Forskellige spørgsmål om fif osv..
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Nu kender jeg ikke til hvilke slanger du har på bilen. (Jeg er fritaget for diesel)Lars4733 skrev: ↑tors 12. aug 2021 10:53Ja, den har jeg set før. Men den siger jo ikke så meget om "kravene" til slangerne.. er alm vaccumslange til bil alt rigeligt eller skal den være varme/olie bestandig feks..mikhan skrev: ↑tors 12. aug 2021 10:40Lars se denne omkring vacuumslangerne
http://www.catcar.info/peugeot/?lang=en ... I9PQ%3D%3D
Men den vacuumslange du har købt må formodes at være til vacuum ?? Altså ikke så blød at den "suges" flad under brugen.
Olie/benzin fast er ikke et must til det brug.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Det er en helt alm vaccum slange fra Biltema.. https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000031578
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Burde være okay. Hvis den trækkes i en blød bue.Lars4733 skrev: ↑tors 12. aug 2021 11:00Det er en helt alm vaccum slange fra Biltema.. https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000031578
Men 4 mm ??? Prøv om den kan gå på den nye vacuummagnet ventil du har købt.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Det er skam testet - den går fint på den nye aktuator.. jeg har ikke købt en ny magnetventil endnu.. den sidder jo egentlig ok til at komme til og skifte hvis det er.. så vil skifte slangerne først for at udelukke disse.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Jeg må hjem og så se om hvordan jeg kan komme til den anden og nederste af de 2 bolte på EGR-ventilen..
De ledninger og slanger der går rundt om sidder i nogle hårde sorte plastholdere der sidder grusomt i vejen.. jeg synes jeg har prøvet alt for at komme til, men må jo forsøge igen..
De ledninger og slanger der går rundt om sidder i nogle hårde sorte plastholdere der sidder grusomt i vejen.. jeg synes jeg har prøvet alt for at komme til, men må jo forsøge igen..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Jubiiiiiiiii - så skal der bare samles igen mht EGR
Kan se den gamle ikke sad helt fast på den bolt jeg ikke kunne komme til - den har sodet ud langs kanten.
Så må få renset af og samlet inkl spænde godt fast..
Og så tester på og kalibrere…
Og så vaccum systemet senere…
Jo jo - måske det lykkes efter kun et års tid
Kæft jeg er hurtig
Kan se den gamle ikke sad helt fast på den bolt jeg ikke kunne komme til - den har sodet ud langs kanten.
Så må få renset af og samlet inkl spænde godt fast..
Og så tester på og kalibrere…
Og så vaccum systemet senere…
Jo jo - måske det lykkes efter kun et års tid
Kæft jeg er hurtig
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Så kom EGR på plads inkl pakning og spændebånd til EGR køleren.
Nu er det lige tid til hvile..
Hvad giver bedst mening der - samle det hele og køre tester på og kalibrere EGR eller løfte bil op og se på vaccum slangerne? Eller er de fuldt tilgængelige nedefra?
Nu er det lige tid til hvile..
Hvad giver bedst mening der - samle det hele og køre tester på og kalibrere EGR eller løfte bil op og se på vaccum slangerne? Eller er de fuldt tilgængelige nedefra?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Samlet og kalibreret, så langt så godt
Nu ser jeg så at aktuatoren står og pulserer i tomgang, det er vel ikke korrekt at den skal det?
Så i morgen satser jeg på at skifte aktuator samt vaccumslanger - så må vi se hvad det giver..
Nu ser jeg så at aktuatoren står og pulserer i tomgang, det er vel ikke korrekt at den skal det?
Så i morgen satser jeg på at skifte aktuator samt vaccumslanger - så må vi se hvad det giver..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Fik ikke lige mulighed for at fikse vaccumslanger endnu.. det er ulempen ved at lege mekaniker udendørs
Men - der er tydeligt mærkbar ændring på bilen alene pga den nu fungerende EGR ventil..
Den føles også som om den regenerer bedre.
Så når vejret og tiden bliver til det må jeg ind under og se på de slanger.
Er der nogen der kan bekræfte om man evt kan lade de nye slanger løbe lidt anderledes hvis det er?
Tænker på at det kunne være nemmere at trække slangen op bagtil og så lade den løbe langs røret til luftindtag fra luftfilteret og over til aktuatoren…
Men - der er tydeligt mærkbar ændring på bilen alene pga den nu fungerende EGR ventil..
Den føles også som om den regenerer bedre.
Så når vejret og tiden bliver til det må jeg ind under og se på de slanger.
Er der nogen der kan bekræfte om man evt kan lade de nye slanger løbe lidt anderledes hvis det er?
Tænker på at det kunne være nemmere at trække slangen op bagtil og så lade den løbe langs røret til luftindtag fra luftfilteret og over til aktuatoren…
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- JensNo
- Indlæg: 355
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Dette er et udsnit fra en tråd med et lignende problem, på Audiklub.dk
Audi A2 sløv efter 20km
Indlæg af lovebuine » 15/08/2021 22:36
sker faktisk kun på motorvej efter ca 20km, så mister jeg kompression.
jeg kan køre ca 110km/t, men der er ingen kræfter at give af.
jeg har faktisk haft dette problem flere år tilbage og jeg rensede den med Liqui Moly Diesel rens, det hjalp.
har gjort det igen men ser ikke ud til det fjerner problemer. hvad kan være galt?
SVAR
Du mister med stor sikkerhed ikke kompression. Hvis der ikke er kompression, kan en forbrændingsmotor ikke køre, og en diesel skal have meget høj kompression for at tænde. Manglende kompression vil betyde, at motoren hopper og danser, fordi den ikke får noget kraftbidrag fra den cylinder, der ikke har kompression. Hvis den mister kompression, må en eller flere ventiler give problemer, og det går ikke bare lige væk igen.
Tror du ikke snarere, at du mister ladetrykket?
Det kan skyldes, at motoren har en eller anden fejl, som du måske kan udlæse. F.eks. en temperatursensor i udstødningsrøret, som forårsager nødprogram. Nødprogram får dog motorlampen til at lyse.
Hvis du har en turbolader med wastegate (ikke VTG) kan du prøve at trække i aktuatorstangen til wastegaten med en rørtang. Hvis du kan få gjort den gangbar, kan du muligvis smøre den med højtemperaturfedt/keramikpasta, så den ikke sætter sig fast igen. Brug ikke almindeligt fedt, der går ild i det.
Hvis det er en VTG-turbo, er det lidt mere kompliceret, men man kan skille den ad og gøre den ren for sod. Når den kører på motorvej, er finnerne skråtstillet radialt, for at du kan komme af med udstødningassen. Hvis de sætter sig fast i den stilling, er udstødningassen for langsom ved lavere omdrejninger, og du kan ikke accelerere. Normalt vil finnerne stille sig næsten som en lukket persienne, så gassen tvinges til at strømme hurtigere, når der ikke er så meget af den, og det får turboen til at dreje hurtigere rundt -> mere luft -> mere udstødningsgas osv.
At det sker efter 20 km på motorvejen kan tyde på, at noget bliver for varmt og kommer til at binde.
Det er absolut lettest at udlæse fejl først. Måske fortæller den dig selv, hvad der er i vejen.
Audi A2 sløv efter 20km
Indlæg af lovebuine » 15/08/2021 22:36
sker faktisk kun på motorvej efter ca 20km, så mister jeg kompression.
jeg kan køre ca 110km/t, men der er ingen kræfter at give af.
jeg har faktisk haft dette problem flere år tilbage og jeg rensede den med Liqui Moly Diesel rens, det hjalp.
har gjort det igen men ser ikke ud til det fjerner problemer. hvad kan være galt?
SVAR
Du mister med stor sikkerhed ikke kompression. Hvis der ikke er kompression, kan en forbrændingsmotor ikke køre, og en diesel skal have meget høj kompression for at tænde. Manglende kompression vil betyde, at motoren hopper og danser, fordi den ikke får noget kraftbidrag fra den cylinder, der ikke har kompression. Hvis den mister kompression, må en eller flere ventiler give problemer, og det går ikke bare lige væk igen.
Tror du ikke snarere, at du mister ladetrykket?
Det kan skyldes, at motoren har en eller anden fejl, som du måske kan udlæse. F.eks. en temperatursensor i udstødningsrøret, som forårsager nødprogram. Nødprogram får dog motorlampen til at lyse.
Hvis du har en turbolader med wastegate (ikke VTG) kan du prøve at trække i aktuatorstangen til wastegaten med en rørtang. Hvis du kan få gjort den gangbar, kan du muligvis smøre den med højtemperaturfedt/keramikpasta, så den ikke sætter sig fast igen. Brug ikke almindeligt fedt, der går ild i det.
Hvis det er en VTG-turbo, er det lidt mere kompliceret, men man kan skille den ad og gøre den ren for sod. Når den kører på motorvej, er finnerne skråtstillet radialt, for at du kan komme af med udstødningassen. Hvis de sætter sig fast i den stilling, er udstødningassen for langsom ved lavere omdrejninger, og du kan ikke accelerere. Normalt vil finnerne stille sig næsten som en lukket persienne, så gassen tvinges til at strømme hurtigere, når der ikke er så meget af den, og det får turboen til at dreje hurtigere rundt -> mere luft -> mere udstødningsgas osv.
At det sker efter 20 km på motorvejen kan tyde på, at noget bliver for varmt og kommer til at binde.
Det er absolut lettest at udlæse fejl først. Måske fortæller den dig selv, hvad der er i vejen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Jeg er nu ret sikker på at det her er fordi vaccum ikke altid er tilgængeligt som det bør..
Men nu feks her til morgen - det var kun 9-10 grader og der virkede systemet hele vejen - faktisk så godt, at da jeg efter knap 80 km drejer af motorvejen og skal starte efter et rødt lyssignal kunne få blæst systemet godt igennem efterfølgende - lod den trække godt ud i 2 gear og Frederikssundsvej fik noget røg (godt det er lige uden for miljøzonen ) - og bilen trak helt vidunderligt!
Så ved næste lejlighed når bilen står hjemme og vejret og tiden er til det - så skal de slanger skiftes som første del af den mulige løsning.
For i køligt vejr virker det jo altså.
Og i går da jeg kom hjem efter en længere køretur (ca 120 km) kunne jeg se at aktuatoren var aktiv - altså når motoren står i tomgang er den trukket lidt ned. Aktuatoren er jeg 100% sikker på ikke sidder fast, så skal "blot" finde utætheden i systemet og udbedre..
Men nu feks her til morgen - det var kun 9-10 grader og der virkede systemet hele vejen - faktisk så godt, at da jeg efter knap 80 km drejer af motorvejen og skal starte efter et rødt lyssignal kunne få blæst systemet godt igennem efterfølgende - lod den trække godt ud i 2 gear og Frederikssundsvej fik noget røg (godt det er lige uden for miljøzonen ) - og bilen trak helt vidunderligt!
Så ved næste lejlighed når bilen står hjemme og vejret og tiden er til det - så skal de slanger skiftes som første del af den mulige løsning.
For i køligt vejr virker det jo altså.
Og i går da jeg kom hjem efter en længere køretur (ca 120 km) kunne jeg se at aktuatoren var aktiv - altså når motoren står i tomgang er den trukket lidt ned. Aktuatoren er jeg 100% sikker på ikke sidder fast, så skal "blot" finde utætheden i systemet og udbedre..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Så fik jeg endelig skiftet slangerne, de gamle virkede nu rimelig ok, men pyt
Dog gav det ikke helt den ønskede effekt… aktuatoren står stadig og “pumper” let i tomgang - er det ventilen bag på motoren der står og åbner og lukker fordi den ikke opnår det korrekte vaccum?
Jeg har jo gennem lang tid haft sådan en “dump” dunkende lyd fra bag på motoren - kan det rent faktisk være den enhed der kan sige sådan?
For næste skridt må klart være at hjemkøbe den og få den skiftet…
Efter at have skiftet slangerne kunne jeg godt høre turboen, men den kører jo ind i mellem, bare ikke når det er varmt - i dag var det 26 grader i solen hvor bilen holdt, kan solen virkelig varme den ventil op så den ikke virker?
For bremsesystemet virker jo, så vaccumpumen på motoren må vel være ok.. så er der “kun” ventilen der nede og alternativt vaccumreservebeholderen på vejen tilbage…
Dog gav det ikke helt den ønskede effekt… aktuatoren står stadig og “pumper” let i tomgang - er det ventilen bag på motoren der står og åbner og lukker fordi den ikke opnår det korrekte vaccum?
Jeg har jo gennem lang tid haft sådan en “dump” dunkende lyd fra bag på motoren - kan det rent faktisk være den enhed der kan sige sådan?
For næste skridt må klart være at hjemkøbe den og få den skiftet…
Efter at have skiftet slangerne kunne jeg godt høre turboen, men den kører jo ind i mellem, bare ikke når det er varmt - i dag var det 26 grader i solen hvor bilen holdt, kan solen virkelig varme den ventil op så den ikke virker?
For bremsesystemet virker jo, så vaccumpumen på motoren må vel være ok.. så er der “kun” ventilen der nede og alternativt vaccumreservebeholderen på vejen tilbage…
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Så opgav den gamle vaccumstyring og en ny måtte skaffes
Turboen var slet og ret inaktiv - så er sådan en 1.6 HDI godt nok sløv..
Men nu er styringen skiftet og turboen igen aktiv - bliver spændene at køre på arbejde i morgen, nu kan man forhåbentlig følge med i trafikken igen
Turboen var slet og ret inaktiv - så er sådan en 1.6 HDI godt nok sløv..
Men nu er styringen skiftet og turboen igen aktiv - bliver spændene at køre på arbejde i morgen, nu kan man forhåbentlig følge med i trafikken igen
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Er det vacuumventilen bag på motoreren du skiftede?
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
- Lars4733
- Indlæg: 1554
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Forskellige spørgsmål om fif osv..
Hej John
Ja - lige netop den, den havde meldt fejl i ny og næ, men havde nu mistet gejsten fuldt ud
Ja - lige netop den, den havde meldt fejl i ny og næ, men havde nu mistet gejsten fuldt ud
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut