tomgang, når der kommer lidt varme (og videre til driftsvarm) bliver det mere omkring de 1000-1500 omdrejninger cirka.
Selve oliepumpen tror jeg ikke det er, meeeen indtil du har fundet ud af hvordan oliepumpen er drevet, vil jeg råde dig til ikke at køre èn eneste meter mere i bilen ikke engang starte bilen for det kan blive en kostelig affære, tro mig, jeg havde en lignende episode med Audien.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 11. sep 2023 13:01

Oliepumpen er drevet direkte af krumtappen så vidt jeg kan se - inde bag de to remhjul for tandrem og multirem.

Men det kan jo reelt set være så mange ting der måtte kunne sidde og rasle et sted.. - bilen har nu kørt et par tusinde kilometer med lyden uden den har ændret sig.
Bilen har i den tid ikke brugt olie eller vand eller ellers haft problemer.

Lyden opstod kort efter vi havde skiftet komplette brændstofslanger, men de burde jo ikke kunne rasle. Og i den forbindelse afmonterer man jo ikke rigtigt så meget andet.. så det er nok tilfældigt..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 12. sep 2023 12:44

I øvrigt så den gamle tandrem helt fin ud - der er ingen revner eller slid at se.

Så vidt jeg kan se har den kørt siden 1.2.2019 og har kørt ca 132.000 km (fra 304.000 til 436.000) - altså 4 år og 7 måneder.

Før i tiden var det vist 10 år og 240.000 km - men jeg har ladet mig fortælle at det er "halveret" så Citroen og Peugeot kørte med samme intervaller - altså 5 år og 120.000 km..

Men da jeg ikke var sikker på om vandpumpe og medløber/remstrammer var skiftet sidst var det oplagt at gøre nu her.. nu hvor kilometertallet reelt set var overskredet i forhold til de "nye" intervaller..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 14. sep 2023 13:14

Mit bud vil være:
De to skruer der holder partikelfiler er raslet løs.
Skjold på partikelfilter er raslet løs.

Begge ovenstående skyldes nok dobbeltmassesvinghjul der er træt.

Er det ikke ovenstående, vil jeg anbefale en tykkere olie. Selv kører jeg 10w/40, da den rasler fra ventilløftere ved tyndere olie, hvis de har gået langt (400kkm+)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 14. sep 2023 16:26

Jeg må gennemgå motorrummet i weekenden

Jeg er blevet lidt “klogere” på lyden, for ved nærmere eftertanke så ændrer lyden sig ikke ved omdrejningerne - den “flytter sig” blot i omdrejningsområde afhængig af kold eller varm.
Jeg ved ikke om det giver mening?

Men ja - det er bla planen at checke filterets montage (partikelfilter/katalysator)
Lyden er faktisk mest en “ring der hænger og rasler på en stålpind” - svært at forklare en lyd :lol:
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af JensNo » tors 14. sep 2023 18:26

Tjekke udstødning, clamps, spændebånd?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 14. sep 2023 20:06

JensNo skrev:
tors 14. sep 2023 18:26
Tjekke udstødning, clamps, spændebånd?
Helt sikkert med på listen

Irriterende jeg ikke har adgang til lift eller grav - det ville være noget nemmere at have bilen holdende med motor igang og så se efter løse ting nedefra
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af SRO » fre 15. sep 2023 14:27

Krumtapremhjul? - marker med kridt eller lignende - og lys på det mens motoren kører. Det kunne jo være vulkaniseringen som er skredet. Det kan godt give noget støj fra sig.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 15. sep 2023 15:48

SRO skrev:
fre 15. sep 2023 14:27
Krumtapremhjul? - marker med kridt eller lignende - og lys på det mens motoren kører. Det kunne jo være vulkaniseringen som er skredet. Det kan godt give noget støj fra sig.
Det kunne det være, men jeg tvivler i denne sag.

Først og fremmest er lyden metallisk, det synes jeg ikke remhjulet plejer at give?

Sidst jeg havde et defekt remhjul var lyden meget anderledes.

Jeg håber at det lykkes mig at finde årsagen i morgen når jeg går “i krig” for at finde den..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Tandremsskift 1.6 HDI 9HZ

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 16. sep 2023 14:02

Hold nu k.ft….

Efterspændte skjoldet omkring partikelfilteret og møtrikkerne på holderen af det hele - nu er lyden væk..

Skønt.. om end det kunne have sparet mig penge og “oplevelser” hvis jeg havde gjort det før :lol:

Men nu har jeg så prøvet at skifte tandrem, man lærer noget hele livet - og den skulle jo have været skiftet lige om lidt alligevel.

Så går jeg skisme videre med projekt “Gør bil klar til syn”

Primært nye skiver og klodser på bremserne og så et nyt rør og kabel til venstre håndbremse.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Besvar