Anti depoluition fault

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 1. sep 2020 17:40

Ja, så blev det min tur med sådan en fejl..

På vej hjem fra Bilka her til eftermiddag, ved en rask acceleration fra en rundkørsel og op til de 70-80 i 3 gear sagde den “BIIIB” og skrev den vanlige fejl og tændte motorlampen.

Den trækker og kører fint videre.

Min gamle pc til Lexia er så nu afgået ved døden, så kan ikke lige pt udlæse fejl.

Men - i sidste uge fik den en BellAd 1D+ servicernes og derefter en køretur fra Tappernøje til Skjern og retur plus det løse - så en god stabil kørsel på en tank med rens i - ca 1100 km
Den blev så tanket med ren diesel og en halv streg BellAdd diesel og skal tankes igen i morgen.
Kan det være i forbindelse med sådan en rens at den lige sætter sådan en fejl, men ellers kører som den skal?
Jeg må jo se om den kører pænt nok til og fra arbejde igen i morgen, og så se om jeg kan finde en ny pc til min Lexia/Diagbox, for det er jo svært at udlæse fejl uden den.

Er der ellers ting I mener jeg lige bør checke? Der er olie på, både iflg pind og visning i bilen. Den er i øvrigt kun ca 4-5000 km gammel og er den specificerede Total olie.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 1. sep 2020 17:56

Stort set alt kan sætte den fejl - Kun en udlæsning gør dig klogere.

Det er ikke dieseladditivet der har fremprovokeret fejlen. Der ligger højst sandsynlig noget EGR-fejl, eller lign.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 1. sep 2020 18:00

Jeg må have vækket den gamle pc eller fundet en ny...

Synes bare jeg havde læst hos BellAd at der kunne komme fejl, men det var måske i forbindelse med den man blæser ind vis luftindtaget (efter LMM) at det stod, men sådan en har den ikke fået.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af pug407aut » ons 2. sep 2020 12:31

Ja det er typisk EGR ventil, eller tilstoppet egr rør, på de her 1.6er.
og husk hvis den skal have en ny EGR ventil, så er det kun original der virker
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 2. sep 2020 12:35

Tænker at prøve at give den en rens i første omgang, evt afmontere og rense EGR om muligt.
Den ser ud til at være nogenlunde til at komme til - af med lufttilførselsslange og brændstoffilter?

Pt kører den sådan set godt nok (kender I det med at en lampe lyser og noget er galt, så kan man pludselig mærke alverdens ting?) så måske kunne en rens forlænge dens levetid.

Hvad hedder den originale, både i reservedelsnummer og i fabrikat? Og hvor skal man i så fald købe den henne?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af pug407aut » ons 2. sep 2020 16:43

Ved peugeot eller citroen, derudover så er det jo kendte mærker som Valeo, bosch mf
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 2. sep 2020 17:29

Så en original er “bare” en Valeo eller Bosch feks?

Dem har jeg set hos flere forhandlere, så helt galt kan det vel ikke gå
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 2. sep 2020 18:42

Lars4733 skrev:
ons 2. sep 2020 12:35

Hvad hedder den originale, både i reservedelsnummer og i fabrikat? Og hvor skal man i så fald købe den henne?
Varenummer 1618.NR - Ser ud til at være en Valeo.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 2. sep 2020 19:27

Kan det passe den også hedder 1618.59?

Eller er det en anden model?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 3. sep 2020 06:21

Her til morgen havde den så ikke lysende motorlampe osv og kørte normalt.

Jeg tænker at få fat i en Bell Add 2D servicerens der skulle kunne rense både turbo, EGR osv - om ikke til perfektion, så i alle tilfælde få løsnet lidt op.
Det bør vel i alle tilfælde ikke skade, og i værste fald er der vel så blot renset lidt ud inden evt skift af EGR mv senere om nødvendigt.

Men - hvor på sådan en 9HZ maskine ville I spraye det ind?
Det skal jo være efter LMM, den sidder så vidt jeg kan se lige efter luftfilterkassen på det plastrør der går fra luftfilterkassen og frem til turboen..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 3. sep 2020 12:17

Direkte ind i turboen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 4. sep 2020 06:54

Sådan rent nysgerrighedsmæssigt - hvad sker der hvis EGR-ventilen ikke er af original kvalitet?

Kører bilen elendigt (eller slet ikke) eller er det holdbarheden feks der er et issue?

Jeg tænker bare - der er SÅ mange der producerer disse og de må vel blive solgt, men de bliver måske kort efter skiftet igen til originale?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af pug407aut » fre 4. sep 2020 12:14

Lars4733 skrev:
fre 4. sep 2020 06:54
Sådan rent nysgerrighedsmæssigt - hvad sker der hvis EGR-ventilen ikke er af original kvalitet?

Kører bilen elendigt (eller slet ikke) eller er det holdbarheden feks der er et issue?

Jeg tænker bare - der er SÅ mange der producerer disse og de må vel blive solgt, men de bliver måske kort efter skiftet igen til originale?
fejlkode.
de billige kommer fra kina, og går til after få km, en original koster kun ca 500kr mere
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 4. sep 2020 18:52

Efter dagens kørsel fik bilen her til aften sådan en Bell Add 2D sprøjtet ind via lufttilførslen i turboen..

Og så ud og køre som Bell Add beskriver, først roligt gennem alle gear og så køre lidt friskt..

Der er godt nok mærkbar forskel, tror jeg havde anden forventning til en 1,6 HDI i forhold til min 2,0 af samme, nu skal jeg så bare lige have vækket min pc så fejlkoden der jo sjovt nok som ventet kom igen, kan blive slettet.
Det spøjse er, synes jeg, at den mens den “spiste” rensekuren fik den tændt motorlampe, men også ESP lampen og den mente bagruden var åben..
Det var den nu ikke, men efter 15 min rask kørsel og hjem og genstarte er det kun motorfejlkoden for forurening der kom igen, den bliver slettet i morgen.

Så får vi se om virkningen holder ved eller ej
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 6. sep 2020 10:33

Ih, typisk

Får endelig liv i den gamle pc - og udlæse diverse fejl der har samlet sig sammen gennem en længere periode (også fra før jeg købte den) - og så når man vil slette dem, så skal man oprette et værkstedsområde og får at vide der er oprettet 8 af 5 mulige, så kommer man jo ikke videre..

Nå, den er jo ikke i nødprogram, så mon ikke motorlampen slukker af sig selv igen efter nogle ture?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 6. sep 2020 13:19

Men undrer mig over at der er så stor forskel på at køre Lexia på C5’eren og så valget mellem PP og Diagbox til Peugeoten..

Jeg skal normalt altid taste PR-koden i Lexia, uanset hvad jeg valgte med Peugeot’en skrev den selv stelnummer og spurgte ikke efter yderligere?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 8. sep 2020 18:16

Lars.. Diagbox spørger aldrig om DAM/PR nummer i opstarten. Dem anvender kun Lexia og PP2000.

Modsat Lexia og PP2000 har Diagbox normalt "kun" 5 værkstedszoner at gøre godt med.
Lexia og PP2000 har kun 40 eller 50 zoner. Og når de overskrides, så KAN motorstyreboksen låse, så fejlsletning ikke længere er muligt.
Det sker så ikke i diagbox. Dem efter 5 zoner overskriver blot de ældste.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 8. sep 2020 19:58

mikhan skrev:
tirs 8. sep 2020 18:16
Lars.. Diagbox spørger aldrig om DAM/PR nummer i opstarten. Dem anvender kun Lexia og PP2000.

Modsat Lexia og PP2000 har Diagbox normalt "kun" 5 værkstedszoner at gøre godt med.
Lexia og PP2000 har kun 40 eller 50 zoner. Og når de overskrides, så KAN motorstyreboksen låse, så fejlsletning ikke længere er muligt.
Det sker så ikke i diagbox. Dem efter 5 zoner overskriver blot de ældste.
Nu har den slukket lampen af sig selv, men må prøve igen med det PP2000 halløj - den jeg prøvede skulle ikke have noget indtastet.
Og hver gang jeg kører en test uanset hvilken vej jeg vælger, så får den nulstillet ur og dato i displayet.. det plejer den da ikke at gøre i min C5’er...
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 18. sep 2020 19:01

Sådan et tillægsspørgsmål:

Jeg synes den er begyndt at virke mere sløv i det med (u)jævne mellemrum - sådan lidt som når den går i “limp home mode” - tager omdrejningerne langsomt, overhalinger på motorvejen skal tænkes igennem.
Den kan stadig køre 130 på motorvejen, men er ind i mellem længere tid om at komme op i fart. Hvor det nærmest virker som om den accelererer bedre hvis ikke man træder speeder så langt ned..

Påtænker at give den en ny original egr ventil - det kan næppe skade og PP2000 siger den ikke kan kommunikere med den der sidder i dag, der er lagret en del fejl på den, både mht åben og lukket - tror den sidder mere eller mindre fast.
Det “spøjse” er, at den er værst i varmt vejr, nogle ideer om hvad det kan være?
Og den savler ved aktuatoren ved turboen, den kan måske også have noget med det hele at gøre?
Bilen bruger ikke rigtig noget olie, men selv en lille utæthed sviner jo der ude..
Er sådan en aktuator til at skifte for menigmand (mig)?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1535
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Anti depoluition fault

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 24. sep 2020 06:14

Jeg sidder og læser lidt op på opgavet mht skift af EGR - nogle steder skriver man at den nye EGR skal kodes via tester, andre nævner intet her om

Det siges et par steder, at hvis IKKE man koder den nye ventil vil bilen melde fejl, ventilen vil "hurtigt" gå til og så er man tilbage til start..

Nogen der kan be- eller afkræfte om den skal kodes? For så skal jeg i så fald have læst op på den tester så jeg ved hvor jeg finder det..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Besvar