3.0 V6 olielæk ved tændrør

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
CVR
Indlæg: 129
Tilmeldt: man 19. okt 2020 19:38
Kontakt:

3.0 V6 olielæk ved tændrør

Ulæst indlæg af CVR » man 11. jul 2022 23:31

Patienten er en 3.0 V6, hvor der trykkes olie ud i tændrørsbrønden.
Man kan se den trykke det ud imellem knastleje dækslet "stigen" og selve topstykket når motoren er kold.

Nogen der har erfaring med at løse dette problem?

Det skulle være en kendt fejl på den motor. Men jeg kan ikke af diagrammet se om der er nogen tætninger der kan skiftes?


Er det hele sat sammen med flydende pakning eller?

Pfht

Mvh CVR
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 3.0 V6 olielæk ved tændrør

Ulæst indlæg af SRO » tirs 12. jul 2022 13:39

Ja, det er et kendt problem som er fortsat fra den "gamle" version V6 med 194 HK til den nyere version med 210 HK.

Det er ganske korrekt pakningsmaterialet mellem topstykket og knastakslernes "overfald" der svigter - formentlig på det forreste topstykke, især i højre side, ikke?

Løsningen er simpel - udskift pakningsmaterialet..... og det vil holde for en rum tid :-)

Det er flydende pakning.

Tag evt. kontakt til en teknisk supportafdeling hos det firma du ønsker at købe pakningsmateriale fra, så du får det bedst egnede. Der er jo både store temperatursving, tryk fra oliekanaler og måske en smule bevægelse.

Du du skal spænde det samme skal du ikke tøve for længe - på med pakningsmaterialet og så er det i med skruer og på med momentnøgler i den rigtige rækkefølge.

Husk at købe nye pakdåser til knastakslerne - og skift tandremmen ved samme lejlighed.

Det er en overskuelig opgave, men den tager noget tid.

Afhængig af planlagt levetid for bilen og omfaldet af olielækage til tændrørsbrøndene, kan du måske også vælge at leve med det og med jævne mellemrum suge det op?

CVR
Indlæg: 129
Tilmeldt: man 19. okt 2020 19:38
Kontakt:

Re: 3.0 V6 olielæk ved tændrør

Ulæst indlæg af CVR » tirs 12. jul 2022 16:03

Bilen tilhører en bekendt, som ikke ku forstå værkstedet ikke ku finde fejlen.

Noget hø, for den står ellers rigtig flot.

Det er ganske rigtigt forrest til højre. For at føje spot til skade, har den fået nye pakdåser i forbindelse emd tandremsskift for 8t km siden.
"Hvor værkstedet ikke ku lokalisere oliespildet!":-(

Jeg har ledt lidt efter en manual over den motor, tilspændningsmomenter, rækkefølge osv. Nogen anbefalinger?
3.0 motoren er ikke med i haynes manualen. Heller ikke hvis man kigger på andre modeller.

Tak for hurtigt svar.

Mvh CVR

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 3.0 V6 olielæk ved tændrør

Ulæst indlæg af SRO » ons 13. jul 2022 13:57

Forrest til højre - set forfra, sorry. Det er jo så (normalt) ikke højre, men hvis bare du forstår hvad jeg tænker, så er alt godt :lol: :lol: :lol:

Ja, det er godt nok ærgerligt, at de ikke har kunne lokalisere det, men bare er kørt på - udbedring af oliespildet kunne jo f.eks. godt have afstedkommet at tandremmen skulle demonteres, idet oliespildet, trods alt, må have kunne ses at stamme fra topstykket.

Boltene til overfaldet blot skal spændes ca. 10 Nm, så det er jo ikke voldsomme kræfter. Se evt. vedhæftede.
Det kan jo være en P607, C5 og andet godt, men kværnen er den samme.

Igen; bilen kan sagtens køre med det - med mindre det sprøjter ud - og det gør det sjældent.
Jeg kørte faktisk en rum tid med min V6'er før jeg tog mig sammen og fiksede oliespildet.

Dejlig lyd, dejligt træk, dejligt når man ikke selv skal tanke sådan en dejlig bil op :D
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

CVR
Indlæg: 129
Tilmeldt: man 19. okt 2020 19:38
Kontakt:

Re: 3.0 V6 olielæk ved tændrør

Ulæst indlæg af CVR » ons 13. jul 2022 14:20

Hej SRO

Tak for info.
Har aldrig selv haft V6, men den der går godt nok blødt. Man kan se den bøvser olie ved start, så noget skal der ske.
Men ja, den går godt med imponerende jævnt kraftoverskud.

Det dumme er at den har været på værksted netop pga oliespild. Det ender med at løbe ned af blokken.
Så det værksted er ikke imponerende.

Er det muligt at lave arbejdet uden at demontere knaster og remme helt?
Mere fordi jeg ellers skal fremskaffe låsekit til knaster osv.
Hva brugte du til at tætne med?

Pfht. CVR

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 3.0 V6 olielæk ved tændrør

Ulæst indlæg af SRO » ons 13. jul 2022 15:20

De går bare lækkert, er lidt dyrt at køre med, men det er jo et prioriteringsspørgsmål.

Nogle værksteder er bange for motorer der har mere end fire cylindre, men det er da ærgerligt, hvis ikke de har kunne lokalisere utætheden :-) Ingen ved jo hvor god forventningsafstemningen mellem din kammerat og værkstedet har været, men de færrest udsteder en blankocheck til at værkstedet i timevis søger rundt - og måske oliespildet er blevet værre siden da.

Du skal have renset pakningsfladerne helt af for, at du kan få ny pakning til at binde, så jeg mener kun, at der er en vej frem - af med hele, rense og samle. Hvis man f.eks. løsner overfaldet og trykker flydende pakning ind, hvilket man teoretisk set godt kunne gøre, så har du et problem med pakdåserne og de steder, hvor du ikke få ny pakning ind (og så er der liiiige tandrem osv.).... det vil være et sats, da du så også risikerer at gøre pakdåsen oval, når du spænder tingene sammen igen - og så skal du helt sikkert adskille OG rense en masse :-)

Du kan sagtens udføre det uden specialværktøj - jeg mener, at det er 8 mm bolte der skal i, måske kun 6 mm, i knasthjulene. Kan ikke huske mht. krumtapremhjulet, men det er vist det samme som til knasterne.
Det kræver dog tre-fire hænder, når tandremmen skal på krumtapremhjulet, når du ikke har bøjlen til at fastholde tandremmen i indgreb.
Skal knastakslerne drejes/lirkes lidt, hvilket jo ikke er umuligt, vil det nok være en fordel at have den specialnøgle man kan få til opgaven.

Som jeg lige husker det, skal indsugningsmanifolden demonteres for at du kan komme til tændspoler og dermed tændrørsbrøndene.... hmmmm, måske det kun er til bageste række cylindre.

Til manifolden skal du huske at købe en ny pakning, hvis og så fremt - det er traditionelt pakningsmateriale, så lad være med at fedte noget ind i flydende pakning eller lignende.

Du behøver sandsynligvis kun at fikse knasterne på det ene topstykke, måske kun den ene, hvis du med sikkerhed kan lokalisere utætheden.

Flangetætning:
Jeg kan ikke huske det eksakte produkt, ud over at det var fra Sika og lugtede meget effektivt :-)

På flere andre biler har jeg siden, og med succes anvendt dette produkt til at tætne flanger, netop mellem lejeoverfald og topstykke:
https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedl ... kAQAvD_BwE

Biltemas kemiprodukter er jo blot private label varer - og indtil nu, bortset fra deres elendige dåser til A/C rens, har jeg kun haft gode erfaringer.

Hvis du vil have "mærkevarer", så kig om f.eks. ikke Loctite 5910 eller 5926 vil kunne løse opgaven.

Biltemas produkt har højere temperaturområde og de motorer jeg har brugt det til er tætte endnu.

Besvar