Bil gået død

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 3. nov 2021 13:23

Nu har jeg jo fået fat i den slange til returløbet, men jeg ventede med vilje til der var styr på bremsevæskesituationen

Så tænker det bliver i weekenden at denne slange bliver skiftet og vinterhjulene sat på..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 09:22

Efter den gik ud synes jeg den er begyndt at tikke mere - kan der være en ide at se efter flammeskiverne?

Og hvis man vil skifte disse - skal man så også have yderligere pakninger? Således at hvis man kan få dyserne ud at kunne montere dem helt korrekt bagefter?

Jeg synes ikke at kunne finde et komplet sæt nogle steder - kun flammeskiverne - er der nogen der kan hjælpe med nogle partnumre til min bil?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. nov 2021 09:28

Lars4733 skrev:
tirs 9. nov 2021 09:22
Efter den gik ud synes jeg den er begyndt at tikke mere - kan der være en ide at se efter flammeskiverne?

Og hvis man vil skifte disse - skal man så også have yderligere pakninger? Således at hvis man kan få dyserne ud at kunne montere dem helt korrekt bagefter?

Jeg synes ikke at kunne finde et komplet sæt nogle steder - kun flammeskiverne - er der nogen der kan hjælpe med nogle partnumre til min bil?
Tænk dig godt om, inden du går i gang med det projekt. Dyserne kan sidde ekstremt fast. ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 09:32

mikhan skrev:
tirs 9. nov 2021 09:28

Tænk dig godt om, inden du går i gang med det projekt. Dyserne kan sidde ekstremt fast. ;)
Sidder de godt fast bliver de vel bare siddende?

Tanken er blot at kan de blive bedre tætte er det vel ingen skade?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. nov 2021 09:36

Der er flere eksempler her inde om fastsiddende dyser på bl.a. den motor.
Og hvor de er forsøgt at blive løsnet/taget ud. Nogen projekter er endt således, at det kostede topstykket.

Jeg siger det bare ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. nov 2021 09:47

mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 09:54

Du mener ikke man kan forsøge at løsne og konstatere om det er tilfældet for så at spænde igen uden skade?

Altså stoppe længe for vold eller lign skal i brug
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. nov 2021 10:01

Lars4733 skrev:
tirs 9. nov 2021 09:54
Du mener ikke man kan forsøge at løsne og konstatere om det er tilfældet for så at spænde igen uden skade?

Altså stoppe længe for vold eller lign skal i brug
Jeg mener bare, at det KAN gå galt ;)
Og at der inden helst skal være tydelige tegn på utætte flammeskiver.

Men selvfølgelig kan en ny tråd på 25 - 30 sider være god læsning her, hvor juletiden nærmere sig ;) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 10:16

Jeg tænker man vel kan prøve at høre/lytte sig frem til om det er tilfældet - som sagt synes jeg den tikker lidt mere end den plejer.

Men det er jo også blevet køligere og den nærmer sig tiden for olieskift.

Jeg må jo dog erkende at bekymringen for hvad der kunne være årsagen til at den døde på den måde jo er tilstede..

Nu har den kørt ca 2.000 km siden - uden dog at jeg har ville køre den over de ca 3000 o/min. Det går jo nok ikke til syn :lol:
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. nov 2021 10:23

Måske er den tikken bare uret som tæller ned ?? Altså for dyttens restlevetid ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 10:32

mikhan skrev:
tirs 9. nov 2021 10:23
Måske er den tikken bare uret som tæller ned ?? Altså for dyttens restlevetid ;)
:lol:
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 12:56

Men jeg må jo ellers se om jeg kan få lavet en udlæsning af tilstanden med motoren i gang - måske kan man udlede noget der?

Man kan vel se lidt om dyserne stand eller hvad?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 9. nov 2021 13:03

En udlæsning siger intet omkring flammeskiver.

Vedr. en udlæsning, så har jeg en "gave" du bliver glad for. Ring til mig ved lejlighed ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 9. nov 2021 13:10

mikhan skrev:
tirs 9. nov 2021 13:03
En udlæsning siger intet omkring flammeskiver.

Vedr. en udlæsning, så har jeg en "gave" du bliver glad for. Ring til mig ved lejlighed ;)
Men en udlæsning kan vel sige noget om dysernes tilstand - eller tager jeg fejl?

Spændende... du hører fra mig :handgestures-thumbupright:
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 9. nov 2021 13:44

For lige at slå det helt fast:
Utætte flammeskiver har intet at gøre med at den gik istå.
Utætte flammeskiver kan tydeligt både høres og lugtes lige over dysen. Når den har været utæt længe, kan det også ses omkring dysen.
En nem test på utætte flammeskiver er at blande et par liter varmt vand med rigeligt opvaskemiddel i og så hælde det ud over dyserne, med motoreren i gang. Er de det mindste utætte, så er der sæbebobler i rå mængder.
Er dyserne utætte, er det oftest nok at løsne dem enkeltvis 1 omgang med motoreren i tomgang. Så bliver de renset nedefra og kan så blot spændes igen.
Dyser der tikker gør ingen skade, det indikerer bare de er slidte.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 10. nov 2021 07:50

john_madsen skrev:
tirs 9. nov 2021 13:44
For lige at slå det helt fast:
Utætte flammeskiver har intet at gøre med at den gik i stå.
Utætte flammeskiver kan tydeligt både høres og lugtes lige over dysen. Når den har været utæt længe, kan det også ses omkring dysen.
En nem test på utætte flammeskiver er at blande et par liter varmt vand med rigeligt opvaskemiddel i og så hælde det ud over dyserne, med motoren i gang. Er de det mindste utætte, så er der sæbebobler i rå mængder.
Er dyserne utætte, er det oftest nok at løsne dem enkeltvis 1 omgang med motoren i tomgang. Så bliver de renset nedefra og kan så blot spændes igen.
Dyser der tikker gør ingen skade, det indikerer bare de er slidte.
Modtaget!

Jeg skal jo se og få skiftet slangen med returløb. Kan denne være årsag til at den lige går skidt de første par sekunder? Det er ved stilstand i nogle timer eller mere den lige "ruller lidt" og ryger/lugter af diesel ud af udstødningen. Er det fordi returen ikke lukker tæt og dieselen løber "væk"?

Nu hvor det er blevet køligere er det mere udtalt, men stadig kun 1-2-3 sekunder, så går den fint. Og tikkeriet bliver mindre.
Jeg får fejl på forvarmesystemet via testeren (bilen meddeler intet om dette), men når det er frost tænder lampen for forvarmning og bilen starter lige som normalt.
Min gamle 2.0 HDI forvarmede længere og tidligere (eller glødespirallampen var tændt længere og ved højere temperaturer)
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af john_madsen » ons 10. nov 2021 08:03

Lars4733 skrev:
ons 10. nov 2021 07:50
Jeg skal jo se og få skiftet slangen med returløb. Kan denne være årsag til at den lige går skidt de første par sekunder? Det er ved stilstand i nogle timer eller mere den lige "ruller lidt" og ryger/lugter af diesel ud af udstødningen. Er det fordi returen ikke lukker tæt og dieselen løber "væk"?
Det er præcis det der kan være årsagen.
Lars4733 skrev:
ons 10. nov 2021 07:50
Nu hvor det er blevet køligere er det mere udtalt, men stadig kun 1-2-3 sekunder, så går den fint. Og tikkeriet bliver mindre.
Jeg får fejl på forvarmesystemet via testeren (bilen meddeler intet om dette), men når det er frost tænder lampen for forvarmning og bilen starter lige som normalt.
Min gamle 2.0 HDI forvarmede længere og tidligere (eller glødespirallampen var tændt længere og ved højere temperaturer)
Tikkeriet er nok ventilløftere der lækker og mangler olietryk de første sekunder. Det er bare fordi den er slidt. Det sker der ikke noget ved.
Der er ingen sammenhæng mellem hvornår forvarmelampen lyser og hvornår den aktiverer gløderørene.
Ved de temperaturer vi har i dag, bør en HDI starte helt uden gløderør, men den vil ryge, som gamle dieseler.
Gløderørene er der mest for at den ikke ryger (og derved stopper partikelfilteret) ved start og ikke så meget for at få den til at starte, som i gamle dage.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 10. nov 2021 08:13

Super, må håber på ok vejr i eftermiddag - det er ulempen når man står under åben himmel.

Vil helst ikke risikere for meget der kommer ned oppefra, hverken regn eller blade osv - efteråret indeholder jo pænt store dele af begge.

De 4 "rør" der sidder i toppen af dyserne - der holdes med clips ser jo nemt ud at skifte - skal blot lige lure hvordan den sidder fast omme bag på motoren - den nye slange ender ud i et stykke "gummi med hul i" - tænker det er lige til at skifte. Der er nok noget spændebånd eller lign der omme - det ses vel når kabelbundtet er løsnet og vippet væk.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 10. nov 2021 16:33

Så lykkedes det vist her i halvmørket

Den var jo rimelig nem at skifte, en kort prøvetur på 5-6 km viste ikke utætheder, så håber det lykkedes

Det virkede som om at da jeg startede skulle den lige gøre som den plejer, men så var det som om den lige rettede ind og lød meget bedre.. kan den smule slange gøre det?

Bliver spændende i morgen tidlig når jeg kører på arbejde…
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Bil gået død

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 11. nov 2021 05:42

Indtil videre ser det ud til at være tæt - med de ca 80 km blanding af landevej og motorvej og der ikke er utætheder at se, så må det være godkendt.

Jeg synes den startede lidt pænere, men det må de kommende dage vise..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Besvar