407 1.6 hdi Eolyse/partikelfilter/katalysator
-
GertH
- Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
407 1.6 hdi Eolyse/partikelfilter/katalysator
Hej.
Jeg skriver her lidt i håb om at få et fif til at komme videre med rep. af ovenstående bil.
Motorlampe lyser-kat/partikelfilter vises-der skrives om for lidt eolyse. Der er ved 2 lejligheder testet, at der er urealistisk signal fra LMM, så den vil blive skiftet.
Jeg er startet med at hælde 1 liter eolyse på. Jeg har derefter haft venligt medlem med Lexia/pp2000/diagboks eller hvad det hedder til at sætte pc til bilen for at fortælle bilen at der er hældt eolyse på. PC scanner diverse og sletter linie med eolyse som om bilen ikke har det. Vi tænkte at der måske var gået sikring til eolysepumpe, men vi kan ikke finde sikringsboks som skulle befinde sig på venstre bagskærm. Der er dog en sikringsboks med et par relæer og en sikring på 15 amp. Jeg har læst en anden tråd som skriver om stikforbindelse til tank gennem hul under bagsæde og tjekket diverse stik, men de ser fine og uskadte ud.
Jeg har afmonteret partikelfilter og er ved at rense det(ikke det fedeste at rode med).
Det virker som om PC har svært ved at få kontant med styreboks på bilen, men indrømmet jeg er ret blank ang. PC.
Er der et godt indspark til hvad jeg skal gøre.
Mvh. Gert
Jeg skriver her lidt i håb om at få et fif til at komme videre med rep. af ovenstående bil.
Motorlampe lyser-kat/partikelfilter vises-der skrives om for lidt eolyse. Der er ved 2 lejligheder testet, at der er urealistisk signal fra LMM, så den vil blive skiftet.
Jeg er startet med at hælde 1 liter eolyse på. Jeg har derefter haft venligt medlem med Lexia/pp2000/diagboks eller hvad det hedder til at sætte pc til bilen for at fortælle bilen at der er hældt eolyse på. PC scanner diverse og sletter linie med eolyse som om bilen ikke har det. Vi tænkte at der måske var gået sikring til eolysepumpe, men vi kan ikke finde sikringsboks som skulle befinde sig på venstre bagskærm. Der er dog en sikringsboks med et par relæer og en sikring på 15 amp. Jeg har læst en anden tråd som skriver om stikforbindelse til tank gennem hul under bagsæde og tjekket diverse stik, men de ser fine og uskadte ud.
Jeg har afmonteret partikelfilter og er ved at rense det(ikke det fedeste at rode med).
Det virker som om PC har svært ved at få kontant med styreboks på bilen, men indrømmet jeg er ret blank ang. PC.
Er der et godt indspark til hvad jeg skal gøre.
Mvh. Gert
-
john_madsen
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 407 1.6 hdi Eolyse/partikelfilter/katalysator
Hvad er problemet præcist nu og hvilke fejl er aktive nu?
Det er også ret væsentligt, om det er den faceliftede 407 eller ej, så en nummerplade vil hjælpe en del.
Eolys skal resettes i 2 forskellige menuer i Lexia, ellers virker det ikke.
Hvorfor renser du partikelfiler? Var modstanden for stor i filteret iflg. Lexia, eller var det bare fordi filterlampen lyste?
Det er også ret væsentligt, om det er den faceliftede 407 eller ej, så en nummerplade vil hjælpe en del.
Eolys skal resettes i 2 forskellige menuer i Lexia, ellers virker det ikke.
Hvorfor renser du partikelfiler? Var modstanden for stor i filteret iflg. Lexia, eller var det bare fordi filterlampen lyste?
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
-
GertH
- Kontakt:
Motorlampe lyser-kat/partikelfilter vises-der skrives om for lidt eolyse
Nummerplade er AG19936
Eolys forsvinder i oversigt når der testes, så kan ikke resettes.
Jeg renser partikelfilter fordi tidligere ejer sandsynligvis har kørt et halvt år med defekt LMM og og for lidt eolyse, så bare for en sikkerheds skyld og fordi filterlampen lyste. Jeg mener ikke vi kunne se det på Lexia, men er ikke sikker.
Jeg glemte helt at skrive fra start at bilen kører og starter fint.
Nummerplade er AG19936
Eolys forsvinder i oversigt når der testes, så kan ikke resettes.
Jeg renser partikelfilter fordi tidligere ejer sandsynligvis har kørt et halvt år med defekt LMM og og for lidt eolyse, så bare for en sikkerheds skyld og fordi filterlampen lyste. Jeg mener ikke vi kunne se det på Lexia, men er ikke sikker.
Jeg glemte helt at skrive fra start at bilen kører og starter fint.
-
Lars4733
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Det er mig der har forsøgt at tilgå Gerts bil med tester
Uanset hvad jeg gjorde kunne vi ikke få kontakt til eolys systemet - i de generelle test fjernede den systemet fra listen som bar det ikke eksisterende på bilen.
Jeg bruger Diagbox 7.57 og forsøgte både med Diagbox og PP2000 - sidstnævnte var helt uden held, via Diagbox kunne vi vælge mellem to varianter, begge med samme udfald.
Gik vi ind i vedligehold/service og udfyldte ekstra data var svaret at systemet kun kunne håndtere biler fra efter en gang i 2009
Så derfor mistanken om at der må være røget en forbindelse til systemet.
Hvor sidder pumpen og hvad styrer den? Burde der være en sikring for denne og i så fald, hvor sidder den?
Bilen skal synes, så fejlene skal jo fikses, for pr går den jo ikke igennem
Uanset hvad jeg gjorde kunne vi ikke få kontakt til eolys systemet - i de generelle test fjernede den systemet fra listen som bar det ikke eksisterende på bilen.
Jeg bruger Diagbox 7.57 og forsøgte både med Diagbox og PP2000 - sidstnævnte var helt uden held, via Diagbox kunne vi vælge mellem to varianter, begge med samme udfald.
Gik vi ind i vedligehold/service og udfyldte ekstra data var svaret at systemet kun kunne håndtere biler fra efter en gang i 2009
Så derfor mistanken om at der må være røget en forbindelse til systemet.
Hvor sidder pumpen og hvad styrer den? Burde der være en sikring for denne og i så fald, hvor sidder den?
Bilen skal synes, så fejlene skal jo fikses, for pr går den jo ikke igennem
-
GertH
- Kontakt:
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
En 407 er lidt anderledes på Diagbox.
Alt efter alderen (Damnummeret) skal der foretages valg af hvilken type BSI bilen er forsynet med.
Det valg SKAL være korrekt.
Når spørgsmålet kommer i Diagbox, så er der vist et (!) udråbstegn nederst i højre hjørne på skærmbilledet.
Klik på det udråbstegn og se hvordan man vælger korrekt BSI iflg bilens DAM nummer. Vælg den rigtige.
Vedr. additiv styreboksen, så er der en fysisk styreboks INDTIL/FØR dam nummer 10949
Biler (407) EFTER det dam nummer har ikke den fysiske additiv styreboks, men i stedet styres additivet af ECU´en (motorstyreboksen)
Så det er super vigtigt at kende bilens Dam nummer
Alt efter alderen (Damnummeret) skal der foretages valg af hvilken type BSI bilen er forsynet med.
Det valg SKAL være korrekt.
Når spørgsmålet kommer i Diagbox, så er der vist et (!) udråbstegn nederst i højre hjørne på skærmbilledet.
Klik på det udråbstegn og se hvordan man vælger korrekt BSI iflg bilens DAM nummer. Vælg den rigtige.
Vedr. additiv styreboksen, så er der en fysisk styreboks INDTIL/FØR dam nummer 10949
Biler (407) EFTER det dam nummer har ikke den fysiske additiv styreboks, men i stedet styres additivet af ECU´en (motorstyreboksen)
Så det er super vigtigt at kende bilens Dam nummer
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
-
Lars4733
- Kontakt:
Så vidt jeg husker er PR nr 10993 og dermed efter og uden styreboks? - Eller er PR og DAM ikke det samme?
Men hvis bilen har mistet kontakten med eolys systemet forklarer det jo naturligt fejlen med partikelfilteret stopper til..
Men hvis bilen har mistet kontakten med eolys systemet forklarer det jo naturligt fejlen med partikelfilteret stopper til..
-
john_madsen
- Kontakt:
Jeg tror I griber det forkert an.
1. Hvis den fysisk har kørt uden Eolys, så vil posen/tanken være tom. Det betyder INTET i sig selv at den melder lav Eolys og tænder lampen. Det er bestemt af SW og kan skyldes en masse ting.
2. Hvis partikelfilter er stoppet i virkeligheden, så vil det kunne udlæses som et stort modtryk i partikelfilteret i Lexia. At filterlampen lyser, betyder INTET i sig selv. Der er styret af SW og kan skyldes mange ting.
3. Udlæs fejl og slet så dem alle. Send os så en præcis liste over dem der er tilbage.
4. Kør en tur. Udlæs fejl (igen) og send os en præcis liste over dem der er til stede nu.
Så kan vi komme med et bud på hvad den er ked af.
1. Hvis den fysisk har kørt uden Eolys, så vil posen/tanken være tom. Det betyder INTET i sig selv at den melder lav Eolys og tænder lampen. Det er bestemt af SW og kan skyldes en masse ting.
2. Hvis partikelfilter er stoppet i virkeligheden, så vil det kunne udlæses som et stort modtryk i partikelfilteret i Lexia. At filterlampen lyser, betyder INTET i sig selv. Der er styret af SW og kan skyldes mange ting.
3. Udlæs fejl og slet så dem alle. Send os så en præcis liste over dem der er tilbage.
4. Kør en tur. Udlæs fejl (igen) og send os en præcis liste over dem der er til stede nu.
Så kan vi komme med et bud på hvad den er ked af.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
-
Lars4733
- Kontakt:
Af de 3 adgange min tester gav mig var der ingen mulighed for at slette fejlene der var lagret
Og uden mulighed for at fortælle systemet at eolys var opfyldt vil den jo næppe gå over i “normal” mode?
Og med den omtalte fejl kan den jo ikke synes, uanset om den forurener for meget eller ej, motorlampen lyser og så er den jo ikke længere synsmæssigt
Men skal der en nyere version end 7.57 til for at læse bilen korrekt?
Og uden mulighed for at fortælle systemet at eolys var opfyldt vil den jo næppe gå over i “normal” mode?
Og med den omtalte fejl kan den jo ikke synes, uanset om den forurener for meget eller ej, motorlampen lyser og så er den jo ikke længere synsmæssigt
- mikhan
- Moderator
Hvilke fejl viser Diagbox Lars ??
Og i hvilken styreboks forsøger du at slette fejlene ??
Vises der efter fejlsøgningen "ingen dialog" i nogen af punkterne ???
Version 7.57 BURDE nemt dække den årgang 407. Meeeen ??
Og i hvilken styreboks forsøger du at slette fejlene ??
Vises der efter fejlsøgningen "ingen dialog" i nogen af punkterne ???
Version 7.57 BURDE nemt dække den årgang 407. Meeeen ??
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
Jeg må tilstå jeg ikke fik dokumenteret fejlene.
Men det var uanset hvor jeg gik ind i oversigterne med fejl at den nægtede mig at slette dem umiddelbart.
Måske Gert og jeg skal sætte den til igen og notere hvilke fejl osv den kommer med - der var en del i forskellige systemer, bla additivsystem og luftmængdemåler - disse kunne ikke slettes.
Men det var uanset hvor jeg gik ind i oversigterne med fejl at den nægtede mig at slette dem umiddelbart.
Måske Gert og jeg skal sætte den til igen og notere hvilke fejl osv den kommer med - der var en del i forskellige systemer, bla additivsystem og luftmængdemåler - disse kunne ikke slettes.
- mikhan
- Moderator
Jeg kan godt tilbyde en "support" via Teamviewer hvis det er 
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt:
-
john_madsen
- Kontakt:
Hvad sagde den præcist da du prøvede at slette fejlene?Lars4733 skrev: ↑ons 21. jul 2021 15:41Af de 3 adgange min tester gav mig var der ingen mulighed for at slette fejlene der var lagret
Med slukket motor burde man ALTID kunne slette alle fejlene.
Hvis fejlen er konstant, så vil den være tilstede igen næste gang man udlæser fejl, lige efter at have slettet dem alle. Dette er en vital udlæsning for fejlfinding.
Det er meget vigtigt at man går slavisk til værks med at fejlfinde.
Derfor er det meget vigtigt at vi ved præcis hvilke fejl der er til stede, efter at alle fejl er slettet, uden at bilen har kørt.
Derefter skal man køre en tur og igen udlæse fejl.
Man er helt chanceløs, hvis man ikke er meget omhyggelig med dette, da en basal fejl kan trigge et hav af andre mærkelige urelaterede fejl, som blot er følge fejl, af den "rigtige" fejl.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
-
john_madsen
- Kontakt:
BTW. min Diagbox er 7.02 og den tager fint 407 fra 09-2006.
Når man kobler til 407'er, så plejer jeg at prøve alle 3 BSI konfigurationer (old BSi, Crossrange BSI, new BSI).
Det valg der kan tale med flest enheder, betragter jeg som den "rigtige" og det har ikke givet problemer endnu.
Når man kobler til 407'er, så plejer jeg at prøve alle 3 BSI konfigurationer (old BSi, Crossrange BSI, new BSI).
Det valg der kan tale med flest enheder, betragter jeg som den "rigtige" og det har ikke givet problemer endnu.
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
Har Diagbox 7.02
Mercedes S212
C3 1.4hdi (svigermors)
- mikhan
- Moderator
Ja men diagbox har jo netop gjort det nemt via det lille udråbstegn (eller spørgsmålstegn i ældre Diagbox versioner), som jeg længere oppe har beskrevet i tråden.john_madsen skrev: ↑tors 22. jul 2021 10:06BTW. min Diagbox er 7.02 og den tager fint 407 fra 09-2006.
I øvrigt, så er der mere end 3 mulige BSI alt efter versionen af Diagbox.
Se billederne over en 407 på en Diagbox V.9.68 version
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen
-
GertH
- Kontakt:
Jeg er trådstarter og vil sige, at jeg er meget imponeret over indsatsen fra jer.
Jeg er ikke fraværende, men har ikke meget at tilføje mht. de ting i skriver om, da jeg er blank på PC/diagnose udstyr.
Mvh. Gert
Jeg er ikke fraværende, men har ikke meget at tilføje mht. de ting i skriver om, da jeg er blank på PC/diagnose udstyr.
Mvh. Gert
-
Lars4733
- Kontakt:
Så har vi lidt flere data fra Gert's bil..
Test 1 er fra før vi slettede lagrede fejl, Test 2 er lige efter sletning, Test 3 og 4 er efter opstart af bilen af to omgange.
Gert har skiftet LMM men efterfølgende kører bilen meget ujævnt i tomgang?
Jeg fandt et sted man kunne tilgå additiv-service, men gik man der ind, så skrev den blot noget i stil med "Arbejdsopgave fuldført" - uden det ændrede på fejlen for at additivbeholdning iflg bilen er for lav..
LMM melder om en ret vild temperatur, den gamle meldte fejl og er udskiftet med en"ny" (Den nye er en brugt testet fra ophuggeren der skulle virke) - men med kold motor i dag søndag med udetemp omkring 21 grader er 233 og 219 grader lidt vildt synes jeg?
Sidder temperaturmåler andetsteds eller i selve LMM?
Lad os høre om I kan udlede noget ud fra vedhæftede lister..
Test 1 er fra før vi slettede lagrede fejl, Test 2 er lige efter sletning, Test 3 og 4 er efter opstart af bilen af to omgange.
Gert har skiftet LMM men efterfølgende kører bilen meget ujævnt i tomgang?
Jeg fandt et sted man kunne tilgå additiv-service, men gik man der ind, så skrev den blot noget i stil med "Arbejdsopgave fuldført" - uden det ændrede på fejlen for at additivbeholdning iflg bilen er for lav..
LMM melder om en ret vild temperatur, den gamle meldte fejl og er udskiftet med en"ny" (Den nye er en brugt testet fra ophuggeren der skulle virke) - men med kold motor i dag søndag med udetemp omkring 21 grader er 233 og 219 grader lidt vildt synes jeg?
Sidder temperaturmåler andetsteds eller i selve LMM?
Lad os høre om I kan udlede noget ud fra vedhæftede lister..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- mikhan
- Moderator
M.h.t. temperaturvisning på BÅDE Diagbox, Lexia og PP2000, så er det en typisk og kendt fejl.
Ofte mangler der et komma eller det står forkert, så der vises en decimalfejl.
Så de viste 233 og 219 grader er sandsynligvis 23,3 og 21,9 grader
PS!!! Det samme har jeg oplevet flere gange omkring batterispændingen. Fx. vises 125 Volt på batteriet.
I en fejllog opstod fejlen ved 34050 motoromdrejninger. SÅ !!!
Ofte mangler der et komma eller det står forkert, så der vises en decimalfejl.
Så de viste 233 og 219 grader er sandsynligvis 23,3 og 21,9 grader
PS!!! Det samme har jeg oplevet flere gange omkring batterispændingen. Fx. vises 125 Volt på batteriet.
I en fejllog opstod fejlen ved 34050 motoromdrejninger. SÅ !!!
mikhan = Mikael Hansen
-
Lars4733
- Kontakt: