Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
GertH
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2020 22:48
Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
Diagbox: Nej
Kontakt:

Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af GertH » søn 29. aug 2021 21:20

Hej.
Kan det passe at denne motor i en Ford Focus S-MAX 2.0 fra 2006 er en Peugeot motor ?. Der er jo samarbejde på kryds og tværs hos bilfabrikkerne, så alt er vel muligt.
Jeg spørger da der nok kommer sådan en i garagen og den har tilsyneladende defekt turbo, så hvis man kan bruge turboen fra en Peugeot, er der jo flere muligheder for at kunne finde en.
Mvh. Gert

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af posh » man 30. aug 2021 11:32

nej det er nærmere en Ford motor der ligger i peugeot, ogtså 1,6 hdi er produceret og adviklet af ford og ligger i et hav af biler i flæng BMW Mitshubishi Volvo Fiat mfl. man kunne nok sige at det er godt fror os brugere da det holder priserne lidt i ave
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

GertH
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2020 22:48
Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af GertH » man 30. aug 2021 20:40

Tak for god info.
Mvh. Gert

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af SRO » tirs 31. aug 2021 21:48

Så vidt jeg husker er "PSA" præget i topstykket :-)

GertH
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2020 22:48
Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af GertH » man 6. sep 2021 00:24

Hvis jeg googler det, synes jeg det er svært at se hvem der har lavet motoren. Jeg synes at kunne læse mig mig frem til at det faktisk er i et samarbejde mellem PSA og Ford at motoren er udviklet.
Mvh. Gert

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af posh » man 6. sep 2021 11:08

GertH skrev:
man 6. sep 2021 00:24
Hvis jeg googler det, synes jeg det er svært at se hvem der har lavet motoren. Jeg synes at kunne læse mig mig frem til at det faktisk er i et samarbejde mellem PSA og Ford at motoren er udviklet.
Mvh. Gert
ja og produktionen startede i england hos ford der leverede motorer til alle de andre, først senere bllev motorerne lavet også i frankrig
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af SRO » man 6. sep 2021 21:04

Det synes oprindelig at være en PSA udviklet motor, der så er udviklet på i et samarbejde: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Dura ... _DW_Based)

Kildekritik er jo altså på sin plads, men PSA og Ford kan nok svare på det :-)

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af tronde » tors 9. sep 2021 18:01

Ford og PSA begynte å samatbeide om dieselmotorer i 1998.
https://europe.autonews.com/article/199 ... ngine-deal

Det utviklet seg slik at PSA sto for små motorer, mens Ford tok seg av de større. Ford fant ut at deres egne små dieseler ikke holdt mål, så det ble mest franske gener i dem. Frankrike var jo tradisjonelt et land hvor diesel i personbiler var helt normalt, så de hadde mye kunnskap å bygge på.

Senere ble samarbeidet for de større motorene avsluttet
https://www.reuters.com/article/us-peug ... U920120405
Trond kjører 1996 XM TCT Break

GertH
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2020 22:48
Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Er dette en Peugeot motor G6DA 2,0 TDCi Ghia, Diesel

Ulæst indlæg af GertH » tirs 5. okt 2021 23:31

Tak for svar.
Jeg fik ikke brug for en anden turbo, da jeg fandt ud af at sælger havde fået byttet om på 2 slanger på turbo actuator samt rør fra EGR sad løst så der var 2 mm frigang. Så den trækker rigtig fint nu. Det eneste jeg skal have fixet er at når den ikke trækker, men bare køre stille varierer den i omdrejninger og den lugter fælt af diesel. Så nu er luftmassemåler under mistanke. Jeg må hellere få en rigtig mekaniker til at sætte tester på.
Mvh. Gert

Besvar