Omsyn

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 19. jan 2022 16:35

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at køre til syn

Mere eller mindre som forventet blev den ikke godkendt.

Venstre forlygte er justeret for højt, det burde være rimeligt til at klare

Venstre bagbremse hænger - men den gik også stramt da Gert hjalp med at skifte kaliberen, tænker jeg må rense ekstra rent så klodserne glider bedre og så “justere” håndbremsen. Bremsen hænger ikke som sådan, men når man løfter bilen fri af jorden klemmer klodserne om skiven - det er som sagt sikkert håndbremsen der skal justeres?

Og så den vanlige - røgtæthed overstiger kravene
Må sætte testeren på i morgen og se om jeg kan finde info om partikelfilteret…. Men hvis det nu er næsten stoppet, så forurener den vel ikke mere? Kan noget kemi mon hjælpe? Bell ADD servicerens - den til at spraye i ved turboen måske? Eller Hydrive?
I modsætning til da jeg fik synet min C5’er kører jeg ofte de 130 km/t på motorvejen over længere stræk, men det var åbenbart ikke nok til synet

Ellers havde han ikke nogle kommentarer og motoren klarede det mange opgasninger denne gang..

Så ved man hvad de næste par dage skal gå med..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 19. jan 2022 17:19

Hvad skal det røggastal egentlig ligge under når vi taler om en dieselbil med partikelfilter?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af SRO » ons 19. jan 2022 18:32

Andre slås også med det: https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=147496

Røggastal - maks. 0,51 synes jeg synsmanden sagde sidst.

Forlygte - den synshal jeg benytter justerer lygterne, hvis de står forkert. Det er fin service, men vist ikke så almindeligt :-)
De er grundige, men lader ikke folk omstille pga. en lygte der står for højt - mon kunderne kommer tilbage på den konto? - er der gået en pære kan den også skiftes, hvis der er tid.

Caliper - hvis den før har drillet, så sæt hellere en ny på... hvis ikke det er kablet, der er defekt. Et ekstra omsyn koster jo også penge.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 19. jan 2022 18:39

Kaliberen er få måneder gammel - det er nok enten rust på bremseåget (tror jeg det hedder) der hvor klodserne glider frem og tilbage..

Og venstre forlygte sidder vist ikke helt fast, den er synet sådan sidst, men måske den havde rykket sig.
Det er jo nogenlunde at se på de to dele af synet..

Men røggastallet skal jo ned - der står 1 på papiret, i så fald er det jo meget det skal ned.

Hvad kan påvirke tallet?
Utæt udstødning tænker jeg, men der havde han ingen bemærkninger.
EGR blev skiftet i sommers
Skal jeg give den et nyt luftfilter? Har det nogen betydning?
Det er nogen tid siden den har fået en “snaps” a la dyserens/servicerens

Ideer og gode råd modtages gerne
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af SRO » ons 19. jan 2022 18:48

Ok.

Du skrev, at der klemmes på skiven, når bilen er løftet - det lyder ikke som korrekt funktion. Hvad er det der går stramt?

Håndbremsekablerne hænger sammen, så hvis den ene side bremser mere end den anden er der noget galt med håndbremsekabel eller caliper. Det kan så udmærket være klodserne der hænger i åget, men hvis det hele har været adskilt for nylig, så er det næppe årsag til fejlen.
Hvis du frigører kablet skal du kunne trække det med fingerne og der må ikke være punkter der er "stramme".

Der var nogle forslag til løsning af røggasproblemstillingen i linket.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 19. jan 2022 19:18

Jeg husker det som at det gik lidt stramt, men langt bedre end inden kaliberen blev skiftet.
Så tænker en grundig afrensning af rust, støv osv kan hjælpe på bremsen

Bilen i linket har et røggastal på noget mere end min - min er på 1 - hans var vist nær 4
Min gamle C5’er var på 8,9 kan jeg se - den fik additiv i tanken og en køretur - men den havde jo så ikke partikelfilter
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

GertH
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2020 22:48
Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af GertH » ons 19. jan 2022 22:27

Bremsen hænger ikke som sådan, men når man løfter bilen fri af jorden klemmer klodserne om skiven

Hej.
Prøv lige at lufte ud en ekstra gang, det kan være det gik lidt for stærkt sidste gang.
Mvh. Gert

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af SRO » ons 19. jan 2022 22:36

Udluftning kunne være en mulighed, men var det ikke relateret til håndbremsen...?

Hvis der er problemer med udluftning, så være obs på, at der muligvis skal være overtryk i systemet for at du kan få luften ud. Der kan også være behov for aktivering af abs-enheden med tester.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 20. jan 2022 06:29

SRO skrev:
ons 19. jan 2022 18:48
Ok.

Du skrev, at der klemmes på skiven, når bilen er løftet - det lyder ikke som korrekt funktion. Hvad er det der går stramt?

Håndbremsekablerne hænger sammen, så hvis den ene side bremser mere end den anden er der noget galt med håndbremsekabel eller caliper. Det kan så udmærket være klodserne der hænger i åget, men hvis det hele har været adskilt for nylig, så er det næppe årsag til fejlen.
Hvis du frigører kablet skal du kunne trække det med fingerne og der må ikke være punkter der er "stramme".

Der var nogle forslag til løsning af røggasproblemstillingen i linket.
Jeg tror det er selve klodserne der går stramt i bremseåget - så jeg starter med at skille det ad og give en god omgang rens for rust skidt og snavs.

Det skal siges at bilen på ingen måde skævbremsede eller lign - det var først da den blev løftet op at det venstre baghjul ikke drejede frit rundt, pga klodserne lige klemte om skiven..

Det har jeg dog prøvet med mange biler - at de snildt kan trille osv - når man så løfter hjulet op for feks dækskift, så klemmer klodserne lige en smule.. her var det dog lige en tand for meget..

Men efter Gert hjalp med at skifte kaliberen blev håndbremsen også mere effektiv, måske den er lige en tand for god og derved ikke slipper helt nok - derfor kunne jeg tænke mig at rense i begge sider, trykke stempler tilbage og samle og så lade håndbremsen justere sig selv.
Stemplet i højre side blev ikke trykket tilbage da vi så på bremserne i efteråret - jeg ved ikke om det kan have en betydning for håndbremsens egenjustering?
Hvis altså håndbremsen overhovedet har betydning for denne udfordring? Reelt kan det vel være at klodserne sidder for stramt og derfor ikke går ud og fri fra skiven?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 20. jan 2022 07:30

Mht røggastallet - da jeg fik synet min C5'er røg den jo som en storebæltsfærge - da 407'eren blev testet var det ikke meget røg/sod der kom ud - jeg stod ved siden af (i disse coronatider bag en afspærring) og kunne ikke se røg derfra..

Som jeg kan se ud fra div steder skal røggastallet være max 0,5? Og der står 1 i papirerne fra synshallen.. - så er det vel ikke helt galt? Og så fristes man til at give den en Bell Ad servicerens i indsugningen (efter LMM) og så en god hurtig lang tur på motorvejen?
Kan det give noget lige at smide et nyt luftfilter på også? Det er fra i sommers det der sidder nu, men det er jo noget af det "billigere" at skifte..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 20. jan 2022 08:23

Hvis det er 407'eren der ryger for meget, så vil jeg give lmm et skud bremserens, da de ånder helt vildt og lægger en oliefilm på lmm.
Næste gang den regenerer (det kan man oftest høre på dem) så giv den bundgas i et par sekunder et par gange, når den har regenereret et par minutter, så filteret er varmet op.
Det er som regel sod i turbo, filter og udstødning der bliver revet løs, når de gasser op.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 20. jan 2022 08:28

john_madsen skrev:
tors 20. jan 2022 08:23
Hvis det er 407'eren der ryger for meget, så vil jeg give lmm et skud bremserens, da de ånder helt vildt og lægger en oliefilm på lmm.
Næste gang den regenerer (det kan man oftest høre på dem) så giv den bundgas i et par sekunder et par gange, når den har regenereret et par minutter, så filteret er varmet op.
Det er som regel sod i turbo, filter og udstødning der bliver revet løs, når de gasser op.
Det er da klart et forsøg værd - tak for buddet

Jeg plejer - hvis den har regenereret på vej til/fra arbejde - så lige at lade den strække godt ud når jeg skal accelerere fra feks rødt lys - det giver ofte en fin lille sky en gang eller to..

Jeg havde i sommers en fejl på vaccumdelen - skiftede slangerne til og fra og siden har den ikke lagt fejlen, men måske det kan være en periodisk fejl på vaccumboksen bag på motoren - kunne dette give for højt røggastal - hvis nu turboen ikke slår helt til - man kunne turboen var aktiv i går da synsmanden testede..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 20. jan 2022 09:14

Så til fyraften tænker jeg at hente en Bell Add 1D+ til at hælde i tanken, en 2D til at spraye ind før turboen og så rense LMM med bremsevæske..

Efterfulgt at en rask lang tur på motorvejen - det burde vel give håb?

Og så få renset bremseåget godt af for gammelt rust og belægninger bagtil - så klodserne kan glide 100% frit frem og tilbage
Og se om ikke jeg kan få justeret den forlygte - det er vel nogenlunde til at fikse?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 20. jan 2022 11:48

Kan man overhovedet komme til at justere venstre forlygte uden specielt knækkede håndled og et testapparat til lygteindstilling?

Det ligner noget med at man skal tage batteriet ud - men så er det jo slet ikke til at se justeringen?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 20. jan 2022 12:10

Ja, der er en plastik umbraco skrue, der sidder på toppen af lygtehuset. Det er den der justeres med.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 20. jan 2022 12:11

Du justerer den bare ned, så den har samme højde som den højre, som jo må være ok.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af SRO » tors 20. jan 2022 20:15

Rense LMM med bremsevæske????

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. jan 2022 06:20

SRO skrev:
tors 20. jan 2022 20:15
Rense LMM med bremsevæske????
Der står nu bremserens... :lol: - det har jeg da hørt brugt til det utallige gange...
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 21. jan 2022 08:04

Men hvad er "korrekt" - kontaktrens, bremserens eller? Jeg er med på at det uanset hvad skal gøres med stor forsigtighed..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Omsyn

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 21. jan 2022 13:50

Lmm er faktisk ret hårdfør. Det er bare at spule den med bremserens, for at fjerne det isolerende lag af olie og snavs.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Besvar